Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Venttiilinvälykset, kuinka usein tarkastat?

Aloittaja AnttiJL, joulukuu 30, 2007, 11:34:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Elikkäs nuo venttiilinvälykset pitäis meikäläisen tarkistaa ja säätää tarvittaessa.
Korjauskirjan oppien mukaan 30000km välein tulisi moinen tehdä. Mutta tekeekö
tämän palstan lukijat sitä kuinka usein?
Onko ollut tarvetta säätää joka kerta?

Kestääköhän tuo kokemattomalta kauankin suorittaa, entä onko mokaamisen vaaraa jossain kohtaa?

Kuinka yleistä on että virranjakaja on 1,6l:sta kun koneen tulisi olla kuitenkin 1,4l (ga-mallia). Kävi mielessä että jos joku on joskus vaihtanut tohon GA16-moottorin niin silloinhan venttiilinvälyksiä ei tarvitse eikä voi säätää. Mutta miten varmistun koneen koosta? Kyllähän ne katsastuksessa ois tuon jo aikoja sitten huomannut?

Sori tää hirvee kysymysten tulva, nyt vaan saattais päästä sisälle duunailee ja sais viel kaverin jeesaamaan, ni paree laittaa kaikki kuntoon kerralla... Jos ehtii...

max

#1
eihän nuita kovin useasti tule säädettyä, sillon yleensä kun sattuu olemaan se koppa pois, tai alkaa naputtamaan>välystä liikaa. ei ole vaikea säätää jos yhtään tietää miten säädetään, jos ny jotain veikkaisin niin kyllä ne 1tuntiin pitäs säätää
nämä kannataa ola ku alkaa säätämään
-rakotulkki
-venttiilikopantiiviste
-lenkkilistan tarvii+tasapäämeisseli
2:n vaihtaa 3:n säädetään 3:n vaihtaa 2:n säädetään 1:n vaihtaa 4:n säädetään 4:n vaihtaa 1:n säädetään.
eli sillon kun venttiili on lepo asennossa

take

Jos muistan oikein niin GA14 ja GA15 koneissa on ruuvisäätö. Mutta GA16 on varmasti hydrauliset keinuvivut. Ja ettei kukaan ala niin Japanintuontina on tuotu GA15 koneita. Korjaamokäsikirja kertoo moisestakin koneesta. Harvinainen kyllä suomessa.

Pakosarjan vierestä löytyy mallimerkintä niin voi tarkistaa. Viimeistään venttiilikopan avaamalla näkee onko säädetävissä vai ei.

Katsastuksessa ne ei huomaa mitään. Suurimmaksi osaksi saman sarjan koneet on keskenään niin samannäköisiä että mallimerkinnästä vaan erottaa.

pikkutyttö

 :-? Siinä kysymys, joka mua on askarruttanut pitkään. Tosin kävin mittaamassa syksyllä päästöt ja kaveri h´joka mittasi, tuumasi, ettei mitään hätää. Näkeekö noista arvoista venttiilien kunnon?
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

pikkutyttö

 :-?-? Siinä kysymys, joka mua on askarruttanut pitkään. Tosin kävin mittaamassa syksyllä päästöt ja kaveri joka mittasi, tuumasi, ettei mitään hätää. Näkeekö noista arvoista venttiilien kunnon?  ::)
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

max

jos on vuotoja alkaa päästöt menemään päin...eli ne nousee yleensä,

AnttiJL

Joo, ei sitten vielä tänään(kään) tullut tuosta venttiilien välysyten säätämisestä mitään.
Ei ollut missään hessumobiilissa tuota venttiilikopan tiivistettä...
Saan sen sitte keskiviikoks, mut säätäminen menee viikonlopulle...

Onkos tuon venttiilikopan kiristyksessä jotain järjestystä? Ei kait?

Kovin kireällehän noita ei edes saa, omassani on ristipää-ruuveilla kiinni.

Mitäs niille kahdelle putkelle tulisi tehdä jotka ovat venttiilikopassa kiinni?
Siis ne jotka menevät tuon ilmansuodattimen kotelon alle.Irti vain? Mutta onko järkeä ottaa venttiilikopasta kun ei siinä näytä olevan mitään kiristimiä tai vastaavia?
Millä takas kiinni?

Kannattaako suoraan vaihtaa nuo alipaineletkut (jotka varmaankin paljastuvat ilmansuodattimen alta)? Mistä erotan että kyseessä on alipaine- eikä polttoaineletku
tai joku muu vastaava?

Cedricisti

LD28 koneella ajettiin 100tkm ilmam venttiilisäätöjä. Siinä oli kopan pultit sellainet ettei voi kiristää liikaa, ne kun menee kopan läpi ja pohjaa kanteen, prikka sitten painaa koppaa ja pitää tiivisteen tiukalla.

Timppa

LainaaLD28 koneella ajettiin 100tkm ilmam venttiilisäätöjä. Siinä oli kopan pultit sellainet ettei voi kiristää liikaa, ne kun menee kopan läpi ja pohjaa kanteen, prikka sitten painaa koppaa ja pitää tiivisteen tiukalla.

niuhotusta kuuluu ld28 60 000km huoltoon venttiilinvölysten säätö ;)
monestihan nuilla ajellaan pitemmästikkin ilman välyksien tarkistusta  :-X
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

matti.l

ikuna ei ole säädetty venttiileitä vielä laurista ,ja muutenkaan venttiilikoppa ei ole ollu pois paikoiltaan vaikka mittaris sentäs jo 226tuhatta ja risat.

venttiilien säätö on muutenkin vähän sellasta turhaa hommaa,varsinkin jos mitään aihetta ei ole
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Cedricisti

Lainaa
venttiilien säätö on muutenkin vähän sellasta turhaa hommaa,varsinkin jos mitään aihetta ei ole

Jep. Mulla oli tossa syksyllä Skoda Felicia -97 1.3i työntötankomoottorilla. Huoltokirjasta näki että oli melkeen 20tkm välein säädetty välyksia, ei se rallatus lopu venttiilejä säätämällä, se vaan kuuluu siihen 70-luvulta peräisin olevaan moottoriin. Jne.

max

#11
ainoa paikka jossa tiedän tosisaan oleen tarpeen tuo oli entinen työpaikka.
13 raktoria, joitten vakioteho oli noin 170 hepan luokkaa, joista kaikista oli revitty n:200-260 heppaa irti.
kannet kulu melko paljon ja välykset katos. eli jos normaalit tehot pyörii koneessa ei tarvinnut yleensä säätää edes 4000 tunnin välein, mutta noissa jossa oli tehoja joutu 2000 tunnin välein

kun mittarissa oli 14000 oli kannet aika loppuun säädettyjä. keinuvipu alko ottamaan tankoon kiinni.
ja nämä kaikki traktorit oli sitte valmetteja 6 koneella

AnttiJL

Jos ei ole liiemmälti kokemusta autojen mekaniikasta (kuten mulla), niin
voikos jostain päätellä että nyt kannattaa säätää venttiilin välyksiä?
Nissanin mukaanhan tuota tulisi tehdä 30 000km:n välein.
Mutta oliskohan tuo sitten liian tiheään? Onhan siinä aina oma vaivansa ja
kaikki turha on turhaa..... ;)

Jos nyt niitä säätäilemään alan niin milloin tiedän että sen venttiilin säädön jälkeinen kiristys on tarpeeksi kireä? Että ei jää niin löysälle et alkaa löystymään, vai kohdistuuko tuohon edes kummoisia voimia?

max

no jos ei ole tietoa onko säädetty? niin ite säätäisin ainakin ei tarvi sitte enää piiiiiitkäään aikaa säätää/miettiä

Aku_81

LainaaJos ei ole liiemmälti kokemusta autojen mekaniikasta (kuten mulla), niin
voikos jostain päätellä että nyt kannattaa säätää venttiilin välyksiä?
Nissanin mukaanhan tuota tulisi tehdä 30 000km:n välein.
Mutta oliskohan tuo sitten liian tiheään? Onhan siinä aina oma vaivansa ja
kaikki turha on turhaa..... ;)

Jos nyt niitä säätäilemään alan niin milloin tiedän että sen venttiilin säädön jälkeinen kiristys on tarpeeksi kireä? Että ei jää niin löysälle et alkaa löystymään, vai kohdistuuko tuohon edes kummoisia voimia?

Kunnossa oleva ja sellainen nissanin kone jossa on venttiilinvälykset kohdallaan käy nätisti, jos on päin helvettiä niin kuulee jo mekaanisista äänistä. Erään kerran tehtiin kahdesti venttiilin välykset, aluksi väärien arvojen mukaan ja sen huomasi käyntiäänestä, uudestaan tehtiin niin kehräsi kuin katti, ainakin e13 tai e16 kumpi olikaan silloin pellin alla ;)

oivakyy

LainaaElikkäs nuo venttiilinvälykset pitäis meikäläisen tarkistaa ja säätää tarvittaessa.
Korjauskirjan oppien mukaan 30000km välein tulisi moinen tehdä. Mutta tekeekö
tämän palstan lukijat sitä kuinka usein?

Hyvä ohje venttiilisäädön tarpeeseen on se jos auto ei lähde kylmänä käymään mutta lämpimänä käynnistyy loistavasti.  Tietenkin kova raksutus on myös merkki venttiilisäädön tarpeesta mutta se ei ole venttiilin kannalta ongelmallista. Jos auto ei lähde kylmänä käymään on se yleensä merkki siitä että venttili kantaa ja palaa kohta.  Tarkkaan ottaen iso välys (raksutus) vie venttiilistä nostoa ja vie sillä tavalla tehoa.
Muuten ei hyvin toimivaan autoon kannata venttiilejä säätämään.