Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny 1.4l GA14 ei starttaa... Apuva tarvitaan

Aloittaja AnttiJL, joulukuu 24, 2007, 23:28:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Nooniin tulihan sitä jo päälle 8000km ajeltua ilman onkelmia...
Ihan hyvin kun on jo ajeltu noin 380 000km... Eikä edellisistä vaihdetuista osista
tietoakaan.... Kyseessä siis Sunny 1,4L GA14-moottorilla ja vuosimalli 1990.

Eli ongelma on seuraavanlainen:
Virta-avainta käännettäessä kuuluu käynnistysääni (nja-nja-njaa) mutta ei kaasun
polkemisesta huolimatta starttaa... Startailtua on tullut niin kauan että mittariston valot himmenee...
Ennen tätä ongelmaa on autosta kuulunut silloin tällöin eräänlainen rääkäisy hieman ennen tai juuri samaan aikaan kun moottori on käynnistynyt. Pissapoika on toiminut miten sattuu, mutta tällä tuskin tähän vaikutusta...
Tapanani on ollut polkea kaasua samalla kun käännän virta-avaimesta. En tiedä sitten onko tämä vaurioittanut jotenkin autoa. Ilman polkemista auto ei kyllä kuulostanut käynnistyvän...

Kymysyksiä:
-Mikä mahtaa olla autossa vikana?
-Miten voisin varmistua että juuri tuo osa on viallinen?
-Onko kallista ja kannattaako ostaa laadukas- vai jokin tarvike-osa?
-Onkohan mahdollisesti tapani käynnistää auto aiheuttanut k.o vaurion?
-Muita osia jotka kannattaisi vaihtaa pikkuhiljaa ennen kuin hajoaa, noin käyttövarmuuden nimissä?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen, onneksi tapahtu nyt vapaa-viikolla...

matti.l

kirjoituksestasi ei selvinnyt ihan kaikkia juttuja minkä perusteella vika diaknoosia lähtisi tekemään.
mutta ilmeisesti moottori sentäs pyörii startti moottorin voimasta,mutta ei käynnisty.
aluksi kannattaa tarkistaa kipinän tulo tulppaan, jos kipunaa tulee niin seuraavaksi tarkistetaan polttoaineen tulo ,tietysti voi tarjota startti pilottia niin sillä jos lähtee niin ilmeisesti bensiiniä ei tule moottorille.
jatkotoimen piteet sitten sen mukaan kummassa vika
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

AnttiJL

Kiitos avusta ja vastauksestasi, huomenna koitetaan startaamista toisen auton vedon
avustuksella. Palailen asiaan huomenissa.

Sunny_N13

Onko tankissa bensaa? Oletko laittanut jään esto ainetta tankkiin? Pyöriikö kone startatessa yhtä hyvin kuin ennenkin? Mielestäni automaattiryypyn kanssa ei kaasupolkimeen kosketa starttauksen aikana ollenkaan. "Rääkäisy hieman ennen tai juuri samaan aikaan kun moottori on käynnistynyt" johtuu vain startin bendix rattaan hitaasta palautumisesta, rasvauksella korjaantuu.

Epäilen vikaa bensan saannissa jos kone pyörii yhtä hyvin kuin ennenkin. Ota ilmanputsarin kansi pois ja lurauta tilkka bensaa suoraan kaasariin. Kokeile startata apuvirran kanssa.  Kaasarin alipaineletkut kannattaa myös tarkistaa etteivät ole halki/poikki. Jos ei lupaa niin ota sytytystulpat yksitellen irti ja tarkista antavatko hyvän kipinän. Vanha auto joten ei voi ennustaa etukäteen mahdollisia lähiaikoina hajoavia osia.

AnttiJL

Tankattu on täyteen 2pvä sitten ja ajeltu vaan 60km...
Tietysti jos joku on varastanut bensaa... En huomannut eilen kattella
bensamittaria... Bensaletkuja ei nähnyt kattella...
Käydään tänään hakemassa, tutkitaan sitten...
Kertoilen tänne sitten illemmalla että mitä löyty, tapahtu ja selvisi...

AnttiJL

Nyt sitten auto käynnistyi heti, ilman edes tuota rääkäisyä....
Mitenhän saisin varmistettua että moinen käynnistämättömyys ei toistuisi???

Mitä rasvaa tuohon bendix akseliin kannattaa laittaa? (CRC5-56, HD-vaseline jne???)

Sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa tjms. listaa siitä että mitä kaikkia paikkoja tulisi rasvailla säännöllisesti? Entä rasvan laadulla ja määrällä?

AnttiJL

Akun jännite mitattu: 13.04V joten siinä kaikki ok.
Pitänee vielä tänään tarkastaa akkuveden määrä...
Tarkoituksena myös mitata sytytyspuolan resistanssit ja verrata niitä taulukko-arvoihin.
Mihinkäs kohtaan bendiksiä rasvaa laittais? Hammasrattaisiin vai solenoidiin? Mitä rasvaa?

cedricfan

No se vauhtipyörän kehään tuleva rataspää ei ole voideltu, eikä siellä rasva pysykään, mutta se startin pään matokierre on kevyesti voideltu. Vaseliini kelpaa, mutta ohuelti. Jos nyt rasvaat niin joudut ottamaan startin pois: katso samalla vauhtipyörän hammaskehän kunto.
Rääkäisy voi olla myös kuluneet hampaat, ja se onkin pahempi.
Solenoidi on kuiva osa. Myös laiska solenoidi saattaa estää kytkeytymisen, joillin vonkaisee ylikierroksilla.
Kokonaan mykkä japsistartti (pelkkä naksnaks) on usein pelkkä loppuunkulunut hiili.

Käynnistymättömyys onkin kokonaan eri asia. Kaasutinmoottorissa rikastin ei kytkeydy päälle jollet polkaise kerran kaasua ennen starttia. Joskus täytyy antaa lisäbensaa kevyellä polkemisella startin aikana. Ja kuuma kone saattaa lähteä parhaiten kaasu pohjassa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

#8
No, nyt on sitten startti vaihdettu kokonaan uuteen.
Vanha palautui takaisin niin laiskasti, kuvittelisin uudesta olevan enemmän
pitkäakaista iloa kuin vanhan voitelusta... Siis kun työnsin akselia eteenpäin käsin.
Vanhasta puuttui myös "kärjestä" laakeri, holkki tai vastaava. Startin akselin vauhtipyörän puoleinen pää pääsi siis "vispaamaan" kuin vatkain noin 3mm ympäri-ämpäri. Käynnistys-äänikin startissa on ennen moottorin heräämistä kuin jostain ufosta tai metron moottorista!  ;D  Siis tällä uudella startilla! Jälkeenpäin sanoisin että kyllä kannatti avata ja verrata kaupassa uuteen!
Samalla vaihdettiin kaikki sytytysjohdot ja virranjakajan kansi sekä pyörijä.
Puolaa ei vaihdettu kun käämien vastusarvot olivat korjausmanuaalin antamien
rajojen sisällä.

Onkohan tuo holkki tai vastaava joka vanhasta startista puuttui niin siellä jossain vauhtipyörän kotelossa? Vanhan startin hammaspyörää ympäröivässä kotelossa oli kuparipölyltä näyttävää hitusta sisäpuolella, ehkä tuo edesmennyt holkki oli kuparia?
Tarviiko yrittää ottaa tuota holkia pois vauhtipyörän kotelosta, vai olisiko sopivan väljä
että ei haittaa vaikka sen sinne jättäisikin?

Kiitos kaikille vastanneille avustanne, ilman teitä ja tätä palstaa ei tulisi korjailuistani
mitään. ;)

Ps. Jatkan taisteluani tuon aiemmin mainitsemani pissapojanpumpun kanssa myöhemmin...

take

Se holkki on jotain pronssiseosta tai sen sorttista tavaraa. Mulla on pari niitä jääny kaavelin sisään eikä oo mitään haitannu. Eikä sitä saa pois kuin irrottamalla vaihteiston ja moottorin toisistaan. Se laakeri on niin pehmosta ainetta että jos se johonkin välin kiilaantuu niin jauhautuu kyllä muruiksi tekemättä vahinkoa. :)