Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Startti rohisee, missä vika?

Aloittaja Riip1, syyskuu 16, 2008, 15:42:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riip1

Elikkäs en löytänyt haulla tälläistä aihetta niin teimpä uuden. Eli datsun cherryä startatessa jokin rohisee...auto ei starttaa heti edes lämpimänä vaan rohisee ja nykii n. 3-5 sekunnin ajan ja sitten käynnistyy jos käynnistyy. Samanlaista rohinaa kuuluu myös lähdettäessä liikkeelle esim. valoista. Kun vauhtiin pääsee rohina lakkaa. Mikä vikana? Vika ilmeni n. viikko sitten. Ja se rohina on sellaista kuin jokin metalli tai hammasrattaat hankaisivat yhteen tai jotain.

eetu

Tarkista ensiksi ettei starttin kiinnityspultit ole löysällä!
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Riip1

Joo eli startin pultit on tiukasti kiinni. Äsken yritin paikallistaa vikaa tuloksetta. Nyt tuo sama rohina/metallinen kaiku kuuluu jo tyhjäkäynnilläkin :( Elikkäs ääni on kuin metalli kolisisi toista vasten...ensin mietin hihnaa mutta ei ole siinä vikaa. Onkohan jokin laakerit menneet jostain? Olisi hyvä tilaisuus rassata kun saan hallia käyttöön mutta ei aavistustakaan mistä bika voi johtua.

Uusi Nissanisti

Oletko tarkistanut tartin ettei vaan bendiksi oireilisi?  8-)

Riip1

Joo eli olen aika huono näissä jutuissa mutta jotain ymmärrän :) elikkäs olisiko jollain kuvaa tai jotain että missä startti sijaitsee? Luulin että se on se kultainen putkilo lähellä tulppia, mutta onko se siis moottorin alapuolella? Onko mahdollista saada irti kotikonstein ilman että autoa täytyy nostaa ilmaan? Kiitos vastauksista :)

BA

Noin 25cm pitkä, 10cm halkaisijaltaan oleva lieriö koneen kyljessä melko alhaalla poikittain, toinen pää menee vauhtipyörälle ja toiseen päähän pikkusormen paksuiset kaapelit ja mahd. pienempiä johtoja. Lieriön kyljessä toinen pienempi n.5cm/3cm halkaisialtaan oleva lieriö.
Eipä sitä starttia oikein muuten voi kuvailla. ;D

Jylppy

Sen verran tarkennusta, että yksi paksu kaapeli (virta), sekä tavallinen ohut johto (heräte) menee siihen pienempään "lieriöön", eli solenoidiin.

Tässä kuva irrallisesta startista:



Tuo oikea pää menee siis vaihdelaatikkoon.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Riip1

Kiitoksia kovasti kaikille auttaneille! :) Nuo selvensivät todella paljon. Pitää tänään katella tota starttia. Raportoin myöhemmin että korjaantuiko vika ;)

Riip1

Terve taas. Nyt olen tutkiskellut autoa paremmin. Eilen vaihdoin starttiin uudet hiilet ja puhdistin sen, oli muuten likanen :) Hiilien vaihto ei valitettavasti auttanut :( Solenoidissakaan ei näyttänyt olevan vikaa. Kun laitoin starttia takaisin paikoilleen niin huomasin että se metallinen kilinä, joka kuului ajossa kuuluu sieltä startin reiästä! Siellähän on siis vaihdelaatikko vai? Kun autoa heilutti ääni oli prikuulleen sama. En tiedä selittääkö tämä huonoa käynnistettävyyttä, mutta jotain häikkää siellä on. Onkohan tulossa isompikin remontti? Siellä kolossa oleva "hammasrattaan" näköinen pyörä on ainakin löysällä ja kolisee. Kuuluuko tuon pyörän olla löysällä? Tietääkö kukaan mikä tuo pyörä on? Starttihan sitä ilmeisesti pyörittää...kiitos etukäteen kaikille vastanneille!

Jylppy

Se "hammasrattaan näköinen pyörä" on vauhtipyörä, jota startti siis pyörittää käynnistettäessä. Siis sekö on löysällä? Miten pääsee liikkumaan?

Ei se saisi löysällä olla, siinä on kytkin kiinni. Jos vauhtipyörä pääsee liikkumaan koneen pituussuuntaisesti, niin saattaa olla että sen kiinnityspultit ovat löysällä/irti. Tämä tilanne kyllä hajottaa äkkiä jotain (kytkimen tai vaihdelaatikon).
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Riip1

Joo näin arvelinkin. Eli tosiaan vauhtipyörä liikkuu koneen suuntaisesti ja on todella löysällä. Itsekin ihmettelen että miten voi olla mahdollista :) No auto menee tänään yhdelle tutulle korjaajalle huoltoon ja hän kertoo mitä korjaus tulee maksamaan. Jos maksaa kauheita lienee sama ajaa cherry suohon ;D

Uusi Nissanisti

Outo juttu, ei uskoisi jos ei lukisi selvin päin!  :o

Riip1

Vian etsintä jatkuu. Ostin eilen autoon uuden startin, mutta ei muutosta :( Auto ei edelleenkään käynnisty...missä ihmeessä vika voi olla? Akku on uusi, laturi on ehjä, startti on uusi, virranjakaja ja katkojankärjet näyttivät olevan kunnossa ja kärkiväli oikea, tulpat on aika vasta vaihdettu. Alkaa käydä vaikeaksi.

Tero-75

LainaaVian etsintä jatkuu. Ostin eilen autoon uuden startin, mutta ei muutosta :( Auto ei edelleenkään käynnisty...missä ihmeessä vika voi olla? Akku on uusi, laturi on ehjä, startti on uusi, virranjakaja ja katkojankärjet näyttivät olevan kunnossa ja kärkiväli oikea, tulpat on aika vasta vaihdettu. Alkaa käydä vaikeaksi.
Onko se vauhtipyörä kiinnitetty uudelleen kunnolla?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Riip1

Auto on ollut korjaamolla ja korjaaja soitti et tiedossa n. 300€ remontti...et siitä...uutta autoa ettiin ja datsun suohon.

BA

Onko kyseessä N10-Cherry ja A-koneella? Siis minkä ikänen auto?


Mitä siitä pitäs maksaa, ja mistä kaukaa se pitäs käydä pelastamassa?  :)