Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Renkaan vaihto...pultit jumissa

Aloittaja Riip1, lokakuu 28, 2008, 13:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snii

Mutta 20€ paikkeille pelkkä vanteella olevan kumin alle laitto.

M i g i

LainaaOngelma ratkaistu! :) Käväsin hakemassa motonetistä 5€ hintasen teleskooppiavaimen ja mutterit aukesivat todella sulavasti. Nyt on talvikiekot alla.
ikävä toistaa itseään..  ::) mähän sanoin

mikan

Sunnuntaina vaihdoin kahteen käyttikseen ja vajaa kaks tuntia siinä vierähti kaikkinensa. Onneksi oli ihan kiva ilma ja poika seurana kyselemässä kaikkea maan ja taivaan väliltä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ILVES-Joe

#33
Kyllä liikkeessä vaihdattaminen on houkutteleva vaihtoehto, nostaa pyörät kyytiin, ajaa rengasliikkeen pihaan, menee sisälle juomaan kupin kahvia (joka kylläkin on jotain keitinkuraa) ja juttelee mukavia muiden kanssa ja sitten hetken kuluttua tullaan ilmoittamaan että auto on pihalla, pestyt renkaat takakontissa (tuntemissani liikkeissä pesu kuuluu aina työhön).

Koko kalusto on nyt talvikumeissa, puoleen tein itse rengastyöt kun ostin pelkät kumit.
Urvanin kanssa oli hankalampaa kun talliin ei enää mahtunut ja piti hiekkapihalla sitä pienen hallitunkin kanssa jumpata ja niitä muttereitakin on kuusi joka pyörässä.

Kierteisiin on terva kaikkein parasta voidetta/jumittumisen estoa, lyö laudalta kaikenlaiset moly-vaseliinit, grafiittivaseliinit, kuparitahnat yms. synteettiset tuotteet.
Kierteet kylläkin kannattaa pestä liuottimella silloin tällöin koska tervaan ja muihinkin aineisiin) tarttuu pölyä ja epäpuhtauksia.

Olen aina ihmetellyt sitä että miksi ihmeessä jotkin valmistajat kiinnittävät pyörät pultilla, sellainen kiinnitystapa pitäisi julistaa laittomaksi ja kaikkiin kunnolliset pinnapultit ja mutterit.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

BA

#34
Mazdaan vaihtui juuri hiekkapihalla renkaat, ja samalla vaivalla kun pyörät irrotti vaihtui myös pallonivel toiselle puolen ja molemmat vakaajatapit eteen. Just sain yli tunnin menemään koko operaatioon. Kaikki pultit aukesi suosiolla, pallonivelen pultteihinkin oli edellinen vaihtaja laittanut kuparitahnaa. :)

Kolina ainakin loppui.

micramies

Vaihdoin Micraan talvirenkaat viime viikonloppuna. Renkaat oli ilmiselvästi edellisellä/edellisillä omistajalla vaihdatettu aina liikkeessä jossa pulttipyssyt aina täysillä kun oli mutterit sen verran pykälälle kuluneet viistosta kiinnityspinnastaan vaikka auto ei ole vielä kahdeksaa vuottakaan vanha ja alle 150.000km mittarissa.
Kierteetkin muttereista piti putsata ja selvitellä ennenkun lähtivät kiertymään oikeille kierteille takaisinlaitossa. Pysyvät sentään kiinni kun tarkastin jälkikireyden muutaman päivän päästä.
Eipä ole ennen tällaisessa kunnossa olevia pyöränmuttereita vastaan tullut vaikka edellisellä Mazdallakin oli lopussa jo 18v ikää / yli 350.000 km mittarissa.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Tee_Koo

LainaaNoin about 1½ vuotta sitten vaihdoin Ventoon kesägummit ja myin eteenpäin muutaman viikon päästä. Asennusvaiheessa vähän ihmettelin kun oli etutöppösiin niin lyhyet pultit mutta kun oli ne olleet ennenkin kuulemma alla....
Oli sitten uudella omistajalla irronnu eturengas ajosta, onneksi soratiellä ja hiljaisesta vauhdista.
Kokemusta tästäkin... Isäukko vaihtoi hyvää hyvyyttään Subaruuni kesärenkaat alle viime vuoden keväällä, ei sitten ollut uskaltanut kovin tiukalle kun oli aluvanteet :P Ehdin ajaa jotain 40km ja soratiellä (kuten aina rajoitusten mukaan ::)) ajellessani yhtä äkkiä vasen takapyörä lähtee irti. Kyydissä oli sen hetkinen emäntäkokelas ja sen sisko, eivät olleet huolissaan vielä siinä vaiheessa kun auton takapää nytkähti alas ja itsekin katselin peilistä/ikkunasta kun takarengas pomppii vierestä ohi... vasta sitten kun exän sisko kysyy että mikä tuo oli (itse yritän kaikin taidoin pitää autoa tiellä) niin vastaan että "rengas irtos..."  ...voi sitä kiljumisen määrää ;D Siinä sitten sain pidettyä auton tiellä ja pysähtymään. Oli ihan hauska seurata kun rengas jatkaa matkaansa joku pari sataa metriä kohti ojan pohjaa, nousee ojasta puuhun ja kimpoaa siitä hienolla kaarella metsän puolelle...

Ei siinä muuta mutta mutterit tosiaan lähtivät kävelemään, eikä muutenkin kuoppaisella soratiellä huomannut vaikka olikin varmaan tuo rengas täristänyt :P Noh, kolme mutteria per rengas auttoivat seuraavat 20km :) Ainoa vahinko autolle oli se, että jarrukilpi lähti kävelemään vasemmalta puolen takaa, silloin kun vielä oli korkea ja jäykkä jousitus Subarussa. Jarrulevyynkään ei mitään kummempaa tullut :)

Mitä opin tästä... Noh, isäukkokin ehkä uskaltaa jo kiristää aluvannetta enemmän kuin mitä sillä ristikkoavaimella saa käsin kevyesti vääntämällä kiristettyä...


Ja tulipa ukon kanssa tehtyä talvirengastalkoot. Tuloksena neljään autoon talvirenkaat alle 1,5 tunnissa. Tosin kaksi kunnon hallitunkkia ja paineilmavehkeet apuna :)
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...