Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny N13 -90, bensasyöppö ja nytkyttelijä

Aloittaja Monttuman, joulukuu 07, 2007, 00:47:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Monttuman

Terve!

Autoa vaivaa sellainen että syöpi sen ~10l/100km, normaalia? Tankillisella pääsee sen 500km, joskus talvella vain 400km. Viimesimmät huollot on öljyjen vaihto, tulppien vaihto ja virranjakajan johtojen vaihto. Automaattiryyppy ilmeisesti jumittaa päällä, näin ainakin korjausmies tuumasi. Mitä tuolle pystyy tekemään? Auttaako uuden ryypyn vaihto? Mistä mahtais saada ja ovatko kalliita? Saako ryypystä tehtyä käsikäyttöstä jonka pystyisi laittamaan päälle ja pois päältä aina vain käynnistyksen ajaksi?

Muuten auto on kyllä kiva käynnistettävä talvella kun lähtee aina käyntiin kuin kesälläkin mutta tuo kulutus hieman harmittaa kun työmatka-autona kuitenkin toimii.

Toinen hieman harmillinen juttu on ilmeisesti kaasarin jäätäminen(?). Välillä auto alkaa nykimään ja hyytymään kunnes sammuu. Masinolin lisääminen tankkiin ja muutamien minuuttien odottelu auttaa ja auto käynnistyy ja matka pääsee jatkumaan. Tälle mitään hoitokeinoa? Eihän tuokaan nyt normaalia taida olla? Jotain tyyppivikaa kenties? Mistä helpotusta?

Miten paljon yleensäkään kesällä/talvella nuo lämmöt autossa nousevat, mihin kohti pitäisi lämpömittarin nousta normaaliajossa? Välillä tuntuu talvella ettei auto oikein lämpeä ja mittari ei ole edes puolenvälin. Nyt sitten laitoin pahvipalaset kiinni ilmanottoaukkoihin jotka peittävän nyt melkein koko syylärin. Tuolla plussakelissä tuli käytyä ajelemassa niin lämpömittari nousi reilusti yli puolivälin, melkein huippuunsa asti. Kannattaisiko pahvia vähentää? Miten kuumana koneen kärsii käydä?

Ja sitten vielä sellasta että täytin tuossa tuon pissapoikasäiliön aivan täyteen, molemmista ajovalojen pesimistä alkoi valua nestettä ja sitä valui muutama desi. Syynä taisi olla liian täysi säiliö ja sitä kautta liian kova paine letkuissa. Miksi näin? Eikö nuo säiliöt ole yleensä tarkoitettu täyteen täytettäviksi?

Jos jaksatte lukea ja vastailla niin olisin enemmän kuin tyytyväinen, palaillaan :)

Ekomies

#1
LainaaTerve!

Ja sitten vielä sellasta että täytin tuossa tuon pissapoikasäiliön aivan täyteen, molemmista ajovalojen pesimistä alkoi valua nestettä ja sitä valui muutama desi. Syynä taisi olla liian täysi säiliö ja sitä kautta liian kova paine letkuissa. Miksi näin? Eikö nuo säiliöt ole yleensä tarkoitettu täyteen täytettäviksi?


Ajovalonpesimille on oma säiliö, varsinainen pissapoika on erikseen  :-/

tuohon kulutukseen vois tutkailla vaikka alipaineletkuja
Nissan Maxima QX 3.0 2004

Monttuman

#2
Lainaa

Ajovalonpesimille on oma säiliö, varsinainen pissapoika on erikseen  :-/

tuohon kulutukseen vois tutkailla vaikka alipaineletkuja

Kumpi se iso säiliö on? Eikö se ole pissapojan nestesäiliö? ja missä ja minkäkokoinen on ajovalonpesimien säiliö?

Missä kohti nuo alipaineletkut on ja miten ne löytyy? Tartteeko ottaa ilmanpuhdistimen kotelo pois? Tartteeko purkaa mitään että pääsen niihin käsiksi?

Miten muuten kun isäntä oli kytkenyt lohkolämmittimeen sähkön niin oli paukahtanut ja lyönyt liekkiä konepellin alta. Lohkolämmitin siis entinen? Saako noita uutena ja millä hinnalla? Onko iso homma vaihtaa?

Peukalo ei ole keskellä kämmentä mutta ei ole tullut vaan autojen kanssa pelailtua, olen enemmän näitä kaksipyörämiehiä.

Miten kun tuntuu nuo tuulilasinpesunesteet nyt valuvan noista ajovalonpesimistä. Mitä tuolle voi tehdä? Eikö tuo säiliö saa olla muka täysi?

Ainiin ja tuota kaasarin jäätämistä tapahtuu enimmäkseen vain noissa plussakeleissä mutta ei kovilla pakkasilla. Ja ainoastaan kun töistä lähtee kun auto on seisonut pihalla. Oikeastaan lämpimästä tallista lähdettäessä ei ongelmaa.

Hanhi

LainaaTerve!
Miten paljon yleensäkään kesällä/talvella nuo lämmöt autossa nousevat, mihin kohti pitäisi lämpömittarin nousta normaaliajossa? Välillä tuntuu talvella ettei auto oikein lämpeä ja mittari ei ole edes puolenvälin. Nyt sitten laitoin pahvipalaset kiinni ilmanottoaukkoihin jotka peittävän nyt melkein koko syylärin. Tuolla plussakelissä tuli käytyä ajelemassa niin lämpömittari nousi reilusti yli puolivälin, melkein huippuunsa asti. Kannattaisiko pahvia vähentää? Miten kuumana koneen kärsii käydä?

Kun koneen lämmöt on huipussaan niin lämpömittari näyttää karvan verran yli puolenvälin. Hyväkuntoisen syylärin voi talvella peittää niin että flektin kohdalle jättää aukon ja muuten peittoon. Kokonaan peittäminen ei ole hyvä koska flekti ei pääse imemään ilmaa syylärin läpi. Moottori on pakkaskelillä todella hidas lämpenemään ja ei nouse lähelle normilämpöjä ilman syylärin peittämistä.


Alipaineletkut ovat kaasuttimen luona/ilmanputsarin alla olevia ~8mm halkaisijalta olevia kumieletkuja. Jos ovat alkuperäisiä niin omaavat usein huomaamattomia halkeamia ja saavat moottorin toiminnan huonoksi. Kannattaa heti suosiolla vaihtaa tilalle laadukasta polttoaineletkua mikä kestää huomattavasti kauemmin kuin runko ympärillä  ;)

Monttuman

#4
Lainaa

Kun koneen lämmöt on huipussaan niin lämpömittari näyttää karvan verran yli puolenvälin. Hyväkuntoisen syylärin voi talvella peittää niin että flektin kohdalle jättää aukon ja muuten peittoon. Kokonaan peittäminen ei ole hyvä koska flekti ei pääse imemään ilmaa syylärin läpi. Moottori on pakkaskelillä todella hidas lämpenemään ja ei nouse lähelle normilämpöjä ilman syylärin peittämistä.


Alipaineletkut ovat kaasuttimen luona/ilmanputsarin alla olevia ~8mm halkaisijalta olevia kumieletkuja. Jos ovat alkuperäisiä niin omaavat usein huomaamattomia halkeamia ja saavat moottorin toiminnan huonoksi. Kannattaa heti suosiolla vaihtaa tilalle laadukasta polttoaineletkua mikä kestää huomattavasti kauemmin kuin runko ympärillä  ;)

Hmm, kyllä vaan. Pitää peitellä tuo syyläri ja tarkastaa nuo letkut. Ainakin päällisin puolin mitä kattelin niin näyttäs letkut olevan suhtkoht kunnossa. Tietenki noita kaasarin letkujahan ei nää irroittamatta ilmanpuhdistimen koteloa?

Entä mites osaisko kukaan vastata noihin muihin kysymyksiin, mm. ajovalonpesimien vuotamiseen ja lohkolämppärin paukahtamiseen?

ps. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S081 - onks toi sopiva autooni? Kun tuo lähtee vasta 91 vuodesta ja auto on 1990 vuoden kappale. Mitään merkittävää tapahtunut 90-91 vuoden mallien välillä? Mitään eroja edes? Voiko huoletta tilailla tuon kirjan?

Hanhi

Jos autosi on sedan korinen niin se on korimallia N13. Tuo laittamasi linkki käsittelee uudempaa N14 korista Sunnya. -91 vuotisista löytyy vielä molempia korimalleja sekaisin. N13 korimallia tehtiin 86-91 eli tässä olisi oikea kirja http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H1378

Monttuman

LainaaJos autosi on sedan korinen niin se on korimallia N13. Tuo laittamasi linkki käsittelee uudempaa N14 korista Sunnya. -91 vuotisista löytyy vielä molempia korimalleja sekaisin. N13 korimallia tehtiin 86-91 eli tässä olisi oikea kirja http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H1378

Kyllä vaan. No mutta ei tuota kirjaa oikein kehtaa ostaa kun mieluummin suomenkielisenä lukisi. Miksihän tuota ei ole suomenkielisenä? :o

Osaisko kukaan vastata muihin kysymyksiini?

AkiH

Lainaa

Miksihän tuota ei ole suomenkielisenä? :o

On sitä ainakin joskus saanut suomeksikin. Kannattaa tutkia esim. huuto.net -sivuja. Yksi löytyy esim. tuosta linkistä http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=67494211.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83