Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

L18 koneen viritys

Aloittaja dassa, tammikuu 21, 2008, 21:24:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dassa

Terve!

Tarkoitus olisi saada vähän lisä tehoa tuohon L18 moottoriin. Miten on viritys osaa saatavilla tuohon koneeseen?
Millaisia tehoja mahdollista saada kohtuu budjetilla? Tuplat ainakin tarkoitus laittaa, peltisatsia, nokkaa ja kantta työstää jos siitä jotain apua saa??

ILVES-Joe

Mopo-Sport myy nokkia, kaasareita, imusarjoja yms. Free-Technics myy kaasareita yms. mikäli uutta osaa aikoo laittaa, käytettyjä löytyy joskus tuolta myynti osastolta ja esim. Keltaisesta Pörssistä.
Nokka-akselin hiontaa kannattaa kysyä koneistamoilta/moottorihiomoilta jotkut suorittaa viritysnokkien tekoa mm. GT-Motor Helsingissä.
Hyvät perustiedot löytyy kirjasta "How modify Datsun/Nissan OHC" (tai jotenkin noin se kirjoitettiin) mm. Alfamer myy sitä.

Kohtuu budjetti on sitten taas melko venyvä käsite mutta 1000e saa vähintään varata ja sillä tekee jotain mutta ei mitään ihmeitä.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Jylppy

Peltisarja, tuplat, virinokka ja kannen porttaus, niin puhutaan ehkä n. 100-130 hepan moottoritehosta. Myös kärjetön sytkä (esim. ignitor) kannattaa asentaa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

LainaaMyös kärjetön sytkä (esim. ignitor) kannattaa asentaa.
Tai murto-osan tuosta maksava E-koneen kärjetön jakaja ja puola... Askartelua tosin vaatii vähän enempi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

M i g i

LainaaPeltisarja, tuplat, virinokka ja kannen porttaus, niin puhutaan ehkä n. 100-130 hepan moottoritehosta. Myös kärjetön sytkä (esim. ignitor) kannattaa asentaa.
tai 2mm höylätty 219 kansi ::)

dassa

Mulla on itseasiassa kaksi L18 moottoria. kpl-810 SSS hardtop korista lähtöisin oleva ja sitten ilmeisesti pickup tai 180b sedan korista lähtöisin oleva kone.

Noissa koneissako on kansissa jotain eroa?

M i g i

LainaaMulla on itseasiassa kaksi L18 moottoria. kpl-810 SSS hardtop korista lähtöisin oleva ja sitten ilmeisesti pickup tai 180b sedan korista lähtöisin oleva kone.

Noissa koneissako on kansissa jotain eroa?
kylläpä vain.. tuo 219 on se kovanaamaisin alkujaan..

dassa

#7
Lainaa
kylläpä vain.. tuo 219 on se kovanaamaisin alkujaan..
Eli kannen kanavatko ja palotilat erilaisia? Onko nokka sama? Entä venttiilit?
Paljoko tuossa SSS L18 on ollut alkujaan tehoa ja entä tuossa normaali L18 koneessa?

Alakerrat vissiin samanlaiset?

Jylppy

Tuo 219 on ollut vain 510 SSS -Bluebirdissä (Datsun 1600 SSS, 68-72) aikanaan. Koneena siis L16-T. Ja vaikka onkin 1.6:n kansi, menee heittämällä myös L18:n päälle.

L18(-T) koneiden päältä meillä löytyy yleensä A87 tai W58 -kansi, joissa on pienemmät kanavat (ja ehkä myös pakoventtiilit). Myös palotiloissa saattaa olla eroja. Tuossa 219-kannessa on jokatapauksessa 1.50" imuaukot, muissa pienemmät. Sössön nokassa taisi olla millin verran enemmän nostoa, kun "tavallisessa".

Esim. 610 SSS:n L18-T koneessa on 110 hv (SAE) ja tavallisessa 610:n L18 koneessa 105 hv (SAE).

http://www.datsuns.com/Tech/510/L4_cyl_heads.htm
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

dassa

#9
LainaaTuo 219 on ollut vain 510 SSS -Bluebirdissä (Datsun 1600 SSS, 68-72) aikanaan. Koneena siis L16-T. Ja vaikka onkin 1.6:n kansi, menee heittämällä myös L18:n päälle.

L18(-T) koneiden päältä meillä löytyy yleensä A87 tai W58 -kansi, joissa on pienemmät kanavat (ja ehkä myös pakoventtiilit). Myös palotiloissa saattaa olla eroja. Tuossa 219-kannessa on jokatapauksessa 1.50" imuaukot, muissa pienemmät. Sössön nokassa taisi olla millin verran enemmän nostoa, kun "tavallisessa".

Esim. 610 SSS:n L18-T koneessa on 110 hv (SAE) ja tavallisessa 610:n L18 koneessa 105 hv (SAE).


http://www.datsuns.com/Tech/510/L4_cyl_heads.htm
Paljonko nuo tehot on nykyisin käytettävän normin mukaan?
Mistä löytyy tuo kannen tyyppi, että sais selville mikä kansi minulla on?

hmr66

Sytystulppien alta, kannen etupäässä on kannen alareunassa valussa kannen tyyppi
monimerkkiongelmainen moottoriurheilun sekakäyttäjä

ILVES-Joe

NCF-jäsenien puolella asiasta on paljon keskustelua, täällä yleisellä puolella ei yleensä asioita käsitellä kovin tarkasti...   ;)
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Jylppy

Autodata näyttää:

610 L18 - 65 kW (88 hv DIN)
610 L18-T - 66 kW (90 hv DIN)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

dassa

#13
LainaaPeltisarja, tuplat, virinokka ja kannen porttaus, niin puhutaan ehkä n. 100-130 hepan moottoritehosta. Myös kärjetön sytkä (esim. ignitor) kannattaa asentaa.
Äkkiseltään vähälle tuntuu tuo saatava hyöty jos vakiona moottorissa on jo 90hv....
Mistä noita kärjettömiä syttyjä kannattaa kysyä?

Samat imu- ja pakosaarjat ovat varmaankin käypäisiä noihin kaikkiin kansiin?

Jylppy

90:stä 130:een on jo 40 hepan ero, miltei puolet lisää alkuperäiseen tehoon..

Noita Ignitorin sytkiä on ainakin joskus saanut täältä:

http://www.jamant.com/

Kannet on imu- ja pakosarjan kiinnityksen osalta samanlaisia.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

Onhan näissä potentiaalia vaikka kuinka paljon, mutta sitten se "kohtuu" budjetti rupeaa siitä sitten kasvamaan sitä mukaa kun moottoria rakennetaan nykyisen tiedon, taidon ja tekniikan avulla  ::)

Pitää ottaa huomioon että kone on saanut alkunsa 60- vai 50-luvulla (eli aika vanhaa tekniikkaa alkaa jo olla), yksinokkainen, läpivirtaamaton 8-venttiilinen kansi, painavat sisuskalut ja vielä painavampi vauhtipyörä. Ei mikään täysin tasapainotettu 16-venttiilinen DOHC MPi-ruisku...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

Potentiaalia on joo, onhan L-nelosista otettu kuitenkin yli 200 kaakkia.

Ja toisekseen, autot missä näitä käytetään (=vanhat Datsunit), painavat harvemmin yli tonnia. Jos verrataan esim. P11 GT Primera painaa n. 1350 kg ja tehoja 150 hp - 610 SSS Bluebird taas 1090 kg ja tehoja siis tuo 90 hp.

Vakiona teho-painosuhde on primeralla 9 kg/hp ja 610:lla 12,11 kg/hp. Jos L18:sta saa irti tuon 130 hp, ollaankin jo 8,38 kg/hp tasolla. Kummasti toi 130 heppaa liikuttaa tuollaista tonnin koppaa..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Kristian

Vääntö/paino suhdetta on myös mielenkiintoista vertailla. Jos vertaa omaa Amppeeria ja P11GT Primua, niin Primerassa pitäisi olla n.245Nm jotta oltaisiin samassa vääntö/paino suhteessa. Tehoa taas n.168Hp.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

dassa

#18
Lainaa90:stä 130:een on jo 40 hepan ero, miltei puolet lisää alkuperäiseen tehoon..

Noita Ignitorin sytkiä on ainakin joskus saanut täältä:

http://www.jamant.com/

Kannet on imu- ja pakosarjan kiinnityksen osalta samanlaisia.
Millainen tuo ignitorin sytty sitten on? Tuleeko alkuperäiseen jakajaan jotain lisä osia vai miten se asennetaan ja miten se toimii?

Onko vapaasti hengittävänä saatu jopa yli 200hp? Mitähän kaikkea jouduttu laittamaan?

Onko tuossa koneessa muuten jotain venyviä kannenpultteja tai jotain muuta jotka pitäisi vaihtaa uusiin kun kone on aukaistu?

Kannattaako vauhtipyörää keventää ja jos niin minkä verran?

Vaativatko tuplakaasuttimet sähköisen bensapumpun ja paineen säätimen+polttoaineen paluulinjan tankkiin?

ILVES-Joe

#19
Paljonko on se kohtuuhinta eli montako euroa on budjettisi tuohon koneeseen?
Tuo hinta auttaa paljon vastauksissa, samaten miten paljon osaat tehdä itse, teetätkö koneistukset täydellä hintaa koneistamolla vai onnistuuko "tutun kauppana" yms. yms.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

200hp koneeseen kannattaa varata 3000-5000e budjetti... onnistuu mutta ei helppoa.

Ignitorista löytyy paljon tietoa tuolta Jylpyn linkistä ja Googlesta mm. asennusohjeet.

Kannattaa ostaa se L-moottorin viritys kirja, sieltä löytyisi vastaus melkein kaikkiin esittämiisi kysymyksiisi  ;)
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

datsunpower

Lainaa
200hp koneeseen kannattaa varata 3000-5000e budjetti... onnistuu mutta ei helppoa.

Selvennykseksi: Tuolla tarkoitat varmaan vapari konetta...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

dassa

Onko tuolla myytävä pakosarja tähän koneeseen käypä ja onko peltisarja vai mikä? http://www.moposport.fi/workspace/search/?words=pakosarja&search_submit=Hae&theme=5&pagenr=1

Jylppy

Tässä hyvä kuva tuosta Ignitorista:



Eli jakajasta ruuvataan kärjet pohjineen irti ja tuollainen metallirinkula (mallikohtainen) pultataan sen tilalle. Toi musta holkki laitetaan pyörijän alle, missä on kärkiä avaavat "nokat". Sitten johdot kiinni (toinen puolalle, toista en muista), ja that's it. Helppoa kun heinänteko.

L-nelostahan on myös kaksilitraisena (L20B), josta kuuleman mukaan on vaparina saatu irti reilu 200 hummaa. Silloin uusiksi menee ainakin myös männät ja kiertokanget, sekä koko koneelle pitää tehdä erinäisiä muutoksia ja (koneistus)toimenpiteitä. Tosin tuosta edellämainitusta virityskirjasta selviää jo paljon. -Ja budjetti liikkuu tosiaankin tuolla Ilves-Joen ilmoittamalla 3-5 k€:n alueella.

Kannenpultit eivät ole venyvää mallia, mutta kannattaa harkita ARP:n pinnapultteja. Tietenkin, kun kone on kerran auki, miksei sinne samalla laittaisi muutakin uutta osaa (esim. laakerit, männänrenkaat, jakopää, yms), jos vaan löytyy.

Kyllähän siitä vauhtipyörästä voi siivun ottaa pois, tosin eihän se ihan välttämätöntä ole. Kierrosherkkyys vähän paranee.

Kyllä mulla ainakin vakiopumppu syöttää ihan tarpeeksi soppaa tuplille, mutta vaihdan sen kyllä tässä ennen kesää sähköiseen versioon. Paluulinjaa tai paineensäädintä ei tarvita.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jylppy

LainaaOnko tuolla myytävä pakosarja tähän koneeseen käypä ja onko peltisarja vai mikä? http://www.moposport.fi/workspace/search/?words=pakosarja&search_submit=Hae&theme=5&pagenr=1

PAKOSARJA, NISSAN 160/180
187503
240.00 EUR

Tai sitten Freetechnicsiltä:

DATSUN 160, 180 4-2-1 310€
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

Lainaa
Kyllähän siitä vauhtipyörästä voi siivun ottaa pois, tosin eihän se ihan välttämätöntä ole. Kierrosherkkyys vähän paranee.
L18 vauhtipyörä eikös paina n. 10kg vai oliko enemmänkin? Joku 6-7kg vauhtipyörä mielestäni jo paljon järkevämpi käytössäkin.
Ainakaan itse L-koneissa en pidä yhtään normaali ajossakaan siitä että kierrosherkkyys on niin heikko ja sama homma kierroksien laskiessa... toisaalta sammumaan niitä ei kyllä saa kuin virta-avaimesta  :)

Lainaa
Kyllä mulla ainakin vakiopumppu syöttää ihan tarpeeksi soppaa tuplille, mutta vaihdan sen kyllä tässä ennen kesää sähköiseen versioon. Paluulinjaa tai paineensäädintä ei tarvita.
Milläs tämä riittävyys on todettu?
Epäilen kyllä sen punpun riittävyyttä pidemmässä vedossa kun itsellä loppui selvästi soppa vakioilla L18T:n SU-kaasuttimillakin. Luulin vian olevan kaasareissa, mutta kun vaihdoin kaksikurkkuiseen [email protected]@2.0 T12/T72 BB:n sekoiteltuun kaasariin niin silläkin oli samat oireet. Ongelmat hävisivät sähköisellä pumpulla.
Ja kyllä... kokeili useita täysin toimivia mekaanisia pumppuja, mutta ongelmat loppuivat vasta sähköisellä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

Lainaa
Milläs tämä riittävyys on todettu?

Matalamäen penkissä.. -Viime keväänä kun Ykä säädettiin, niin ihan tuolla 6500 kierroksen korvilla seokset alkoivat olla himpun verran laihalla - muuten OK.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

dassa

Onko tuohon L-18 koneeseen saatavilla säädettävää nokkaratasta? Jos kantta laskee voisi olla tarpeen?

Jylppy

eBayssa niitä on joskus kaupan. Joko sellaista ruuveilla kiristettävää jossa portaaton säätö, tai Nismon valmistamaa mallia, jossa 8 säätöreikää kolmen sijasta.

Teettämällä saa myös.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

dassa

LainaaeBayssa niitä on joskus kaupan. Joko sellaista ruuveilla kiristettävää jossa portaaton säätö, tai Nismon valmistamaa mallia, jossa 8 säätöreikää kolmen sijasta.

Teettämällä saa myös.
Eli onko tuo portaattomalla säädöllä oleva sellainen, että ne rattaan kiinnitys pulttien reijät ovat sellaiset pitkät ja siten sitä pystyy kääntämään mihin kohtaan tahansa?

datsunpower

Lainaa
Eli onko tuo portaattomalla säädöllä oleva sellainen, että ne rattaan kiinnitys pulttien reijät ovat sellaiset pitkät ja siten sitä pystyy kääntämään mihin kohtaan tahansa?
Kyllä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.