Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

primeran pakokaasuarvot & missä vika?

Aloittaja pt81, toukokuu 06, 2008, 17:03:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pt81

Missä voisi vika olla kun primeran (1.6 vm.91) arvot on tyhjäkäynnillä kunnossa mutta kierroksia antaessa liian korkealla? Hetki sitten vaihdettu tulpat ja sytytyksen osat..alipaineletkutkin pitäisi olla kunnossa. Autossa on kolmitoiminen katalysaattori. Voiko vika olla "katissa" vai kenties happitunnistimessa? Vai onko mahdollista että vika on jossain muussa? Huoltamolla käytetty tänään ja ei sielläkään saaneet säädettyä kuntoon.  Apua kaivataan että leima irtoaisi.. :'(
EDIT: vai oisko että kaasarissa ois pikkuisen ryyppy jäännyt piälle

Ape86

#1
LainaaMissä voisi vika olla kun primeran (1.6 vm.91) arvot on tyhjäkäynnillä kunnossa mutta kierroksia antaessa liian korkealla? Hetki sitten vaihdettu tulpat ja sytytyksen osat..alipaineletkutkin pitäisi olla kunnossa. Autossa on kolmitoiminen katalysaattori. Voiko vika olla "katissa" vai kenties happitunnistimessa? Vai onko mahdollista että vika on jossain muussa? Huoltamolla käytetty tänään ja ei sielläkään saaneet säädettyä kuntoon.  Apua kaivataan että leima irtoaisi.. :'(

auto pakokaasutesteriin ja siinä sitten säätelee sytkää niin että menee läpi. Niin mulle tehtiin  ;)

EDIT: jos mikään ei auta niin kaasarissa on kyllä seosruuvikin sellasen sinetin alla. yleensä korjaamollakaan ei tiedetä siittä mitään

Cedricisti

LainaaMissä voisi vika olla kun primeran (1.6 vm.91) arvot on tyhjäkäynnillä kunnossa mutta kierroksia antaessa liian korkealla? Hetki sitten vaihdettu tulpat ja sytytyksen osat..alipaineletkutkin pitäisi olla kunnossa. Autossa on kolmitoiminen katalysaattori. Voiko vika olla "katissa" vai kenties happitunnistimessa? Vai onko mahdollista että vika on jossain muussa? Huoltamolla käytetty tänään ja ei sielläkään saaneet säädettyä kuntoon.  Apua kaivataan että leima irtoaisi.. :'(

Anaalisointia vähän helpottaisi kun kertoisit pakokaasutestin tulokset.

pt81

joo elikkä tälläset lukemat CO% 1,37/0,94 HC ppm 427/365 lambda 0,924% CO2 13,54% o2 0,90 sitten oisko tämä viellä lambda arvoa 0,97-1,03 kun lukee nuitten arvojen alapuolella vai joku suositus arvo

Alppu

Lainaajoo elikkä tälläset lukemat CO% 1,37/0,94 HC ppm 427/365 lambda 0,924% CO2 13,54% o2 0,90 sitten oisko tämä viellä lambda arvoa 0,97-1,03 kun lukee nuitten arvojen alapuolella vai joku suositus arvo


Lambda-arvon pitää osua tuohon 0,97-1,03 väliin tai napsuu siitäkin hylkäys(?)
Pienempi lampaada-arvo kertoo että seos on rikas ja suurempi että laiha.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Ekomies

Kyllä selkeesti turhan rikkaala käy, jumittaisiko ryyppy  :-/
Nissan Maxima QX 3.0 2004

eepo

Mulla on ollu katsastuksessa sama juttu pariinkin kertaan kun oon sunnya (1.6 n14) leimalla käyttäny, eli ryyppy on päällä mutta onneks katsastumies on jaksanu kaasutella niin kauan että ryyppy lähtee pois päältä ja lambda arvo asettuu kohilleen...

pt81

joo minäkiin olen tuon ryypyn kannalla koska se jo talvella reistaili että oli kokoajan piällä

Cedricisti

HC arvo on palamaton bensa, jos katti on rikki niin mm silloin tuo HC arvo on korkealla. Tai sit siellä on ryyppy päällä.
Tyhjäkäynnillähän tuo kuitenkin näyttää olevan korkeampi kuin kierroksilla. En muista raja-arvoja noille mut katsastuslapussahan nekin lukee.

pt81

#9
voipi olla että on tuo katti mennyt niin ne eilen huoltomies sanoi että tyhjäkäynillä arvot saanet kohilleen mutta kun kaasua painaa niin arvot nousee entäs tuo happianturi onko se kunnossa vai pitääkö se uusia jos ei sitten ole tuossa ryypyssä se vika

take

No ensin pitää mitata se happianturi että toimiiko se. Ei sitä muuten tiiä että onko se rikki. Pitäisi jännitteen vaihdella koko ajan noin 0,1V-0,8V välillä. Jos ei tuu jännitettä ollenkaan niin rikki. Jos taas jännite pysyy vakiona niin että jänitettä tulee mutta se ei muutu mihinkään niin seossolenoidi jumittaa. Tämäkin on aika tavallinen vika. Eikä sitä kaasaria passaa säädellä ihan miten sattuu. Se seosruuvi perussäätöä varten ja perussäätö on pohjana lambdasäädölle. Perussäätö pitää suorittaa säätöpiiri irtikytkettynä ja mitata pakokaasut ENNEN kattia. Sitten säädetään perus-CO 1,5-2,0%. Jos tämän jälkeen ei mene päästöistä läpi kun laittaa piuhat kiinni niin vika on muualla kuin kaasarin säädöissä. Ainakin 2 katalysaattoria tiedän että on poltettu säätämällä perussäätö liian laihalle. Laiha seos kun palaa kuumempana ja huonomin niin katti hehkuu punaisena ja se on menoa. Ja uusi katti menee samalla tavalla. Auttaahan se laihalle säätäminen hetkeksi jotta saa leimattua kerran mutta viimeistään seuraavalla leimalla on ongelmia vielä enemmän. Tätä tietoa ei oman kokemukseni mukaan "nyrkkipajoilla" ole. En sit tiiä mistä johtuu mut nyrkkipajoilla "säätämällä korjattuja" on olleet nuo molemmat tiedossani olevat tapaukset. Että ooppas tarkkana mitä siellä tehdään. ;)

Uusi Nissanisti

Kannattaa pitää meisseli kädessä kun katsastuttaa kaasariautoa!  :)
Minä ainakin pidin kun viime vuosituhannella niitä oli! Säätelin kaasarin kohdalleen kun oli letkussa kiinni ja mittari näkösällä!  ;D
Käytin vasta vaimon pirssin näytillä ja siinä lambda oli 1.000 eli aika lähellä "optimia"?  8-)

Alppu

LainaaKannattaa pitää meisseli kädessä kun katsastuttaa kaasariautoa!  :)
Minä ainakin pidin kun viime vuosituhannella niitä oli! Säätelin kaasarin kohdalleen kun oli letkussa kiinni ja mittari näkösällä!  ;D
Käytin vasta vaimon pirssin näytillä ja siinä lambda oli 1.000 eli aika lähellä "optimia"?  8-)

Täh, saako autoa ruuvata katsastuksen aikana?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Hyvässä katsastuspaikassa saattavat jopa säätää puolestasi... ::)

Ape86

LainaaHyvässä katsastuspaikassa saattavat jopa säätää puolestasi... ::)

aivan  ;) takana tulijat saattaa katsoa oudosti jos joutuvat odottamaan  ;D

Cedricisti

LainaaLaiha seos kun palaa kuumempana ja huonomin niin katti hehkuu punaisena ja se on menoa. Ja uusi katti menee samalla tavalla. Auttaahan se laihalle säätäminen hetkeksi jotta saa leimattua kerran mutta viimeistään seuraavalla leimalla on ongelmia vielä enemmän.

Ja jotta kotinikkarit ei ruuvaile seoksia rikkaalle laihaa seosta välttääkseen, kerrottakoon myös se että liian rikas seos rikkoo lambda-anturin, ja todennäköisesti sen jälkeen menee kattikin.

take

Lainaa

Ja jotta kotinikkarit ei ruuvaile seoksia rikkaalle laihaa seosta välttääkseen, kerrottakoon myös se että liian rikas seos rikkoo lambda-anturin, ja todennäköisesti sen jälkeen menee kattikin.
Jep. Sama vaikutus katin kannalta. Tuota sähkökaasaria ei oo tehty kotinikkarin säädettäväksi. Eikä varmaan missään konttorilla anneta ruveta tuota säätämään. On sen verran pelaamista piuhojen ja letkujen kanssa että aikaa menee sen verran etteivät taida tykätä.

pt81

joo kiitos hyvistä vinkeistä toivotaan että olis tuossa ryypyssä se vika että sais sitten ne arvot kohilleen :)


Ape86

Lainaahttp://www.aijaa.com/v.php?i=2064690.jpg

mikätoi mötikkä tos ylemmässä kuvassa on jossa on toi nuolikin? niin mähän oon poistanut tuon ja pakokaasujen kierrätyksen ja puolet letkuista on poistettu ja tulpattu  :D
pelaa saatanan hyvin ja kiihtyy  :)

pt81

missä kohin tuo seossolenoidi sitten on mitenkä take oli kirjoittanut että voipi jumittaa se jos siinä on jotain häikkää sattuu olemaan

take

Joko lamba-anturi on tarkistettu? Rikas seos voisi viitata siihenkin. Lambda ei toimi -> boksi luulee että käy laihalla -> säätää rikkaammalle.

Se seossolenoidi on kiinni kaasuttimen kannessa kaasarin sisällä. Irrottaminen vaatii kaasuttimen purkamisen ja mahdollisesti johtojen irrotuksen siitä liittimestä. Kannattaa ostaa kaasuttimeen tiivistesarja varoiksi. Kaasutin voi olla hyvä irrottaa autosta jottei tule mitään pikkunippeleitä pudotettua konehuoneeseen. Siihen kaasuttimen ja imusarjan väliin on helppo itse leikata uusi tiiviste tiivistepaperista. Ja sen bakeliitin molemmin puolin uusi tiiviste niin pitää varmasti.

Samalla vaivalla muutenkin sitten voi huoltaa kaasarin eli 1 suutin kerrallaan irti, puhdistusspreillä puhtaaksi, myös sinne suuttimen reikään mistä sen irrotti suihkuttaa niin että jostain tulee läpi ja sitten suutin takaisin. Näin edetään suutin kerrallaan.

Sitten se murheenkryyni eli seosolenoidi: se pitkulainen mokkula joka on ruuveilla kiinni kaasarin kannessa ja johtojen irrotuksen jälkeen ne johdot saa vedettyä sen kannen läpi. Sitten upotetaan se seossolenoidi puhdistusspreihin ja rapsutellaan johdonpäitä akun napoihin tms. virtalähteeseen. Joka kerta kuuluu napsahdus kun virta kytketään. Sitten vaan toistetaan tarpeeksi pitkään niin moskat lähtee liikkeelle ja sitä voi vauhdittaa paineilmalla jonka jälkeen taas liuotusta ja "napsuttelua". Jos ei kuulu mitään ääntä kun kytkee virran niin se on vaurioitunut fyysisesti eikä ole korjattavissa. Tosin kun kerran seokset on rikkaalla niin tuskin on viallinen. Yleensä menee laihalle jos se vioittunut. On aikas sikahintainen sitten uusi. Jotain 170E makso micraan mutta mielestäni primeraan oli vielä kalliimpi. Ehkä 200E?

Sitten alipaineletkut: Niistä kannattaa piirtää kaavio paperille heti kun alkaa irrottamaan. Mulla on kyllä jossain piirrettynä P10 alipaineletkukaavio mut pitäis löytää se. ;D Samassa yhteydessä uusii rikki olevat alipaineletkut ja tukkii EGR-venttiilin. Niitä letkuja ei kannata uusia kaikkia kerralla vaan vain rikki olevat. Missään ei ole vielä ollut myynnissä kestävää alipaineletkua.

Yleensä koko päivän operaatio mutta ei tuota niin usein tarvii tehdä etteikö ehkä kannattaisi tehdä. Appiukon primpulaan tehtiin tuo huolto ja kulutus tippui sieltä 9-10 litran tuntumasta 6,5-7 litran välille ja päästöt tippui lähes nollaan. Näillä bensan hinnoilla oli aika halpa se remontti. Uusi tiivistesarja. olisko ollu 40E paikkeilla merkkiliikkeessä. Ja tietty pullollinen kaasuttimen puhdistusainetta. 1 pullo piisaa ja maksaa joku 5E.

Ja säätötyö maksoi joku 30 Nissanilla. Säädettäväksi kannattaa viedä kuten jo todettu perussäätö täytyy olla kohdallaan etei tule enempiä tuhoja. Tietty tuossa oli oikein hyvät ohjeet Cherry_GTT laittamassa linkissä että jos joku tuttu tekee edulisesti niin ohjeet vain mukaan. ;) Monta kertaa täytyy olla itse valvomassa että homma tehdään ohjeiden mukaan eikä remontti-reiskan luulojen mukaan.

Jos tämän jälkeenkään ei mene läpi niin katti on sökö.

AziiBoy

Mun käsityksen mukaan nuo katit pitäisi olla pitkäikäisiä mutta jos katti on rikki niin se on oire jostain muusta vieasta joka tossa ylempänä tulikin selväksi eli seos puolella.

Itse tiedän yhden katin joka syttyi palamaan kun koneelle oli tehty jokin huolto/säätö. Honda Civic) Meinasi palaa koko romu..

Alppu

LainaaMun käsityksen mukaan nuo katit pitäisi olla pitkäikäisiä mutta jos katti on rikki niin se on oire jostain muusta vieasta joka tossa ylempänä tulikin selväksi eli seos puolella.

Itse tiedän yhden katin joka syttyi palamaan kun koneelle oli tehty jokin huolto/säätö. Honda Civic) Meinasi palaa koko romu..


Tuskin se metallinen katti sytty tulee, mutta varmaan lämmitti mukavasti ympäristöä, joka sitten syttyi..  ;)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

pt81

nytten mitatiin tuo lambda anturin jännite tälläset lukemat se anto mittarin yhessä asennossa kokoajan 0,28 ja toisessa asennossa 0,03

take

#25
Joops. Jumittaa seossolenoidi. Ohjeet tulikin jo kirjoitettua. Ei silti kyllä kovin rikkaalla käy kun noin matala jännite. Paremminkin laihan puolella. No, jos ei noilla ohjeilla alipaineletkuineen ja uusine tiivisteineen tule kuntoon niin sitten pitää ihmetellä lisää.

Edit: Hiukan epäselvää kyllä toi kun ei nyt ole varmuutta tuosta mittarin skaalasta. Jos tuo mittaus nyt tarkoittaa 0,28V niin kuin voisi päätellä ja 0,03 on pyöristetty arvo 10X skaalalla. Siinä tapauksessa juurikin seosolenoidissa vika. Jos jännite on vain 0,03V niin anturi on sökö tai seokset TOSI laihalla.

pt81

miten on helpoin tukkia tuo EGR vena ja mikä letku niistä kannattaa pistää tukkoon sitten ylä vai alapuolenketku vai joku muu

pt81

joo kaveri mittas niin se käytti kun en älyä näitä mittari säätö juttuja jännitteen kohilla tuota 20 juttua niin sillon näytti tuon pelkät virrat piällä 0,30 ja kun moottori kävi niin tippu tuohon 0,28 ja hetken kävi jo 0,33 kun kiekat laski  mutta muuten pysy lukema tuossa 0,28 siinä toinen arvo mitä se mittarista väänti oli tuo 200 niin sillon näytti tuota 0,03

take

No, itse laitoin EGR:stä tukkoon sekä imusarjaan menevän letkun että pakosarjasta tulevan putken.

Jaa-a vaikeaselkoista tuo mittaus. Virrat päällä ei pitäis tulla mitään jännitettä paitti jos kone on just sammutettu niin vähän voi pakokaasuja jäädä putkeen. Mutta anturi jäähtyy niin äkkiä koneen seistessä että minuutin päästä se ei ole enää edes toimintalämpötilassa. Varsinkin kun tuossa ei ole vielä sähköllä lämmitettävää anturia. Tulkittsin sentään jotenkin oikein tuon mittaustuloksen eli kyllä se 0,28V on mitattu jännite. Se ettei se vaihtele edes kierroksilla niin viittaisi siihen seosolenoidiin mut nyt hämää vähän tuo että tulee 0,30V vaikkein kone käy edes. Voiskohan mennä mittarin tarkkuuden/häiriöherkkyyden piikkiin ja olla anturi kuitenkin viallinen? Hankala sanoa kun ainoa varma tieto on että lambda ei "juokse" kuten normaalisti. Valitan mutta auttamiskyky loppuu kun ei itse pääse ihmettelemään. Tietty jos sen anturin uusii samaan syssyyn varmuuden vuoksi niin ei siitä haittaa ole, paitti kukkarolle. :-/

pt81

entäs jos käy ilmi että on katti palannut niin eikös tuohon 1,6 käy 2,0 primukan katti kans ainakiin motonetissä on sama tuote numero 1,6 ja 2,0 kateilla