Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun 100a:n turbotus

Aloittaja SuSi, toukokuu 03, 2008, 16:27:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SuSi

Mites toi onnistuu...
Mitä pitäis tehdä et sais toimii oikein ja kunnolla???

mikan

#1
Ekaks kannattaa liittyä ncf:n jäseneksi, jotta pääsee lukemaan jäsenosion viestejä. Siellä on juttua A-moottorin ahtamisesta. Been there, done that.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita


00 td primera

Meinasitko tehdä rahalla koneen vai tiukan budjetin vehkeen?Minkä kokoisen koneen olet ahtamassa?
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

ILVES-Joe

Tärkein asia eli paljonko sinulla on kokemusta/tietoa auton moottorin virittämisestä, turbon toiminnasta ja moottorin perustekniikasta?

Mikäli tiedot ovat vähäisiä ja kyseessä on ensimmäinen viritysprojekti niin kaikkein ensimmäiseksi kannattaa tutustua aiheeseen lukemalla asiaa käsitteleviä kirjoja.

Aloittaen moottorin perustekniikasta, sen jälkeen vapaastihengittävän moottorin virittämisestä ja lopuksi turbomoottorin virittämisestä.
Esim. Alfamer myy paljon hyviä kirjoja ja jopa suomen kielisiäkin sieltä löytyy mutta laajemman valikoiman löytää englannin kielisinä.

Ilman kunnon perustietoja ei kannata alkaa tekemään yhtään mitään, silloin tulee vain sutta ja sekundaa sekä rahaa palaa määräämättömästi.
Toinen vaihtoehto on viedä moottori kokeneelle virittäjälle.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

Joo, ihan pelkkää getaria lukemalla ei hommaan kannata ryhtyä. Maximum Boost on aika hyvä opus mitä tulee ahtamiseen. Täällä foorumissa on muutama turbo-a-moottorin tehnyt, joten kannattaa käydä tutustumassa kyseisiin menopeleihin jos vain mahdollista. Nyt en kyllä muista yhtään sillä suunnalla olevaa (Mäntsälä).


t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

SuSi

#6
Joo. Eli siis on eka viritys kohde
Enkä ole paljoa tutstunut auton moottorin turbottamiseen mut kannen avarrukset on tuttua puuhaa...
Koneena siis on tuo 1litranen kattila tai vaihtoehtosesti 120y motti tai jos löytyy jostain ni jotain isompaa mikä keulalle sopii... :D
Eikä olis mikää hirveen kallis juttu tulossa toivottavasti.

Glen

Lainaa
Eikä olis mikää hirveen kallis juttu tulossa toivottavasti.
Tuollain minäkin ajattelin, kun aloitin harrastamisen omalla. Auto on vielä muuten vakio, paitsi jarrujen osalta ja silti se on tullut kalliiksi :). Toisaalta tuossa on tullut hankittua pari moottoria vaihdelaatikkoineen ynnä muuta. Ei tämä ikinä ole halpaa. Ja hyvää ei saa halvalla. Harvemmin edes kohtalaista.

Tommi
Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

SuSi

jos tonnilla sais tuon ajokuntoo ja turbotettuu ni olis hyvä.
Täl hetkel menny 100€ ku ostin tuon autrun... ja sain toisen satiaisen mukaa  ;D

datsun180

no jos tarkotus katastaa nii voi olla tonnilla tiukassa jos ei saa ilmais osia

take

Tarvittavan rahan määrä on suorassa suhteessa siihen kuinka kiire projektilla on. Jos on aikaa metsästää hyviä löytöjä vuositolkulla niin tonnikin voi riittää. Mutta jos haluaa hetinytmullekaikkivalmiiksi niiin siitä pitää olla valmis maksamaan. Mitä kiireempi, sitä kalliimpaa. Itse tekemällä taas säästää. Tosin ensin pitää tietää mitä tekee. Mutta oppirahatkin pitää joskus maksaa. Mulla on oma turbotusprojekti kestäny jo 2 vuotta ja koneesta on jo sylinterikansi irrotettu. ::) Mutta toisaalta rahaa ei ole mennyt vielä euroakaan ja ahdin on hyllyssä... Kunnostusta odottelemassa. Pelkkä laakerivika.

SuSi

siis ei tuohon tonniin kuulu katsastus
suurinpiirtein lokakuussa olis deadline.
mut kyl kilpii tulee et ei siinä mitää ;D

mikan

#12
Halvimmalla pääsee kun hankkii ahtimen jonka kanssa sopii imupuolen kaasari. Näin ei tarvi tehdä bensanpaluulinjaa ja paineensäädintä. Maltillisilla tehoilla myös alkuperäinen pumppu riittää.
Alkuperäisestä pakosarjasta mutka ahtimelle, imupuolelle kaasari kiinni ja ilman cooleria liitäntä alkuperäiseen imusarjaan. Sitten vain harsii pakoputken kasaan.
Öljynkiertoa varten ostaa T-haaran öljykellon paikalle ja kunnon letkun ahtimelle. Sitten vaan paluureikä öljypohjaan. Jotkut käyttäneet jopa mittatikun reikää menestyksekkäästi.
Virranjakajasta lukitaan maksimiennakot jonnekin 20-25 asteen paikkeille.
Ahtopainemittari täytyy olla, jotta saa dynotettua katsastuksen vaatiman tehotodistuksen.
Jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, suussa tai anuksessa, niin hommasta selviää alle tonnilla. Ja tieliikenteen ulkopuolella on käytettävissä hyvällä säkällä noin 100 heppaa ahtimesta ja kaasarista riippuen.

Sitten on toki kalliimmat, vaikeemmat ja hauskemmat tavat. +200 hv jne...  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

00 td primera

#13
Tossa muutama kuva meikäläisen a motista.Tällä hetkellä koko moottori projektiin on menny rahaa n.100e jos en hirveesti väärin muista,mut vielä menee kytkinlevyyn,ruisku boksiin,cooleriin,pariin anturiin ja bensanpaineen säätimeen noin 350e.Omaa tekelettä on aika paljon jolla on saanu pidettyä kustannukset kurissa ja tarkoituksena on saada vähintään
80hv irti tosta moottorista että saa katsastukseen käypäset laput.

http://img329.imageshack.us/my.php?image=valokuva0005rb5.jpg
http://img329.imageshack.us/my.php?image=valokuva0004qe7.jpg
http://img329.imageshack.us/my.php?image=valokuva0003ta0.jpg
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

t.eskola

LainaaJoo. Eli siis on eka viritys kohde
Enkä ole paljoa tutstunut auton moottorin turbottamiseen mut kannen avarrukset on tuttua puuhaa...
Koneena siis on tuo 1litranen kattila tai vaihtoehtosesti 120y motti tai jos löytyy jostain ni jotain isompaa mikä keulalle sopii... :D
Eikä olis mikää hirveen kallis juttu tulossa toivottavasti.

Mitenkäs muuten on tuon A10 motin turbottamisen kanssa? Eikös siinä ole vain 3 runkolaakeria=ei hyvä turbottamiseen?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

Lainaa

Mitenkäs muuten on tuon A10 motin turbottamisen kanssa? Eikös siinä ole vain 3 runkolaakeria=ei hyvä turbottamiseen?

Jep, juuri näinhän se on, eli kolmella laakerilla. Joskus tuota mietin, että miten saisi lyhyen iskun mutta viidellä laakerilla. Eli olis tehnyt noin tonnisen rajusti kiertävän ahdetun a-motin. Roadsportissa olis vaan sit joutunut B-luokkaa ja siellä vastus vois etuvetoiselle olla liian kova?


t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

SuSi

#16
montas noita runkolaakereita on tuossa A12 moottorissa ja siitä ylös päin ???

t.eskola

#17
Lainaamontas noita runkolaakereita on tuossa A12 moottorissa ja siitä ylös päin ???

4 taitaapi olla sitten muissa A-sarjan moottoreissa.

EDIT: viidellä siis  :-X
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

StanLaurel

Lainaa

4 taitaapi olla sitten muissa A-sarjan moottoreissa.

Vai olisko nyt kuitenkin viis  ;)
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mikan

Joo, A12, A14 ja A15 motit on viidellä runkolaakerilla. Mitään varmuuttahan ei siis ole siitä etteikö myös kolmella kestäisi ahdettuna vai onko joku kokeillut?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

SuSi