Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

92 primerassa öljyt ja vedet sekaisin :(

Aloittaja Decane, maaliskuu 12, 2008, 14:26:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Decane

Joo pitää ensi viikon puolella käydä ostamassa. Palat vaihdoin. Toivottavasti takaa ei vuoda niin paljon, että nuo uudet palat nyt menee pilalle :( Noillekin osille tulee varmaan ihan kivasti hintaa?

cedricfan

Siis takaKENKIÄ on turha vaihtaa jos SYLINTERI jätetään vanhaksi vuotavaksi. PALAT ei helposti kastu vaikka SATULA vuotaisi. Mutta teet tuplatyö...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Joo tiedän että tuplatyö, mutta oli pakko vaihtaa, koska ne kengät oli niin loppu ja tarvitsen autoa. Oli hyvää harjoitusta ja ensi kerralla onnistuu paljon nopeammin :) Muistaakseni vasemmalla puolella edessä ja takana oli vuotoa, mutta oikealla puolella ei kummassakaan. Kannattaa varmaan vaihtaa kuitenkin molemmille puolille? Eli eteen molemmille puolille jarrusatulan tiivistesarja ja taakse molemmille puolille uudet sylinterit.

Tonde79

#33
ja jos kerran vuotaa niin vaihto mielellään ennen seuraavaa käyttöä ::)

edit:/ cedricfan olikin jo maininnut asiasta... :)
Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

Decane

Vähän paha kun pääsen halliin vasta viikonloppuna, kun työmiehillä ei ole töitä. Ei olisi mitään ongelmaa jos olisi oma talli missä laittaa!

Decane

Nyt pääsin kaverin talliin laittamaan jarruja. Toisesta satulasta sain jo männän pois, mutta ne päällimmäinen kumitiiviste/suoja ei lähe irti millään. Mikä neuvoksi? Senhän pitäis lähtee ihan helposti... On varmaan syöpyny sinne kiinni tai jotain. Veikkaan että itse tiiviste joka on siellä sylinterissä, ei myöskään lähde irti :( Antakaas vinkkejä tuohon tiivistesarjan vaihtamiseen.

take

Pieni ruuvari jolla kaivaa sitä pölysuojaa sieltä urasta. Sitten sitä männän tiivistettä sisemmältä niin uraa ei kauheesti passaa rassata. Yleensä se ei ole ruosteessa. Jos on niin sit ei taida olla vaihtoehtoja kuin uusi/kunnostettu vaihtosatula. Se kumi on vaan aika tiivis sinne uraan.

Decane

Joo ruostetta ei kyllä ollut. Näytti olevan mäntä ja satula kaikin puolin ihan hyvässä kunnossa. Tosiaankin yritin sitä huulella olevaa kumia repiä ja riuhtoo, mutta ei lähteny mihinkään. Veny vaan pirusti. Ruuuvarilla pelottaa alkaa heilumaan jos vaikka lipee :( Satulaakaan en saanut kokonaan vapaaksi kun en uskaltanut jarruletkuja alkaa kiskomaan.

Jos haluan kaikki nesteet pois niin pitääkö purkaa sieltä se pääsylinteri pois? Ei ole oikein mitään ns. injektioruiskua millä sais pois. Aika paljon sain tulemaan satulan kauttakin jarrua painamalla.

Decane

Joo ei meinannu suojakumi lähtee ees voimalla. Sen joutu raastamaan irti siitä reunasta :/ Huomenna pitää hioa tasaseks, kun kaikki ei ees lähteny. Toisesta satulasta vaihdan vaan tiivisteen, kun ei kiinnosta jynssätä sitä suojakumia irti.

Vanhat jarrunesteet sain ulos ja tein niin, että laitoin uutta säiliöön ja pumppasin ne letkujen läpi. Huomenna olis tarkotus laitella sit uutta nestettä ja ilmata etujarrut. Tänne vois nyt laittaa suht tarkat ohjeet jarrujen ilmaamisesta :)

cedricfan

Muista sitten siitä siemmästä eli männän tiivistekumista se että se on se tärkein, ja esim voitelu jarrunesteellä auttaa asennuksessa. Itse laittaisin jarrukumirasvaa (saa varaosaliikkeistä) vielä koko suojakumin alustan täyteen: estää männän syöpymistä.

Kun tuossa ei ole ABSeja niin ilmaamisessa ei pitäisi olla mitään poikkeavaa. Mutta jos sulla on nyt koko systeemi tyhjänä niin voi olla melkoinen sotkeminen...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Joo lueskelin alfamerin kirjasta että jarrunesteellä pitää voidella kaikki. Joo edestä valuttelin jo jarrunsteet ulos, mutta takajarruihin en ole vielä kerennyt kajota. Huomenna varmaan niistä letkuista kanssa pois. Jostain äsken luin ilmauksesta, että iso ruisku, siihen letku ja letku ilmausnippaan. Sit sillä imeskellää nii pitkää että ilmakuplia ei enää tule. Toimisko tuommonen? Kuulostaa niin helpolta ja simppeliltä :)

cedricfan

LainaaJostain äsken luin ilmauksesta, että iso ruisku, siihen letku ja letku ilmausnippaan. Sit sillä imeskellää nii pitkää että ilmakuplia ei enää tule. Toimisko tuommonen? Kuulostaa niin helpolta ja simppeliltä :)
Riippuu ruiskun koosta. Itse en ole nähnyt vielä noin suurta ;D
Ennemmin takaiskuventtiilillinen ilmausletku, tai sitten kaveri joka polkee kun itse sulkee/avaa nippaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

Neljän desin ruisku eläinlääkäriltä, 6,50€. Kuuden desin ruiskuakin olisi kuulemma ollut mutta ei ollut paikalla. Niin ja sen ilmaruuvinhan saa välissä kiinni että voi puhaltaa ruiskun taas välissä tyhjäks. ;)

Ei kaikkein nopein konsti kyllä, sen ruiskun imuteho todellisuudessa on aika olematon. Mutta toimii.

Decane

No pitää katsella että millä tyylillä tekee. Varmaan menee polkuhommiks :)

Decane

Nyt on kaikki vaihdettu eli enää ilmaus. Männän suojakumin metallikehikko oli niin hyvin juurtunut, että se piti pienellä taltalla naputella ympäriinsä irti. Iso oli työ, mutta pääasia että sai kuntoon.

Uusi Nissanisti

Ilmaus on helppo tehdä yksinkin. Pulloon nestettä, letku nipasta pulloon nestepinnan alle jottei ime ilmaa kun polkimen päästää ylös, säiliö täyteen ja pumppaileen, välillä tarkistus että neste riittää säiliössä ja pullo ei tulvi!  ::)

Decane

Kävin tässä vähän reissussa ja jarrut toimi iha hyvin. Huomasin kyllä nyt semmosen jutun, että tyhjäkäynti on hyvin usein lämpimällä koneella tosi korkea. Kierrokset on siinä 1200-1600rpm. Johtuuko tämä jotenkin ryypystä? Bensansyötössähän siellä jotain on? Kertokaas jos olette törmänneet samaan, tai muuten vaan tiedätte asiasta jotain :)

take

Tuo vaatisi perusteellisempaa tutkimista. Noissa on tuota taipumusta että sähkökaasari ei saa tyhjäkäyntiä pysymään tasaisena. Voi olla joku nostanut tyhjäkäyntiä isommalle esim. Myös kaasuläpän akselilla oleva tyhjäkäyntikytkin voi olla ettei kytkeydy jos liikaa säädetty tyhjäkäyntiä. Mahdollista on myös ko. kytkimen vioittuminenkin. Pitäisi ainakin NAKS kuulua kun kaasuvipu palautuu tyhjäkäynnille. Ei sitten kuulu moottorin äänen yli. Ei muuta kuin ruuvailemaan ensin tyhjäkäyntiä. Löytyy pitkä ruuvi muistaakseni ilmanputsarin alla rintapeltiä kohti rihlattu pää ruuvissa paremman otteen saamiseksi.

Decane

Jaahas, tuo korkea tyhjäkäynti osottautuki nyt ihan pikkuviaks... Nyt on niin että palataan topicin pariin. Kannentiiviste siis on todennäkösesti kappaleina. Syö nestettä (ei kauhean paljon, mutta syö kuitenkin), tulpat vaihdoin ja vanhat oli ihan valkoset ja veden sekaan tulee pieniä määriä öjyä. Huoltoon en ole viemässä, koska ei nyt satu olemaan 500e ylimäärästä siihen hommaan. Sanokaas nyt iha suoraan että kannattaako minun itse alkaa sitä tiivistettä vaihtamaan? Yritän etsiä tuttavapiiristä jotain asian osaavaa laittamaan sitä.

alfadatsun

Jos ret ole pahvia ennen vaihtanut mutta omaat korjaustaidon, välineet sekä korjausoppaan tee itse.
Muutoin hommaa joku joka on työn ennenkin tehnyt ja toimi hänelle assistenttina  ;)

Decane

Alfamerin opas on, taitoo ei välttämättä ole, mutta kärsivällisyyttä sitäkin enemmän :) Yritän löytää jonkun laittamaan ja itse siihen sitten apupojaksi.

cedricfan

Kerta se on ensimmäinenkin, kukaan ei ole seppä syntyessään jne.
Eikä meistä kukaan ole taitoja perinyt veressä, itse ne on aina ekat kerratkin tehty. Ja ekat virheet...
Tuo kärsivällisyys on ehdottoman tärkeää. Ja jos tulee paha paikka, niin jätä kesken hetkeksi ja kysy täällä apua ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

alfadatsun

LainaaKerta se on ensimmäinenkin, kukaan ei ole seppä syntyessään jne.
Eikä meistä kukaan ole taitoja perinyt veressä, itse ne on aina ekat kerratkin tehty. Ja ekat virheet...

Tuo kärsivällisyys on ehdottoman tärkeää. Ja jos tulee paha paikka, niin jätä kesken hetkeksi ja kysy täällä apua ;)[/quote
Ei siinä kärsivällisyydessä mitään vikaa ole, kuitenkin on varmaan mukavampi kun ajokin saisi mahdollisimman pikaisesti ajoon, ja vielä ilman oppirahoja.
Kyllä asiantaitava apu auttaa tarkkaavaista apulaista tekemään homman sitten seuraavalla kerralla oikein.  8-)

Decane

Niin, katsellaan mitä tässä nyt saa aikaan :)

cedricfan

LainaaKyllä asiantaitava apu auttaa tarkkaavaista apulaista tekemään homman sitten seuraavalla kerralla oikein.  8-)
Ja eikös sitä apua saa juuri täältä ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Kyllä saa ;) Ainoa ongelma on taas se paikka missä laittaa. Ei ole lämmintä tilaa mihin saisi auton vietyä. Halli olisi käytössä viikonloppuisin, mutta tuo homma todennäköisesti vie enemmän kun pari päivää, eli se ei onnistu. Mutta täältä tulen kyllä apua hakemaan kunhan pääsen koneeseen käsiksi :)

Decane

Joo tänään käyn tilaamassa/ostamassa yläpään tiivistesatsin. Perjantaina sitten kaverin talliin asentamaan. Tänne vois nyt laittaa vähän semmosia yleisneuvoja tuosta kannentiivisteen vaihdosta, eli mitä ei saa tehdä, missä pitää olla tarkkana ja miten pitää tehdä. Koneen tietoja taitaa olla ensimmäisella sivulla :) Kiitos jo etukäteen kaikille vaivaituneille!

Uusi Nissanisti

Vanha pahvi viimeistä murua myöten pois molemmista pinnoista ja murut pois pytyistä.  8-)
Kerran hutiloin ja meni uusiksi vaikkei ollu eka kerta, mutta se kiire.........  :-[

Decane

Kannattaisko se kansi sitten käyttää jossain koneistajalla tai muualla, vaikka ei olisi vääntynyt? Vai riittääkö ihan vaan uusi kansipahvi :)?

Uusi Nissanisti

Jos uuden pahvin vaihto ei auta, siis oikein tehtynä, niin kannattaa kansi höylätä!  8-)
Uusi tiiviste on kuitenkin halpa verrattuna höyläykseen yms. "vaivaan"!  ::)