Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

200sx

Aloittaja nazqul, huhtikuu 01, 2008, 17:42:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nazqul

nissan 200sx minkähän mallisia koneita niissä on eri vuosimalleissa? Vai onko niissä eroja?
Mikä on vm 1990 mallissa? Onko tässä autossa jotain tyyppivikaa jota osais etsiä, kun olen hankkimassa ko menopeliä harraste ja käyttöautoksi. en kilpaile sillä.

Jii
edit: tarkotan siin, että tiedän et kone on 1.8 turbo, mut mikä on tarkempi malli koneesta ja jos niissä on eroja eri vuosimalleissa ni mitkä on erot ja miks joku kone on ylitse muiden?
Jos tollasia eroja sitten edes on.

keppi

Oma tietämys kyseisestä mallista ei ole järin suuri mutta käsittääkseni tuossa Suomeen tuodussa s13:ssa on ainoastaan ollut tuota 1.8turbokonetta, malliltaan CA18DET. Ja näin sanoo myös autowiki: http://www.autowiki.fi/index.php/Nissan_200SX_S13

Ameriikan mallissa taitaapi olla isompi kone ilman turboa.
B310 '79 - B310 '81 - Y60 '90

Flame

CA18DET majailee yleensä keulilla ja jenkkimallissa, jotka ovat siis mallimerkinnältäänkin 240sx, löytyy KA24DE, eli 2.4 vapari.

Se auto mitä olet hankkimassa on korimalliltaan s13 ja uudemmissa s14 sekä s14a malleissa koneena onkin sitten jo SR20DET eli kaksilitrainen turbopannu. SR20DET-konetta on japsimarkkinoilla myös lyöty s13 koriin kiinni. dnsf:n puolella jos oltais niin s13 eteen tulis vielä noita tarkentavia merkintöjä kuten ps13,rs13 (täkäläinen s13) jne... korimalleja kun on erilaisia.

Tyyppiviat on selvästi kartoitettu noille molemmille koneille (CA ja SR) //www.dnsf.org -sivustolla, jossa tekstit ovat kaikkien luettavissa. Pikaisesti mainitsen tyyppiviaksi ainakin kiertokangenlaakerit. Myös turbovikoja kun ovat paljon ajettuja yms. semmoista.  Tässä vielä linkki tyyppivikoihin dnsf:n puolelle: http://dnsf.org/index.php?group=AUTOINFO&id=62&pid=9

PS: älä pelästy listaa :D
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

ひゃ く あ hyakuA sataA

Juurikin noin, kuin edellinen kirjoitti.
Listaan lisäyksenä vielä:
ruostuva takaspoilerin alusta takaluukussa
Turvavöiden ulostulot kuluvat vöiden hangatessa
Ym muuta pientä
Ei pidä pelästyä, itsekin noita viime vuonna kävin läpi, kun omaa säxääni hain.
Kunhan etsii hyvän yksilön, ettei mitään läpimätää ja loppuunajettua, niin ihan kelpo pelihän tuo on.
Nuo kiertokangenlaakerit laittaisin kyllä osittain liian virittelyn ja huonon öljynkierron
piikkiin.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

Tero-75

Itse olen kuullut muuta liittyen noihin kiertokangen laakereihin. Siellä kun on mun käsittääkseni öljyjäähdytys männän alla, lisäksi tietysti kiertokangessa itsessään on öljyreikä ja vielä kanavat laakereiden voitelua varten. Ongelmana on ettei öljynapaine kampiakseli/kiertokanki osastolla ole riittävä johtuen näin monesta ulostulokanavasta siellä. Näistä kun tukkii ne kiertokangissa olevat kanavat, alkaa öljyä riittämään niin laakereille kuin männän jäähdytykseenkin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

nazqul

Jees, kiitos sain ihan riittävästi jo vastauksiakin, eli päätökseni olen tehnyt ja joku 200sx saa hyvän kodin. Aion käyttää ko autoa työmatka ajoneuvona ja siten päädyin mielummin nissaniin kuin toyota supraan joka on 3.0 litre ja tehopainosuhde pienempi.
Riisselihän olis tietty siihen hyvä vaihtoehto, mutta jos perheessä on jo  1 mondeo ja diesel ni Pakko hommata jotain vastapainoa.

Sen verran on pikkupoikaa vielä äijässä et toista foorttia en osta...

kiitos kaikille kaikista vastauksista.

Jii

datsunpower

#6
Tuosta kierokankien laakeri hommasta.... ne eivät ole mikään tyyppivika vaan ne säretään ajamalla samoilla (ja mahdollisesti alunperinkin huonolaatuisilla) öljyillä liian pitkään.
Moottoriöljyt ja suodatin pitää vaihtaa 5000-7500km välein, muuten turbo karstoittaa öljyt ja ne tukkivat lopulta voitelukanavat -> kk laakerit antautuvat ja turbo menee kyllä siinä samalla.
"Kyllä nyky öljyillä kestää 10tkm ajaa..." voihan sitä kokeilla, mutta turha itkeä kun ne kk laakerit sitten lopulta korkkaavat.

Syy tuohon erityiseen nirsoiluun moottoriöljyjen kanssa on moottorin öljy tilavuus joka on 3,5-litraa, eli normaali vapaastihengittävän perheauton moottorin öljytilavuus.

Virittämistä vakio sisuskalut eivät kestä kuin "vaivaiset" 400hv, että liiallinen virittäminenkään niitä laakereita harvemmin särkee  ::)


Omaan SäXään tein nyt toisen kerran sen moottorin sisäisen pesun ja sitä karstaista sontaa tuli vieläkin ihan järjettömästi ulos.. Öljyt kyllä pysyivät kirkkaina sen 5500km, mutta ne kanavat vaan ovat perinteisesti niin tukkoiset ja pska lähtee vasta noilla liuottimilla liikkeelle.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ひゃ く あ hyakuA sataA

Omaan SäXään tein nyt toisen kerran sen moottorin sisäisen pesun ja sitä karstaista sontaa tuli vieläkin ihan järjettömästi ulos.. Öljyt kyllä pysyivät kirkkaina sen 5500km, mutta ne kanavat vaan ovat perinteisesti niin tukkoiset ja pska lähtee vasta noilla liuottimilla liikkeelle.

Kuis tuo nyt sitten menee ja mitä aineita?
Tuosta en ole itse ennen kuullutkaan tai en ole huomannut lukea sporrtiklubin puolelta.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

datsunpower

#8
Lainaa
Kuis tuo nyt sitten menee ja mitä aineita?
Tuosta en ole itse ennen kuullutkaan tai en ole huomannut lukea sporrtiklubin puolelta.

Öjynvaihdon yhteydessä vanhan öljyn sekaan kaadetaan jotain moottorin voitelujärjestelmän pesuainetta (esim. Forte.. itse taisin viimeksi käyttää CRC:n valmistamaa vastaavaa "Engine Flush").
Käytetään moottoria reippasta tyhjäkäyntiä joku 10min. (riippuu tuotteesta), sammutat moottorin ja lasketaan öljyt pois, vaihdetaan uusi suodatin ja uudet öljyt koneeseen.
Tarkemmat ohjeet pullon kyljestä.

Jos koneeseen ei ole ikinä mitään pesuja tehty niin kannattaa tehdä pesu pari kolme kertaa öljynvaihtojen yhteydessä ja vaikka vaihtaa öljyt tavallista lyhyemmillä väleillä... muuten käy niin että ekalla kerralla lika lähtee liikkeelle ja tukkii vaan jonkun toisen paikan, mutta kun pestään useammin niin tältä tukkiutumiselta pitäisi välttyä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ひゃ く あ hyakuA sataA

Kiitos tiedoista  ;)
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

Flame

Osa on suurentanu niitä öljykanavia koneen uudelleenrakentamisen yhteydessä. Näin on saatettu siis tehdä kun haetaan muutenkin hieman eri teholukemia kuin vakiopannusta ja vakiota ei välttämättä jää lohkoa enempää. Näin on poistettu tuo mahdollinen öljynkierto-ongelma. Asiaa puitu kyllä dnsf:n puolella roimasti joka kerta kun on ruvennu kilkattamaan. Faktahan on, että ajamalla ne särjetään. "Pientä" piristystä ja huonot säädöt yli 200tkm ajettuun koneeseen ei tee sille todellakaan hyvää :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

BA

#11
Hmm. Tämä ketjuhan alkaa vaikuttaa Foordismilta. "Se että KK-laakerit eivät (syystä tai toisesta tai vaikka kuun asennosta johtuen) kestä ei ole vika vaan ominaisuus." Joopajoo ja jaapajaa.  ::)

No kyllähän se nyt on ihan selvä tyyppivika jos niitä menee suuresta prosentista autoja, myös vakiopeleistä. Eikä pelkästään suomiautoista vaan myös tuoduista kipoista. On etelämpänä vähän eri öljyntottumuksetkin.
Tietty tuollaisen +15v sporttimallin suurin käyttäjäryhmä on nyt jo muutaman vuoden ollut nuoret varsin railakkaalla kaasujalalla varustetut henkilöt joilla ajotyyli ei välttämättä ole se moottoria säästävin, ja se varmasti on osasyyllinen laakerivikoihinkin.
Sillä nuorella ei välttämättä ole aina varaa aikansa parhaaseen öljyyn, mutta kun auto uutena on maksanut suomessa abt.250tmk, on sen ensimmäisillä omistajilla varmasti ollut. Ja varmasti on valtaosaa alkuun huollettukin. En toki väitä että poikkeuksia ei olisi.

Mutta oliskohan kuitenkin niin että japanin insinöörillekin olis käynyt äärimmäisen harvinainen suunnitteluvika, ja kiertokangenlaakerit olisivat normaalia japsitasoa heikompi lenkki? Ei ne nyt sentään Fordimalliin alle puolensadantuhannen pauku. ;)

Mutta kiitos tälläisten kahden aktiivisen kerhon olemassaolon, tuollainenkin ominaisuus on erittäin hyvin selvillä ja siihen voi varautua. Ja kun laakereita paukkuu tiheään, se myös tarkoittaa sitä että niitä valmistetaan lisää kun on menekkiä. Se taas tarkoittaa että niitä saa, eikä hintakaan nouse sellaisen laakerin hintoihin joita myydään kotimaisilta tukkureita sarja vuodessa. ;)




Tänään on kiva päivä vängätä.  ;D Puhuivat kevään tulevan... ;)

NoSe

Juu, kyllä CA18DET:n öljynkierron suunnittelussa jokin lienee jäänyt ainakin silleen vaiheeseen, ettei huonoa huoltoa ja aivotonta käyttöä motti siedä hirmu pitkään.

Hämmentävän paljon kuitenkin on erilaisia kokemuksia, tiedän oman yksilöni lisäksi muitakin, jotka ovat kestäneet 300 000km ja hyvästi ylikin avaamatta, tossuakin saaneina kuitenkin. Se kun tiedetään, että japanilainen valmistustekniikka ei tuota kovinkaan epätasaista laatua, joten jäljelle ei oikeestaan jää kuin käyttäjä joka tavalla tai toisella saa aikaan moottoririkon.

Vähän sama kuin ylivaihteella vedätys, jos tehdas ei ole mitoittanut osia niin että niitä ei saa millään rikki, niin sitten se onkin kuljettajan vastuulla, ymmärtääkö tai tietääkö varoa. Ei kai sitä autokoulussakaan opeteta, joten mistäpä masa meikkis tajuaisi ettei vanhalla pakulla ole niin hirmu hyvä idea rytkyttää vitosella kuuttakymppiä ylämäkeen..
Datsun 240Z V8 - Nissan 200SX - Mazda6

ひゃ く あ hyakuA sataA

#13
Tottahan Ba puhuu ja nosekin kerkesi asian ydintä siinä jo kertomaan, kun tätä omaa ripitystäni pakerrin. Juurikin öljynlaatu vaikuttaa paljonkin kestävyyteen, vaikka kk-laakerit olisivatkin akilleen kantapää kyseisessä mallissa. Nuoret käyttäjät kyllä tuolla autolla aika raskaasti kaasua käyttävät ja sehän on jo selvä syy keston kannalta. Itse tälläisenä vanhahkona sportin hankkijana en halunnut autoa kaasujalan treenaamista varten, vaikka sitä toki tulee kyllä tuolla käytettyäkin. Tuo 5000-7500 km.n öljynvaihto väli tuolla mallilla tulee ottaa kirjaimellisesti ja piste. Nykyiset öljyt ovat parempia, kuin tuon auton aikaiset, mutta ei ne auta asiaan yhtään, jos
autoon on alunperin suunniteltu lyhyt vaihtoväli. Mullekin sanoi Nissanin merkkiliikkeen huoltomies, että voi uusilla öljyillä ajaa sen 15 tkm. Enpä itse tuota ota tosissani ja vaihdan kiltisti öljyt 5 tkm:n välein ja sieltä hintahaitarin
yläpäästä olevilla öljyillä. toki mulla on tuo auto harrasteautona ja jos sen 2-4 tkm:a tulee vuodessa sillä ajeltua, niin ei tuo kerran vuodessa öljyjen+suodattimen vaihto siitä kallista vielä tee. Mitä tulee vaihtoväleihin, niin sen huomasin viime vuonna saksassa autoa hakiessani, että saksassa öljyt ovat paljon kalliimpia, kuin täällä.
Eli sielläkin kyllä se nuukuus voi vaihtovälin ja öljy laadun kannalta tulla esiin. Niinhän väitetään, että saksalainen on nuuka. Suomessa lapissa lomaillessaan syövät omia eväitään, eivätkä juuri mihinkään tuhlaa rahojaan. En tiedä onko nykyään vielä näin, mutta ainakin ennemmin on ollut. Toinen huomio saksasta oli, että siellä oli kaiken maailman mikä mikä öljyjä huoltoaseman hyllyt pullollaan ja muutaman sakun näin niitä aina ostavankin.
Kyllä sieltä halvempi xxx öljypurkki lähti kantoon ennemmin, kuin esim. Mobil tai Shellin ultra helix.Tuskinpa nekään öljyt mihinkään vanhaan kotteroon menivät, ellei 2000 luvun alun mersua jo saksassa sellaiseksi lueta.
Voin olla väärässä, mutta itse olen saanut sen käsityksen, että suomessa halvemmat öljyt ovat tulleet hyllyihin ihan viimeisen 10 vuoden aikana. Olisiko tämä perua sen mikä mikä sheikin  suomen öljy bisneksestä? Toisaalta me olemme ajaneet vanhoilla autoilla ja niihin ei ole ollut kannattavaa kaikkein parasta ja kalleinta öljyä kaataa, savunahan ne ilmaan on pakoputkesta menneet laadusta riippumatta.
Tulipahan pitkä turina, mutta tiivistetään nyt tähän lopuksi, että ainakin saksasta tuoduista autoista tarkastaisin huoltokirjoista öljynvaihto välit ja mielellään mitä sinne on kaadettu. 200 sx hyvät öljyt ja suodatin vaihtoon 5000 km:n ajon välein ja kaasulapun käyttöä sopivassa määrin (lue ei sika rumbaa), niin kyllä tuo palvelee kiltisti ja jos ne kk-laakerit menee, niin ainakin kestävät kauemmin tuolla toiminnalla.
Lisäksi 1 erittäin tärkeä seikka turbon kestävyyteen on, että kylmänä ei tallaa pohjaan ja ajosta sammutettaessa sellainen 1 minuutin tyhjäkäynti ennen moottorin sammutusta. Nuo ohjeet on olleet jo uutena sx:n kojelaudassa lapulla tehtaan toimesta (tuskin ovat niitä wunderbaumin jäljitelmiksi siihen jättäneet). Omassani on muuten tuo lappu tallella vieläkin. :)
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

datsunpower

#14
Kerkesi jo kaksi vastausta väliin tulla, mutta laitetaan nyt samat asiat omin sanoin  ;D

Elikkä:
Kumma vaan että jos öjynvaihdot ja voitelu muutenkin on kunnossa niin harvemmin tuntuu ihmisillä laakereita paukkuvan  ::)  Ja välillä saa lukea juttuja joissa on juuri laitettu uudet laakerit ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on taas olleet laakerit kappaleina. Sitä voitelupuolta ei varmaan olisi pahitteeksi ollut puhdistaa siinä samalla...
Varsinaisesti heikkoja ne eivät ole koska kestävät oikealla käytöllä oikein toimivassa moottorissa vaikka mitä ja se voitelun puute se on joka ne tappaa.
Samat laakerithan ne ovat GTi Saniaisessakin ja vähemmän niiden särkymisestä on tainnut juttuja olla tai ainakaan niissä ei asiaa niin paljon yleistetä. Ja niissä vapareissa on öljypumputkin huomattavasti pienempi tuottoisia kuin CA18DETissä.
Turbo karstoittaa öljyä ja kun sitä öljyä on vähän niin vähempikin karsta riittää tuhojen tekemiseen.
Jos SX:n öljytilavuuden vaikka tuplaisi niin veikkaan että nämä laakeri ongelmat loppuisivat lähes kokonaan vaikka öljyillä ajettaisiin säännöllisesti 10tkm.

Omassakin SäXässä "paras" öjynvaihtoväli oli 17 tai 19tkm.. laakeriremonttiin oli yllättäen joutunut melkein heti Suomeen tultuaan. Muistaakseni yhtään kertaa ei ollut alle 10tkm vaihdettu öljyjä Saksassa. Venttiilikopat kun aukaisee niin koko kansi on sellaisessa ruskeassa töhnässä joka irtoaa sormella pyyhkäistessä.
Ei paljon ajetut kilometrit eikä öljynvaihtovälit autoa ostaessa kiinnostaneet koska pata on tarkoitus käyttää auki ennen kuin aletaan oikeasti virittämään.

En sitä väitäkkään että CA18DET mikään täydellinen moottori olisi tai että siinä ei mitään heikkoa olisi, mutta tuo laakeri hössötys vaan on paisunut niin huvittaviin mittasuhteisiin vaikka vika yleensä löytyy ratin ja penkin välistä.
Vähän sama asia kun yksi kaveri väitti tässä joku aika sitten että S13:sta on sellainen tyyppivika että koneista särkyy paljon keinuvipuja huonon yläkerran voitelun vuoksi. Minulta on sitten varmaan kaikki särkyneet kun ei koko koneessa ole yhden yhtä keinuvipua jäljellä  :)


Bluebirdin tyyppivikoihin voisi laittaa sellaisen jutun että jos ei muista tankata niin auto jostain syystä jättää tielle jonkun ajan kuluttua  :o  käynyt jo kaksi kertaa niin nih kyllä se minusta insinöörissä se vika on.



Mutta niin kuin BA sanoit... Hyvä että on foorumeilla tietoa niin osaa tuoreempikin harrastaja varautua ongelmiin ja ennaltaehkäistäkin niitä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

BA

Ihan mielenkiinnosta; Mikä on alkuperäinen käyttöohjekirjan/aro-Y:n/Nissanin öljysuositus tuohon autoon? :-? Pitäs se mullakin kirjahyllystä jostain löytyä mutta... ;D
Japseissahan on perinteisesti voinut käyttää oikeastaan mitä tahansa liukasta ja nestemäistä.

Miksi muuten ei muut laakerit petä niin herkästi? Aina, siis yleensä, ne on ne veivien liuskat kun on entiset. Kyllä siellä jotain mätää on oltava suunnittelussa sillä kohtaa.



Mutta "Kun on rukkaset välissä, on paha pulttia kiristää." ;D

ひゃ く あ hyakuA sataA

Tämmöstä sanoopi hanskalokero manuaali. Öljytilavuus se 3.5 litraa suositus api sf/cc ,sf/cd tai sg.
Turbo moottoreissa 5w-20 ei ole suositeltava Ei suositella jatkuvaan nopeaan ajoon.
Viskositeetti kaavion mukaan kesäajoon käy 10w-30, 10w-40, 10w-50, 15w-40, 15w-50, 20w-20, 20w-40, 20w-50

OT. Multa sitten löytyy tuo orkkis hanskalokero manuaali (voin melkein väittää, että sain viimeisen suomesta Nissan jälleenmyyjiltä viime vuonna). Halukkaille voin ottaa siitä monistenipun hintaan 10 e. Nuohan on suomessa yleensä deutcshe sprechen versioita sattuneista syistä johtuen. Toki orkkis suomi autoissa on fin versio, jos ei ole kadonnut.

Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

datsunpower

Lainaa
Miksi muuten ei muut laakerit petä niin herkästi? Aina, siis yleensä, ne on ne veivien liuskat kun on entiset. Kyllä siellä jotain mätää on oltava suunnittelussa sillä kohtaa.

Olisko joku sopivan ahdas kohta voitelussa joka tukkeutuu ensimmäisenä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ひゃ く あ hyakuA sataA

Ihan OT, mutta ihan hyvä, että saadaan säksistäkin asiaa meidän foorumin puitteissa. Näitä onkin lähinnä puitu tuolla dnsf:n puolella. Ihan kivaa jutun vääntämistä.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

nazqul

no jos ja kun nt ostaa sen sx, niin en hirveesti ole tuohon moottoripuoleen erikoistunut,lähinnä korille osaan tehdä asioita, niin minkähintasta se kone olisi perushuollattaa eli vaihtaa ne laakerit jo ennenkö ne menee rikki, samalla muutenkin katsoa koneen kuntoa ja vaihtaa osia mitkä on kulutustavaraa.

onko jollain tietoa mitä sellanen laakeriremppa maksais jossain nyrkkipajassa?

cedricfan

Miltäs vuodelta tuo 100aan kirja on? Meinaan ikä vaikuttaa näissä paljon, koska painohetkellä on öljymaailma ollut erilainen kuin nyt.
Motulin esteripohjaista eräs SX-omistaja kehui aikoinaan, kestävää turbokäytössäkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

LainaaMiltäs vuodelta tuo 100aan kirja on? Meinaan ikä vaikuttaa näissä paljon, koska painohetkellä on öljymaailma ollut erilainen kuin nyt.
Motulin esteripohjaista eräs SX-omistaja kehui aikoinaan, kestävää turbokäytössäkin.

Nuo arvot lukee minunkin SX:n käyttöohjekirjasta... vm. -90.


Itsellä on käytössä Teboil Gold S.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ひゃ く あ hyakuA sataA

Tilasin tuon kirjasen vuosi sitten Pörhöltä Oulusta, kun lähes kaikkiin Nissanin jälleenmyyjiin otin asian tiimoilta
yhteyttä ja mistään ei enää saanut. Kysyin liikkeestä silloin samalla , että onko noita eri painoksia eri vuosimalleille.
Kehuivat Pörhöllä, että ei ole, kuin tuo (tiedä sitten puhuiko totta?) painos. Sama painos on ollut kaikkiin suomessa myytäviin S13 malleihin. Oma autonihan on saksan tuonti ja vm: 1989, vertasin tuota manuskaa pikaisesti saksalaiseen ja kyllä ne identtisiltä vaikuttivat kieltä lukuunottamatta. Tuon perusteella väittäisin, että sama manuska on ollut jo auton myyntiin tulo vuonna 1989 . Mitään vuosilukua tuosta manuskasta en huomannut.
Pitänee tsekata  vielä, kun seuraavan kerran käyn autolla. Piakkoin se on tarkoitus ottaa käyttöönkin talven jäljiltä.
Motulia on kyllä kovasti kehuttu ainakin 200:n käyttäjien keskuudessa. Mullakin on 4 litran kannu tuota odottamassa
seuraavaa öljynvaihtoa, se on myös esteeripohjaista.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

120ZZZ

Lainaano jos ja kun nt ostaa sen sx, niin en hirveesti ole tuohon moottoripuoleen erikoistunut,lähinnä korille osaan tehdä asioita, niin minkähintasta se kone olisi perushuollattaa eli vaihtaa ne laakerit jo ennenkö ne menee rikki, samalla muutenkin katsoa koneen kuntoa ja vaihtaa osia mitkä on kulutustavaraa.

onko jollain tietoa mitä sellanen laakeriremppa maksais jossain nyrkkipajassa?
Itse vaihdoin omasta säxsästä kk:laakerit kesällä -06,kun ekat kolinat alkoi kuulua.Selvisin  
pelkkien laakerien vaidoilla,ei tarvinnut kampiakselia hiota.Vaihdoin ne alakautta ja koneen ollessa paikoillaan.On aikas kipeä homma ja olen kuullut että pelkkä vaihtotyö maksaa 500e:sta ylöspäin korjaamoilla.Laakerit saa vaikka motonetista bb ca16/20-moottorin numerolla.Samalla hyvä puhdistaa öljypohja ylimääräisestä töhnästä.Ja kun on joutunut purkaa vähän jakopäätä,niin hihna uusiksi,sekä nokka-akselien stefat ja kampiakselin etustefa.Ovat samoja kaikki,vaik jotkut luettelot antaa erin varaosanumeron.Ne löytyy laakeriliikkeistä n.4e/kpl(orggisosa yli 12e/kpl),mut ainoa ero on että ne on 0.5mm ohuemmat.Ja smalla kun auto oli telakalla,vaihdoin myös alustan lähes kaikki puslat Energy suspensionin uretaanipusliin,suosittelen.
Noista kk-laakereista sen verran,että kyl ne on ihan liian alimitoitettu,jonka takia se  öljykalvo pääsee todennäköisesti välillä rikkoutumaan.Laskettiin sen laakerin pinta-ala verrattuna esim.A-moottorin laakerin pinta-alaa.Ero oli että ca-moottorin laakeri oli 18%  
pienempi.
Olen nyt omalla ajanut 5 vuotena yli 63000km ja auto saanut myös välillä stripillä maistaa monoa.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

cedricfan

19 vuotta sitten öljymaailma oli kovasti erilainen kuin nyt. Myös viskositeetit! 5W20 kielto tuskin johtuu alapään viskositeetin pienuudesta vaan yläpään = kuuman liiasta  notkeudesta. Jos kanavat on ahtaita ja laakerien voitelu jää helposti vajaaksi niin tarvitaan sekä erinomaista kuumankestoa että hyvää juoksevuutta. Eli esim Motul ja 5W40. Esteri kestää missä muut leikkautuu, muttei ole ylijäykkää kierron kannalta!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

LainaaMutta oliskohan kuitenkin niin että japanin insinöörillekin olis käynyt äärimmäisen harvinainen suunnitteluvika
Menee OT mutta ei nuo suunnitteluvirheet ennennäkemättömiä Nissanilla ole>>>>>

LainaaVähän sama kuin ylivaihteella vedätys, jos tehdas ei ole mitoittanut osia niin että niitä ei saa millään rikki, niin sitten se onkin kuljettajan vastuulla, ymmärtääkö tai tietääkö varoa. Ei kai sitä autokoulussakaan opeteta, joten mistäpä masa meikkis tajuaisi ettei vanhalla pakulla ole niin hirmu hyvä idea rytkyttää vitosella kuuttakymppiä ylämäkeen..
Tuossahan on vuosia kestänyt suunnitteluvirhe Nissanin "insinörteillä", ei taida olla ainoatakaan viisivaihteista laatikkoa joka kestää pakettiautojen (ja muidenkin kardaanipelien) melko tehottomien moottorien voiman ilman kikkailua ja nelosella moottorin kiljuttamista, onneksi sentään koneet kestää huudattaa kierroksilla...

Elikkäs käyttäjän vastuulla on korjata suunnittelun virhe  :(
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

datsunpower

Lainaa
Elikkäs käyttäjän vastuulla on korjata suunnittelun virhe  :(

Sitähän se harrastaminen yleensä on  ;D
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ひゃ く あ hyakuA sataA

LainaaTilasin tuon kirjasen vuosi sitten Pörhöltä Oulusta, kun lähes kaikkiin Nissanin jälleenmyyjiin otin asian tiimoilta
yhteyttä ja mistään ei enää saanut. Kysyin liikkeestä silloin samalla , että onko noita eri painoksia eri vuosimalleille.
Kehuivat Pörhöllä, että ei ole, kuin tuo (tiedä sitten puhuiko totta?) painos. Sama painos on ollut kaikkiin suomessa myytäviin S13 malleihin. Oma autonihan on saksan tuonti ja vm: 1989, vertasin tuota manuskaa pikaisesti saksalaiseen ja kyllä ne identtisiltä vaikuttivat kieltä lukuunottamatta. Tuon perusteella väittäisin, että sama manuska on ollut jo auton myyntiin tulo vuonna 1989 . Mitään vuosilukua tuosta manuskasta en huomannut.
Pitänee tsekata  vielä, kun seuraavan kerran käyn autolla. Piakkoin se on tarkoitus ottaa käyttöönkin talven jäljiltä.
Motulia on kyllä kovasti kehuttu ainakin 200:n käyttäjien keskuudessa. Mullakin on 4 litran kannu tuota odottamassa
seuraavaa öljynvaihtoa, se on myös esteeripohjaista.


TÄMÄ ON NYT TARKISTETTU.
Suomalainen kirjanen on mulla merkinnällä lahti 1989-01 eli tammikuu
saksalainen November 1988 eli marraskuu 1988
Samaa settiä ovat.

Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!