Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

NISSAN PRIMERA -93 2.0 SLX ("Tyhjäkäynti")

Aloittaja MustaPiru, joulukuu 29, 2007, 23:22:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MustaPiru

Primera 2.0 1-pisteruisku

Autossa seuraavia oireita:

-Bensan kulutus kaupunkiajossa suuri.
-Pakoputkesta kuuluu "tupsahtelua" tyhjäkäynnillä.
-Kierrokset auton ollessa liikkeella nousevat/pysyvät 1500 tuntumassa. Vaihde vapaalla lirutellessa kierrokset pysyvät siinä 1500, eli ei laske sen alle muuta kuin pysähdyttäessä. Tyhjäkäynti normaali (850 rpm)
-Moottorijarrutus ei onnistu, johtuen kierrosten määrästä. Kulkee ilman kaasua liian kovaa.
-Kylmänä kierrokset päälle 2000, ilmeisesti rikastinkin liian kovalla?
-Reagoi kaasuun yli herkästi. Aiheuttaa nykimistä. (esim jos yrittää pitää auton vauhdin 40km/h, niin pienikin kaasun painaminen nytkäyttää)

Käsittääkseni primerassa on ominaisuus, että kierrokset pysyvät liikkeellä ollessa 1200 tietämillä vaihdetta vaihdettaessa, mutta putoavat tyhjäkäynnin lukemiin tietyn ajan kuluessa. Minulla auto ei tee niin, vaan pitää kierrokset loputtomiin 1500:ssa.

Olen haeskellut ongelmaani ratkaisua usealta foorumilta, sitä löytämättä. Aiheesta on ollut useita keskusteluja, mutta vian syy jäänyt aina pimentoon, joten kyselen nyt asiasta täällä.

Seuraavia syitä arvailtu:

-Tyhjäkäyntisolenoidi
-Kaasuläpän asentotunnistin
-Lambda-anturi
-Jarrutehostinkalvo
-Ilmamäärämittari
-Alipaineletkut

Primerasta jo tutkittu:

-Ilmavuodot (ei löytynyt)
-Tulpanjohdot uudet
-Pyörijä
-virranjakajan kansi

Auto tosiaan käy tyhjäkäynnin muuten aivan normaalisti, lukuunottamatta tupsahtelu ääntä pakarista. (Tupsahtelee harvakseltaan)

Onko normaalia että ruisku ruiskuttaa jatkuvalla syötöllä bensaa läpän päälle tyhjäkäynnillä?

Ongelma on kiusallinen kaupungissa ajaessa. Kone huutaa ja bensaa menee. Autokulkee ilman kaasua niin, että joutuu jarrut päällä ajelemaan. Ruisku koneellahan olisi kiva säästää löpöä moottorijarrutuksella...  :o

Sitten niitä vastauksia.. Kiitos (yritin selittää ongelmat selkeästi 8-) )

MustaPiru

#1
Käytin autoa pakokaasutestissä. Arvot olivat kohdillaan yhtä lukuunottamatta. (HC, jos muistan oikein)
Asentaja heitti villin veikkauksen, että venttiili kantaa.. Liekkö miten yleistä, kun on hydraulinen säätö välyksissä.

Lambda-anturi on toisin sanoen kunnossa.

Samalla luetutin vikakoodit, joita löytyi 0  :-?

Uusi Nissanisti


Glen

Onko sulla SR20Di vai SR20DE tuo kone? Ts. yksipiste- vai nelipisteruisku? Kun omalla kohdalla esiintyy samantyyppistä ongelmaa. Ja minulla on yksipisteruisku. Pakokaasuarvot ovat kohdallaan eikä vikakoodia ilmoita.

Erona tuohon sinun ongelmaan on se, että kiihdytyksessä ja tasa-ajossa tulee välillä ns. tehottomia nykäyksiä. Erityisesti 3000 kierroksen kohdalla tasaisen nopeuden pitäminen on mahdotonta. Imuilmavuodot on omalla kohdalla vielä tutkimatta, mutta tulpilta virranjakajalle on kaikki uusittu.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

MustaPiru

Noooh.. tuolla ylhäällähän toi lukee.. mut ei kompastuta lillukan varsiin  ::)

Yksipisteruiskuhan tää on. Reagoiko autosi kaasuun hanakasti? Mulla nimittäin esim 4 vaihteella 40km/h ajaminen on yhtä nytkytystä. Siis auto reagoi kaasuun tosi herkästi. Tämä nykiminen johtuu ainostaan siitä, että kun auto rullaa tämän kierros ongelman takia 4 vaihteella tietyissä olosuhteissa n. 40km/h ja kun yrität sitten pitää vauhdin tasaisena kaasulla, niin kaasun pienikin lisääminen aiheuttaa nytkähdyksen.

Kunhan tässä kiireiltäni kerkeän, niin selvittelen vikaa ja pistän juttua tänne.

tatsuni77

vikaa näkyy olevan muillakin  ;D mulla on kans kyseinen ongelma mut tekeekö teillä sitä kun piettää paikallaan kierroksia 3000:ssa tippuu vähän ajan päästä 1500 ja alkaa humpaamaan 1500-2500 välillä ja tämä ongelma poistuu kuin ottaa kaasuläpän asentotunnistimen pistokkeen irti et oisko asento tunnistimessa tuo teidänkin vika mulla ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi kun hc arvot koholla ja rupes kesken päästö mittauksen kierrokset seilaileen 1500-3500 välillä kun katsastus mies yritti pitää kierroksia 2500:ssa samalla hc arvot seilas miten sattuu et tämmöstä tällä kertaa vikaa ei ole vielä varma mut selviää ensviikolla kun vien säädätykseen

Uusi Nissanisti

Anturin irroituksen seurauksena pirssit yleensä menevät "vikasietotilaan", siis toimivat "oletus-/perussäädöillä"?  8-)

Glen

LainaaNoooh.. tuolla ylhäällähän toi lukee.. mut ei kompastuta lillukan varsiin  ::)
Puusilimätauti iskee aina välillä :)
Lainaa
Yksipisteruiskuhan tää on. Reagoiko autosi kaasuun hanakasti? Mulla nimittäin esim 4 vaihteella 40km/h ajaminen on yhtä nytkytystä. Siis auto reagoi kaasuun tosi herkästi. Tämä nykiminen johtuu ainostaan siitä, että kun auto rullaa tämän kierros ongelman takia 4 vaihteella tietyissä olosuhteissa n. 40km/h ja kun yrität sitten pitää vauhdin tasaisena kaasulla, niin kaasun pienikin lisääminen aiheuttaa nytkähdyksen.

Kunhan tässä kiireiltäni kerkeän, niin selvittelen vikaa ja pistän juttua tänne.
Kuulostaa tutulta oireelta tuo nykiminen. Minulla on todella terävä tuo siirtymä ns. tasa-ajossa. Jos kierrokset ovat alle 2000, niin ajaminen on yhtä rykytystä. 2000-2500 on soppeli väli, 2500 -> rykyttää. Ja 3000 kohdalla on "kuollutta". Ei tuolla viitsi ajaa 4000 kierroksen kanssakaan koko aikaa. Tuo näkyy ja kuuluu kuskin paikalla enemmän kuin tuo rykyttävä ajo.

Taidanpas kokeilla sitä asentotunnistimen irrotusta. Ilmoittelen, jos vian aiheuttaja löytyy.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

MustaPiru

#8
Jaahas... Vika löytyy edelleen.. vastauksia siis kaivataan edelleen..

Mites Tommin kokeilun kävi?

Sen verrran olen vikaan panostanut, että kyselin tuota tyhjäkäynti venttiiliä merkkiliikkeestä. Hintahan oli kiitettävät +100€ ja muualta sitä ei saa..
Varaosamyyjäkin osoittautui mukavaksi ja kysäisi mekaanikolta, onko kyseiset oireet tyhjäkäynti venttiilin aiheuttamia, johon vastaus kuului, etteivät ole.. Ei varma vastaus mutta oletus kuitenkin.

Ruhvi

LainaaMulla nimittäin esim 4 vaihteella 40km/h ajaminen on yhtä nytkytystä.

ajat liian isolla vaihteella pientä nopeutta  ::)
Micra K10

MustaPiru

Kiitos.. tuo spammi auttoikin minua kovasti...

Ja sen verran minäkin ymmärrän, että milloin vaihde on liian pieni/iso nopeuteen nähden!

Ja ihan sama millä rattaalla mennään, niin aina löytyy tuo sama maaginen piste missä auto kansan kielellä rupeaa "nussimaan", eikä se ole sillä kierros alueella jolloin koneesta veto loppuu! Vaan nimen omaan siinä kohden, kun taustalla jylläävät kierrokset lopettavat moottorijarrutuksen.

Glen

LainaaJaahas... Vika löytyy edelleen.. vastauksia siis kaivataan edelleen..

Mites Tommin kokeilun kävi?
...
Ei mitenkään. Johdot olivat kyllä aika huonon näköiset. Tässä odottelen parempia ilmoja, kun joutuu ulkosalla hommia tekemään. Nuo johdot ainakin tarkistan. Ja tiivisteet pitää myös käydä läpi tuon kaasuttimen osalta. Näyttivät pikkasen kosteilta.

Lahjakkaasti tuo kuollut kohta siirtyilee. Aluksi se oli tuossa 3000 kierroksen kohdalla. Nyt se on siirtynyt 2500 kierrokseen. Lisäksi oire korjaantuu hetkellisesti, kun polkaisee petaalin pohjaan ja kiihdyttää 5-10 kilometriä nopeutta lisää jonka jälkeen moottorijarruttaa takaisin alkuperäiseen nopeuteen.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

proxdatsun

1.6 nelipisteruisku oikutteli kerran samoilla oireilla.Ilmamäärämittarin puhdistin niin alko pelittämään. t.Eero

Uusi Nissanisti

Asian vierestä kuitenkin, mutta meillä on pari eiNissania nykytellyt kun EGR on oireillut, pimentäminen auttoi!  8-)

Glen

Tänään sattui aika ja viitsimys  samalle kohdalle ja kävin nykäisemässä kaasuläpän anturin johdon pois. Pieni testilenkki osoitti, että johonkin se vaikutti. Aluksi ihmettelin noin 2000 rpm tyhjäkäyntiä, mutta kyllä ne siitä kohdalleen laskivat, kun auto pysähtyi ja otti vaihteen vapaalle.

Kuollut kohta oli vielä kiihdytyksessä, mutta nykiminen hävisi lähes kokonaan. Tuo kuollut kohta saattoi johtua tuosta asentotunnistimen poiskytkemisestä.

Mitenkähän tästä nyt jatkaisi? Vinkkejä vastaanotetaan.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

Uusi Nissanisti

Meni kait "vikasietotilaan" kun "tietoa" ei tullut?  :-?
Vika tuossa anturissa tai jossain muussa, siis vaihtelemaan summassa kuten merkkiliikekin usein tekee?  ::)
EGR, tulpat, tulpanjohdot tai jokin hapettunut johtoliitin kuitenkin yleisimmät syyt, siis "pimeän" anturin lisäksi?   8-)

Glen

LainaaMeni kait "vikasietotilaan" kun "tietoa" ei tullut?  :-?
Näin alunperin päättelinkin.
Lainaa
Vika tuossa anturissa tai jossain muussa, siis vaihtelemaan summassa kuten merkkiliikekin usein tekee?  ::)
EGR, tulpat, tulpanjohdot tai jokin hapettunut johtoliitin kuitenkin yleisimmät syyt, siis "pimeän" anturin lisäksi?   8-)
Tässä ei viitsisi ruveta summanmutikassa vaihtelemaan osia, jotka maksavat rahaa. Tulpat on "uudet" eli vaihdettu noin 8tkm takaperin. Silloin tuntui ero edellisiin tulppiin, mutta vika ei hävinnyt. Tulpanjohdot ja jakajankansi on vaihdettu, tosin johdoissa lukee Biltema. Edellisen omistajan mukaan ei ollut vaikutusta nykytykseen. Johtoliittimiä olen aukonut ja putsailut sitä mukaa, kun kohdalle on sattunut, eli kaasarin (vai onko tuo ruisku ;)) luota kaikki.

Miten tuo EGR pimennetään? En tarvitse yleisohjeita vaan sijainnit letkuille ja johdoille ja vivuille, jotka vaikuttavat EGR:n toimintaan tässä nimenomaisessa moottorityypissä. Tuon voisin kokeilla seuraavaksi.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

Glen

Laitetaas tänne, kun sama auto ja vika on kyseessä.

Tässä viime kuun (heinäkuu) aikana pamahti syyläri rikki. No tuli sitten kansi käytettyä pois ihan varalta, ja vettähän siellä oli jokaisen männän päällä. Syyläri vaihdettiin ja kansipahvi. Samalla tuli sit tarkistettua nuo ruiskun tiivisteet. Lähinnä tosta imusarjasta. Siellä oli herra silikoni ollut asialla ja turhan paljon väärässä paikassa silikonia. Tein sitten uudet.

Auto toimi moitteetta noin tunnin verran. Ei nykinyt eikä rykyttänyt. Sen jälkeen rykytys ja nykiminen paheni. Mitä teen?

Tässä yritän töistä irroittaa aikaa sen verran, että pääsisin sytytyksen tarkistuttamaan. Ja samalla nuo pakokaasuarvotkin käyn tarkistamassa. Jos jollakin on vinkkiä pahentuneen nykimisen ja rykytyksen korjaamiseen, otetaan ne vastaan. Auto nimittäin ei pysy lämpimänä enää kunnolla tyhjäkäynnillä käynnissä.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

Alppu

LainaaLaitetaas tänne, kun sama auto ja vika on kyseessä.
Tässä viime kuun (heinäkuu) aikana pamahti syyläri rikki. No tuli sitten kansi käytettyä pois ihan varalta, ja vettähän siellä oli jokaisen männän päällä. Syyläri vaihdettiin ja kansipahvi. Samalla tuli sit tarkistettua nuo ruiskun tiivisteet. Lähinnä tosta imusarjasta. Siellä oli herra silikoni ollut asialla ja turhan paljon väärässä paikassa silikonia. Tein sitten uudet.
Tommi


Kuuluuko imusarjan tiivisteenä edes käyttää mitään silikoonia?!?
Eikö siellä ole normaali tiiviste?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaKiitos.. tuo spammi auttoikin minua kovasti...

Ja sen verran minäkin ymmärrän, että milloin vaihde on liian pieni/iso nopeuteen nähden!

Ja ihan sama millä rattaalla mennään, niin aina löytyy tuo sama maaginen piste missä auto kansan kielellä rupeaa "nussimaan", eikä se ole sillä kierros alueella jolloin koneesta veto loppuu! Vaan nimen omaan siinä kohden, kun taustalla jylläävät kierrokset lopettavat moottorijarrutuksen.


Niin millä kierroksilla autosi menee kun nopeutta on 40km/h ja vaihde nelosella?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Glen

Lainaa
Kuuluuko imusarjan tiivisteenä edes käyttää mitään silikoonia?!?
Eikö siellä ole normaali tiiviste?
Ei kuulu. Jos kuuluisi, niin alkuperäinenkin olisi ollut sitä :)

Tämän takia teinkin uudet tiivisteet. Paperista. Oli juur soppeli määrä jäljellä Datsunin kaasarin jäliltä. Tai siihen aikonaan ostin sitä arkin.

Edelleenkin vinkkejä odottelen.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

Alppu

LainaaPrimera 2.0 1-pisteruisku

Autossa seuraavia oireita:

-Bensan kulutus kaupunkiajossa suuri.

* Kuinka suuri?

-Pakoputkesta kuuluu "tupsahtelua" tyhjäkäynnillä.

* Aha..  ::) Sytytys tai venttiilivika.  :D

-Kierrokset auton ollessa liikkeella nousevat/pysyvät 1500 tuntumassa. Vaihde vapaalla lirutellessa kierrokset pysyvät siinä 1500, eli ei laske sen alle muuta kuin pysähdyttäessä. Tyhjäkäynti normaali (850 rpm)

* Voi, voi...

-Moottorijarrutus ei onnistu, johtuen kierrosten määrästä. Kulkee ilman kaasua liian kovaa.

* Ei kuulukaan moottorijarruttaa kuin 1500 rpm asti.

-Kylmänä kierrokset päälle 2000, ilmeisesti rikastinkin liian kovalla?

* Normaaliai/ketä kiinnostaa?  :-?

-Reagoi kaasuun yli herkästi. Aiheuttaa nykimistä. (esim jos yrittää pitää auton vauhdin 40km/h, niin pienikin kaasun painaminen nytkäyttää)

* Testasin Almeralla 40km/h mittarinopeudella kierrokset nelosella 1200 rpm ja todellisella 40km/h nopeudella ~1400 rpm. Ei bensiinihenkilöautolla kuulu ajaa noin pienillä kierroksilla! Itsellä ei kyllä nykinyt tai pätkinyt, mutta oli sellasta juristamista, että moottori & laatikko ei varmasti tykkää!  :o

Onko normaalia että ruisku ruiskuttaa jatkuvalla syötöllä bensaa läpän päälle tyhjäkäynnillä?

Miten sen sitten pitäisi ruikkia?

Ongelma on kiusallinen kaupungissa ajaessa. Kone huutaa ja bensaa menee. Autokulkee ilman kaasua niin, että joutuu jarrut päällä ajelemaan. Ruisku koneellahan olisi kiva säästää löpöä moottorijarrutuksella...  :o

Se on kyl silleen, että 2 litranen bensa-auto on jo lähtökohtaisesti väärä valinta taloudelliseen ajoon.  ;D

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#22
Lainaa

Tässä viime kuun (heinäkuu) aikana pamahti syyläri rikki. No tuli sitten kansi käytettyä pois ihan varalta, ja vettähän siellä oli jokaisen männän päällä. Syyläri vaihdettiin ja kansipahvi. Samalla tuli sit tarkistettua nuo ruiskun tiivisteet. Lähinnä tosta imusarjasta. Siellä oli herra silikoni ollut asialla ja turhan paljon väärässä paikassa silikonia. Tein sitten uudet.

Auto toimi moitteetta noin tunnin verran. Ei nykinyt eikä rykyttänyt. Sen jälkeen rykytys ja nykiminen paheni. Mitä teen?

Tässä yritän töistä irroittaa aikaa sen verran, että pääsisin sytytyksen tarkistuttamaan. Ja samalla nuo pakokaasuarvotkin käyn tarkistamassa. Jos jollakin on vinkkiä pahentuneen nykimisen ja rykytyksen korjaamiseen, otetaan ne vastaan. Auto nimittäin ei pysy lämpimänä enää kunnolla tyhjäkäynnillä käynnissä.

Tommi

Kai tuosta pystyy lukemaan vikakoodeja?

-edit-

Ne onkin jo katsottu?

No veikataan sitten ilmamäärä(?)anturia..

Ilman ja bensansuodatin on tietty jo vaihdettu? :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Glen

Ilmoitan oman vian ainakin väliaikaisesti kadonneen. Tässä tapa, jolla hukkasin sen.

Uusin kolme suurinta tiivistettä ruiskuyksiköstä. Jokainen noista on itse tehty ja millisellä tiivistepahvilla. Aika tarkkaan sai kattella, että tuli kaikki reiät oikein. Uskon, että kahden alimman tiivisteen uusiminen riittää, ittellä vain oli kaikenmoisia silikooneja vähän joka paikassa, joten puhdistuksen yhteydessä uusin. Noi kaksi alintahan on sen bakeliitin(?) molemmin puolin.

Tiivisteiden uusimisen lisäksi tarkistin ajoituksen ja tyhjäkäynnin. Samalla löysin pienen vian kaasuläpän vaijeripäästä. Siellä oli yksi vipu millin vinossa ja se vastasi toiseen vipuun. Korjasin tämän vian ja auto pelaa kuin unelma.

Huomenaamulla, kunhan auto kylmenee, selviää, että onko vika hukattu pidemmäksi aikaa, kuin illaksi.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

Jantza-87

Onko näissä primeroissa toi joku ominaisuus vai mikä että kierrokset jää vähäksi aikaa huutamaa eikä laske heti tyhjäkäynnille esim. jos pysähtyy liikennevaloihin?Mulla ainakin tekee tuota aika useasti.Mistäköhä toi vois johtua?Ei siitä kyl sinäsä mitää haittaa oo mut häiritsee vaa.Autohan on toi p10 ja mylly ga16de.

Glen

Tapahtuuko tämä korkeilla kierroksilla olo pysähdyksissä vai liikkuuko auto vielä? Kun Primeroissa on ns. vapaakytkin, joka pitää kierrokset korkeammalla kun rullaa kytkin pohjassa eteenpäin.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

Jantza-87

Siis ne kierrokset pysyy korkealla vähän aikaa vaikka on pysähtynyt ihan paikalleen.Siinä aina menee se hetki ennen kun laskee normaalille tyhjäkäynnille.

take

Tuo on ominaisuus, ei vika. Niin ne kaikki on tenheet jo uudesta alkaen. Eroon siitä ei pääse.