Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

92 primerassa öljyt ja vedet sekaisin :(

Aloittaja Decane, maaliskuu 12, 2008, 14:26:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Decane

Joo eli ostin just vm. 92 primera slx:n. Paisuntasäiliöön oli palanut lähes ylös asti tummaa mömmöä (öljyä?) ja nestettä oli pohjalla sentin verran. No, vaihdoin sitten eilen uudet jäähdytinnesteet ja putsasin sen säiliön. Eilisen ja tämän päivän ajon jälkeen menin jännittyneenä kurkkaamaan säiliöön, että meneekö sinne edelleen öljyä. No nesteen väri oli hiukan tummempi ja sormien välissä tuntu tosi liukkaalta  :'(

No nyt sitten itse kysymykseen. Eli paljonkohan maksaa kyseisen vian huolto liikkeessä? Itsellä ei ole taitoa puuttua konepuolen vikoihin :| Kiitos paljon kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan :)

Ekomies

Et kerro millä koneellaa tuo on, mutta Autodata antaa suuntaa-antavaksi korjausajaksi kansipahvin vaihdolle 7h (SR20i)
, 9,1h (SR20DE) ja 6,5h (GA16DS). Tämä siis vain siinä tapauksessa että pelkällä kansipahvin vaihdolla selviää  :(
Nissan Maxima QX 3.0 2004

Decane

Joo kone on siis kaiketi tämä GA16DS, koska mulla on 1.6l kaasarikone. Tosi hienoo kun ei ole kyllä yhtään pidetty huolta tästä autosta. Uudet jarrupalat ja kengät pitää viikonloppuna laittaa. Puhaltimen moottorinkin tilasin ja se pitää kans laitella. Isoin huoli on nyt tosiaan tuo vesien ja öljyjen sekoittuminen. Onko mitenkään mahdollista, että kyseinen vika olisi joskus huollettu, mutta vesiä ei olisi vaihdettu ja nyt se nostaa syyläristä sitä öljystä vettä sinne paisuntasäiliöön puhtaan sekaan? Aika kaukaa haettua, mutta 6.5h:n työstä maksaminen on opiskelijabudjetille aika paljon :(

cedricfan

LainaaOnko mitenkään mahdollista, että kyseinen vika olisi joskus huollettu, mutta vesiä ei olisi vaihdettu ja nyt se nostaa syyläristä sitä öljystä vettä sinne paisuntasäiliöön puhtaan sekaan?
Se öljy veden seassa pysyy kauan kierrossa jollei järjestelmää putsata hyvin ja kunnon aineilla. Eli on mahdollista, vaikkakaan ei todennäköistä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

#4
LainaaIsoin huoli on nyt tosiaan tuo vesien ja öljyjen sekoittuminen. Onko mitenkään mahdollista, että kyseinen vika olisi joskus huollettu, mutta vesiä ei olisi vaihdettu ja nyt se nostaa syyläristä sitä öljystä vettä sinne paisuntasäiliöön puhtaan sekaan? Aika kaukaa haettua, mutta 6.5h:n työstä maksaminen on opiskelijabudjetille aika paljon :(
Onhan se mahdollista. Itse seurailisin tilannetta vähän pitempään. Ja tarkkaile öljyjä kanssa. Jos öljy muuttuu samean keltaiseksi tai harmaaksi tai öljyä kuluu merkittävästi niin sit ei kannata ajaa enää. Putsailet vaan paisuntasäiliötä niin sen öljyn tulon pitäisi vähentyä/loppua. Jos ei muutaman viikon ajolla lopu tai ilmesty jotain selkeämpää vikaa niin sitten huoltoon. Saattaa kyllä olla ajan kysymys koska kannentiiviste pettää kokonaan. Ja lämpömittaria kannattaa seurailla.

Edit: cedricfan oli nopeempi.

Decane

Kiitos, näistä olikin jo paljon apua ja varsinkin helpotusta :) Joo tuon tiesinkin mopo/kevarihommista, että öljyn väri alkaa muuttua vaaleeks jos sinne menee vettä. Öljy tosiaan on vielä ihan normaalia ja lämmöt alhaalla. Nyt pitää sitten vaan tarkkailla tilannetta ja yrittää vaikka putsailla sitä koko järjestelmää tai paisuntasäiliötä.

DATACLOWN.

Vilkaise jossakin vaiheessa venttiilikopan öljyn täyttö korkkia jos harmaata vaahtoa tms..  harmaa vaahto on oireilua kannen tiivisteen menosta.
Tosin kondensi vesikin voi tehdä samaa jos on lyhkäsiä ajoja.
[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v668/ROKKIRUSINA/hermotmen.gif[/img]    (Almera 1.6 -96) -      ex - E10-75/N12- 84/K11-95

Decane

Joo tuo pitää katsoa heti kun kerkeen :) Sunnuntaina ajoin auton Iisalmesta pois ja nyt ollut vähän lyhyttä ajoa. Ei ole paljoo kärsiny ajaa kun jarrut on jo niin heikossa.

cedricfan

Ja systeemin puhdistus tehdään tyhjentämällä ensin kaikki, sitten huuhtelua juoksevalla kuumalla vedellä, seuraavaksi kunnon aineet kuten Forte ja ohjeen mukaan ajoa, uudelleen tavarat ulos ja huuhtelu juoksevalla kuumallla vedellä. Huuhtelut aina ilman termostaattia, ja sekä lohko että jäähdytin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Otin yhteyttä auton edelliseen omistajaan ja selvisi, että vesipuoli on joskus vuotanut jostain ja sinne on laitettu jotain paikkausainetta kiertoon. Siitä ilmeisesti siis tämä kova , tumma möhnä paisuntasäiliön reunoilla. Tosin vesi on edelleen liukkaan oloista. Voiskohan tämä töhnä tehdä siitä liukasta? Jarru ja puhallinremontin jälkeen olis tarkoitus viedä öljyjen ja suodattimen vaihtoon.

cedricfan

Tee vaan se kunnon putsaus, tuon ikäisessä se ei muutenkaan haittaa!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Syövyttääkös putsauskemikaalit (Forte) sen paikan pois? Tuo kyllä tekis ihan hyvää koneelle ja muillekin järjestelmille!

cedricfan

Ei pitäisi, ja jos lähtee pois niin lähtisi muutenkin
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Ilmeisesti kannentiiviste on ihan ehjä. Ainakaan öljyn väri ei ole muuttunut vaaleaksi. Pitää viikonloppuna hallilla jarrujen vaihdon yhteydessä paikantaa vesisysteemin vuoto, koska paisuntasäiliöstä näyttäisi pikkuhiljaa nestettä häviävän, vaikka juuri sen täytin. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja asiallisista kommenteista :) Toki tänne voi vielä laittaa jotain huoltovinkkejä tai muuta mukavaa.

Decane

Tuota jos tässä nyt joutuu kansiremppaa (tiiviste) tekemään, niin mikä siinä tuottaa sitä työtä kerta huollossa maksaa niin perhanasti. Eikös se kaikessa yksinkertaisuudessaan mene näin: Kansi irti, vanha tiiviste varovasti pois, uusi tilalle, kansi kiinni ja pultit momenttiin? Eikai nyt venttiilejä tarvitse säätää tai muuta? Kertokaas toki jos tiedätte kansiremontinsta!

BA

Kantta on vaikea irrottaa ottamatta jakoketjua pois. :-[ Teettää melkoisesti lisätyötä. Remmikoneessa ei olis niin iso projekti.
Ja jos oikeen kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan mennään, kannattaisi käyttää kansi koneistamolla että ei ole mutkalla...

Ekomies

Nissan Maxima QX 3.0 2004

Decane

Mun moka, sekotin venttiilikopan tiivisteen ja kannen tiivisteen :) On sitä hommaa sittenkin...

BA

#18
^^ No eikö se ole ihan normaali toimenpide?  ;D

Decane

Oli vielä hetki sitten. Nyt alko kiinnostamaan kun sai asiasta selvää :( Se on ruvettava uhkarohkeesti laittamaa tai kärsittävä satojen eurojen kukkaron kevennys!

cedricfan

LainaaKantta on vaikea irrottaa ottamatta jakoketjua pois. :-[ Teettää melkoisesti lisätyötä. Remmikoneessa ei olis niin iso projekti.
Ja jos oikeen kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan mennään, kannattaisi käyttää kansi koneistamolla että ei ole mutkalla...
Jep. Ja se jakoketjuhan on kanssa samalla helppo vaihtaa kun on kuitenkin venynyt löysäksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Niin siis tässä vm 92 1.6 kaasutinkoneessahan on ketju eikä hihna? On meinannut jäädä vähän epäselväksi,

cedricfan

LainaaNiin siis tässä vm 92 1.6 kaasutinkoneessahan on ketju eikä hihna? On meinannut jäädä vähän epäselväksi,
Jep, 16V-Nissan on ketjulla (poislukien Sunny-B12-GTi)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Decane

Joo tänään vaihtelin palat eteen ja rumpujen kanssa tuli ongelmia. Ei mitenkään pysty vaihtamaan. Kaiken hyvän lisäksi edestä vasemmalta puolelta männän välistä työnti jarrunestettä. Takaa vasemmalta sama homma. Litkua tursuaa siitä palikasta ylhäältä kenkien välistä, missä on ne kumiset pölysuojat. Tämä jarruremppa meni nyt vähän jäihin :(

Uusi Nissanisti

#25
Huuhtele jäähdytysjärjestelmä pariin kertaan puhtaalla vedellä, siis ajamalla välissä kuumaksi.
Laita sitten nesteet sisään ja "paikkausainetta" ohjeiden mukaan, yleensä auttaa!  ::)
Jos ei auta, niin ei tule isoa vahinkoa?  8-)

cedricfan

LainaaJoo tänään vaihtelin palat eteen ja rumpujen kanssa tuli ongelmia. Ei mitenkään pysty vaihtamaan. Kaiken hyvän lisäksi edestä vasemmalta puolelta männän välistä työnti jarrunestettä. Takaa vasemmalta sama homma. Litkua tursuaa siitä palikasta ylhäältä kenkien välistä, missä on ne kumiset pölysuojat. Tämä jarruremppa meni nyt vähän jäihin :(
Täh? Tästä nyt ei ymmärrä yhtään mitään. Anteeksi vaan. Mutta etenkään "Litkua tursuaa siitä palikasta ylhäältä kenkien välistä" ei aukene lainkaan, etenkin kun kengät ja rummut ei kuulu Primeran etujarruihin. Mäntä? Satulan puoliskojen sauma?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Decane

Takana rummut, edessä levyt. Sori jos oli epäselvästi sanottu. Ja siis vasemmassa etujarrussa tulee jarrunestettä männän ja satulan välistä. Takana rummut ja takajarruista vasemman puoleinen jarru vuotaa. Eli siis vuotaa siitä lieriön muotoisesta osasta, jossa on molemmissa päissä kumitulpat. Kyseinen osa siis on kenkien yläpäiden välissä. Sille varmaan on joku nimikin, mutta en sitä tiedä.

Decane

Oli muuten tosiaan tuo illalla kirjoitettu juttu _hiukan_ epäselvä. Huomasin nyt itsekin :)

cedricfan

Eli eteen tarvit jarrusatulan tiivistesarjan, toivottavasti mäntä ei ole syöpynyt.
Ja taakse uuden jarrusylinterin, sekä kengät, kosk jarruneste pilaa kengät ja ne joutuu aina vaihtamaan, molemmille puolille.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV