Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

180b datsun turbo luvat

Aloittaja datsun180, lokakuu 16, 2007, 12:27:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reisman

Lainaa

Ei tarvi tehoja alkaa "laskemaan"... esim. tuohon CA18DET:iin kun vaihtaa vaikka pelkästään isomman IC:n niin se ei enää ole se tehtaan tekemä 174hv CA18DET vaan moottori on omavalmiste ja dynotettava.

Omavalmiste on se taikasana kyllä.. Mutta jokatapauksessa tehojen on laskettava siitä alkuperäisestä, että pääsee rajojen sisään.

Olis kyllä kiva tietää mikä on se "erityinen syy" jonka perusteella voisi saada luvat isommalle täysitehoiselle tekniikalle.

Reisman

Lukihan se hitsaamista koskeva tietokin tuolla papereissa.
"Alun perin hitsausliitoksia sisältävään akseliputkeen asianmukaisesti hitsaamalla kiinnitettävät jarrusatuloiden tai -kilpien kiinnikkeet ovat mahdollisia."

Lähde: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Kohdassa: 13 § Jarrujen muutokset

Perusjuttuja koottuna: http://www.tmuukkonen.fi/Finska_sidor/moottorin_viritys_ja_katsastus.htm

mikan

Tiedän myös M5:n moottoria ahdetun ja tuloksena oli alkuperäistä pienempi teholukema.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsun180

onkos täällä kukaan asentanu autoonsa nuita megasquirtin ruiskuja

t.eskola

Ainakin yhdestä 1200 coupesta löytyy ja sitten taitaa olla yhdessä 100A:ssa. Jäsenten osiosta löytyy enemmän lekendaa...

Tässä enklanniksi tuosta coupesta:

http://datsun1200.com/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=flat&order=0&topic_id=25079&forum=1&post_id=&refresh=Go
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

datsun180

itse olen juuri aloittelemassa tatsunin koneen ruiskutusta. saa nähä miten onnistuu

datsun180

millaisiahan tehoja 180B:n vakio laatikko ja perä kestää että tietää pitääkö hankkia järeämpää

t.eskola

Mikä loora siinä on? Datsun1200.comissa kehutaan 63-sarjan lootaa, jota on ollut L-koneen perässä, kestäväksi ainakin A-koneen perässä.

"It is strong, suitable for overbored, supercharged or turbocharged A-series engines"

http://wiki.datsun1200.com/index.php/63-Series_Transmission

Tollasen lukeman löysin paljon kestää vääntöä:

"63 series boxes 175 ft/lb"

http://wiki.datsun1200.com/index.php/5-Speeds#63-series_5-speed

Ei sano mulle yhtään mitään...

Tuossa perien kestävyydestä:

Strength of Differential -- Torque Rating
diff      inches      max. torque capacity
H145      5.71      ~100 lb. ft.
H150      5.91      ~125 lb. ft.
H165      6.50      ~225 lb. ft.
H190      7.49      ~285 lb. ft.
R200      7.88      ~300 lb. ft.

http://wiki.datsun1200.com/index.php?title=Rear_Axle_Swaps#Strength_of_Differential_--_Torque_Rating

Joku viisaampi voineen selittää mitä nuo sitten tarkoittavat käytännössä  :D
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

120ZZZ

datsun 180 sss turbon laatikko kesti 11.78s lähdön.sx200:n laatikko on kestänyt joitakin 11s aikoja.bmw 735:n laatikko kesti yhden lähdön täyskaasulla 11s ajan.SF-PYÖRÄN suorakytkentälaatikko joitakin 11s aikoja.SF-pyörän päivitetty laatikko 6 lähtöä 11s lähtöä ja vimoinen 10.91/219kmH.huom.suomen nopein datsun/nissan aika.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

Tero-75

Lainaadatsun 180 sss turbon laatikko kesti 11.78s lähdön.sx200:n laatikko on kestänyt joitakin 11s aikoja.bmw 735:n laatikko kesti yhden lähdön täyskaasulla 11s ajan.SF-PYÖRÄN suorakytkentälaatikko joitakin 11s aikoja.SF-pyörän päivitetty laatikko 6 lähtöä 11s lähtöä ja vimoinen 10.91/219kmH.huom.suomen nopein datsun/nissan aika.
OT, mutta joko onnellinen virne on yhtään laantunut omistajan naamalta :D
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

t.eskola

Täältä löytyy korverteri Foot Pounds->Newton metres, noille aikasemmin mainituille lukemille.

http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm

Newton metreissä tuo 63-sarjan laatikon momentin kesto on  237nm. Aika hyvin jos verrataan että vakio CA18DET tuottaa 228 Nm.

Aika uskomattoman kestävä laatikko tuntuisi olevan  :)
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

datsun180

mikähän se mahtaa olla vakiona 180B:ssä ku en oo tutkinu

datsunman

#42
Siis nykyisinkö saa jarru/jousitus/alustan osia hitsata?

Itsellä edelleen vasta suunnitelmissa 180B sss turbo kone. Joko omasta L18 moottorista tai sitten joku muu tehdasturbo kone.

120ZZZ

Lainaa
OT, mutta joko onnellinen virne on yhtään laantunut omistajan naamalta :D
tuskimpa laimenee enennen kevättä.

noi vanhemmat datsunin laatikot on aikas vahvoja turbokäyttöönkin sopivia.ainoastaan rajussa käytössä noi siirtäjien sokkatapit katkeilee,mut vähän viiteliäsyyttä vaan ja kaikkiin tollanen yleis sokka esim.biltema ja sen sisälle pienempi sokka auttaa kummasti.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

datsunman

#44
Mitenkäs tuo 180b kytkin ja perä kestää turbo käytössä? Mistä kytkin tilalle jos ei oma kestä? Perä menee muutenkin vaihtoon ku pitää saada lukko. Jotenkin??

120ZZZ

suoraan hiacen tai hiluxin lukkoperä tai vastaava,kestää yli 500hp:n tehoja pitkään ja kiristäminen kohtuu halpa.vakiokytkin ei paljon kestä lisääntynyttä tehoa.ca18det:n asetelmalla vois päästä eteenpäin ja sintterilevyllä,mut joutuu tekemään varmaankin muutoksia.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

datsunman

Lainaasuoraan hiacen tai hiluxin lukkoperä tai vastaava,kestää yli 500hp:n tehoja pitkään ja kiristäminen kohtuu halpa.vakiokytkin ei paljon kestä lisääntynyttä tehoa.ca18det:n asetelmalla vois päästä eteenpäin ja sintterilevyllä,mut joutuu tekemään varmaankin muutoksia.
Mutta siinähän on alunperin linkkuperä. Jos sinne jonkin hiacen perän laittaa niin kelpaako se katsastukseen, kun itse pitää kuitenkin kiinnikkeet tehdä? Pitää varmaan myös kaventaa sitä perää?? Taitavat olla aika tiheällä välityksellä nuo pakujen perät?

t.eskola

Lainaa
Mutta siinähän on alunperin linkkuperä. Jos sinne jonkin hiacen perän laittaa niin kelpaako se katsastukseen, kun itse pitää kuitenkin kiinnikkeet tehdä? Pitää varmaan myös kaventaa sitä perää?? Taitavat olla aika tiheällä välityksellä nuo pakujen perät?

Kesällä yksi tyyppi teki mulle selkoa kuinka oli virittänyt hiacen perän S13 nissaniin (linkkuperällä myös) Eli akseliputket katki, laakerointi ja laipat vetareille. Multa saa ko. henkilön numeron jos jotain kiinnostaa tiedustella enemmän. Käsittääkseni tuo tyyppi tekee vähän kaikenlaista 'tilauksesta' joten tuollaisen teettäminen voisi onnistua myös. Lahdessa...
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Reisman

Lainaa
Mutta siinähän on alunperin linkkuperä. Jos sinne jonkin hiacen perän laittaa niin kelpaako se katsastukseen, kun itse pitää kuitenkin kiinnikkeet tehdä? Pitää varmaan myös kaventaa sitä perää?? Taitavat olla aika tiheällä välityksellä nuo pakujen perät?

Entäs SX:n perä? Kestää varmasti vähintään +200 hp tehon ja käy varmaankin kohtuullisella soveltamisella B:n alkuperäiseen linkkusysteemiin.

datsunman

Lainaa

Entäs SX:n perä? Kestää varmasti vähintään +200 hp tehon ja käy varmaankin kohtuullisella soveltamisella B:n alkuperäiseen linkkusysteemiin.
Mites vetarit?

Reisman

Lainaa
Mites vetarit?

Jos ei riitä mahdollisuudet itse soveltaa SX:n vetareita käypäiseksi niin Karpiolan pojat varmaankin auttavat mielellään.
http://www.sorvaamokarpiola.fi/

ILVES-Joe

Taittuvaan taka-akseliin kannattaa tutkia perävaihtoehtoja muiltakin merkeiltä, sovittamaan joutuu mutta niin joutuu Datsun/Nissanin omiakin.
BMW löytyy paljon erilaisia myös lukollisena.
Ford Scorpiosta löytyy myöskin lukollisia ja koko autojakin saa joskus jopa alle 400e.
Taitaa Sierrassakin olla mutta niiden lukollisuutta en tiedä, tuskin ainakaan halvemmissa/yleisemmissä malleissa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Reisman

LainaaTaittuvaan taka-akseliin kannattaa tutkia perävaihtoehtoja muiltakin merkeiltä, sovittamaan joutuu mutta niin joutuu Datsun/Nissanin omiakin.
BMW löytyy paljon erilaisia myös lukollisena.
Ford Scorpiosta löytyy myöskin lukollisia ja koko autojakin saa joskus jopa alle 400e.
Taitaa Sierrassakin olla mutta niiden lukollisuutta en tiedä, tuskin ainakaan halvemmissa/yleisemmissä malleissa.

Hyvä pointti!

Toisaalta SX:n perä käy etukiinnikkeen osalta suoraan alkuperäiselle paikalle, mikä helpottaa hommaa huomattavasti. Kalliitahan nuo pirut kyllä ovat..

R160->R200 swap
http://www.ratdat.com/technical/R200_swap/R200_swap.html

datsunman

Lainaa

Hyvä pointti!

Toisaalta SX:n perä käy etukiinnikkeen osalta suoraan alkuperäiselle paikalle, mikä helpottaa hommaa huomattavasti. Kalliitahan nuo pirut kyllä ovat..

R160->R200 swap
http://www.ratdat.com/technical/R200_swap/R200_swap.html
Kelpaako sitten ihan suoraan katsastukseen jos itse soveltaa perän kiinnikkeet? Vai vaatiiko jotain selvityksiä?

Reisman

LainaaKelpaako sitten ihan suoraan katsastukseen jos itse soveltaa perän kiinnikkeet? Vai vaatiiko jotain selvityksiä?

Itse en näe mitään estettä vaihtaa pelkkää perämurikkaa ja vetoakseleita, koska pyöräntuentoihin ei tarvitse koskea linkkuperän tapauksessa. En ole asiaa mistään tarkistanut joten puhdasta mutuilua...
Kannattaa luonnollisesti kysyä katsastuskonttorilta.

mikan

Perän saa vaihtaa, tukivarret saa vaihtaa ja kiinnikkeet koriin saa tehdä itse. Näin pykälien mukaan.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsunman

Onko tuossa L18 koneessa joku huhotin vai mikä putki tulee lohkosta pakosarjan alta ja menee imusarjaan?
Minnekkäs tuo venttiilikopan päältä tulevan putken kuuluu mennä, ku en muista?
Ku nyt oisin laittamassa weberin tuplat imusarjoineen tuohon niin mietin että miten tekee noiden putkien kanssa?

Reisman

Huohottimia ne molemmat on. Venttiilikopassa oleva huohotuskanava on kytketty ilmanputsarin koteloon vakiona.

Tuplakaasareitten kanssa kumpikin huohotusreikä jätetään yleensä avonaiseksi. Tai mitä itse olen noita nähnyt..
Jos todennäköinen öljynkatku häiritsee niin kummastakin huohotuskanavasta voi vetää letkut konehuoneen alaosaan, jolloin käryt eivät tule kabiiniin ainakaan niin herkästi.

Tero-75

LainaaOnko tuossa L18 koneessa joku huhotin vai mikä putki tulee lohkosta pakosarjan alta ja menee imusarjaan?
Minnekkäs tuo venttiilikopan päältä tulevan putken kuuluu mennä, ku en muista?
Ku nyt oisin laittamassa weberin tuplat imusarjoineen tuohon niin mietin että miten tekee noiden putkien kanssa?
Fiksuinta on laittaa ne huohottamaan erilliseen astiaan, jota muistaa silloin tällöin tarkistaa. Mm. kiihdytysradoilla pakollinen varuste.
http://s148.photobucket.com/albums/s32/Tero-7583/?action=view&current=sunny_kone.jpg
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Reisman

Tuo erillinen astia vaikuttaa hyvältä enkä ihmettele yhtään sen pakollisuutta radalla.

Omat kokemukset perustuu enemmän ja vähemmän epävirallisiin "äkkiä ajamaan" virityksiin :)