Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

K&N vapaavirtausilmansuodatin, onko kokemuksia?

Aloittaja AnttiJL, joulukuu 29, 2007, 09:43:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Nonni, taisin sitten hurahtaa autoiluun oikein kunnolla!  :D
Tarkoituksena on vähän parannella tuota nissaniani, maalata, ruostesuojata ja muuta.
Mutta kysymykseen palatakseni:
Onko kellään täällä kokemuksia K&N vapaavirtausilmansuodattimesta?

Sain meinaan aikaiseksi tilata moisen joka sopii suoraan alkuperäiseen ilmansuodatin koteloon, ja silmissä kiiltää hepat, tehot, kiihtyvyys sekä Jyväskylän kiihdytysajot ;D

Mutta onkos kellään mitään huonoa/hyvää sanottavaa tuosta?

Itse ajattelin laittaa moisen paikoilleen tänään tai huomenna ja vähän koklata ;)

x-1


mikan

Jos arvelee että ilmanputsaria vaihtamalla tehot nousee, niin kannattaa kokeilla asiaa ensin niin että ottaa ilmanputsarin kokonaan pois.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

AnttiJL

Ok. Noh, meikäläistä höynäytettiin jälleen kerran...
Hieman harmittaa kun k.o suodatin kustansi törkeät 85€ :-/

Laffi

No, kyllähän siitä varmaan hyötyä on, mutta vasta sen jälkeen kun moottoriin on tehty muita muutoksia, jotka maksavat kyllä sitten 10 kertaa tuon verran. Vakiomoottoriin asennettuna se ei hyödytä mitään.

BA

LainaaVakiomoottoriin asennettuna se ei hyödytä mitään.

Väärin. Myyjän lompakko sentään lihoo.  ;D

Sami.L

Tiiä vaix imuäänet lisääntyis...  ;) Ja siellä missä on ääntä,siellä on voimaa ;D

sunonmun

eipä kait siitä haittaakaan ole???itse olen miettinyt moisen hankintaa saadakseni lisää "tilaa" tosin toiseen merkkiin .siinä merkissä alkuperäinen putsari koteloineen vie tilaa niin paljon ,jäis vähän enemmän tilaa ajovalo polttimoiden vaihtoon jne .

datsunpower

Kyllä jos joskus on purkanut ruiskuautojen ilmanputsari viritelmiä niin tietää kyllä että ne vakiot eivät todellakaan ole tehty virtaamaan yhtään mitään. Suodatin itsessään ei varmasti ahdista, mutta ne kotelot ja muut imuäänien vaimennus viritelmät kyllä.
Vaparissa ei välttämättä eroa juurikaan huomaa jos ei muuta viritystä tee, mutta sitten turbo vehkeissä vaikuttaa yllättävän paljon... nämäkin riippuen tietysti auton merkistä ja mallista.


Esimerkkinä vaikka Subaru Leone (tämän olen lukenut netistä ja eräästä virityskäsikirjasta jossa oli ihan mitatut tulokset vapari ruisku Leonesta)... vakio ilmanputsarin kun vaihtaa vapaavirtaus tötteröön ja karsii samalla ne imuilman vaimennus pöntöt ja kanavat pois -> 10-15% lisää tehoa.
Tai miten sen nyt haluaa ajatella.. tuleeko siihen lisää tehoa vai nousevatko tehot normaaliksi (vähä niin kuin poistetaan kuristin).


Mutta 85e vapaavirtaussuodattimesta... eikö niitä olis löytyny puolta halvemmallakin? Tietysti jos sen pitää välttämättä K&N olla niin sitten ei varmasti löydy.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Lerssinen

tekee jenkkimallin putsarin "vapaavirtaavana" ja ei maksa mitää, vain peltisaksia, rälläkkää ja orkkisputsari  ;)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

M i g i

Eipä se silkkaa pask aakaan ole se tehonlisäys.. Ja ihan oikeesti riippuu aika paljon kohteesta johon se tulee.. Esim S13 200sx CA18DET siinä ihan oikeesti huomaa normi ja K&N panelin eron.. tiedä tehon lisäyksenä mutta ainakin vedättäessä 2->3 vaihtaessa vakio kyykkää jotenkin typerästi ikään kuin töksähtää putsarin vaihdolla ongelma katosi ja veto oli tasasempaa alhaalta kattoon asti joka vaihteella.. Ja en laittanut sitä paneli k&n suodatinta 500tkm ajetun kastuneen vakio suodattimen tilalle , vaan 1kk vanhan nissan alkuperäis putsarin joten ei luulisi sen olleen tukossa.. JA muutoiksen havaitsi auton omistaja joka ei tiennyt vaihdosta mitään.. Kysy vain että voiko öljyn vaihto koneeseen muka vaikuttaa noin paljon..   minkä takia käytätte kalliita kartio vapareita jos 3euron paperi suodatin on vähintäänkin yhtähyvä?? herää kysymys

Tee_Koo

#11
Lainaa
Esimerkkinä vaikka Subaru Leone (tämän olen lukenut netistä ja eräästä virityskäsikirjasta jossa oli ihan mitatut tulokset vapari ruisku Leonesta)... vakio ilmanputsarin kun vaihtaa vapaavirtaus tötteröön ja karsii samalla ne imuilman vaimennus pöntöt ja kanavat pois -> 10-15% lisää tehoa.
Tai miten sen nyt haluaa ajatella.. tuleeko siihen lisää tehoa vai nousevatko tehot normaaliksi (vähä niin kuin poistetaan kuristin).
Leonessa lähinnä vaikuttaa nuo imuilman vaimennus pöntöt, etenkin ennen putsaria lokasuojan sisällä olevat hökötykset, se imm jälkeen oleva tuskin kovin paljoa enää vaikuttanee. Yleensä ruiskuautoissa on yritetty vähentää noita imuääniä mitä ihmeellisimmin "kuristimin" siellä imupuolella, muuta hyötyä niistä en kyllä itse keksi. Tosin Leonessa tuonkn imuhässäkän lisätarkoituksena lienee lisätä kahlaussyvyyttä vedessä koska itse se mistä ilma otetaan, sijaitsee lokasuojan sisällä ylhäällä. Nämä siis muisteluiden perusteella, ellen jo sekoittanut Legacyn vastaavaan :P

100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

mikan

Lisäksi kun kaikki virtausta heikentävät härdellit poistaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen että ilmanputsarille tulee kylmää ilmaa keulalta eikä lämmintä moottoritilasta.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsunpower

Lainaa
Leonessa lähinnä vaikuttaa nuo imuilman vaimennus pöntöt, etenkin ennen putsaria lokasuojan sisällä olevat hökötykset, se imm jälkeen oleva tuskin kovin paljoa enää vaikuttanee. Yleensä ruiskuautoissa on yritetty vähentää noita imuääniä mitä ihmeellisimmin "kuristimin" siellä imupuolella, muuta hyötyä niistä en kyllä itse keksi. Tosin Leonessa tuonkn imuhässäkän lisätarkoituksena lienee lisätä kahlaussyvyyttä vedessä koska itse se mistä ilma otetaan, sijaitsee lokasuojan sisällä ylhäällä. Nämä siis muisteluiden perusteella, ellen jo sekoittanut Legacyn vastaavaan :P


Niin on siellä lokasuojan sisällä ihan yläosassa se ilmanotto. Ei tuossa Turbollisessa minulla ainakaan mitään kuristuksia IMM jälkeen ole? Onko ne sitten pelkästään vaparissa?
Samalla lailla ne kuristukset kuitenkin vaikuttaa olipa ne missä kohtaa tahansa.



Alkaa varmaan kohta mennä OT:ksi jonkun mielestä  ::)   ;D   mutta tuo Leone vaan on niin hyvä esimerkki.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Junansulake

Positiivista K&N paneelisuodattimessa on sen pitkäikäisyys, jos vaan viittii ja muistaa pestä sitä. Ei se silti kovin äkkiä itteensä takasin maksa. Joskus oon kuullu, että huollossa olis asentaja heittäny kalliin paneelisuodattimen roskikseen, kun ei tienny sen olevan tuuninkia ja pestävää mallia. Kannattaa siis mainita sellasesta huoltoon viedessä. Siis jos ei huolla itse.

OT: Kattelin K11 Micran vakiosuodatinta ja huomasin, että se on todella onnettoman kokonen. Siis ei paljon ison miehen kämmentä isompi. Eikä oo häävin kokonen putsarin ilmanottoaukkokaan. Saa nähdä kuristaako ne? Kesällä meinaan kokeilla jotain kartio murikkaa.

Tee_Koo

Lainaa

Niin on siellä lokasuojan sisällä ihan yläosassa se ilmanotto. Ei tuossa Turbollisessa minulla ainakaan mitään kuristuksia IMM jälkeen ole? Onko ne sitten pelkästään vaparissa?
Samalla lailla ne kuristukset kuitenkin vaikuttaa olipa ne missä kohtaa tahansa.



Alkaa varmaan kohta mennä OT:ksi jonkun mielestä  ::)   ;D   mutta tuo Leone vaan on niin hyvä esimerkki.
Offtopiciksi kyllä mene mutta ainakin serkun turbo Leonessa oli imm ja turbon välissä vielä sellainen n. 50mm halkaisijaltaan oleva muovipönttö imuputken sivussa. Legacyn turbokoneessa taasen on sellainen vähän äänenvaimenninta muistuttava ja taatusti ahdistava pömpelö imm jälkeen. luulisi ahdistavan jo jonkin verran :P
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

kohju

Toyota Avensis T22 Wagon -03 1ZZ-FE
ex- Primera p10 -96 GA16DE
ex- Lunastettu -> Toyota Corolla e11 4A-FE

gt primera

Itse uskon ainakin mututuntumalta hyötyä siitä olevan ja löysin aiheesta tehokäyrä vertailun GA16S moottorin osalta joka väitti 3hv nousua mutta vaikutus näkyi vasta yli 3000 kierr/min. ;)

BA

Se joka tollasen +-3hp huomaa ajossa vaikka N14 sunnyn painosessa autossa on melkonen meedio... ::)
Sama vaikutus kun vaihtaa ne 205 15" alupyörät tavallisiin 175 13" peltivanteisiin. ::)

Aku_81

LainaaSe joka tollasen +-3hp huomaa ajossa vaikka N14 sunnyn painosessa autossa on melkonen meedio... ::)
Sama vaikutus kun vaihtaa ne 205 15" alupyörät tavallisiin 175 13" peltivanteisiin. ::)

Kymmenen, kahdenkymmenenkin hepan tehonlisää ei helposti edes huomaa jos ei vierellä ole samanlaista autoa kisaamassa. Ennenkuin asennetaan suurempi moottori tai ahdin, suurempi tehonlisäys yhdistettynä väännönlisäykseen niin se on vasta todellakin huomattava, varsinkin kun keskikierrosalueella alkaa tapahtua sitä mitä ei normaalisti tapahdu, vääntö on monesti se joka sen hymyn nostattaa suupieliin, siis pitemmän päälle. Saahan näillä vapaavirtaus plus putkisto muutamia hevosia lisää, mutta ei ne ole oikeasti huomattavia, jollei ole kiihtyvyysmittaria ja varttimailivetoja joista saa hiukan referenssiä, mutta ei nekään auta jos on otettu huomattavasti erilaisissa olosuhteissa.

StanLaurel

Toi n. 3% tehon lisäyshän on suunnilleen sama kuin vaihtais tavallisen 610 Luupään SSS-malliin  ;D
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

alfadatsun

LainaaToi n. 3% tehon lisäyshän on suunnilleen sama kuin vaihtais tavallisen 610 Luupään SSS-malliin  ;D
Elä viitsi,onhan fiilarit sss/dl ihan toiset  ::)

gt primera

Lainaa

Kymmenen, kahdenkymmenenkin hepan tehonlisää ei helposti edes huomaa jos ei vierellä ole samanlaista autoa kisaamassa. Ennenkuin asennetaan suurempi moottori tai ahdin, suurempi tehonlisäys yhdistettynä väännönlisäykseen niin se on vasta todellakin huomattava, varsinkin kun keskikierrosalueella alkaa tapahtua sitä mitä ei normaalisti tapahdu, vääntö on monesti se joka sen hymyn nostattaa suupieliin, siis pitemmän päälle. Saahan näillä vapaavirtaus plus putkisto muutamia hevosia lisää, mutta ei ne ole oikeasti huomattavia, jollei ole kiihtyvyysmittaria ja varttimailivetoja joista saa hiukan referenssiä, mutta ei nekään auta jos on otettu huomattavasti erilaisissa olosuhteissa.


Totta on että 3 hepan eroa ei huomaa enintään kun mopossa mutta kysehän oli onko kyseinen suodin huijausta vai onko sillä merkitystä...? Tuskin itsessään suodin paljoa mitään auttaa paitsi numeroissa kyllähän virittäminen on aina kokonaisuuden summa ja mitä sillä on saavutettu. Esim. monella hifisteliällä ei tuu mieleen että poppien asennuksen jälkeen painoo on tullu useempi kilo lisää ja sekin vaikuttaa jonkin verran auton suorituskykyyn! Vai voiko joku väittää että sen auto kiihtyy yhtä hyvin 100kg anoppi kyydissä kun yksin ajellessa? :P

Aku_81

Lainaa


Vai voiko joku väittää että sen auto kiihtyy yhtä hyvin 100kg anoppi kyydissä kun yksin ajellessa? :P

Voi, mutta silloin ei puhutakkaan kuustoistasatasista sunnyistä. Totta, poppivehkeet tuo aika paljon ylipainoa autoon, varsinkin jos äänieristää auton hyvin, jolloin monesti yhden ylimääräisen ihmisen paino on aina mukana.

gt primera

Lainaa

Voi, mutta silloin ei puhutakkaan kuustoistasatasista sunnyistä. Totta, poppivehkeet tuo aika paljon ylipainoa autoon, varsinkin jos äänieristää auton hyvin, jolloin monesti yhden ylimääräisen ihmisen paino on aina mukana.


Totta tuokin voihan se, mutta silloin tehojen määrä on sitä luokkaa että niitä ei pysty normaali painoisena täysin käyttää pito ongelman vuoksi. Sillä tosi asiahan on että pito paranee painon myötä.

M i g i

#25
LainaaSe joka tollasen +-3hp huomaa ajossa vaikka N14 sunnyn painosessa autossa on melkonen meedio... ::)
Sama vaikutus kun vaihtaa ne 205 15" alupyörät tavallisiin 175 13" peltivanteisiin. ::)
no ei se +3hv ole sentään niin huomattava.. tossa mun 1.3 lancerissa kun oli 15" 195 jne kumit hetken alla ja vaihdoin 13" 155 takasin niin oli kuin olisi tullut 40hv lisää.. ainiin mut noi 13" olikin enkein alut..

tosin nuo pinnatut 195/50 15" kumit painaa kpl varmaan saman verran kun sarja vastaavia ei pinnattuja..

Aku_81

Lainaa
no ei se +3hv ole sentään niin huomattava.. tossa mun 1.3 lancerissa kun oli 15" 195 jne kumit hetken alla ja vaihdoin 13" 155 takasin niin oli kuin olisi tullut 40hv lisää.. ainiin mut noi 13" olikin enkein alut..

tosin nuo pinnatut 195/50 15" kumit painaa kpl varmaan saman verran kun sarja vastaavia ei pinnattuja..

Mulla oli sunnyssäkin 195/50/15 kumit kesällä ja talvinakit 155/80/13, oli hiukan eroa muttei kuitenkaan mikään päätä huimaava. Oli vaan paljon tanakampi ajaa leveämmillä kumeilla.

Lerssinen

#27
Kinkäppiin kun pulttasin oikeet RAUTAkromimangelssit "16 225/75 kumeilla niin laiskistui auto huomattavasti  :(

Yllätys tosin oli suuri kun mittari 100km/h saavutus vei kauemmin niin kaikki autoilijat tulivat perse edellä vastaan  :o Geppsi kiinni niin katos kummaa, vierintäkehä "hieman" muuttui "14 175/75 kumeihin nähden joten nopeuden ollessa mittarissa 100 oikea nopeus olikin 115  ::) Ennen se oli mittari 100 oikea 96..... Eli ei se niin laiska sitten enää ollutkaan vaikka viisaria ei saa nousemaan 140 yli  ;D (virhe kertautuu nopeuden  kasvaessa)

Lapin reissulla ollessani siellä oli 2000 metrin mittarata, matkamittariin tällä matkalla tuli 1700 metriä  ::) Eli, nyt kun olen ajanut tällä autolla 100.000 tkm niin matkaa onkin tullut vain jotain 80.000 mittariin -> jälleenmyyntiarvo paranee  8-)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Ruhvi

LainaaEli, nyt kun olen ajanut tällä autolla 100.000 tkm niin matkaa onkin tullut vain jotain 80.000 mittariin -> jälleenmyyntiarvo paranee  8-)

busted!  ;D ;D nyt kaikki näkee tuon täältä ku vähän googlettaa  ;D no vitsi vitsi...
ja sori OT...
Micra K10