Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Cedricin kardaanin laakeri

Aloittaja macpie, toukokuu 24, 2008, 20:02:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

macpie

Nyt alkaisi olla pikkuhiljaa aika vaihtaa kardaanin kannatinlaakeri -86 cedriciin, kesälomareissut tulossa ym.  :D

Kertokaapa minkälainen projekti se on, ja mikä mahtaa olla se volvon malli minkä laakeri ja osat kuulemma siihen uppoaisi?

En ole kysellyt laakerien ym. osien hintoja joten niitäkin olisi kiva tietää, jos siis jollain on ollut laakerin vaihto käsillä. Mitä on tullut kustantamaan... :'(

Ajattelin teettää kyseisen työn jossain pajalla, kuinkahan kauan siinä vaihtohommassa mahtaa mennä? :o

macpie

No aikas hiljaista tuntuu olevan vastausrintamalla  :-X missäs kaikki cedrick miehet luuraa  ::) eräs kaveri tuumas että kardaaninlaakerin vaihto on helppo juttu että sen vaihtaa helposti itsekkin....pitäis vaan päästä montulle katsomaan että onko juttu todellakin näin  :-? kommetteja odotellaan  :D

cedricfan

Helppous on suhteellista... 20v auton alla ollut osa, jonka tilalle sovelletaan joku korvaava saattaa aiheuttaa isojakin ärräpäitä!

Huono vastaus: mulla oli onneksi mahdollisuus ottaa omasta varastosta tai ostaa orkkis uusi :-X
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

pasi77

on se ihan kohtuullisen helppoa . itsellä osat paikoillaan vaivaa vaan se dementtia niin ei muista mitä volvosta oli ne osat ja piti sorvata sellainen sovite sille sisä koolille .

Timppa

jos en väärin muista niin 200-sarjan volvon kumi ::)
ja laakeri erikseen ostettuna... löytyy sopiva cedricin kardaaniin ja volvon kumiin ;)rälläkällä korvakot pois volvon kumihässäkästä ja cedricin tukilaakerin pannan sisään ja menoksi ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

macpie

Hmm....nyt kuullostaa siltä että pitäsi raapia osat irti ja mennä tarvikeliikkeitä kiertelemään  >:( ei taida oikein onnistua kun vapaa-aika on vähissä ja tarvikeliikkeet ja monttu ovat huitsin kuikassa  ;D

En ole vielä käynyt nissaniliikkeessä mutta löytyisköhän sieltä kumia ja laakeria ja maksaakohan se miljoonan vai kaksi  ::)

cedricfan

LainaaEn ole vielä käynyt nissaniliikkeessä mutta löytyisköhän sieltä kumia ja laakeria ja maksaakohan se miljoonan vai kaksi  ::)
Myynevät koko kardaanin?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Zeta-Jones

Lainaa
Myynevät koko kardaanin?

No ei myy vaan laakerin johon ei muistaakseni parikaan sataa euroa riitä.
S30-74/Z31-90 (-88)

Datmaster

Onkos c130 200L:lässä sama laakeri. kumi alkaa oleen aikas finaalissa
[img name=signat_img_resize]http://i22.photobucket.com/albums/b314/datmaster/datsave.jpg [/IMG] Datsun 1200 @ A15i , 200L HLC130

cedricfan

No, pienempi paketti mutta sama hinta :-/
Mulle taisi tosiaan tulla Euroopan viimeinen irto-osa Nissanilta toiseen Ceduun ja toiseen ostin Englannin kerhosta jossa ottivat kokonaisesta kardaanista irti ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

pasi77

cedricissä se laakeri on vulkanoitu siihen kumiin siis sama osa se laakeri ja kumi ....

Timppa

Lainaacedricissä se laakeri on vulkanoitu siihen kumiin siis sama osa se laakeri ja kumi ....

ja maksaa muistaakseni reipas 300€ :-X kyselin tuota noin vuosi sitten ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

macpie

Voi ziisus, vai on niin tautisen kallis  >:( mitenkähän onnais jos katselis purkaamoilta, oliskohan mitään järkeä koittaa etsiä jotain käytettyä?  ::)

Mitenkähän tiukka se on irroittaa? Itse en ole kardaaniremppoja tehnyt?

pasi77

#13
ne volvon osat ei muistaakseni ole kuin alta viis kymppiä . vanha on aina vanha . muistaskohan miikka sen kumin ja laakerin.


zili

Rompparilta toinen kardaani alle, helpoin ratkaisu ...
Mistä rompparilta sitten löytää on eriasia ...
Itse vaihdoin kerran ja v***tuiks meni kun en merkannut kardaanin puoliskoja kovinkaan tarkkaan. Sotki sitten tasapainotuksen ja täristi niin pirusti. Ja silloin hain kyllä pelkän laakerin tarvikkeena, kumi kun oli muuten ehjä. Nykypäivän aineilla sen laakerin voisi vaikka liimata siihen kumiin kiinni, se kyllä toimi aikanaan ilman sitäkin ...
KPLE-10-73,H-430-80, N14-94, R11-96,Cortina,New Yorkker,ym,ym

macpie

Niin jos hajottamolta löytäis koko kardaanin...mutta mutta, jospas siinä olis vieläkin huonommassa kunnossa laakeri  ;D pitää tiedustella uuden hintaa, mutta kyllä kolmesataa on aikas paljon....se volvon osa voisi olla hyvä ratkaisu?

Cedricisti

Nyt vain kiltisti sinne varaosaliikkeeseen ja ostat sen volvon kumin ja sopivan laakerin. Mitään vanhaa kardaania kumeineen ei kannata alkaa metsästämään koska se ongelma ei ratkea, itse asiassa sulla on sitten kaksi ongelmaa kun kahdessa kardaanissa on rikkinäinen kumi + laakeri.

Itse sain valmiit osat, siis volvon kumin ja passelin laakerin, leikkasin rälläkällä korvakot pois (toki onnistuu myös rautasahalla) ja nakkasin  pannan sisälle. Siinä vaheessa pääsi suurin ärräpää kun ei tahtonut saada pantaa enää kiinni, muistaakseni jollain puristimella sain sitä painettua sen verran kasaan että sain mutterin pultin nokkaan (M6, noin 30mm pitkä) ja sitä myöden pannan kiinni ja kardaanin auton alle.

Lerssinen

Sama kikka toimii myös Kinkäp/pikup linjalla.. Laakeri oli joku standardi mitä ei tosiaan voi muistaa ja 240 legolaatikon kumi, ei ihan sovi sinne pantojen väliin suoraan mutta muutama rikka ratkaisee asian..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

macpie

Olis kyllä aika kätevää jos joku muistais sen volvon mallin mistä se kumi on? Löytyykö laakeri todellakin ihan standardimalleista? Vaikka SKF: ltä?

Lerssinen

240 volvo se on  :o

Mulla on se laakeri kotona jonka (pitäs) passata kinkäpin kartaaniin, mutta se ei ole sama..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Vellu

#20
LainaaOlis kyllä aika kätevää jos joku muistais sen volvon mallin mistä se kumi on? Löytyykö laakeri todellakin ihan standardimalleista? Vaikka SKF: ltä?
Laakeri kumin sisällä on ihan normaali suojattu 6206. Laakeri harvemmin särkyy,yleensä se kumi ympäriltä. Laakeri ja kumi ovat erikseen,vaikka joku tuossa muuta väittikin.
日産セドリックターボディーゼルインタークーラー290馬力、トルク530ニュートンメートル

1200

Tuommosta yhdistelmää olen myynyt aika moneen cedricciin:

Volvo kardaanin pukki koivusen numerolla 802-51820 volvo 740, ovh fixus liikkeessä 31,10 eur
ja laakeriksi 6206 ovh 7eur.

Joo ja sitte pukista rälläkällä ne korvat pois.

macpie

 :D nonnii nyt rupes tulemaan asiaa  :) pitänee sitten lähteä käymään fixus -liikkeessä kyseisten tietojen kanssa ja tutkailemaan vaihtoprojektia  ::) jos noilla hinnoilla selviä niin ei oo pahakaan  :P
Ja taas cedu vie kohti juhannusjuhlia kuutonen kivasti kehräten  8-)

MK510

Onko tietoa soveltuuko samat osat myös C32 Laureliin???
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

macpie

Nyt on kyseiset osat saatu fixus liikkeestä haettua, mutta auton alle ei vielä käytännön syistä ole päässyt.

Voisiko joku kyseisen remontin tehnyt kertoa miten kyseinen kardaanin kannatinlaakeri vaihdetaan? Kardaani täytynee irroittaa ainakin osaksi että saa sen siihen uuteen laakeriin/kannattimeen...ja pitäähän entinenkin pois saada ;D kannattaako sitä oikeastaan itse ruveta räpeltämään jos tarttee vähänkin enemmän ammattitaitoa ja toolseja :o
Kauankohan siihen menisi jollain autokorjaamolla aikaa?

Oliskos ideoita :-?


Cedricisti

Ite otin kardaanin kokonaisena pois alta.

12mm lenkillä takaa kardaanin pultit irti, muista merkata missä asennossa kadaani oli perämurikassa! Vedät vaikka viivan merkiksi ettei tartte jälkeenpäin arvailla, sen kun voi laittaa joko väärin tai oikein.
Olikohan 17 vai 19 milliset mutterit jolla kannattimen saa alas (räikkään pitkä jatkovarsi) ja sit kardaani tuleekin laatikosta ulos vetämällä. Muista ottaa pää pois alta ettei tuu öljyä korvaan. Ja kippo alle.

Sit kardaani pöydälle ja otat kardaanin pätkät irti toisistaan, ja taas muistat merkata että missä asennossa palaset oli toisiaan kiinni.

Nyt sieltä näkyy kiinnitysmutteri joka pitää lyhyemmän kardaaninpätkän päätylaippaa paikoillaan, sitä pitää hieman tampilla tuupata sisäreunastaan että saa "lukituksen" pois (hoksaat kyllä kun katsot sitä), ja sit muistaakseni 22mm hylsyllä aukee se mutteri.
Nyt kumivasaralla koputtelemalla saat päätylaipan irti ja kardaanin laakeri + kumi kannatinpantoineen tulevat mukana. Panta auki (6mm mutteri) ja kumi laakereineen huitsin kuikkaan. Uusien osein modaus tuossa olikin jo kerrottu ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tosin ähinää ja ärräpäitä varmasti on enemmän kuin irroituksessa  :D

Enkä muuten varmasti takaa että tämä ohje pitää 100% paikkansa.

Vellu

17mm mutterit kannattimessa ja 27mm laipan päällä. Akselimutterin kiristysmomentti on 245-294 nm,joten todella lujassa.  Itse laakeri on sovitettu tiukasti kardaanin tumppiin,joten ei tule itsekseen pois,hankalinta on kun ei pääse lyömään,koska laakeri on kumin sisällä. Leveällä taltalla lyötävä laakeria sisäkoolin kohdalta,,kumin läpi,niin irtoaa.  ::)
日産セドリックターボディーゼルインタークーラー290馬力、トルク530ニュートンメートル

macpie

hmm...kiitokset kaikille ohjeista, pitänee asiaa harkita omalta kohdalta...hitsi kun olisi oma talli jossa vois rauhassa melskata ajan kanssa niin toikin onnistuis varmaan...mutta työpaikan montulla asia on erikseen.. ::)

macpie

Ei kukaan tietäis täällä Kouvola-Kotka akselilla ketään kaveria tai pajaa joka tekisi kardaaninkannatinlaakerin vaihdon kohtuuhintaan?  :)

Patson

jos auto on vähänkin vanhempi niin voin luvata että ärräpäitä lentää. itsekkin just kirosin kun irrotin kardaania sen 10min mitä mä siel nyt taas ehti olee kun toi meijän parkkipaikka on niin kalteva että menasin hukkuu kun tätä perkuleen vettä tulee taas. >:( että sinäänsä hyvä päätös teettää tollanen homma eikä tuu noil volvon osilla kaan kalliiks. :)