Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny n13 käsijarrun säätö?

Aloittaja KW, toukokuu 29, 2007, 19:19:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KW

Sunny -87 1.6
Miten käsijarrua säädetään, kun tuossa taitaa olla joku automaattisäätö ilmeisesti? Kahvan päästä, rummuista vai vaijereista auton alta?


Flame

Automaattisäätö takana sitä varten, että saadaan kengät mahdollisimman lähelle rumpuja ja edessä kahvan juuressa säätö, josta saadaan säädettyä missä asennossa käsijarru rupee toimimaan. Jos eestä on ruuvattu tappiin jo, niin automaattisäädöt on jumissa tai kengät loppu. Rummut harvemmin on kulunu liikaa. Ite tein just täydellisen takajarrurempan, jonka tiimoilta kuvia löytyy täältä http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takajarrut/

Kaippa noista jotain kuvaa saa. Pitäähän sitä tosin tietääkin noista jotain :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

KW

Tämä selvisikin jo. Kahvan päästä säädin ja hyvä tuli.

Terppi

Sillee olis kans hyvä tehä, kun uuden nauhat laittaa, niin vaijerin säätö löysälle, sitte automaattisäätö niin liki, et rummussa tuntee nauhojen olevan lähellä. Eli pitäis pyöriä hyvin, mut ei vapaasti.
Sitte vaijerista loput.
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Sunny87

#4
Jarrujen säätämisen ABC remontin jälkeen... Meneekö se tällä tavalla. Korjatkaa, jos meni vikaan.

1. käsijarrukahvan päässä oleva säätö on mahdollisimman löysällä (löystetty jo ennen jarrujen korjaamisen aloittamista).

2. Automaattisäätöpalikan tulee olla kuvan mukaisesti sisään kierretty laitettaessa rummut takaisin kiinni?


3. Säätäminen: 1 kevyt painallus jalkajarrusta ja sen jälkeen kahvasta nykimistä useita kertoja, jotta automaattisäätö säätää itse jarrukengät oikeaan kohtaan rumpuun nähden.

4. Lopppusäätö käsijarrukahvan ruuvista, kunnes ottaa hyvin kiinni oikeassa kohtaa.


cedricfan

Jep.

Se eka polkaisu keskittää kengät, ja samalla tarvittava säätöliike kasvaa koska kengät ovat ns kauimmassa mahdollisessa asennossaan kun säätö on tehnyt tehtävänsä. Ilman keskitystä kengät eivät välttämättä osu kohdalleen pelkällä kässärin nykimisellä.
Ja jos automaattisäätöön pääsee käsiksi kilven takaa / rummun läpi, niin sitä voi napsutella meisselilläkin nykimisen sijaan ainakin alussa.

Huomiona näkyy että myös asennussarja on vaihdettu. Etenkin tuon U-mallisen palautusjousen kuvitellaan olevan ikuinen, koska sen väljistyminen ei näy kuin vertaamalla uuteen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

#6
Toi kuvahan on mun tosta projektista lainattua, minkä tein aikapäiviä sitten. Tonne uusittiin aivan kaikki lakruja myöten. Itse olen vaihtamassa gti:n jarruhiluja taakse, joten kaikki nuo muutaman tonnin ajetut roippeet ois kohta tarjolla napoineen, vaijereineen yms hilppeineen jos jollain on tarvetta :) Uudet kengät kun vielä raaskii laittaa (en tiiä tartteeko edes) niin siinä on koko setti todella pitkäksi aikaa jollekin. Kysyköön ken tarttee :)

PS. Tossa uusia rojektikuvia jarruaiheen tiimoilta.

EDIT: tuli aika OT, mutta menköön.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Sunny87

Ei tullut noilla ohjeilla hommasta mitään. Kaikki osat liikkuvat herkästi ja missään ei pitäisi olla vikaa. Käsijarru ei siltikään pidä alkuunkaan, vaikka ruuvaisi lopuksi kahvan päästä ruuvin kireimmilleen :o Jarrupoljin painuu nyt lattiaan, joten jostain on ilmaa päässyt järjestelmään.

Toimisikohan ilmauksen jälkeen.. voisiko ilmaaminen vaikuttaa käsijarruunkin?


pasi77

toimiiko se automaatti säätö varmasti ja molemmilla puolilla noissa asennus sarjoissa on yleensä semmoinen pikku vika että joku nuista tärkeistä automaatti säädön osista puuttuu ja joutuu käyttämään vanhaa osaa....

Sunny87

Kyllä pitäisi automaattisäädön toimia ja kaikki oikeat osat paikallaan. Kaikki osat liikkuivat herkästi.