Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

180b datsun turbo luvat

Aloittaja datsun180, lokakuu 16, 2007, 12:27:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

datsun180

onkohan mahdollista saada vm-75 180B datsuniin turbo lupia. minkälaista dokumenttia joutuu laittaan konttorille

datsun180

mikä on ton mallisarjan tehokkain kone, eli mihin voi rinnastaa ja mitä alustalle pitää tehdä muutosta

Jylppy

Ns. "turbolupaa" ei olekkaan - ainakaan enää nykyään. Turbon jälkiasennus katsotaan moottorinvaihdoksi, ja niiden säädösten mukaan pelataan.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Suomessa 610-korimallin suurin ja tehokkain kone oli 1770cc L18-T, joka tuotti 110 SAE-hevosta. Jenkeissä oli lisäksi tarjolla 1952cc L20B, tehoista ei tietoa.

Alustalle ei periaatteessa tarvi tehdä mitään, koska 180B:ssä on jo se "mallisarjan tehokkain" kone - eikä SSS:n (siis L18-T -moottorinen) alustassa taida olla eroa tuohon "tavalliseen" L18-koneella varustettuun malliin. Paremmin tietävät korjatkoot.

Jos tuota jenkkimallia (200B) käyttää vertailumallina, niin pitää hankkia lista alustan mahdollisista eroista ja muuttaa sitä alustaa sen mukaan.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mikan

1952 * 1,25 = 2440 ja 110 * 1,2 = 132

Painoista ei ole tietoa, mutta L24 ahdettuna periaatteessa mahdollinen. Ja sinne sisällehän voi tehdä 3 litrasen 600 heppasen...  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsun180

joo suunnitelmissa megasquirt ruisku ja suorasytkä toteutettu megalla+turbo holset. nii eli tuo L18 saa olla 20 prosenttia tehokkaampi katsastus lapuissa

Jylppy

Lainaanii eli tuo L18 saa olla 20 prosenttia tehokkaampi katsastus lapuissa

Juuri näin.

-Tai jos tarkkoja ollaan, niin tuo tehorajahan menee L18-T:n mukaan, ellei sitten käytä jenkkimallin L20B:tä vertailumoottorina.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

ILVES-Joe

Siltä katsastuskonttorilta missä aiot auton katsastaa saat sellaisen vastauksen jonka mukaan auto tarkistetaan...
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

LainaaSiltä katsastuskonttorilta missä aiot auton katsastaa saat sellaisen vastauksen jonka mukaan auto tarkistetaan...

Joo ja kuten tiedetään se ei välttämättä ole ollenkaan oikea ja lainmukainen. Aina kannattaa itse ensin selvittää ja hankkia kaikki pykälät, vertailumoottoritiedot, todistukset jne jne.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

datsun180

no sen ruiskun ainaki saa asentaa ilman mitään

StanLaurel

Niin ja sekin pitää katsastaa ja tehoihin lisätään 10%, taitaa mennä prosenttejakin. Tai ainakin ennen oli näin.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Jylppy

LainaaNiin ja sekin pitää katsastaa ja tehoihin lisätään 10%, taitaa mennä prosenttejakin. Tai ainakin ennen oli näin.

Ei tarvi muutoskatsastaa ruiskun asennuksen jälkeen (ainakaan nykyään siis). AKE:n sivuilla sanotaan:

Moottorin muuttaminen

Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

-     vaihtamalla kaasutin,
-     asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
-     muuttamalla sytytyslaitteistoa,
-     muuttamalla puristussuhdetta,
-     vaihtamalla nokka-akseli,
-     muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
-     vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.


Tehon katsotaan lisääntyvän juurikin tuon 10%, ja prosenttejakin varmaan menee.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsun180

täytyy ottaapuhelua konttorille päin kaikista selvimmän vastauksen voi saada sieltä

datsunpower

Pari vuotta sitten kun Jiihin laitoin ruiskun niin valtion konttorilla yrittivät väkisin muutoskatsastuttaa ruiskun, mutta joutuivat viimein nöyrtymään ja myöntämään että eihän sitä tosiaankaan ole pakko... hylätty tosin tuli sitten muusta syystä  ;D  ei pellet kestäneet sitä että asiakas rupeaa tietämään  :)

Vaihdoin konttoria ja ei ole mitään ongelmia asian kanssa ollut.


Prosenttaja ei mennyt ruiskutuksesta, eikä mene turbotuksessakaan. Koska osien lisääminen ei vaikuta prosentteihin... eikä nyky säännöksillä jarrumuutoksetkaan tuo prosentteja koska ne ovat liikenneturvallisuutta parantavia muutoksia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsun180

eli ei muutaku puhallinta ja megasquirttia kylykeen ja konttoreita kierteleen

datsun180

miten on jos taakse laittaa vaikka levyjarrut nii saahan satulan korvakot hitsata perään kiinni. ku olen kuullut joskus että ei sais että tulee epävarma jos hitsaa.

Reisman

Joudut mahdollisesti hommaamaan dynolapun katsastusta varten, koska ahtimen laitto lisää moottorin tehoa 40% ellei muuta osoiteta.

Turbo tuntuu olevan lähes kirosana tai ainakin kaiken pahan alku ja juuri viranomaisten silmissä :(

Jylppy

Lainaamiten on jos taakse laittaa vaikka levyjarrut nii saahan satulan korvakot hitsata perään kiinni. ku olen kuullut joskus että ei sais että tulee epävarma jos hitsaa.

Mä aion tehä Yyhyn siten, että sinne tulee satulalle adapteri, mikä pultataan samoihin reikiin missä jarrukilpi tällä hetkellä on kiinni. Luulis riittävän, koska käytetään niitä samoja neljää kiinnityspulttia.

Hitsaussauman kohdalla pitää periaatteessa todistaa, että on yhtä kestävä kun alkuperäinen kiinnitys.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsun180

no tehonhan saa kuriin ku nappaa paineet 0.1 baariin eli ei paljo teho kasva ja ottaa dynolapun. sillä sitte katastaa. ja päästöjäkään ei vissiin mitata 75 vuosimallin autosta

Reisman

Riittääköhän niiden hitsisaumojen kestäävyden todisteeksi lujuuslaskut ja todistus siitä, että hitsaukset on tehnyt ammattihitsari, jolla luokitukset voimassa?

Reisman

Lainaano tehonhan saa kuriin ku nappaa paineet 0.1 baariin eli ei paljo teho kasva ja ottaa dynolapun. sillä sitte katastaa. ja päästöjäkään ei vissiin mitata 75 vuosimallin autosta

Jep, noinhan se menee kätevästi kun moottoria ei vaihdeta. Päästöjäkään ei tosiaan mittailla.

datsun180

tunnen yhden hitsarin mikä on obaksella töissä se voi hitsata tarvittavat jarru hommat jos siihen rupean. pitäs vaan saaha ensin ruiskuun tarvittava osat kasaan. niin sais ruveta asentaan

mikan

#21
LainaaJoudut mahdollisesti hommaamaan dynolapun katsastusta varten, koska ahtimen laitto lisää moottorin tehoa 40% ellei muuta osoiteta.

Turbo tuntuu olevan lähes kirosana tai ainakin kaiken pahan alku ja juuri viranomaisten silmissä :(

Joskus vuonna kypärä oli voimassa tuollainen 40 prosentin sääntö, mutta siitä on aikaa. Kyllä homma menee nykyään dynopapruilla, eikä millään laskennallisilla tehoilla. Niin paitsi jos kyseessä on vakio tehdas turbomoottori joka vaihdetaan.

Mulla on sellainen epäilys, että jälkiasennusturbot tullaan jatkossa kieltämään tai pykäliä ainakin rajusti tiukentamaan.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Reisman

#22
Lainaa

Joskus vuonna kypärä oli voimassa tuollainen 40 prosentin sääntö, mutta siitä on aikaa. Kyllä homma menee nykyään dynopapruilla, eikä millään laskennallisilla tehoilla. Niin paitsi jos kyseessä on vakio tehdas turbomoottori joka vaihdetaan.

Mulla on sellainen epäilys, että jälkiasennusturbot tullaan jatkossa kieltämään tai pykäliä ainakin rajusti tiukentamaan.

t. Mika

Ahaa, tuo 40% sääntö on siis poistunut. On se hienoa, että tässäkin asiassa katsastukonttorilta on ilmeisesti saatavissa vain väärää tietoa. Minulle väittivät, että turbon katsotaan nostavan tehoa sen 40% jos muuta ei osoiteta eli toimiteta dynolappua.
Erikoista kyllä, että ruiskun laitto kuitenkin "nostaa" tehoa 10%.

" paitsi jos kyseessä on vakio tehdas turbomoottori joka vaihdetaan."
Tuostakin on olemassa ennakkotapauksia, joissa katsotaan dynolappuun eikä valmistajan ilmoitukseen. Aiheesta ei ilmeisesti ole kirjoitettua lakia olemassa, joten päätökset arvotaan saunailloissa tai jotenkin muuten epämääräisesti.

OT: Mielenkiintoinen juttu aiheesta vertailumoottori http://www.elisanet.fi/pihlami/teron/akelle/vert.html

datsun180

pitää kysellä eri konttoreilta nuita juttuja tai vaan suoraan turbo kylykeen ja ruisku paikolleen ja katastukseen

datsunpower

#24
Nykyään jarru/jousitus osia saa hitsata kunhan ne on sitten kunnolla hitsatut... ei mitään "täppi siellä täppi täällä" räpellystä.
Välttämättä ei mitään todistuksia tarvita jos vain silmämääräisesti voivat todeta että on varmasti (liian)kestävät saumat/muut.. esim. 3mm pelti ei riitä materiaaliksi ihan joka paikkaan  ::)

Lainaa
" paitsi jos kyseessä on vakio tehdas turbomoottori joka vaihdetaan."
Tuostakin on olemassa ennakkotapauksia, joissa katsotaan dynolappuun eikä valmistajan ilmoitukseen. Aiheesta ei ilmeisesti ole kirjoitettua lakia olemassa, joten päätökset arvotaan saunailloissa tai jotenkin muuten epämääräisesti.
Silloin kai joutuu dynolapun hakemaan jos laittaa vaikka etuvetoisen koneen takavetoiseen tai toisinpäin  :P  mikä lie homman tarkoitus?
Tosin paikalliselta konttorilta sain vastauksen että aina katsotaan valmistajan ilmoittamia lukuja kun moottoria ei ole muutettu. Jos epäilevät että on turbo tai cooleri vaihdettu -> dynoon, tai maahantuojalta lippulappuja todisteiksi.



Näitä(kin) asioita kävin viime talvena konttorilla kyselemässä kun on sen suuntaiset suunnitelmat että varmaan joutuu joka porsaanreikää käyttämään hyödykseen  :)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

Lainaa
Ahaa, tuo 40% sääntö on siis poistunut. On se hienoa, että tässäkin asiassa katsastukonttorilta on ilmeisesti saatavissa vain väärää tietoa. Minulle väittivät, että turbon katsotaan nostavan tehoa sen 40% jos muuta ei osoiteta eli toimiteta dynolappua.
Erikoista kyllä, että ruiskun laitto kuitenkin "nostaa" tehoa 10%.

Joo, ei ainakaan tuossa liikenneministeriön päätöksessä puhuta ahtimen asennuksen yhteydessä tehonlisäysprosenteista. -Ruiskun asennuksen kohdalla sitten mainitaankin tuo 10% tehonlisäys.


Lainaa
" paitsi jos kyseessä on vakio tehdas turbomoottori joka vaihdetaan."
Tuostakin on olemassa ennakkotapauksia, joissa katsotaan dynolappuun eikä valmistajan ilmoitukseen. Aiheesta ei ilmeisesti ole kirjoitettua lakia olemassa, joten päätökset arvotaan saunailloissa tai jotenkin muuten epämääräisesti.

OT: Mielenkiintoinen juttu aiheesta vertailumoottori http://www.elisanet.fi/pihlami/teron/akelle/vert.html

Oliskos mitään esimerkkiä tuollaisesta ennakkotapauksesta, jossa tehdasvalmisteisesta koneesta kelpaakin dynolappu? -Ihan mielenkiinnosta haluaisin tutustua aiheeseen. Yleensähän tuo menee juurikin niin, että tehot ovat ne, mitä valmistaja ilmoittaa.

Tuo vertailumoottoriasia on muakin kummastuttanut, en ainakaan asetuksista/lakipykälistä ole löytänyt sitä kohtaa, missä määriteltäisiin että vertailumalleiksi kelpaavat vain EU:n ja pohjois-Amerikan alueella myydyt mallit.

Esim. Liikenneministeriön päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta sanotaan näin:

2 luku
Moottorin ja pakoputkiston muutokset
5 §
Moottorin vaihto

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
...


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779


-Sen sijaan AKE:n SOVELLUSOHJEESSA ko. päätökseen se mainitaan kyllä:

Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa.

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Se onkin sitten eri asia, onko tuolla ohjeella oikeasti lainvoimaa - kuten tuolla PL510DET:in postaamassa linkissä yritetään selvittää.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsun180

no siellä dynossa tulee kummiski käytyänii sama ottaa katastus laput.

datsun180

mutta vielä on aikaa enneku tuo mun ratsuni kiikutettaan katastukseen ku just tilasin vasta ruisku boksin ::)

Reisman

Lainaa
Oliskos mitään esimerkkiä tuollaisesta ennakkotapauksesta, jossa tehdasvalmisteisesta koneesta kelpaakin dynolappu? -Ihan mielenkiinnosta haluaisin tutustua aiheeseen. Yleensähän tuo menee juurikin niin, että tehot ovat ne, mitä valmistaja ilmoittaa.

Eikun tää on vaan ihan essonbaarijuttu ;) Valitettavasti en voi muutakaan pitävästi todistaa... ainakaan vielä.
Yksi PL510 on ollut rekisteröitynä CA18DET tekniikalle Suomessa. Saatu kilpiin tehoja pudottamalla ja hankkimalla dynopapru. Olen ollut yhteydessä ko. auton rakentajaan...
Toinen tapaus on ykköskoppainen golffi johon on laitettu uudempaa tekniikkaa ja tehoja laskemalla saatu kilpiin.

Itse olen ollut asian tiimoilta yhteydessä useampaan katsastuskonttoriin sekä AKE:een ja pyysivät hankkimaan erikoisluvat tekniikan vaihtoon. Tehojen laskua eivät vielä ole kieltäneet, mutta se on kuulemma "tyhmää eikä siinä ole mitään mieltä".

datsunpower

#29
Lainaa

Eikun tää on vaan ihan essonbaarijuttu ;) Valitettavasti en voi muutakaan pitävästi todistaa... ainakaan vielä.
Yksi PL510 on ollut rekisteröitynä CA18DET tekniikalle Suomessa. Saatu kilpiin tehoja pudottamalla ja hankkimalla dynopapru. Olen ollut yhteydessä ko. auton rakentajaan...
Toinen tapaus on ykköskoppainen golffi johon on laitettu uudempaa tekniikkaa ja tehoja laskemalla saatu kilpiin.

Itse olen ollut asian tiimoilta yhteydessä useampaan katsastuskonttoriin sekä AKE:een ja pyysivät hankkimaan erikoisluvat tekniikan vaihtoon. Tehojen laskua eivät vielä ole kieltäneet, mutta se on kuulemma "tyhmää eikä siinä ole mitään mieltä".

Ei tarvi tehoja alkaa "laskemaan"... esim. tuohon CA18DET:iin kun vaihtaa vaikka pelkästään isomman IC:n niin se ei enää ole se tehtaan tekemä 174hv CA18DET vaan moottori on omavalmiste ja dynotettava. Se teho mitä sieltä sitten tulee niin se on sen moottorin teho (vaikka 75hv).. ei auta AKE:n tai konttorin itkut alkuperäisestä 174hv:stä siinä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.