Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P10 jarrupalat ja niiden vaihto

Aloittaja ukko_ja_p10, maaliskuu 04, 2008, 16:59:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ukko_ja_p10

Termosta vaan,

Olisi edessä uusien jarrupalojen vaihto takapäähän, onko mitään erikoista jota pitäisi muistaa tässä asiassa? Tarkoitan lähinnä tuon surkean käsijarrun osalta, pitikö sen kanssa tehdä jotain erikoista, jottei pito katoa?

Muutakin hyvää vinkkiä voi heittää asiaan liittyen, sillä tämä ukko ei ole mikään ammattiasentaja, mutta pienet rempat onnistuu - ehkä.

Takana on siis levyt ja autossa on ABS.  Kotterona Primera -94 elikkäs p10.

take

Eipä siinä erikoisempia. Siitä nyt on jo puoli vuotta kun viimeksi P10 takajarruja laitoin viimeksi niin ihan tuoreena ei ole muistissa. Mutta satulat irti ne 2 pulttia auki liukutapeista, liukutappien puhdistus ja voitelu. Mäntä PITÄÄ KIERTÄÄ sisään. Muuten menee käsijarrusysteemi jos sen onnistuu jollain painamaan. Jarrupalojen kannatin puhtaaksi ruosteesta niin että uudet palat liikkuu herkästi. Tarkasta kaikkien suojakumien ehjyys. Myös ja erityisesti liukutappien. Ne meinaan jumii tosi herkästi takana. Jarrulevyjen vaihto tulee kyseeseen jos pinta on syöpynyt(ruosteessa) yli 30% alalta tai paksuus alle 9mm. Kaikki takaisin kasaan alumiinitahnaa tms. liikkuviin osiin. Ensin pumpataan jarrua kunnes poljin tuntuu kovalta ja sen jälkeen vasta aletaan kiskoa käsijarrua. Käsijarru pitää olla niin säädetty että ne vivut joihin vaijerit kiinnittyy niin "lepäävät" rajoitinta vasten. Jossain mallissa helpotti satulan irrotusta kun irrotti käsijarruvaijerit tukivarresta, jotta ne joustavat riittävästi taaksepäin, mutta P10 ei muistaakseni tarvii. Joskus noissa tahtoo se mäntä pyöriä paikallaan kun yrittää kiertää sisään. Tällöin olisi hyvä olla siihen kirtämiseen tarkoitettu työkalu. Yleensä kyllä onnistuu kärkipihdeillä tms. mutta on vaarana rikkoa suojakumit. Jarrunesteen vaihto samassa yhteydessä ei ainakaan pahaa tekisi. ;) Melkoisen harvoin sitä nestettä on vaihdettu ajallaan.

jiipeevee

Sitä jarrupoljinta ei sitten missään tapauksessa saa polkea jarrupalojen vaihdon jälkeen, ennen kuin  käsijarrun automaattisäätö on saatu kohdalleen nykimällä käsijarruvivusta.  Käsijarrua pitää kiskoa kymmeniä kertoja, ennen kuin se rupeaa ottamaan kiinni, ja sen huomaa parhaiten siitä, että vivun liikerata vähitellen lyhenee.  Vasta tämän jälkeen saa pumpata jalkajarrua.  Jos  pumppaa jalkajarrua ennen käsijarrun säätöä, niin käsijarrua ei saa pitämään.

ukko_ja_p10

huh huh kumpaa tässä nyt pitäs uskoa?  :o Polkea jarrua vai ei polkea jarrua ennen käsijarrun vetelyä?

take

Lainaahuh huh kumpaa tässä nyt pitäs uskoa?  :o Polkea jarrua vai ei polkea jarrua ennen käsijarrun vetelyä?
Käsijarrua vetelemällä se mäntä voi pyöriä mukana. Se männän asento on oltava niin että siinä männässä oleva kolo joita on yleensä ainakin 2 tai jopa 4 niin osuu jarrupalassa olevaan nystyrään. Jos nyt käsijarrua kiskotaan ja mäntä pyörähtää niin kolo ei osu siihen nystyrään ja se taas ainakin vääntää mäntää sivuttain ja jumittaa ja saattaa rikkoa käsijarrumekanismin. tän systeemin tarkoitus on juuri estää männän pyöriminen kun jarrupala on "tuntumalla" jolloin käsijarru toimii. Jos mäntä pyörisi mukana niin käsijarru ei voi toimia, koska sisällä oleva kierre ei silloin "työnnä" mäntää.

cedricfan

Molemmat. Eli polkimen käytöllä varmistetaan että mäntä on sen verran ulkona että kolo & nystyrä ovat varmasti "lukossa" toisissaan. Sitten nykimistä joka säätää kässärin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ukko_ja_p10

LainaaMolemmat. Eli polkimen käytöllä varmistetaan että mäntä on sen verran ulkona että kolo & nystyrä ovat varmasti "lukossa" toisissaan. Sitten nykimistä joka säätää kässärin.

Oukkei, eli pari polkasua ja sitte vetelyä? Tämä selviö, kiitoksia vaan.