Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P12 radion irroittaminen / antenniongelma

Aloittaja Argus, lokakuu 21, 2008, 21:59:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Argus

Onko kellään kokemusta tuon "valtamerialuksen ohjausvivustoa" muistuttavan radio/ilmastointi hässäkän irroittamisesta? Ilmeisesti on antenni irronnut, koska CD toimii normaalisti, mutta radio ei enää löydä kanavia eikä sieltä kuulu mitään... Vai pääseeköhän siihen antenniin käsiksi kenties alakautta CD-soittimen irroittamalla?  

Hyviä ideoita otetaan ilolla vastaan!


Argus

Kiitos linkeistä. Ehdin tosin jo eilen räjäyttää tuon konsolin, melko helposti osat lähtivät kunhan ruuvit löytyivät. Yllätys oli melkoinen kun poistin näytön ja kurkistin yläkautta radiota. Antenni oli nätisti paikallaan, mutta radion sisällä näkyi 50 sentin kolikko. Kokeilin toisella antennilla, mutta ei pihaustakaan fm-kanavilta. Ilmeisesti meidän 2-vuotias (joka muuten saa auton itse käyntiinkin (onneksi on automaatti niin ei pääse ajelemaan...)) on kaiketi syöttänyt cd-kelkkaan noita kolikoita. Radion irroittamisen jälkeen sisältä löytyi niitä kaksin kappalein, yhteensä 2,50 €. Todennäköisesti siis radio on ottanut hieman itseensä noista kolikoista ja saanut jonkin sortin oikkarin... Täytyypä laittaa kyselyitä purkaamoille josko tuollainen cd-radio jostain löytyisi. Tietysti jos jollakulla on myytävänä niin olen kiinnostunut!

Eipä ihan ensimmäisenä "vikana" nuo kolikot tulleet mieleen...  ::)

Jylppy

Tulipa semmoinen mieleen, että ainakin -03 X-Trailissa on radio "koodattu" kyseiseen autoon, eli ei toimi missään muussa autossa. -Eli romikselta haettua radiota ei saa toimimaan.

Kurkkaappa ohjekirjaa, onko siellä mainintaa moisesta radion koodauksesta.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Lousku

Juu radio on koodattu.

Lainaus korjaamokäsikirjasta!

The link with the NATS IMMU implies that the audio unit can basically only be operated if connected to the
matching NATS IMMU to which the audio unit was initially fitted on the production line.
Since radio operation is impossible after the link with the NATS is disrupted theft of the audio unit is basically
useless since special equipment is required to reset the audio unit.

Argus

Jeps, kiitos vinkeistä. Suomalainen ei kuitenkaan usko ennen kuin itse kokeilee. Niinpä tilasin AVK:sta radion joka tosiaankaan ei toiminut. Hetken aikaa näytössä luki: Please wait... ja sitten SECURE. Mitään muuta ei tapahtunut. Kysyin LänsiAutosta koodaavatko he tuota AVK:sta hankittua radiota, johon vastaus oli että eivät tee sille mitään. Melko yllättävä vastaus...  

Noh eipä auttanut kun laittaa LänsiAuton kautta uusi radio tilaukseen. Heillä on tällainen hieno vaihtopalvelu, jossa oma radio on pakko antaa vaihdossa. Siten Clarionilta saa tilalle oman auton valmistenumeroon koodatun käytetyn radion tilalle ja hinnaksi jää vaivaiset 244€ ilman asennusta (vuoden takuulla). Melko edullista. Kysyin heiltä, että mitä maksaa ihan uusi radio, johon en saanut vastausta, mutta Hondan huoltomies kertoi, että Hondalla on vastaava vaihtosysteemi ja kokonaan uusi radio maksaa n. 2000€.
Uskoo ken tahtoo, mutta melkolailla pelkältä rahastukselta tuo systeemi tuntuu. Ja itse radiossa ei ole mitään turvakoodia, vaikka se auton ohjekirjan mukana tuleekin, mutta sitä ei voi syöttää mihinkään vaan radio koodataan nimenomaan auton valmistenumeron perusteella tämän kertoi LänsiAuton mies. Kyllä on hullu systeemi tuo NATS.

Vaihtoehtoja tuolle alkuperäiselle radiolle ei ole juurikaan, koska esim. auton kello on ohjattu radion kautta, eli kello kyllä näkyi, mutta en päässyt säätämään sitä talviaikaan kun radio ei ollut kiinni. Myöskään muihin näytön säätöihin ei päässyt laisinkaan. Käytännössä siis jonkin tavallisen radio/cd -soittimen vaihtaminen ei tuohon autoon käy.

Ennen jo ennestään rikkinäisen radion palauttamista vaihtoon LänsiAutoon tippui se ennen lähtöä lattialle. Toivottavasti joku muu saa siitä vielä kelpo soittimen  :D

Nyt taas soitto soi ja laulu raikaa. Radio meni takaisin paikalleen alle tunnissa, pihassa taskulampun valossa. Ihme kyllä ei jäänyt edes yhtään "ylimääräistä" ruuvia kuten normaalisti hyvin tehdystä autoremontista kuuluisi jäädä.