Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Helppiä! Jäin valoihin. Primera ei liiku.

Aloittaja P10ukko, kesäkuu 13, 2008, 08:28:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

P10ukko

Tere,

Eli olin lähdössä liikkeelle liikennevaloista, jolloin kuului paukahdus juuri kun olin nostamassa kytkintä. Vaihteet menevät päälle, mutta minkäänlaista vetoa ei autossa ole. Kone toimii normaalisti, auto ei vain liiku mihinkään millään vaihteella. kytkin tuntuu normaalilta, samoin vaihdelaatikko.

Mikähän on vikana???

Niin ja nythän on perjantai 13. PRKL!  :'(

Jylppy

Vetoakseli poikki? -On ainakin parilitraisissa noita vetareita katkeillut paljon.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

P10ukko

#2
Jaa voisiha se ollaki. En kyllä nuista autoista sen kummemin mitään tiedä.

Autoko ei silloin liiku mihinkään jos jompikumpi akseleista on poikki? Niin no onha sielä tietenki jokin tasauspyörästö ja sehän ei silloin vetoa anna ehjällekään puolelle kun toinen pyörii vain tyhjää. Olenko ymmärtäny asian oikein????

Niin ja kilometrejähän on takana 320000km ja ei liene vaihdettu nuita vetareita koskaan. Kone on 1.6i ja vm. 94.

Jylppy

Ei liiku ei, jos jompikumpi vetoakseli on poikki. Ymmärsit ihan oikein.

Tosin jos se on poikki, niin pitäis sen pätkän siellä kolista pyöriessään. Ei nyt äkkiseltään tule muuta mieleen, mikä vois pamauksen saattelemana pysäyttää menon tuollalailla.

Enkä kyllä muista, että 1.6:sta olis katkennut, mutta mahdollistahan sekin on. Kurkkaa nyt sinne etupään alle, ja katso näkyykö siellä vetareissa jotain häikkää.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

P10ukko

Itse asiassa kun pykälsin nelosen silmään ja annoin hiukka kaasua, niin silloin kuului jotain kalketta. Mutta pitänee tutkia tilannetta kun töistä selviän.

Mitä veikkaatte tulevaksi remontin hinnaksi? Kai se on ammattimiehelle vietävä.

take

No, ihan jakoavaimella ei pärjää mutta jonkinlaisella hylsytyökalusarjalla jo pääsee pitkälle. Helpoimmalla varmaan pääsee jos vie korjaamolle mutta usein se vaan käy kukkarolle. Itse lähtisin seuraavassa järjestyksessä vaihtamaan sitä:
1. Ehjä vetari ja uutta öljyä 3l.
2. vaihteiston öljyt ulos
3. Pyörä pois
4. Kaveri painamaan jarrua kun avaa vetoakselin mutterin. joku 30-32mm hylsy muistaakseni. Saattaa vaatia pitkää vääntövartta eli räikällä ei kannata edes koettaa.
5. Ylätukivarsi tai alapallonivel irti navasta.
6. Vanha vetarin pätkä pois navasta
7. ISOLLA ruuvarilla kampeamalla vetarin jämät irti vaihteistosta.
8. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi uudet öljyt lootaan. Iso kumivasara on kätevä kun laittaa uutta akselia vaihteistoon.

P10ukko

Juuh nyt selevis... vasen vetoakseli on irtipoikki, sen keskellä olevan kumin kohdalta. Ja oikeakin puoli oli ilmeisesti hypännyt pois paikaltaan, liekö normaalia??

Kiitos neuvoista! Nyt tie käy motonettiin!

Vsuo

Mulle kävi samoin Nissan Primeran kanssa, kuinka kahjosta remonttia saa odotella, jos kyseessä toi vetoakselin kätkeminen?

Vsuo

Lainaus käyttäjältä: Vsuo - elokuu 19, 2019, 07:29:31
Mulle kävi samoin Nissan Primeran kanssa, kuinka kahjosta remonttia saa odotella, jos kyseessä toi vetoakselin kätkeminen?


Siis katkeaminen

mertsi1

muistaakseni se vetoakseli mahtuu tulemaan pois sieltä pelkän alapallon irrottamalla ja laatikkoöljyt tulee pois, kun nyppää sen akselin vaihteistosta irti. kannattaa ensin varmistaa, että laatikon täyttökorkki aukeaa...

shamrock

Itselle kun tuo tapahtui, auto lykättiin läheiselle parkkikselle odottamaan. Varaosa kun oli haettu, vetarin vaihto onnistui niillä työkaluilla mitä sattui siihen hätään ylipäänsä autosta löytymään ja samana iltana auto oli kunnossa. Sellaiselle joka on ylipäänsä jotain puuhaillut autojen kanssa tuo on aika suoraviivainen homma.

mies51

Varmaan Primerassa saa, kuten Sunnyssa ja Almerassa, vetoakselin pois, kun irroittaa iskarin alapään ja raidetangonpään, ei tartte irroittaa alapalloniveltä. Alapallonivel on joskus tuikassa.

StanLaurel

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 20, 2019, 13:24:59
Varmaan Primerassa saa, kuten Sunnyssa ja Almerassa, vetoakselin pois, kun irroittaa iskarin alapään ja raidetangonpään, ei tartte irroittaa alapalloniveltä. Alapallonivel on joskus tuikassa.

Ei saa, ainakaan P11 Primerassa. Kannattais tutustua tekniikkaan tarkemmin ennen ohjeiden antamista.
Kääntölaakerin avaamalla vetoakselin saa pois.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mertsi1

en nyt tarkasti muista enää, pitikö se alapallo ottaa auki ku oon päässy noista nissaneista eroon...
sen kääntölaakerin mutterin avaamalla tilaa tulee, mutta se vittumainen kuppi siinä päällä on kertakäyttöinen ja se kun irtoaa, niin jo on laakerit hetken päästä vaihtokunnossa.

mies51

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - elokuu 20, 2019, 16:55:58
Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 20, 2019, 13:24:59
Varmaan Primerassa saa, kuten Sunnyssa ja Almerassa, vetoakselin pois, kun irroittaa iskarin alapään ja raidetangonpään, ei tartte irroittaa alapalloniveltä. Alapallonivel on joskus tuikassa.

Ei saa, ainakaan P11 Primerassa. Kannattais tutustua tekniikkaan tarkemmin ennen ohjeiden antamista.
Kääntölaakerin avaamalla vetoakselin saa pois.
Näköjään on erilainen rakenne Primera v.94 eli P10:ssä, joten vedetään ohjeeni pois.

mertsi1

sunnyssä ja almerassa saa iskarin pultit ja raidepään irrottamalla vetarin pois, mutta primerassa on se helvetin multi-link, sekä p10 että p11

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - elokuu 20, 2019, 16:55:58
Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 20, 2019, 13:24:59
Varmaan Primerassa saa, kuten Sunnyssa ja Almerassa, vetoakselin pois, kun irroittaa iskarin alapään ja raidetangonpään, ei tartte irroittaa alapalloniveltä. Alapallonivel on joskus tuikassa.

Ei saa, ainakaan P11 Primerassa. Kannattais tutustua tekniikkaan tarkemmin ennen ohjeiden antamista.
Kääntölaakerin avaamalla vetoakselin saa pois.

Kylä muuten saa vetarin irti irrotamatta alapalloa myös P10 ja P11 Primerassa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: StanLaurel - elokuu 20, 2019, 16:55:58
Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 20, 2019, 13:24:59
Varmaan Primerassa saa, kuten Sunnyssa ja Almerassa, vetoakselin pois, kun irroittaa iskarin alapään ja raidetangonpään, ei tartte irroittaa alapalloniveltä. Alapallonivel on joskus tuikassa.

Ei saa, ainakaan P11 Primerassa. Kannattais tutustua tekniikkaan tarkemmin ennen ohjeiden antamista.
Kääntölaakerin avaamalla vetoakselin saa pois.

Siis kyllä, olka-akseli pitää avata, mutta alapalloa ei tarvi avata.





Hyvä, että näitä voi muokata.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

almeraukko


Optimus Primera

Täällä yksi kohtalotoveri, valoihin jäin minäkin P11 "facelift" Primeralla jokunen vuosi sitten. Mukava oli työnnellä auto pois ihmisten tieltä.
Kiva tyyppivika tuo vetoakselin ruostuminen keskellä olevan kumin alta. Mikähän lie sen kumin virka siinä ylipäätään. Uudessa vetarissa sitä ei ollut.

mertsi1

kai sen on joku japanin insinööri siihen suunnitellut aikanaan värinänvaimentimeks tms, ottamatta huomioon että niillä autoilla ajetaan suolan ym. paskan seassa vielä yli 20 vuoden päästä. ei osannu varmaan kuvitella sellaisen olevan ylipäätään mahdollista.