Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Cedricin voimansiirto

Aloittaja macpie, elokuu 05, 2007, 14:12:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

macpie

Olisiko kellään tietoa cedricin voimansiirron ongelmasta: esim. liikennevaloista lähtiessä ykkösellä voimansiirrosta kuuluu hieman "jurinaa", sellaiset kolme nyksähdystä...toisaalta kun ajaa jyrkkää ylämäkeä hiljaa niin auto ravistaa hieman kokoajan, eli sellainen rauhallinen jurina ja nykinä kuuluu ja tuntuu autossa!

Eräs tuttava tuumasi että olisikohan ristikkonivel-vika, tai kardaanin kannatinlaakeri? Perää ei uskonut vialliseksi? Onkohan 86- cedricissä lukkoperä?

Vaivaa ei ole lainkaan kun ajaa normaalisti, vain lähtiessä liikkeelle ja kun vääntöä tarttee esim. ylämäessä?

Tiedoista kiinnostunut  ::)

Hanhi

#1
Jos koko autoon tulee kunnon ravistusta niin kardaanin kannatinlaakeri tulisi ekana mieleen. Oma Cedu on pirullinen kun välillä tekee samanlaista jurinaa ja välillä ei, tutkiminen on hankalaa kun auto ei vielä ole "liikennekelpoinen"  :)

macpie

Kyllä se ravistaa heiman koko autoa mutta vika ei oikeastaan tunnu vakavalta eikä pahalta. Mutta kun tarkoitus on alkaa autolla vetään asuntovaunua niin haluaisin että voimansiirto olisi hyvässä kunnossa. Ei oikein olisi hauskaa jos vaunun kanssa menisi mäkeä ylös ja kardaani pettäisi  :-?

Onko tietoja mistähän löytäisi kardanin kannatilaakerin ja onkohan sen vaihtaminen isokin työ?

seppo

moro !!!!
tarkista missä kunnossa on taka-akselin pitkitäis tukien puslat !!!
niitä vaihettiin aikoinaan takuuseen kun taka-akselia ravisti liikkeelle lähdössä !!  ;)
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

pasi77

takatukivarsien puslat uusiksi niin loppuu jurinat ja puistelut alemmissa varsissa oli itsellä melkeen sentti liikkumavaraa  siis kulunut hiukan mutta ei raudalla vääntämällä huomannut ennen kuin otti iskarit ja jouset pois .

Hanhi

Selvittäkääpäs pikkuisen missä nuo takatukivarsien puslat ovat, nehän ne omassakin varmasti sitten valittavat  :o

pasi77

taka akselin ja apurungon yhdistää neljä auton pituus suuntaista tankoa "tukivarret" joiden päissä on kumit/puslat  .

Hanhi

Hmm elikkäs kun mulla on lehtijouset takana niin ei taida nuita puslia olla  :-?

pasi77

juu ei oo . mutta oisko ne jousen etupäässä olevat puslat päässyt kulumaan . tai sitten se on se kardaanin tuki kumi ja laakeri.

zedric

#9
LainaaHmm elikkäs kun mulla on lehtijouset takana niin ei taida nuita puslia olla  :-?

onhan ne sullakin,jousen päissä...55045-P0100 numerolla etummaiseen,ja taaempi 55046-Y0100.

EDIT:siis jos lehtijouset.
C23M-C32-P11-WP11-C110-Y30-C120-B210-430-E10-S130. ferguson tef20,ted20 x3,david brown 880 LD28,bedford tk "330",Bedford tl1260x2 ,matkaaja 9004

seppo

LainaaHmm elikkäs kun mulla on lehtijouset takana niin ei taida nuita puslia olla  :-?
moi !!
y30 sed eikös siinä oo takana kierrejouset ???? :-?
farmari versio on eri juttu !!
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

zedric

C23M-C32-P11-WP11-C110-Y30-C120-B210-430-E10-S130. ferguson tef20,ted20 x3,david brown 880 LD28,bedford tk "330",Bedford tl1260x2 ,matkaaja 9004

macpie

Hmm.... eipäs tullut mieleenikään tarkistaa tukivarsien puslia  :-? siksi tämä foorumi on hyvä, alan miehiltä saa hyviä vinkkejä  ::)

Pitänee tutkia alustaa hieman tarkemmin.

Mistäs muuten niitä puslia kannattaisi kysellä?

Timppa

#13
Lainaa

Mistäs muuten niitä puslia kannattaisi kysellä?

ei mistään.... jos et halua pyörtyä hinnan kuullessasi tai ole ainakin istuallaan kun otat tiedon vastaan :-X

sovittaa jostain muusta merkistä puslat ja sorvauttaa uudet pesät sopivaksi uusille puslille ;)
mulla on tällänen homma eesä ennen talvea ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Cedricisti

#14
Joo ne tosiaan maksaa, Y30 koppaiseen 90 euroa kappale vuonna 2003, sillon vein hyllystä viimeiset Ylivieskan Nissan liikkeessä. TUkilaakeri + kumi maksoi silloin 282 euroa, alkuperäinen idea oli että se vaihtuu samalla kun kardaanikin vaihdetaan, samasta syystä ristikkonivelet on prässätty tehtaalla, nekin kun vaihtuu samalla kun kardaani...
Näin jälkeenpäin ajatellen se olisi ollut loistava ratkaisu kun se koko paketti ei edes ollut kallis, jopa halvempi kuin kaikki vaihtaa erikseen korjaamolla tuntitaksalla mutta sitä hommaa olisi pitänyt harrastaa silloin kun autot olivat(!) 300tkm ajettuja.

Vulvasta (en itedä tarkkaan mikä malli, 244/740) saat tukilaakerin kumin, volvon kumi on sellasessa pannassa jossa on 2 korvaa joista se pultataan pohjaan, korvat rälläkällä irti ja nakkaat kumin Cedun pannan sisään.


Cedricisti

Lainaa
Mutta kun tarkoitus on alkaa autolla vetään asuntovaunua

Karavaanari on kaikkien kaveri? Kyllähän Cedu sitä vetää, ja vähän muutakin mutta asuntovaunun vetoon on kyllä varmasti olemassa parempiakin kamppeita, varsinkin jos Cedu on vapari.

macpie

Vai on kovat hinnat puslilla ja tiukassa saanti  >:( pitänee tutkia tilannetta ja harkita asiaa uudestaan. Hyvä on jos volvolta edes löytyy vastaavaa osaa modifioimalla niin ainakin tarvittaessa saa cedun kulkemaan tasaisemmin  :)

matti.l

kyllähän noi puslat on aika hintavia,mulla on tosin laurelli ,jossa erillisjousitettu takapää.
siihen tuli 2 isoa puslaa siihen apurunkoon ,missä takatukivarret kiinni ,
ja takatukivarsiin tuli 2 puslaa säätökohdille mistä takapyörän kulmia säädetään,sekä niihin uudet pultit ja hilppeet .
koko lysti maksoi 360 euroo.
mutta loppui ravistelu ja rytääminen
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

macpie

Joo kyllähän asuntovaunun vetoon joku maasturi olisi tietenkin hyvä, mutta täytyy vetää cedulla, eiköhän tuo 2,8 dieselin kutonen jaksa kiskoa jotain 900 kiloa perässä kohtuu hyvin. Onhan auton omapaino jo 1500 kiloa.  ::)

cedricfan

#19
LainaaJoo kyllähän asuntovaunun vetoon joku maasturi olisi tietenkin hyvä, mutta täytyy vetää cedulla, eiköhän tuo 2,8 dieselin kutonen jaksa kiskoa jotain 900 kiloa perässä kohtuu hyvin. Onhan auton omapaino jo 1500 kiloa.  ::)
Kaakunpala 8-)
Aikoinaan 430sen kanssa (automaatilla) kiskottiin 1200 kiloista vaunua, ja 5h perhe. Ainoat ongelmat huonon syylärin kanssa.
Ja kyllä Cedut ovat aina olleet suosittuja vetoautoja, samoin nyt Maximat. Se että nykyisin löytyy joku vielä parempi TDi on väärä vastaus... Etenkin ns citymaasturit jotka on vain normaaliautoja korkeammalla korilla & lisätyllä kytkeytyvällä takavedolla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

macpie

Jep, niin mullakin on sellainen käsitys että -80 luvulla cedulla kiskottiin vaunuja oikein urakalla...tuntuisi ainakin että kyllä sen pitäisi olla ihan hyvä siihen puuhaan. Mitenkähän on kärsiiköhän cedussa viitosvaihdetta käyttää hinaushommissa?

cedricfan

Ei, ei ja ei. Ei koskaan eikä milloinkaan. Sen vitosen saa varmimmin rikki juuri vetohommissa tai ajelemalla taajamanopeuksia. Se on VAIN ja AINOASTAAN maantievauhtiin!!!!!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Timppa

ja ylivaihteellisen automaatin saa tieten kans paskaks varmimmin vetämällä vaunua/traileria :-X
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

ameriikanteijo

Ja sitäpaitsi LD28 laulaa kauniisti kierroksilla.. ja on öljynpaineet kohillaan ja lämmitys/viilennys tapahtuu valmistajan laskemalla tavalla, eli "antaa rampan kalakattaa"  28 on kierroskone.

Timppa

LainaaJa sitäpaitsi LD28 laulaa kauniisti kierroksilla.

tämä käsitys mullakin on ettei se kierroksia pelkää jos ei oo pumpunkylestä rajotinta poistettu ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

macpie

Jep jep, näin arvelinkin asian olevan. Muistelen kuinka joskus rikkoivat joidenkin pakujen lootia ajelemalla vitosella hissukseen  :-/

Kyllä cedun kutonen laulaa tosin kivasti kierroksilla. 3000 rpm mittarissa ja sellainen 110-120 vauhtia ja hyrrää kivasti  ;)

cedricfan

LainaaJep jep, näin arvelinkin asian olevan. Muistelen kuinka joskus rikkoivat joidenkin pakujen lootia ajelemalla vitosella hissukseen  :-/
Ja Ceduissa lootia kului vielä enemmän :-[
Muistan kun karavaanarialueilla treffattiin muita niin keskustelu alkoi "monesko loota" ja jatkui "eka, on automaatti eikä manukka" ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

macpie

Tulipas mieleeni että 2,8 D jakopään pyöritys on kai ketjulla (toivottavasti) ? Mutta miten on ruiskupumpun hihna, oottako vaihdellu niitä ja kuin usein  :o

cedricfan

LainaaTulipas mieleeni että 2,8 D jakopään pyöritys on kai ketjulla (toivottavasti) ? Mutta miten on ruiskupumpun hihna, oottako vaihdellu niitä ja kuin usein  :o
Jakopää on ketjulla. RP-hihnan vaihtoväli on 100.000km ja sehän ei tee muuta kuin että matka katkeaa. Mutta ei sitä tien päälläkään vaihda..
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

macpie

Jep jep, pitänee alkaa harkitsemaan ruiskupumpunhihnan vaihtoa, ei tiedä milloin lie viimeksi vaihdettu  :(

Motonetista katselin että ainakaan sillä ei ole hintaa kauheasti. Liekö tuolla eroa mistä firmasta sen hihnan ostaa, onko kokemuksia?