Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

primeran takapyörän laakeri

Aloittaja lonely74, heinäkuu 29, 2008, 19:59:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lonely74

mistä saisin selville laakereiden koot ja etupyörän laakereiden ku netist ei vaan tunnu löytyvän niinku mistään
auto on nissan primera  P10 1.6 sedan -91 ensirek.17.7-91
en etsi muuta ku laakereita mut vaikeet tuntuu olevan! auttakaa!!!

Tare

Yleensä oikeista teollisuuden laakeri ja koneliikkeistä saa myös autoihin kuuluvia osia jotka ovat standardin mukaisia. Itse ostin "luupäähäni" vetopyärästön ja etupyörien laakerit paikallisesta laakeriliikkeestä. Siellä oli laakerien mitat ja tyypit hyllytavarana ja joitain laakereita ihan autokohtaisina sarjoina.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

lonely74

LainaaYleensä oikeista teollisuuden laakeri ja koneliikkeistä saa myös autoihin kuuluvia osia jotka ovat standardin mukaisia. Itse ostin "luupäähäni" vetopyärästön ja etupyörien laakerit paikallisesta laakeriliikkeestä. Siellä oli laakerien mitat ja tyypit hyllytavarana ja joitain laakereita ihan autokohtaisina sarjoina.

netistä olen laakeri liikkeitä kattellu ja joihinki ottanu jopa yhteyt ja ei ol löytyny.... mut jatkan etsimistä kiitos oikeen paljon vastauksest.

Tare

Ei mitään. Oletko tutkinut autotarvike maahan tuojien(esim. HL, Koivikko jne.) sivuilta mitä heillä on sivuille laitettuna tietoa?
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

lonely74

LainaaEi mitään. Oletko tutkinut autotarvike maahan tuojien(esim. HL, Koivikko jne.) sivuilta mitä heillä on sivuille laitettuna tietoa?
ohan ne vissiin tutkittu nekin  :( mut jatkan mestästystä et pääsen ajelee jossain vaihees :)

Tare

#5
SKF:n sivut kertoo millainen paketti siihen on tarjolla vaan ei sitten anna laakereiden mittoja kuitenkaan. >:(

Rear axle VKBA 3222
Front axle VKBA 1999

Jos löydät SKF:n gatalogin niin voit tutkia millaisia laakereita noissa paketeissa on, tai jos löydän omani niin tutkin. :-/
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

lonely74

LainaaSKF:n sivut kertoo millainen paketti siihen on tarjolla vaan ei sitten anna laakereiden mittoja kuitenkaan. >:(

Rear axle VKBA 3222
Front axle VKBA 1999

Jos löydät SKF:n gatalogin niin voit tutkia millaisia laakereita noissa paketeissa on, tai jos löydän omani niin tutkin. :-/

no niinpä tietenki :) tulin kyl siihen tulokseen ettei netist ainakaan tietoa saa ;D

cedricfan

Mihin mittoja tarvitaan?
Jos siihen että saataisiin halvemmat irtolaakerit niin ei onnistu. Kyse on mallista riippuen joko ns kompaktilaakeri jota ei saa pienempiin osiin ilman rautasahaa tai kokonaisesta navasta jonka senkään purku ei onnistu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tare

No, Miten ne sitten muissa merkeissä puretaan ja Nissanissa ei?? Kysyn vain!! Olen purkanut Saksalaisista kirosanoista ja tästä ranskalaisen tuotteista, joka on nissanin tytär-yhtiö. Miten muka Nissanissa olisi jotain tehty eritavalla kuin niissä, kyse on kuitenkin standardi tavarasta, jonka "Jälvitettävyys" pitäisi olla mahdollista tuotannosta loppu käyttöön. Oman H.T:ni laakerit sain katsottua kun purin koko takanavan osiin ja tutkin millainen laakeri siellä on ja otin halkaisijat ylös ja menin kaupoille. Eikä merkkiliikkeen tuottetta kumarra, SKF laatua. Taitaa vain olla viiteliäisyydestä kiinni.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

cedricfan

Se nyt vaan on niin että kompakti- eli pakettilaakeri on yksi kokonaisuus. Sisäkehä voi vielä ollakin kahdesta renkaasta mutta ulkokehä on yksi osa.
Naparakenne voi sitten olla koottu suoraan napaan, jolloin se napa toimii suoraan ulkokehänä, kuten SKFn kuvassa juuri P10n tapauksessa.
Ja italialainen / kiinalainen SKF-laatu...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tare

Sinäänsä järkevää vaan luonnonvaroja tuhlailevaa käytöstä, vaan mitä ihminen ei tekisi mukavuuden vuoksi ja on halvempi merkkikorjaamolle kuin että napa puretais (Ei mene työaikaa purkuun)
LainaaJa italialainen / kiinalainen SKF-laatu...
Pitäähän ruotsalaisella firmalla olla ruotsalainen standardi ja laadunvalvonta sekä Norjalainen sertifikaatio. ;)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

cedricfan

Eli homma siis menee niin, että jos kyse on kokonaisesta navasta joutuu irrottamaan ensin navan irti (eri valmisteissa saattaa olla eri rakenne tai eri mitat), irrottamaan laakerin (navassa ei yleensä ole valmiina rakennettu mahdollisuutta siihen), mittaamaan laakerin (jollei se ole ulkokehältään navan osa), etsimään irtolaakerin (jota ei suinkaan aina saa), prässäämään uuden laakerin napaan ja kokoamaan.
Jokaisella on tietysti oma tapa laskea kulunsa, mutta isolle osalle autoilijoita ja myös harrastajia tuo operaatio tulee hankalaksi sekä kalliiksi. Se vanha romumetallihan viedään muutenkin kierrätyspisteeseen, eikös vaan?
Mittatietoja noista napojen laakereista ei ole annettu, vain keskireikä ja koko navan koko. Ja pyöränlaakerit eivät suinkaan ole aina standarditavaraa, vanhin Suomessa vastaan tuleva Datsun/Nissan ei-std on 130/230-sarjonen etupyöränlaakeri, tarkemmin sisempi kun tuossa on vielä perinteinen kaksi viistorullalaakeria.
Sillä mistä laakerinsa ostaa ei tietysti ole väliä, mutta ei ne autovaraosina ole sen kummallisemman hintaisia kuin laakeriliikkeessä. Aika moni laakeriliike jopa myy ihan samaa tavaraakin. Mutta jos ostaa teollisuuslaakereita niin on syytä varmistaa että laatuluokkakin on sama. Ei valmistuslaatu vaan laakereissa on eri käyttötarkoitusten mukaisesti luokiteltuja laatuja.
Tuo SKF ei siis enää valmista kevyen ajoneuvokaluston laakereita Ruotsissa, vaan on ihan samalla viivalla kuin muutkin laakerivalmistajat. Iso osa erikoisemmasta tavarasta ostetaan ulkoa, muilta valmistajilta ja se tavara ei muutu sen erilaisemmaksi on se sitten esim SNR'n, Ruvillen tai FAG'in laatikossa. Tuppaa vaan ruåtsalainen pahvi olemaan saksalaista ja ranskalaista kalliimpaa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tare

Onhan se tietenkin näinkin vaan jokainen kuitenkin vastaa itse autostaan ja siihen käytettävistä varaosista, ja jos asiakas haluaa että hän tulevaisuudessa vaihtaa vain pyörän laakerin niin sitten hänelle suodaan se mahdollisuus tekemällä vaadittavat toimenpiteet jotta soveltuva ja oikean staattisen- ja dynaamisen rasituksen kestävä laakeri sinne saadaan mahtumaan. CE-tunnuksin!
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"