Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Turbo K10 Micraan

Aloittaja sepi, helmikuu 21, 2008, 22:13:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sepi

niin mulla on tollanen k10 korinen micra ja haluasin turbottaa sen niin oisko jollain käryä että millanen ahdin ja kannattaako alkaa väsää ruisku himmeleitä vai laittaako paineistetut kaasarit. ruiskuahan olisi helpompi säädellä..

mikan

#1
Turbotettu E15 vaan keulalle, niin joku muukin täällä on tehnyt. Haulla saattaa löytyä jotain...paitsi että ne jutut taitaa olla tuolla jäsenosion puolella...

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Tee_Koo

Riippuu aivan siitä millaiset ovat tehotavoitteesi...

Jos haluat yli 100hv, niin silloin mieluummin jo E-sarjan konetta keulalle. Jos turbotat Micran omaa konetta niin kannattaa ottaa lähtökohdaksi MA12. Siihen kylkeen vaikka Garrettin T2 ja mikäli intoa riittää niin ruiskua vain peliin :) Kaasareilla en ole itse koskaan turbotusta tehnyt, mutta kuulemma onnistuu niilläkin mikäli osaamista löytyy, tosin säätäminen on sitten hieman hankalampaa kuin ruiskussa.
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

sepi

osaakkos sanoo miten moottorin kiinnikkeet menee E15 koneessa ja pääseekö leimalle vielä??

Tee_Koo

#4
Lainaaosaakkos sanoo miten moottorin kiinnikkeet menee E15 koneessa ja pääseekö leimalle vielä??
Moottorin kiinnikkeet menee täysin uusiksi, joten hitsaamista tiedossa... Sitä en kyllä mene varmaksi sanomaan että pystyykö enää leimaamaan, sillä omani leimasin 2005 ja sen jälkeen muistaakseni hieman ovat eduskunnassa muuttaneet noita määräyksiä. Kannattaa kysyä paikallisesta katsastuskonttorista, ja mikäli siellä ei ole kiinnostusta asian suhteen niin sitten kannattaa ainakin lähiseudun konttorit soitella läpi. Omani sain rekisteriin sillä verukkeella että vuonna 1989 on ollut yksi Micra Super Turbo (eli siis tehtaalta lähtiessä 110hv) esittelyautona Suomen rekisterissä. Silloin ainakin riitti, mutta saattaa olla että nykyisin vaativat että kyseistä mallia on myyty suuremmissa määrin. Eurooppaanhan noita ST Microja ei ole varsinaisesti tuotu, mutta ainakin Iso-Britanniassa noita on rekisterissä vaikka millä mitalla, tosin kaikki tuontiautoja ja sikäläinen lainsäädäntö on mitä on.

Mutta kannattaa varmistaa katsastuskonttorilta tuota asiaa ensin ennen kuin alkaa suurempia muutoksia tekemään. Sitä en taasen osaa sanoa että pystyykö tuota omaa Micraani käyttämään ennakkotapauksena vielä nykyäänkin. Suomessa kun ei ole kuin kaksi K10 Micraa joissa on muu kuin MA-sarjan kone. Toisessa Suomessa olevassa E-koneisessa Micrassa on E13 ...papereitten mukaan kun E-sarjan vaparikoneet ovat aikalailla saman näköisiä päällisin puolin ;) Tuosta läheltä löytyy myös sekin Micra ja omistajan tunnen. Voisi jopa luopua siitä kohtuu kustannuksin :)

Mutta kannattaa myös muistaa se sääntö laista ettei autoon voi asentaa vanhempaa konetta mitä itse auto on. Tai no, varsinaisesti laissa ei näin lue mutta suurin osa konttoreista soveltaa tätä jostain syystä. Lähinnä päästöjen takia moni konttori alkaa vi**uilemaan vastaan katsastettaessa vaikka käytännössä konetta koskisivat samat päästömääräykset kuin itse autoakin. E15 koneen tapauksessa pelastuksena onneksi on B11 Van, sillä tuota on tuotu maahan E15 koneella vielä ainakin vuonna 1988. Eli mikäli Micrasi on -88 tai vanhempi niin eivätköhän ne uskoisi konttorilla jos sanot että kone on peräisin sellaisesta. Turbo Cherryä taasen on viimeksi tuotu maahan vuonna -86. Kannattaa myös muistaa että jos Micrasi on ensirekisteröity heinäkuun -87 jälkeen niin tarvitsee katalysaattorin, tai ainakin katalysaattorin kuoret että voit turbon kanssa leimata.
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

sepi

miten kun säähän oot hitsannu kiinnikkeet uusiksi niin kuulin että eivät konttorilla hirveästi siitä pidä. onkos tossa E-13 ruisku himmelit.

AkiH

Lainaa
Suomessa kun ei ole kuin kaksi K10 Micraa joissa on muu kuin MA-sarjan kone. Toisessa Suomessa olevassa E-koneisessa Micrassa on E13 ...papereitten mukaan kun E-sarjan vaparikoneet ovat aikalailla saman näköisiä päällisin puolin ;) Tuosta läheltä löytyy myös sekin Micra ja omistajan tunnen. Voisi jopa luopua siitä kohtuu kustannuksin :)

E15 koneen tapauksessa pelastuksena onneksi on B11 Van, sillä tuota on tuotu maahan E15 koneella vielä ainakin vuonna 1988. Eli mikäli Micrasi on -88 tai vanhempi niin eivätköhän ne uskoisi konttorilla jos sanot että kone on peräisin sellaisesta.

Jos se toinen on se sininen E13-koneinen ja toinen sinun Micrasi, niin tässä taitaa olla kolmas: http://www.nettiauto.com/1703634.

Minun käsitykseni mukaan sitä Vania ei saanut Suomessa kuin E13-moottorilla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

sepi

pakko kysyy mitä vania??

mikan

Lainaapakko kysyy mitä vania??


Tee_Koo kirjoitti, että "B11 Van".

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

AkiH

Lainaa


Tee_Koo kirjoitti, että "B11 Van".

t. Mika

Eli tuollainen karummin varustettu E13-moottorinen B11-Sunny farmari muista Sunnyista poikkeavalla keulailmeellä, korkeammalla katolla ja lehtijousilla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

sepi

jaa tollanen. sori mut aika kamala :D ;D

sepi

niin onko tossa E13 koneessa ruisku himpulat vakiona?? mitäs kun olin eräällä viritys pajalla ja siellä neuvottiin että normi micran 1,2litraseen laittais jonkun 1000 moottoripyörän ruisku tekniikan ja sit turbottais?? mitä mieltä ootte. tuleeks paljon sähköjen vetoo ja onnistuuks koti konsteilla??

AkiH

Lainaaniin onko tossa E13 koneessa ruisku himpulat vakiona??
Ihan kaasarivehkeitä ovat.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

sepi

Lainaaniin onko tossa E13 koneessa ruisku himpulat vakiona?? mitäs kun olin eräällä viritys pajalla ja siellä neuvottiin että normi micran 1,2litraseen laittais jonkun 1000 moottoripyörän ruisku tekniikan ja sit turbottais?? mitä mieltä ootte. tuleeks paljon sähköjen vetoo ja onnistuuks koti konsteilla??
miten tuo moottoripyörän ruisku tekniikan siirto??

Aku_81

Lainaa
miten tuo moottoripyörän ruisku tekniikan siirto??

Armoton homma, vaikka sais sopimaan paikalleen niin sitten vaatii ruiskulle jonkinlaisen boksin, megasquirt, hestec, tatech, autronic jne. Ja se alkaa sitten maksaa. Saa turbotekniikan kaasarilla toimimaan, saati kahdella ;)

sepi

Lainaa

Armoton homma, vaikka sais sopimaan paikalleen niin sitten vaatii ruiskulle jonkinlaisen boksin, megasquirt, hestec, tatech, autronic jne. Ja se alkaa sitten maksaa. Saa turbotekniikan kaasarilla toimimaan, saati kahdella ;)

onks sul kokemusta kaasari turbotuksesta?

BA

Samasta moposta koko kone kaikkine sähköineen.
Laatikon sovitus vaati metallimiehen taitoja. ::) Tai sitten mopon laatikkoon pakin rakennus.

Ei se turpotekniikka täällä kyselemällä valmistu, pitää mennä talliin ja alkaa tekemään. Sillä sen virheiden kautta oppii. Työtunteja kannattaa varata ensikertalaisen nelinumeroinen määrä. ::)

sepi


ILVES-Joe

Kannattaa ensimmäiseksi hankkia alaa koskevaa kirjallisuutta ja lukea niistä ihan perusjuttuja moottorin virittämisestä. Moni teos on englannin kielinen eli sen opiskelu kannattaa aloittaa viimeistään nyt.
Helpoin konsti on että teet alkuperäiseen pakosarjaan jonkinlaisen välipalan johon sopii turbo, siitä paineputki kaasarille (kaasarina joko alkuperäinen tai jostain purkamolta ostettu paineen kestävä jonkun vahnhan kaasariturbon kaasari esim. weber PDSIT...), sähköinen bensapumppu turbolle tarkoitetulla paineensäätimellä ja matalat ahtopaineet sen mukaan kun nakutus sallii.
Tekniikka ei ole hienointa eikä tehokkainta mutta ihan kohtuullinen lähtökohta ja jos tuon jälkeen vielä tuntuu että innostusta riittää värkkäämiseen niin sitten alkaa tekemään parempaa pakosarjaa, laskemaan puristussuhdetta, paineistettua kaasaria tai ruiskua yms.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Tee_Koo

#19
Lainaa

Jos se toinen on se sininen E13-koneinen ja toinen sinun Micrasi, niin tässä taitaa olla kolmas: http://www.nettiauto.com/1703634.
Ainoa vain ettei tuo ole rekisteröity tuolle koneelle... Ja tuskin saanee sillä ST Micraa ei ole tehty avona, saati ollut Suomen rekisterissä. Lisäksi kun tuo on vuosimallia -91 niin saattaa olla vaikeaa saada noin vanhaa konetta, luultavasti vähäpäästöinen kun on.

Ja siis onhan noita E-sarjan koneella olevia Microja, mutta vain kaksi on rekisteröity kyseiselle koneelle. Ja se toinen tosiaan on sininen ja "E13" koneella ;)

Lainaamiten kun säähän oot hitsannu kiinnikkeet uusiksi niin kuulin että eivät konttorilla hirveästi siitä pidä.
No ainakin Iisalmen konttorissa katsoivat nuo hitsaukseni riittäviksi. Inssi vain katseli lampun kanssa nuo läpi ja totesi että kyllähän noilla kone kiinni pysyy :)
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

-Vonjake-

Lainaa

No ainakin Iisalmen konttorissa katsoivat nuo hitsaukseni riittäviksi. Inssi vain katseli lampun kanssa nuo läpi ja totesi että kyllähän noilla kone kiinni pysyy :)

Hitsatut on ollut aina, inssin tehtävä on vain katsoa, että on tarpeeksi jämyt ja kunnolla tehdyt. Vaikka hirveen näköset onki :)
Finn Datsuns
Paskat 4motion
CfMoto

sepi

passaako vakio putkisto asettaa paikalleen vielä turbotuksen jälkeen??

mikan

Lainaapassaako vakio putkisto asettaa paikalleen vielä turbotuksen jälkeen??

No ei siinä ainakaan mitään järkeä ole. Miksi lisätä pakopaineita turhaan?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Tee_Koo

Lainaapassaako vakio putkisto asettaa paikalleen vielä turbotuksen jälkeen??
Jos haluat muutoskatsastukseen sellaiset teholaput että kelpaavat myös konttorilla niin tuossa yksi keino millä voit vähentää tehoja helposti, ei nimittäin tuo vakio putkisto virtaa kovinkaan hyvin. Muuten en kyllä näe mitään järkeä laittaa vakio putkea enää turbotuksen jälkeen...
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

sepi

joo eli vaan siks ajaks että saa leimaan ni vakio putki kiinne

mikan

Mun mielestä ihan turha muokata vakioputkistoa ahtimen kanssa sopivaksi vain katsastuksen ajaksi. Onhan sitä paljon fiksumpia tapoja rajoittaa tehoa.

t. Mika

ps. Mulla on ollut pari ahdettua kaasarivehjettä.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita