Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

sunnyn vesi onkelma?

Aloittaja joeli526, heinäkuu 02, 2007, 20:23:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joeli526

joo elikkä mistä johtuu että nissan sunny 1,5 b11 ei pidä jäähytysnesteitä sisällä? vaan ampasee ne pois syylärin poisto putkesta, varsinkin kaasuteltaessa. ajeltuani autolla se nosti lämmöt ja sit lisäilin nestettä ja taas nous lämmöt tappiin ja savuttaapi mieletömästi. ja kannesta kuului mieletön ulvominen. että kannen tiiviste varmaa kätsähtäny ja nokka lämpöleikannu???? auto lähtee jotenki kylämänä käyntii, mut ampasee saman tien nestee harakoille...  :o

AnttiJL

Mulla oli samantyyppinen onkelma...
En ollut muistanut avata ilmausruuvia lohkosta ja koneessa
oli väärä termari...
Mulla on GA14 kone ja termari oli E14-koneen...

Jylppy

Kyllä toi aika selkeesti viittais kannentiiviste-ongelmaan, eli puskee sylinteristä (-reistä) painetta vesikiertoon. -Tai pahimmassa tapauksessa on kansi halki, mikä noissa E-koneissa tahtoo olla vaarana jos motti pääsee kerrankin kuumenemaan punarajalle saakka.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Tero-75

#3
Lainaa
Mulla on GA14 kone ja termari oli E14-koneen...
Vähän OT, mutta E14 konetta ei ole koskaan valmistettukaan. E-koneiden tyypit ovat 10, 13, 15 ja 16. Desimaalia pari pykälää siirtämällä selviää suurinpiirtein koneiden tilavuus.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

AnttiJL

Totta! 1,4 ja 1,6 olikin ainoita GA-koneita! Sori, mun kämmi ;)

take

Viittaa kyllä kansipahvivaivaan. Muista nyt kuitenkin että vesi lämmetessään laajenee ja B11 mallissa kun ei ole paisuntasäiliötä niin jos piripintaan täyttää niin liiat se puskee aina ulos. Mutta jos vesi vajenee niin että kennot näkyy hetken päästä niin pahvi sieltä on palanut.

Sunny-muslimi

#6
Taitaapi olla omassa Sunnyssa samaa vikaa kun paisuntasäiliöni on ylitsevuotavainen...
Ihmettelin kun ei puhaltimista tullut lämmintä vaikka kone oli käyttölämpotilassa. Katsoin sitten että jäähdyttimessä liian vähän nestettä ja paisuntasäiliö täynnä ja näytti vesinoroista nähden tulvineen yli. Itse jäähdytinjärjestelmässä ei vuodon merkkejä.

Aluksi ajattelin olisiko termostaatti jumittanut kiinni ja sitä kautta kerännyt hetkellisesti liian suuren paineen, mutta kun otin termarin irti ja annoin nesteen olla täydellä kierrolla niin silti paisuntasäiliön kautta puskee nestettä vähitellen pihalle.

Laitoin paisuntasäiliön poistoletkuun kiinni limupullon niin sinnehän se neste pikkuhiljaa karkaa. Öljytikussa ei emulsiota. Jäähdytinneste saattaa hieman haiskahtaa bensalle.

Varma kansivuoto vai voisiko joku muu asia selittää oireilua?

EDIT: voisiko homma korjaantua kannenpulttien kiristyksellä? Jos voi niin kiristysjärjestys ja momentti? Oliko kannenpultteihin hylsyavaimen koko mikä?
Varsinaista kansiremonttia tarvitsee harkita pitkään...

Niin, ja lämmöt ei ole päässeet nousemaan yli puolenvälin mielestäni missään vaiheessa ja flekti toimii. Voisihan tuo kansi alkaa vuotamaan vanhemmiten ilman ylikuumenemistakin...

take

Älä kauaa harkitse sitä kansiremppaa jos et halua vaihtaa kanttakin. ;) Ei varmasti korjaannu jälkikiristyksellä. Tuo jäähdytysnesteen haiskahtaminen bensalle kertoo jo kaiken. Vuoto on jo iso. Kannenpultteihin käy 12mm 12 kulmainen hylsy.

Sunny-muslimi

Selvä...täytyy varmaan katsoa kokonaisuutta. Kansirempan tekisin jos auton kori olisi yhtään paremmassa kunnossa, pellit kukkii ja muutamassa kohtaa isoja lommoja. Ajoaikaa 4/08 asti...

Täytynee kysäistä jos joku tuon haluaisi varaosa-autoksi ym...itsellä ei ole tällä hetkellä oikein mahdollisuutta alkaa enempää remppaamaan kun aika tahtoo olla kortilla...maltaita maksaisi teettää työ ja heti keväällä olisi katsastuskorjaukset edessä.

Harmittava juttu, mutta olihan tuo ennakoitavissa. Täytyy varmaan viimeistää kesäksi katsoa paremmassa kunnossa oleva N13 kun silloin olisi käyttöä pieniruokaiselle autolle.

ILVES-Joe

Eihän tuossa kyseessä nyt sen kummempi asia ole kuin kannentiivisteen vaihto, kansiremontista ei oikein tuollaisessa hommassa kannata edes puhua.

Kansi irti ja jos tiivisteessä on selvät vuotojäljet niin uusi tilalle ja menoksi, kyllä sillä sen aikaa ajaa kuin katsastusta on jäljellä, aikaa tuohon ei mene kuin pari-kolme tuntia ja tekee vaikka autokatoksessa.
Onhan noita kannentiivisteitä vaihdettu tienpäällä huonoilla työkaluilla ja ilman momenttiavaintakin...

Jos kansi on hajalla niin varaosa-autoksi myydessä tuosta saa saman oli siinä sitten kansi paikalla tai ei koska rikki se on kumminkin ja irrallisista osista on helpompi tarkistaa vian laajuuden.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Sunny-muslimi

Ok, täytyy tuotakin vaihtoehtoa punnita.Löytyyköhän mistään lyhyehköt ohjeet tuohon? Itse moottoria availlut vain sen verran että venttiilit olen säätänyt niin vinkkejä otetaan vastaan.

t.eskola

Käy ostamassa motonetistä (tai jostain muualta) kannentiiviste ja vie se kippo jonnekin pajalle missä niitä spiidejä pyörii  ::) Niillä on momenttiavain ja muutenkin homma sujunee kivuttomasti.

Jos haluaa ite vaihtaa niin aikakin enklanniksi löytyy runsaasti ohjeita kuuklesta hakusanalla "how to change a head gasket"

Lyhyesti kuvattuna; kannen irrotus, tiivistepintojen putsaus, tiiviste paikalleen, kansi takaisin ja kannenpulttien kiristäminen oikeaan momenttiin (oikeassa järjestyksessä).
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Sunny-muslimi

Jep, sellaista nuorisotyöpajaa tuossa pohdiskelinkin. Täytyy varmaan joulun jälkeen soitella sinne. Toisaalta, muistelisin jonkun tutun maininneen että ovat saattaneet sulkea tuon pajan Lahdesta. Halpaa siellä olisi työ teettää kun aikanaan vaihdelaatikko vaihtui hintaan 6€/tunti.

Tuolla http://www.autozone.com/az/cds/en_us/0900823d/80/13/15/92/0900823d80131592/repairInfoPages.htm
löytyy hyvät ohjeet kannentiivisteen vaihtoon.

Meinaan jos vaihdan tuon kannentiivisteen niin samalla pitäis fixata paljon muutakin ko. autosta...kaikenlaista leviämässä lähiaikoina...

ILVES-Joe

Kirjastojen antia kannattaa tutkia, niissä yleensä on melko hyvä valikoima erilaisia korjausoppaita ja jos ei juuri kyseistä mallia valikoimasta löydy niin tutkii jonkun melko lähellä olevan mallin vastaavaa, monessa korjauksessa pääperiaatteet ja "muistilista" on sama, jotain pikku juttuja muuttuu.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

oivakyy

Lainaajoo elikkä mistä johtuu että nissan sunny 1,5 b11 ei pidä jäähytysnesteitä sisällä? vaan ampasee ne pois syylärin
Ennenkuin teet suurempaa remonttia tarkista mistä johtuu se että kannentiiviste menee. Yleinen syy on että syylärin jäähdytysrivat ovat karisseet matkalla ja riittävää jäähdytystehoa ei löydy. Muita syitä ovat voutava letku, tai termostaattikopan tiivisteen vuoto. Nissanin koneet eivät yleensä kestä kiehumista. E15 mm. korkkaa heti jos kiehahtaa. Kansi kannattaa plaanata ennen paikalleenkaittoa.
Niin vielä, Jos jäähdyttäjän ylivuotoletkun alapäässä on märkää niin hommma on selvä. kansipahvi vaihtoon. Ei se kaksinen homma ole.
Jos teet itse niin hyvä konsti on purkaessa ottaa joka vaiheesta dikikameralla kuva niin on helppo koota kone uudestaan.

take

LainaaE15 mm. korkkaa heti jos kiehahtaa.
Pieni asiavirhe. Korkkaa heti jos kuivaksi pääsee. Ed. kone keitti aika monta kertaa eri syistä eikä pahvi pettänyt. Oikea toiminta koneen keittäessä pelastaa paljon. ;)

Tuo jäähdytinjuttu pitää paikkansa. Melkeinpä kaikissa. Hyväkuntoiset jäähdyttimet alkaa olla kiven alla jos ei uutta raaski ostaa. :-/

Sunny-muslimi

#16
Muuten kannentiivisteistä...onko E13,E15 ja E16 -koneille sama vai eri kannentiiviste? Katselin vaan Motonetin sivuilta että ainakin samalla tuotekoodilla näyttäisi olevan kyseisille koneille kannentiiviste. Kuten tännekin aiemmin kirjoitellut,  ei ole täysin varmaa mikä kone autossa on kiinni...

Tarvitseeko kannentiivisteen lisäksi mitä muuta hankkia jos sen vaihtaa?

EDIT:niin ja mun kärrystä löytyy hyväkuntoinen jäähdytin jos en korjaakaan...