Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

B11 Sunny outoja ongelmia..

Aloittaja NisSunny, helmikuu 17, 2008, 21:45:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NisSunny

Jep eli olis tämmöne E15 koneelline nissani, johon tehty pari vuotta sitte isompaa perushuoltoa mm. laturi vaihettu, syyläri +yms puhistettu ja jäähdytysnesteet vaihettu.

Tähä asti on toiminu hyvi, mutta nyt ku yks päivä tulin ajelmasta ja annoin auton seisoo n. 5 min. nii oli virrat hävinny, eikä lähteny käyntii ilman laturii ja ku sai käyntiin nii kaikki varotus valot palo ja sammuttaessa akunmerkkivalo jäi palamaan. Samalla automaattiryyppy jumiutu päälle eikä lähteny ees tunnin ajon jälkee.. Säädin sit ryypyn nii ettei pitäs mennä ollenkaa päälle, mutta ei auttanu. Tätä jatku jonku viikon ja viat korjaantu itestää tänää jostai syystä..

Ja nyt sitte kone rupes käymään huonosti ja konehuoneesta tunkee savua ja nostaa lämpöjä kivasti ja huomasin, ett flekti ei toimi enää. Jäähdytysnesteet oli myös hävinny ja ku lisäsin nii tuli varmaa puolet ylivuotoletkusta ja se neste oli vielä ruskeen väristä.. Kaiken lisäks oli vielä syöny puolet öljyistä mitä siellä oli vielä pari viikkoo sit..

Itelle tuli ekana mielee että ois kansipahvi palanu tai jotai, mutta onko kellää mitää ideaa mistä nuo muut jutut vois johtuu ja mitä tolle nyt kannattas tehä?
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

take

LainaaJep eli olis tämmöne E15 koneelline nissani, johon tehty pari vuotta sitte isompaa perushuoltoa mm. laturi vaihettu, syyläri +yms puhistettu ja jäähdytysnesteet vaihettu.

Tähä asti on toiminu hyvi, mutta nyt ku yks päivä tulin ajelmasta ja annoin auton seisoo n. 5 min. nii oli virrat hävinny, eikä lähteny käyntii ilman laturii ja ku sai käyntiin nii kaikki varotus valot palo ja sammuttaessa akunmerkkivalo jäi palamaan. Samalla automaattiryyppy jumiutu päälle eikä lähteny ees tunnin ajon jälkee.. Säädin sit ryypyn nii ettei pitäs mennä ollenkaa päälle, mutta ei auttanu. Tätä jatku jonku viikon ja viat korjaantu itestää tänää jostai syystä..
Laturin hajoaminen tekee juuri tuota, varotusvaloja syttyy, ryyppy ei pelaa, latausvalo palaa, jne. Tarkemmin ottaen diodien hajoaminen todennäköisimmin. Ei tosin pitäisi korjautua itsestään jossei lataus lakannut täysin. :o
Lainaa
Ja nyt sitte kone rupes käymään huonosti ja konehuoneesta tunkee savua ja nostaa lämpöjä kivasti ja huomasin, ett flekti ei toimi enää. Jäähdytysnesteet oli myös hävinny ja ku lisäsin nii tuli varmaa puolet ylivuotoletkusta ja se neste oli vielä ruskeen väristä.. Kaiken lisäks oli vielä syöny puolet öljyistä mitä siellä oli vielä pari viikkoo sit..

Itelle tuli ekana mielee että ois kansipahvi palanu tai jotai, mutta onko kellää mitää ideaa mistä nuo muut jutut vois johtuu ja mitä tolle nyt kannattas tehä?
Kansipahvi kuten epäilitkin. Ei kannata ajaa jos keittää ja kuivahtaa herkästi ettei kansi halkea. Kannattaa pahvia vaihtaessa tarkastaa kansi huolella kun oireet kuulostaa noin rajuilta.

NisSunny

Lainaa
Laturin hajoaminen tekee juuri tuota, varotusvaloja syttyy, ryyppy ei pelaa, latausvalo palaa, jne. Tarkemmin ottaen diodien hajoaminen todennäköisimmin. Ei tosin pitäisi korjautua itsestään jossei lataus lakannut täysin. :o
Nii-in ja pitäskö latauksen merkkivalon palaa kun virrat on sammutettu? Laturi latas ainaki jonki verra kun n. puolen tunnin ajon jälkee kone lähti vielä suorilta käyntiin..

Lainaa
Kansipahvi kuten epäilitkin. Ei kannata ajaa jos keittää ja kuivahtaa herkästi ettei kansi halkea. Kannattaa pahvia vaihtaessa tarkastaa kansi huolella kun oireet kuulostaa noin rajuilta.
Joo no tänään ku kokeilin nii kävi normaalisti ja lämmöt ei ainakaa mittarin mukaa noussu, mutta savutti vielä jonkin verran ... Nii ja millähä tuulettimen sais toimimaan, liitokset ja johdot on tsekattu..
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

Lerssinen

Flekti kyrvähti ylijännitteestä jonka aiheutti kyrvähtäny laturi?  :o
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

take

Lainaa
Nii-in ja pitäskö latauksen merkkivalon palaa kun virrat on sammutettu? Laturi latas ainaki jonki verra kun n. puolen tunnin ajon jälkee kone lähti vielä suorilta käyntiin..
Ei tietenkään PITÄISI mutta jos diodit on oikarissa niin virta kulkee +diodien läpi ja siitä kenttädiodien kautta latausvalolle. Kun se laturin + napa ei ole virtalukon takana. Mikään virtalukon pohja ei kestäisi sitä virtaa. Huonolla tuurilla voipi mennä sekä + että - diodit ja silloin akku purkautuu laturin kautta hyvin vikkelästi. Jopa muutamassa tunnissa.
Lainaa
Joo no tänään ku kokeilin nii kävi normaalisti ja lämmöt ei ainakaa mittarin mukaa noussu, mutta savutti vielä jonkin verran ... Nii ja millähä tuulettimen sais toimimaan, liitokset ja johdot on tsekattu..
Sulake? Mittaa ensin tuleeko flektin anturille jännite. Jos tulee jännite niin ohitat sen anturin johdonpätkällä. Jos flekti nyt toimii niin anturissa vika. Jos ei vieläkään toimi ja jännite tulee edelleen niin moottori sökö. Jos taas jännitteet häviää kun ohittaa anturin johdolla niin jossain johtosarjassa/liitoksissa vika. Itse olen huomannut että ovat tosi herkkiä irtoamaan sieltä anturin juuresta nuo johdot.

OH2KV

#5
Mulla hajonnut pari kertaa säädin, jolloin lataa reilulla ylijännitteellä, kerran ilmeisesti diodisilta, jolloin vain lataus hiipuu, kerran jotakin siltä väliltä, jolloin koko laturin käämi suli, tai ainakin kärysi.

Joskus palaa merkkivalot kuin jouluvalot Mannerheimintiellä joulukuussa, joskus ei pala mikään lamppu.

Kerran tehnyt tuon rikastintempun, Motor Control- sulake oli samaan aikaan palanut laturin hajoamisen kanssa.

Mittaa ainakin latausjännite tyhjäkäynnillä ja yli 3000 rpm akun navoilta valot päällä, jos säädin mennyt rautanaulaksi, eli toimimattomaksi, lataa laturi reilua ylijännitettä. En muista oliko tuo jäähdyttimen tuuletin saman Motor- Control- sulakkeen takana.

Nämä 4 vikaa kahdessa eri B11 Sunnyssä, vuosina 94-07

Harmi, mikäli tuo B11 tavallinen vaiva kerkesi aiheuttamaan isompaa vahinkoa :(

Wagonissa sulake on alarivillä, olisiko peräti viimeinen, eli oikeanpuoleisin? Dementos :)

Katson päivänvalossa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

NisSunny

Lainaa
Ei tietenkään PITÄISI mutta jos diodit on oikarissa niin virta kulkee +diodien läpi ja siitä kenttädiodien kautta latausvalolle. Kun se laturin + napa ei ole virtalukon takana. Mikään virtalukon pohja ei kestäisi sitä virtaa. Huonolla tuurilla voipi mennä sekä + että - diodit ja silloin akku purkautuu laturin kautta hyvin vikkelästi. Jopa muutamassa tunnissa.
Aaivan.. Mistähän nää diodit löytää että vois katella oikosulkuja tai muuta kivaa ?

Lainaa
Sulake? Mittaa ensin tuleeko flektin anturille jännite. Jos tulee jännite niin ohitat sen anturin johdonpätkällä. Jos flekti nyt toimii niin anturissa vika. Jos ei vieläkään toimi ja jännite tulee edelleen niin moottori sökö. Jos taas jännitteet häviää kun ohittaa anturin johdolla niin jossain johtosarjassa/liitoksissa vika. Itse olen huomannut että ovat tosi herkkiä irtoamaan sieltä anturin juuresta nuo johdot.
Sulakkeet katoin tietty ekana ja kaikki oli kunnossa.. Pitää katella tuota anturia kuha saan yleismittarin jostai.. Se anturi on varmaa se mötikkä siinä flektin alla johon tulee ne johdot..?  :-?
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

NisSunny

LainaaMulla hajonnut pari kertaa säädin, jolloin lataa reilulla ylijännitteellä, kerran ilmeisesti diodisilta, jolloin vain lataus hiipuu, kerran jotakin siltä väliltä, jolloin koko laturin käämi suli, tai ainakin kärysi.

Joskus palaa merkkivalot kuin jouluvalot Mannerheimintiellä joulukuussa, joskus ei pala mikään lamppu.

Kerran tehnyt tuon rikastintempun, Motor Control- sulake oli samaan aikaan palanut laturin hajoamisen kanssa.

Mittaa ainakin latausjännite tyhjäkäynnillä ja yli 3000 rpm akun navoilta valot päällä, jos säädin mennyt rautanaulaksi, eli toimimattomaksi, lataa laturi reilua ylijännitettä. En muista oliko tuo jäähdyttimen tuuletin saman Motor- Control- sulakkeen takana.

Nämä 4 vikaa kahdessa eri B11 Sunnyssä, vuosina 94-07

Harmi, mikäli tuo B11 tavallinen vaiva kerkesi aiheuttamaan isompaa vahinkoa :(

Wagonissa sulake on alarivillä, olisiko peräti viimeinen, eli oikeanpuoleisin? Dementos :)

Katson päivänvalossa.

Flektille näytti olevan oma sulake (vissii motor fan) ja molemmat sulakkeet oli kunnossa niinkun muutkin.. Tuo jännitteen säädin ja diodit pitää tarkistaa tässä ekana sitte..
En usko että laturi kyrvähti vielä kokonaan kun autolla pystyy kuitenki ajamaan.. Ja laturihan on jo kerran tästäkin hajonnu  :'(

Ja btw control sulake on ainaki tässä ylärivin viimenen  ;)
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

take

Diodit ja jännitteensäädin löytyy laturin sisältä. Noitten latureiden hinta on laskenut sen verran ettei kannata enää ostaa varaosia vaan vaihtolaite motonetista. Sitten semmonen juttu mikä on tullut huomattua niin tuo alkuperäinen 50A laturi on aikas jämpti mitoitukseltaan. Ei tahdo kestää edes yksiä lisäpitkiä laittaa tai ainakaan käyttää niitä. Jos on mahdollisuuksia niin jostain joku 60A tai isompi laturi kestää paremmin. Mulla kun on noi lisäpitkät ja poppikoneet syömässä virtaskaa niin meni laturi/vuosi/20-30tkm. Vaihdoin tehokkaamman ja kestänyt jo 60tkm ja 2 vuotta ongelmitta. Ja se tuli hankittua käytettynä. 8-) Tietty jos pystyy säästämään sähköä eikä ole mitään lisähärpäkettä niin tuo 50A laturikin kestää ihan hyvin. Tarkasta laturin johdotus kuitenkin ettei johdot ole hankautuneet mihinkään. Se on aika tyypillinen paikka mistä johtosarja menee sen laturin kiristysraudan yli. Mulla hajos uus laturi kerran kuukauden sisään kun en huomannut että oli hankautunut eristeet rikki. :-[ Ei se vaan niin helposti näkynyt päälle päin kun jäykkää johtosarjaa hankala väännellä.

Flektin anturi on semmonen "tulppa" jäähdyttimen alaosassa johon tulee 2 johtoa. En muista nyt tarkkaan missä kohtaa.

NisSunny

#9
LainaaDiodit ja jännitteensäädin löytyy laturin sisältä. Noitten latureiden hinta on laskenut sen verran ettei kannata enää ostaa varaosia vaan vaihtolaite motonetista. Sitten semmonen juttu mikä on tullut huomattua niin tuo alkuperäinen 50A laturi on aikas jämpti mitoitukseltaan. Ei tahdo kestää edes yksiä lisäpitkiä laittaa tai ainakaan käyttää niitä. Jos on mahdollisuuksia niin jostain joku 60A tai isompi laturi kestää paremmin.Mulla kun on noi lisäpitkät ja poppikoneet syömässä virtaskaa niin meni laturi/vuosi/20-30tkm.
Itelläki on aika tehokkaat lisäpitkät ollu nokalla jonkun päälle vuoden ja palaa vielä kokoajan pitkien kanssa ett ne saattanu syödä virrat kivasti  :o
Näytti motossa olevan päälle viiskymppii tuo laturi ja jännitteensäädin 10-20e

Pitää noita johtoja katella kun ei viimeks huvittanu 15 asteen pakkasessa räveltää  ::)

Latauksenha voi tarkistaa kun kokeilee onko laturin laakeripesä magneettinen vai miten se oli..
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

PBI-tuning

mulla ois alle 1000km ajettu laturi ylimääräsenä jos tarttet...  

NisSunny

#11
Riippuu hinnasta ja oman laturin kunnosta..  ::)
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

OH2KV

#12
Lainaa

------------>Lainaus meni jotenkin p*********n--------------------------->OH2KV jatkaa:

Jännitesäädin sisältyy uuteen laturiin, ei sitä erikseen tarvitse hankkia.

Yleismittari, semmoinen millä voi latausjännitteen mitata, on luokkaa 10€, halvimmillaan oli 3,90€. Noilla halpiksillakin tekee jotakin, mikäli muistaa pitää pariston tuoreena, heikolla paristolla halvat mittarit laskevat perunoita.....

Laakeripesän magneettisuus ei kerro mitään laturin kunnosta.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

PBI-tuning

LainaaRiippuu hinnasta ja oman laturin kunnosta..  ::)

35e.. makso jotain 80e kesällä... meni auto purkuun ni jäi ylitte...

Mun vanha laturi hajos sillee, että merkkivalo alko vilkkumaan hitaasti ja auto nykis samaan tahtiin =)

NisSunny

Lainaa
Jännitesäädin sisältyy uuteen laturiin, ei sitä erikseen tarvitse hankkia.
Jep sen tiesin, tarkotin lähinnä vaan ett jos on pelkkä säädin hajonnu ni ei tartte koko laturii ostaa..

Lainaa
Laakeripesän magneettisuus ei kerro mitään laturin kunnosta.
Aijjaa tällästä olin vaa kuullu ett jos se ei oo magnettinen niin laturi ei lataa..  :)
Pitää sitä yleismittaria kattoo jos vaikka raaskis ostaa  :-/
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

NisSunny

#15
Nonii eli flektin anturi oli ainaki hajalla ja oli kone keittäny ja kansipahvi kärys. No ei siinä mitää, mutta vaihtaessa näytti siltä että kansi tai lohko ois menny kieroon..  :'(

Pajalla sano pojat että suoristus maksas yli tonnin eli enemmän ku ite auto oli maksanu. Loistavaa. :o

Ei taida olla enää paljoo järkee sit korjailla.. Tai sit vaihtaa kokonaa uus kansi riippuen hinnoista

Kiitti kuitenki neuvoista  :)
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

Christoffer

Lainaa

Pajalla sano pojat että korjaus maksas yli tonnin eli enemmän ku ite auto oli maksanu. Loistavaa. :o

Ei taida olla enää paljoo järkee sit korjailla.. Tai sit vaihtaa kokonaa uus kansi riippuen hinnoista

Koneen/kannen ja flektin anturin vaihto 1000€? Vai meinasko ne sen haljenneen kannen korjata  ?
1999 Saab, 1960 Chevrolet, 1995 Opel

take

Mitä helve**iä? 1000E kannen oikasusta?  :o Miten semmonen paja vielä voi olla pystyssä? Eihän tuommosta hintaa maksa kukaan täysjärkinen. 30-50E on semmonen normihinta pelkästä kannen oikasusta. Ite sain tingittyä 100E kannen oikasu + venttiilityöt + pakoventtiilien ohjurien vaihto. OVH olisi ollut 138E. Silti hyvin kaukana tonnista. Lohkoa ei tarvii oikasta. Se kun on niin haurasta valua että murtuu ennen kuin menee liian kieroon. Oliko kansi halki vai vain vääntynyt? -97 primeraan maksoi Nissan-liikkeessä 1000E pahvin vaihto, kannen käyttö oikaistavana ja venttiilityöt. Tämä siis merkkiliikkeen hinta ja kyseessä 16 tappinen ketjukone eli työtä on tuplasti E-koneeseen verraten ja hintaan sisältyi jo merkkiliikkeen hinnoittelema alkuperäinen yläpään tiivistesarja. Mä kyllä haluan ton pajan nimen. Haen heti sinne töihin. Tuossa pääsee jo oikeasti provikoille. ;D

NisSunny

#18
 ;D  ;D Jooo siis ei tietenkää se paja meinannu ite mitää tehä mutta sanovat että, tiivisteiden vaihdot, koneen irrotus, kannen ja lohkon koneistamolla käyttö tulis töineen maksamaan semmosen tonnin. Kannessa siis ei oo ku joitain pieniä halkeemia eikä niillä kuulemma oo mitää seksuaalista merkitystä..  

Ainii samat ammattilaiset kerto että näissä koneissa on tiivisteen palaessa poikkeuksetta kansi ja lohko vääntyny  ::)
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

take

Lainaa;D  ;D Jooo siis ei tietenkää se paja meinannu ite mitää tehä mutta sanovat että, tiivisteiden vaihdot, koneen irrotus, kannen ja lohkon koneistamolla käyttö tulis töineen maksamaan semmosen tonnin. Kannessa siis ei oo ku joitain pieniä halkeemia eikä niillä kuulemma oo mitää seksuaalista merkitystä..  

Ainii samat ammattilaiset kerto että näissä koneissa on tiivisteen palaessa poikkeuksetta kansi ja lohko vääntyny  ::)
No just. Tosi "ammattilaisia". Käytät vaan kannen koneistamolla ja laitat uuden pahvin. Halkeamien kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Esim. yhtenäinen halkeama venttiilistä venttiiliin saattaa jo haitata. Toisaalta sytytystulpan vieressä oleva halkeama ei yleensä vuoda. Jos luotettavuutta haluaa niin laittaa alkuperäisen pahvin. Tästä on minulla ja joillain muillakin huonoja kokemuksia tarvikepaffeista. Tehtiin kaikki oikastiin kansi ja laitettiin uuudet tiivisteet kaikki ja ei kestänyt kuin 30tkm. Sitten hain alkuperäisen ja vaihdoin pahvin vaan suoraan ilman mitään kannen oikasuja tms. Ja 100tkm kesti. Sitten tuli kone jo niin ehtoopuolelle että oli pakko vaihtaa kones. Alkoi syömään öljyä melkosta tahtia. Pahvi ei mennyt mutta kun ei nenä enää kestänyt sitä öljynkäryä kun joutui peruuttelemaan. ;D 453tkm oli silloin mittarissa.

NisSunny

Aiiivan. :) Mistä näitä alkuperäisiä sit saa ku ois vaa tuommone kympin maksava tarvikepahvi..
Se mikä ei pysy kyydissä, sitä ei tarvita.

take

Alkuperäisiä saa ainakin Nissan-liikkeestä. ::) 40-50E voisi olla vahva veikkaus hintapolitiikasta. Tosin voisin varauksella suositella kokeilemaan ensin sillä halvemmalla pahvilla JOS on epäilystä että kansi saattaisi olla kuitenkin käyttökelvoton. Säästää sen kalliin alkuperäisen siihen kun tietää että on varmasti ehjä kansi. Näin olen itse tehnyt. Toki siitä on vaivaa vähän enempi mutta toisaalta samaa tarvikepahvia olen käyttänyt jo useamman kannen "koeponnistuksessa". Tosin olen alkuperäisen joskus käyttänyt uudelleenkin jos on ollut vain lyhyen aikaa käytössä. Lyhyt aika on alle 1000km eli ennen jälkikiristystä. Rikkinäinen kansi oireilee kyllä jo ensimmäisellä kauppareisulla. Se on vähän tämmöstä kun ei ole itsellä laitetta jolla koeponnistaisi kannen niin pitää käyttää omia vaivalloisempia systeemejä. :-/ Tietty tässäkin rahalla saa. Useimmat koneistamot tekevät koeponnistuksia. Hintoja en ole kysellyt. Joku varmaan tietäisi?