Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Renkaan vaihto...pultit jumissa

Aloittaja Riip1, lokakuu 28, 2008, 13:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riip1

Hei. Aloin eilen vaihtaa autooni talvirenkaita ihan perustunkin ja ristikkoavaimen voimin. Kauhistuksekseni huomasin, että pultit ovat julmettoman tiukassa...en saanut auki. Hanskat kädessä kaikin voimin väänsin ja avaimenkin päällä hypin, mutta ei auennut. Ilmeisesti pulttipyssyllä jossain juntattu kiinni, ostin auton vasta. Rengasliikkeeseen en viitsi viedä ja maksaa iso summaa kun voin tehdä työn itsekin. Lähtisköhän auki jatkovarrella? Mietin vain että sellasella ku vääntää niin pultit voi katketa? Mikä avuksi? Kesäkumit vielä alla ja ylihuomiseksi luvattu lunta :)

M i g i

LainaaHei. Aloin eilen vaihtaa autooni talvirenkaita ihan perustunkin ja ristikkoavaimen voimin. Kauhistuksekseni huomasin, että pultit ovat julmettoman tiukassa...en saanut auki. Hanskat kädessä kaikin voimin väänsin ja avaimenkin päällä hypin, mutta ei auennut. Ilmeisesti pulttipyssyllä jossain juntattu kiinni, ostin auton vasta. Rengasliikkeeseen en viitsi viedä ja maksaa iso summaa kun voin tehdä työn itsekin. Lähtisköhän auki jatkovarrella? Mietin vain että sellasella ku vääntää niin pultit voi katketa? Mikä avuksi? Kesäkumit vielä alla ja ylihuomiseksi luvattu lunta :)
avaat ne pultit/mutterit, etkä vaan kuvittele avaavas..  ::) ainiin ja vastapäivään ;)

Riip1

Nojoo, heh heh :) Eiku oikeasti ne on tiukassa...ilmeisesti syöpyneet kiinni. Isäukkokin niitä yritti aukassa mutta ristikkoavain meni rikki.

cedricfan

Ei ehkä auta tähän tapaukseen, mutta jos tuollaisia tulee vastaan rengasliikkeen jäljiltä niin ei muuta kuin takaisin & huutojen kera.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Riip1

Ongelma ratkaistu! :) Käväsin hakemassa motonetistä 5€ hintasen teleskooppiavaimen ja mutterit aukesivat todella sulavasti. Nyt on talvikiekot alla.

Lerssinen

Pulttipyssyllä se aukiaa jos on sillä tiukattukkin.. Aukihan ne pitää saada joka tapauksessa, yleensä ne ei hajoa avausvaiheessa  :P
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Late

LainaaHei. Aloin eilen vaihtaa autooni talvirenkaita ihan perustunkin ja ristikkoavaimen voimin. Kauhistuksekseni huomasin, että pultit ovat julmettoman tiukassa...en saanut auki. Hanskat kädessä kaikin voimin väänsin ja avaimenkin päällä hypin, mutta ei auennut. Ilmeisesti pulttipyssyllä jossain juntattu kiinni, ostin auton vasta. Rengasliikkeeseen en viitsi viedä ja maksaa iso summaa kun voin tehdä työn itsekin. Lähtisköhän auki jatkovarrella? Mietin vain että sellasella ku vääntää niin pultit voi katketa? Mikä avuksi? Kesäkumit vielä alla ja ylihuomiseksi luvattu lunta :)


Keskiarvohinta henkilöauton renkaiden vaihdolle lienee 20e tienoilla.

Mun mielestä se ei kyllä ole hinta eikä mikään siitä työstä ja tuskasta mitä se noissa perisuomalaisissa oloissa tarkottaa. Eli ristikon ja haitarin kanssa.


Jylppy

#7
Lainaa
Keskiarvohinta henkilöauton renkaiden vaihdolle lienee 20e tienoilla.

Mun mielestä se ei kyllä ole hinta eikä mikään siitä työstä ja tuskasta mitä se noissa perisuomalaisissa oloissa tarkottaa. Eli ristikon ja haitarin kanssa.

Ja vaikka mullakin oli kunnollinen hallitunkki, teleskooppiavain, akkukäyttöinen pulttipyssy (ettei tarvi teleskooppiavaimella koko matkaa pyöritellä niitä muttereita irti), sekä lämmin iso talli, niin siltikin olisin toisaalta valmis maksamaan tuon parikymppiä..

-On vaan niin julmetun kova homma ensin hakea renkaat tallilta kyytiin, ajella lähimpään rengasliikkeeseen, nostella toiset renkaat kyytiin ja viedä ne tallille pesua ja säilytystä varten.

Valitse kahdesta pahasta se pienempi..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

#8
Justiin illalla vaihdeltiin piikkikumeja. Kolmeen autoon. Olin tallilla yhteensä kaksi tuntia. Omaan autoon vaihto vajaa 30min, sisältäen työkalujen esille ottamisen & ovien avaamisen & peltivannepulttien haeskelun jne. Loput reilu 1,5h meni niihin kahteen muuhun, vaihtajina nuo "keskenkasvuiset" (2m/100kg jne)...
Tila on kunnossa: iso talli, valoa, hallitunkki, kunnon käsityökalut jne.
Summattuna ennemmin 30 min itse vaihtaen kun on nuo edellykyset, toisaalta maksaisin 15e (verottomana) tekijälle paikan päällä. Mutta en mielelläni roudaisi eestaas pyöriä, ja sotkisi sisustusta niillä, jonottaisi rengasliikkeessä puolta tuntia jne ym.

Se 1,5h meni sitten kevyesti tallin siivouksessa sekä Sunnyn kimpussa :D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

Jo on laiskoja autonharrastajia kun ei viitsi omaan autoon vaihdella talvipyöriä alle  :-?
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

OH2KV

LainaaJo on laiskoja autonharrastajia kun ei viitsi omaan autoon vaihdella talvipyöriä alle  :-?

Sanopa muuta. 15- vuotias pentu lupasi vaihtaa pyörät muijan auton alle, jotta saa pieniä velkojaan kuitattua. Muija edellytti tosin, että minä kiristän pultit lopputiukkuuteen. Ja varmasti ensimmäisellä kerralla saa vähän neuvoakin jälkikasvua, mutta parempi näin.

Enkä maksa 15€ siitä, että joku vaihtaisi mun renkaani, en missään tapauksessa, vaikka tulisi pihaan vaihtamaan, ja etsisi renkaat ja työkalut. En.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Mies

Renkaitten vaihto on ihan mukavaa puuhaa...samalla saa tarkastettua että jarrupaloissa pintaa ym ym ym.

Vähän Veemäistä se ulkona vesisateessa kuralammikossa pskoilla työkaluilla tietty on,mutta sisulla siitä selviää  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

valpas

Lainaa

Sanopa muuta. 15- vuotias pentu lupasi vaihtaa pyörät muijan auton alle, jotta saa pieniä velkojaan kuitattua. Muija edellytti tosin, että minä kiristän pultit lopputiukkuuteen. Ja varmasti ensimmäisellä kerralla saa vähän neuvoakin jälkikasvua, mutta parempi näin.

Enkä maksa 15€ siitä, että joku vaihtaisi mun renkaani, en missään tapauksessa, vaikka tulisi pihaan vaihtamaan, ja etsisi renkaat ja työkalut. En.
Muttereiden, ja pulttien tiukkaaminen on vähän turha toimenpide, ellei ole puhdistanut, esim. teräsharjalla, vanteen ja navan vastinpintoja.
Ihmettelen, kuinka hyvin loppujen lopuksi pyörät pysyy autoissa kiinni, vaikka hiekkaa, ym., on vanteen välissä (varsinkin, jos laitetaan aluvanne teräsvanteen paikalle). Muruset ei sieltä välistä lähde jälkikiristykselläkään.....
Tuon vois vaikka jälkikasvulle neuvoa. Varmasti ymmärtää asian. Vanhemmat ei oikeen enää noteeraa..... ;)

cedricfan

Juu, toinen on Amiksessa autopuolella ja toinen on ollut Autokeskuksella työharjoittelussa kummisetänsä luona. Eli meillä ei tarvinnut vahtia, tsekkasin kyllä pistokokeilla mutta perskuleet oli jo oppineet ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

pekko

Onko tämä tosiaan "automerkki sivusto",kun renkaanvaihto-operaatiokin on noin vastenmielistä useammalle(?) Voi vain kuvitella mitä sitten tapahtuu(tai ei tapahdu) kun on oikea ruuvaus/korjausremontti,huh.

cedricfan

Säästetään puhti oikeisiin töihin ;)
Parhaillaan toista tuntia (kesälomapäivä, klo 9:40) valmistelemassa SöSSöä maalauskuntoon, se on homma joka on paras tehdä itse niin tietää pilanneensa itse eikä syytä muita ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

juhaz_619

Kyllä minä jaksan ainakin vaihtaa omaan aurinkoiseen renkaat itsekin tiedänpähän että renkaat on kiinni ja pysyy ja jos ei pysy niin syypää löytyy ihan vierestä 8-)

d_masa

#17
Se riippuu vähän kerrasta ja tilanteesta. Jos pitäisi krapulassa, vesisateessa ja auton tunkilla sählätä, niin kyllä renkaat lentää takapenkille ja 20e ei paljon paina. Kyllä sitä säästöä tulee sitten kuitenkin reippaasti kaikessa vähän vaativammassa rempassa. Tänä vuonnakin jos mitään ei osaisi itse tehdä olisin joutunut maksamaan erilaisille korjaamoille tuhansia euroja.
120Y B210 sedan

Datsuuna

#18
Ei muuta kun sopiva 2" vesijohtoputken pätkä ristikkoavaimen
jatkoksi ja isopattinen kaveri avaamaan ( huomaa oikea
suunta !). Kannattaa rasvata mutterit ja pultinpäät JÄTIKSELLÄ
niin ei juutu kiinni. Jos ristikkoavain hajoaa osta uusi vah-
vempi malli !      ;D  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Lerssinen

Justiin laiskistelin ja vaihdatutin ala/yläpallon kinkäppiin korjaamolla, vissiin keski.ikä tulossa tai jottain kun ei itteä huvittanu ruveta vaihtaan  :o

Renkaat sentää vaihan vielä (ja koneen sun muuta pientä)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

mikan

Talvirenkaiden vaihtaminen on hanurista. Kesärenkaiden vaihtaminen on mukavaa puuhaa.
Olen käyttänyt tervaa kierteissä. Myös kierretapit löytyy, jos täytyy joskus hieman ehostaa kuluneita kierteitä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

pekko

LainaaTalvirenkaiden vaihtaminen on hanurista. Kesärenkaiden vaihtaminen on mukavaa puuhaa.
Olen käyttänyt tervaa kierteissä. Myös kierretapit löytyy, jos täytyy joskus hieman ehostaa kuluneita kierteitä.

t. Mika
Ahaa,.mitäpäs sitten tapahtuu jos kuvittelisit syksyllä vaihtavasi kesäpyörät alle?Onnistuisko? Kokeile.

mikan

Tuollaiseen itsesuggestioon en kyllä kykene. Olen kevät/kesäihminen jolle vesisade ja pakkanen aiheuttaa näppyjä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

BA

Ömh, mä vaihdoin viime syksynä amppeeriin talvirenkaat kun vein sen talliin seisomaan. Ja keväällä hakiessa sitten kesäkumit alle.
Ihan vaan sen takia että jos olis tullu talvi, olis voinu käydä vaikka joku päivä ajelulla. Ja omaksi kuntoiluksi tietty myös. No, ei tullut talvea. Josko tänä talvena sitten, renkaat pitäs ens viikolla katsoa alle siihenkin. :D

Ei yhden auton renkaanvaihtoon kahtakymmentä minuuttia kauempaa mene, ja siihen kuuluu jo nivelten, puslien ja jarrujen kunnon tarkistus. Ja tietysti tuo kiinnityspintojen putsaus. Pulttiterva on hyvä apu ennaltaehkäisemään juuttumista.

mikan

100a:n renkaiden vaihto ei käy edes jumpasta. Meidän bussiin kun vaihtaa renkaat, niin saa välillä punnertaa ihan tosissaan.  :)

Yks kerta painui tunkki maan sisään ja siinä meinas tulla aika jännät paikat. Sen jälkeen on ollut iso levy tunkin alla ja pukkia alle. Meidän piha kun on aika savinen ja pehmeä, varsinkin jos on satanut paljon.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Cedricisti

Noin about 1½ vuotta sitten vaihdoin Ventoon kesägummit ja myin eteenpäin muutaman viikon päästä. Asennusvaiheessa vähän ihmettelin kun oli etutöppösiin niin lyhyet pultit mutta kun oli ne olleet ennenkin kuulemma alla....
Oli sitten uudella omistajalla irronnu eturengas ajosta, onneksi soratiellä ja hiljaisesta vauhdista.

Tätä ennen joskus muinoin joku nimeltämainitsematon hulttio (oli taas Cedricin takajarruja raplannut jotta saisi edes jotenkin toimimaan) oli jättäny mutterit löysälle. Motarilla yli 300m sivuluisussa kunnes ajoin rampin alas ja ihmettelin että miksi ei lähde auto liikkeelle. Eikä ollut ku perjantai, kello 16:00 ettei varmasti kukaan näe. Onneksi takarenkaan mutterit oli jääny pölykapselin sisälle jumiin että sieltä risteyksestä pois pääsin varastamatta muttereita muista rattaista...

Tearcandy

Kyllä mie maksasin 15e ihan siitä ilosta ettei tarviis ite alkaa ihmettelemään moisia pyöreitä kapistuksia. Makselisin itseasiassa enemmänkin.
Noh, onneksi on noita hyväksikäytettäviä miehiä ja naisia, systeri saa vaihtaa, mie vahdin kersoja. Saapahan kotiäiti jumppaa  8-)

ka00z

Kyllähän peltivanteet menee alle suht nopsaan, varsinkin kun tarvii vaan mutterit avata ja sulkea. Alujen kanssa onkin sitten eri asia jos jymähtäny oikein kunnolla kiinni. Lisähauskuutta lisää matala alusta, jonka alle täytyy hallitunkki taiteilla. Kaiken kruunaa takaveto, jolloin etupyöriä laitettaessa levy pyörii mukana =)

Mutta kyllähän ne renkaat itse laitetaan, autoon kuin autoon. Ihan mukavaa hommaa jopa, kunhan varaa tarpeeksi aikaa.

valpas

Tämmönen tapaus tällä kertaa.
Nuukuuksissani ostin vain kaksi uutta Kleberin Kapnoria Ventoon, kun kaks rengasta oli hyviä, ja kaikki nastat hyvin kiinni.
Laitoin uudet taakse, niinkuin neuvotaan.
Sitten, kun sain Venton moottoritienopeuteen, niin sai olla tosi tarkkana, ja kieli keskellä suuta, että sai uraisella moottoritiellä pidettyä vaappumisen edes siedettävällä tasolla, eikä tullut pyörähdystä.
Kapnoreissa on tuhannen kumitappia kulutuspinnassa, ja kahdeksankympin vauhdissakin tahtoo olla niiden tappien vasassa tiekosketus. Olihan kokemus.
Nyt kolmensadan kilometrin ajon jälkeen tapit ovat suurimmaksi osaksi pois, mutta mutkassa takapää sortaa enemmän, kuin etupää.
Pakko vaihtaa toisin päin. Vaimo on muuten tällä ympäri.
Takapää ei mene liukkaalla lukkoon juurikaan, joten jarrutuksessa se ei pyörähdä. Mutkaan vaimoani ei koskaan saa ajamaan niin kovaa, että lähtisi luistelemaan. Ja paremmat nastat niissä vanhoissa on, kumikin on vain pari vuotta vanhaa.

pikkutyttö

Lainaa


Keskiarvohinta henkilöauton renkaiden vaihdolle lienee 20e tienoilla.

Mun mielestä se ei kyllä ole hinta eikä mikään siitä työstä ja tuskasta mitä se noissa perisuomalaisissa oloissa tarkottaa. Eli ristikon ja haitarin kanssa.


:P 20€...???!! Ainakin täälläpäin kun kyselee renkaan vaihtoa vanteelta vanteelle: halvin tossa 70€ tienoilla... :-?
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)