Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

sopiiko lyijytön polttoaine vanhoille moottoreille

Aloittaja luupaa, toukokuu 15, 2008, 17:58:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

luupaa

onko tietoa näistä varhaisista A-koneista kuten finnissä ja Y:ssä miten se 95E:n polttaminen vaikuttaa niihin venttiileihin?

ひゃ く あ hyakuA sataA

Ei pitäisi olla mitään pelkoa 95:n käyttämisestä. Itse olen varmuuden vuoksi käyttänyt 100 A:n koneessa tuota venttiilinsuoja ainetta mukana . Pelkkä 95 käy hyvin noihin. 60-luvun koneisiin sitten suoja ainetta mukaan.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

x-1

Ja veikkaan itse ettei 98 bensiini ole edes täyttä 98 mitä nuo kylmä asemat myy, myynti vähäistä ja bensa seisoo siellä ja kuskit lisä aineistaa ne kun tuo polttoaineen (tasalaatuista???) Itse aja finnillä 95 ja joskus laitan sinne sekaan suojaainetta jos muistan. Ilman ongelmia.

mikko1200

Joskus silloin kun tuo lyijytön polttoaine tuli markkinoille, Aro-Yhtymän tiedotteen mukaan kaikki 1968 malleista alkaen pärjää lyijyttömällä. Itse en ole lisäaineiden kanssa jaksanut läträtä ja kymmeniä tuhansia olen ajanut ilman ongelmia. Mulla tosin autot 1970 ja uudempia. Japanissa ei vuodesta 1972 alkaen ole lyijyllistä edes myyty kun katalysaattorit tuli pakolliseksi (voi olla että katti pakko tuli Japanissa vasta 1976, en muista varmaksi. Lyijytön polttoaine tuli kuitenkin 1972). Siitä olen ihan varma ettei muualle maailmaan ole erikseen lyijyllistä vaativia moottoreita tehty.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

alfadatsun

Itse muistelen nähneeni jossain Tekniikan mailmassa tai vastaavassa taulukon jossa oli miltei kaikki Daset  vaativan lyijyllistä bensaa aina
610/710 koppiin, saattoi olla myös isompiin koppiin

mikko1200

#5
Olikos tuo TM:n taulukko se jonka mukaan peräti Datsun->Nissan nimenvaihdokseen asti tarvitaan muka lyijyllistä? Sellaisesta on nimittäin hämäriä muistikuvia nyt kun mainitsit asiasta.
Oktaanien puolesta 95 riittää perusmoottoreihin joissa vaatimus muistaakseni 88.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

alfadatsun

LainaaOlikos tuo TM:n taulukko se jonka mukaan peräti Datsun->Nissan nimenvaihdokseen asti tarvitaan muka lyijyllistä? Sellaisesta on nimittäin hämäriä muistikuvia nyt kun mainitsit asiasta.
No juurikin samasta, eli pitkään meni tuon listan mukaan, no jos auton käyttö on rauhallista ilman pitkiä rasittavia siirtymiä kovalla vauhdillla on lisäaineistus melko turhaa, ei kuitenkaan pahasta  ;)

cedricfan

Eli tiiveillä venttiileillä ja rauhallisella ajolla lämpö siirtyy venttiilin ja istukan välillä ilman suoja-ainettakin. Mutta aine on sitä tärkeämpää mitä enemmän revitään ja/tai huonommassa kunnossa istukan/venttiilin vastapinnat ovat, jos materiaalit ovat vanhoja lyijylliselle bensalle tarkoitettuja.

Itse kun kaivelin suosituksia käyttääkö vai ei niin 73selle 260C'eelle neuvottiin, mutta 75selle 610'lle ei tarvinut.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tsun-Tee

Itse olen ajellut 95okt ilman lisäaineita aina, ilman ongelmia. Olen myös ajanut tuhansia kilsoja 92sella, niinikään ilman ongelmia. Viritettyyn ei sovi mutta vakio rallattaa ilman nakutusta. :)
Autot 73-79 vuosimallisia, 4-6syl, A ja L ja J tyyppisiä. (Tosin tuohon J15 moottoriin tuntuisi olevan ehkä syytä laitella jotain lisäainetta, on se sen verran vanhaa suunnittelua vaikka onkin vm-77. ;D )

mikko1200

Lainaa(Tosin tuohon J15 moottoriin tuntuisi olevan ehkä syytä laitella jotain lisäainetta, on se sen verran vanhaa suunnittelua vaikka onkin vm-77. )

Materiaalit ratkaisee. Lienee viimeistään -72 malleihin vaihdettu?
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

cedricfan

Siinäpä se dilemma, eli vanha konstruktio päivittyi varmasti myöhemmin kun taas uusi tehtiin valmiiksi hieman etuajassa ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsun180


cedricfan

esim siitä ettei Suomesta ole yli kymmeneen vuoteen saanut kuin lyijytöntä...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsun180

mutta olen kuullut juttua että lyijy pensa säilyy aika pitkiä aikoja ja olen löytänyt vanhasta kätköstä pensaa joka on tumman keltasta onkohan vaan pilalle mennyttä normaalia pensaa vaan lyijy pensaa

ILVES-Joe

Perus sääntö on että alumiinikansilla ei tarvitse lisäaineita mutta valurautakansilla tarvitsee ellei siihen ole vaihdettu erillisiä seetejä venttiileille.
(99.99% valurautakansiin sitä ei ole tehty)

Alumiinikansissa on aina erilliset seetit jotka yleensä kestävät/toimivat ilman lisäaineita.

Lainaamutta olen kuullut juttua että lyijy pensa säilyy aika pitkiä aikoja ja olen löytänyt vanhasta kätköstä pensaa joka on tumman keltasta onkohan vaan pilalle mennyttä normaalia pensaa vaan lyijy pensaa
Ei ole merkitystä kumpaa on sillä tuskin auto sillä käy, ainakaan kunnolla.
Haiseeko se erikoiselle? Jos haisee niin se on "vanhentunutta"

Palaa se uudemman bensan joukossa mutta katalysaattoriautoon sitä ei välttämättä kannata laittaa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

cedricfan

Se säilyminen huonontui vasta runsashappisen bensan myötä, lyijytöntäkin oli vuositolkulla vähähappisena. Ja kaikkihan on tietty suhteellista. Vuoden vanha bensa on jo vanhaa käytännössä, mutta viskin pitää olla yli kymmenen vuotiasta...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

Lainaa
Alumiinikansissa on aina erilliset seetit jotka yleensä kestävät/toimivat ilman lisäaineita.

Punasessa ampeerissa en käyttänyt mitään lisäaineita koskaan. Sitten tondella napsahti seetirengas irti parin tuhannen kilometrin jälkeen. Liekö asia vaikuttanut...  :-?
Nyt käytän jatkuvasti lyijynkorviketta amppeerissa, ei se enää niin isoa lisää bensalaskuun tee kun ei päivittäin aja.

mikko1200

Lainaa

Punasessa ampeerissa en käyttänyt mitään lisäaineita koskaan. Sitten tondella napsahti seetirengas irti parin tuhannen kilometrin jälkeen. Liekö asia vaikuttanut...  :-?
Nyt käytän jatkuvasti lyijynkorviketta amppeerissa, ei se enää niin isoa lisää bensalaskuun tee kun ei päivittäin aja.

Mulla irtosi seeti joskus "Finnin" koneesta 90-luvun alussa. Taisi silloin olla lyijyllistä tai ainakin lisäaineistettua bensaa vielä yleisesti saatavilla jota myös käytin. Perhetutulla kävi 100Aassa samoin jo joskus 1980-luvulla jolloin ajeltiin vielä lyijyllisellä ysikakkosella.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

datsun180

Haisee aivan normaalille bensalle, mutta väri on vaan tummempi.

Timppa

ite aina oon ajanu datsuneilla 98 bensalla ei ongelmia
eikä se nyt niin palio kalliimpaa oo mitä 95 bensa etteikö raskis käyttää 98:sia ::) tosin uusin bensa datsun mitä oon omistanu oli -80 cherry ;D

tohon viitkytlukuseen ei uskalla palio "tiskivettä"(95 bensaa) tarjoilla ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

cedricfan

Kerropas mitä hyötyä siitä 98-oktaanisesta sitten on, etenkin siinä 50-lukulaisessa? Minä kun en tiedä yhtään mitään muuta kuin bensakauppiaalle...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mikan

#21
Lainaaesim siitä ettei Suomesta ole yli kymmeneen vuoteen saanut kuin lyijytöntä...

Mites lentobensiini, lähtikö lyijyt pois samaan aikaan kuin autobensasta?

t. Mika

EDIT: Taitaa olla edelleen lyijyä: http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/kttplus/lentobensiini_100_ll.pdf
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ILVES-Joe

LainaaMites lentobensiini, lähtikö lyijyt pois samaan aikaan kuin autobensasta?
Autokäytössä tuo lentobensiini ei sovi hyvin kuin kuplavolkkareihin.
Tuo on pääsääntöisesti tarkoitettu ilmajäähdytteisille moottoreille joiden käyntilämpötila on korkeampi kuin nestejäähdytteisien ja siten aiheuttaa nokeamista niissä.
(ihan 100% varma en ole tuosta mutta tuolla tavalla asian minulle kertoi eräs asiaan perehtynyt, lentäjä, lentokonemekaanikko, ajoi kuplalla kilpaa jne.)
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

#23
Hmm..mulla on rantakirppu (="kupla"). Mitähän hyötyä tai haittaa lentobensasta olis? Niin ja hinta? Lähtiskö kirppu lentoon?  :)

t. Mika

EDIT: Kallista
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Alppu

LainaaHaisee aivan normaalille bensalle, mutta väri on vaan tummempi.


Mulla on sellanen kuva, että lyijybensa olisi ollut punertavaa ja väri tulisi siitä lyijyjohdannaisesta...saatan olla hyvin väärässäkin.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

alfadatsun

#25
Lainaa


Mulla on sellanen kuva, että lyijybensa olisi ollut punertavaa ja väri tulisi siitä lyijyjohdannaisesta...saatan olla hyvin väärässäkin.
Ihan OT juttu, tuolla Vaasan roinamarkkinoilla oli muuten myynnissä Motaloy-lyijytabletteja joita joskus pantiin bensansäästöksi polttoainetankkiin, tuli mieleen että olisiko ne toimivia bensanparanteina  ;D

alfadatsun

Lainaa
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt ei noi vanhat bensat sinällään ole ollut korkeaoktaanisia, ei myöskään koneet korkeapuristeisia yleensä.
Lyijyä ne on kuitenkin vaatineet  ::)
Viisaammat korjatkoon jos mielikuvani on väärä  8-)

cedricfan

Lainaa
Ihan OT juttu, tuolla Vaasan roinamarkkinoilla oli muuten myynnissä Motaloy-lyijytabletteja joita joskus pantiin bensansäästöksi polttoainetankkiin, tuli mieleen että olisiko ne toimivia bensanparanteina  ;D
Ei. Se(kin) oli silkkaa huuhaata
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaa
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt ei noi vanhat bensat sinällään ole ollut korkeaoktaanisia, ei myöskään koneet korkeapuristeisia yleensä.
Lyijyä ne on kuitenkin vaatineet  ::)
Viisaammat korjatkoon jos mielikuvani on väärä  8-)
Aivan nappiin veli ADHD.
1900-luvun alkupuolella moottoriteknologia kehittyi nopeasti, ja bensiinille piti tehdä jotain puristuskestävyyden nostamiseksi ja nakutuksen ehkäisemiseksi. Siksi General Motorsilla keksittiin 1922 lyijytetraetyylin lisääminen bensiiniin. Tuolloin kuitenkaan ei puhuttu lyijystä, vaan litkun nimike oli "Ethyl-Gasoline". Yleiseen jakeluun lyijyllinen bensa tuli jenkeissä 1929 ja euroopan puolella muutamia vuosia myöhemmin. Eli vanhemmat kantit eivät ole lyijystä kuulleetkaan... Ympäristövaatimuksien kiristyessä haluttiin lyijy korvata vähemmän myrkyllisillä tököteillä, ja korvikkeeksi jenkit keksivät Kalium- ja Natriumpohjaiset lisäaineet.
Sakemannit ajelivat lyijyttömällä 50-luvullakin: ARALin lyijytön oli alifaattisen bensiinin ja aromaattisen bentsolin (ympyrämuotoinen hiilivety, kaasuuntuu hyvin ja sisältää enemmän energiaa, mutta on myrkyllinen karsinogeeni) sekoitus, jossa parempi puristuskestävyys eli nakutuksensieto aikaansaatiin lyijyn sijasta bentsolilla.
Lyijy muodosti hopeanharmaan puskurikerroksen venttiileihin, ohjureihin ja istukoihin. Tämä kerros toimii puskurina ja estää osien kiinnihitsautumisen, se myös värjäsi em osat, sytytystulpat ja pakoputken pään. Lyijyn erikoisuus oli sen "muisti" eli lyijy kerääntyi pinnoille ja suojavaikutus kesti parinkin lyijyttömän tankkauksen välin. Korvaavat Kalium- ja Natriumpohjaiset lisäaineet eivät "muista" eli eivät keräänny pinnoille eikä niillä ole samanlaista värjäämiskykyä. Puskuritoiminta niilläkin on, ja juuri siksi niitä tarvittiinkin vanhempiin autoihin silloin kun niillä vielä ajettiin normaaliliikenteessä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

alfadatsun

#29
Lainaa
Ei. Se(kin) oli silkkaa huuhaata
Tähän juttuun ei muuten parane vastata noin, noita tablettejahan myi 1 Datsunmyyjien kovimmista pioneereista joka myi Daseja Vaasan alueella, Granskog nimeltään jos nyt ei pahoin muistini pätki.
Hänestä on monta hyvää juttua olemassa, pari vuotta sitten kävin miestä
jututtamassa.....