Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sytytystulpista...ja E-moottorista

Aloittaja Sunny-muslimi, marraskuu 24, 2007, 15:29:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sunny-muslimi

Moro, täytyykin kysyä seuraavaa;
Sunny ´87, E16, N13.
-Sytytystulpaksi Boschin ohjekirja suosittaa BPR6ES-tulppaa, kyseisessä kärryssä käytetty aikaisemmin BP6ES:ää ja aina tulpanvaihtojen yhteydessä ostanut saman kuin vanhat tulpat olivat ohjekirjoja lukematta. Eroahan noilla tulpilla on tuo R eli resistori, mutta onko käytännössä mitään eroa noilla tulpilla?

...yksi selitys tuohon olisi...autoon joskus(en tiedä milloin) vaihdettu moottori, voisikohan olla että siihen on vaihdettu E15-kone, jonka suositustulppa tuo BP6ES kaiketi on...eroaako E16- ja E15-koneet ulkonäöllisesti mitenkään? Tähän asti mitä itse varaosia koneeseen hankkinut(vaihdelaatikko käytettynä, kytkinasetelma+levy, erilaisia pikkuosia) niin olen ostanut ne E16-koneeseen ja hyvin on toiminut. Voisiko mistään varmistua mikä kone autossa onkaan kiinni?

EDIT: niin, ja mitä muihin E16-moottorisiin verrannut niin öljyn mittatikku tässä moottorissa on reilusti lyhyempi ja koko mittatikku hieman "piilossa" pakosarjan lämpösuojan alla, toisinkuin muissa E16-koneellisissa on tuo tikku pakosarjan lämpösuojan yläpuolelle jatkettuna. Mittatikussa taitaa olla joku numerokoodi mistä asia selviäisi, mutta nyt auto ja allekirjoittanut eri paikkakunnilla...palaan asiaan tuosta.

Aku_81

Lohkossa kannen alla pakosarjan puolella on moottorin koodi, siitä tunnistaa parhaiten.

cedricfan

R=Resistoritulpat ovat muualla katoavaa kansanperinnettä kun autot ovat ihan eri ikäluokkaa. Siksi kirjat suosittelevat vanhempiinkin mielellään R-tulppia että saataisiin tavalliset katoamaan.
Suomessa vastukselliset tulpanjohdot/-hatut ovat olleet pakollinen katsastusvaruste 60-luvulta, siksi tulpassa ei tarvita radiohäiriönpoiston takia vastusta. Mobiiliin kelpaa siis lähes poikkeuksetta ärrätön versio.
Sytytysjärjestelmien kehittyessä kärjettömiksi muuttui tulpat: ensin lisättiin resistori, sitten kasvatetaan kärkiväliä. Liki kaikissa kärjettömissä kuuluukin siis olla R-tulpat, ja jos tulppatyypin lopussa on esim -11 tai -13 niin tulpassa on myös isompi kärkiväli. Jos noissa käyttää vastuksettomia niin saa itse asiassa huonomman kipinän!

Eli nyrkkisääntönä: jos kärjetön = R-tulpat ja jos kärjellinen = ilman äRrää.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Sunny-muslimi

Asia selvä, täytyy varmistaa tuo moottorin tyyppi ja ostaa seuraavalla vaihtokerralla oikeat tulpat.

Ohimennen kysytään vielä, onko E15-motissa vielä kärjellinen sytytys kun muistaakseni v. 85 paikkeilla Sunnyyn tuli kärjetön sytytys? Muistanko oikein?

AkiH

LainaaAsia selvä, täytyy varmistaa tuo moottorin tyyppi ja ostaa seuraavalla vaihtokerralla oikeat tulpat.

Ohimennen kysytään vielä, onko E15-motissa vielä kärjellinen sytytys kun muistaakseni v. 85 paikkeilla Sunnyyn tuli kärjetön sytytys? Muistanko oikein?

Muistat oikein, faceliftin yhteydessä Sunnyyn tuli kärjetön sytytys.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

take

Virallisesti kai -83 lopusta alkaen on face-lift jossa tuli jo kärjetön. Käytännössä vielä -84 rekisteröidyt näkyy olevan kärjellisiä. Suosittua on vaihtaa kärjetön jakaja uudemmista kun se sopii bolt-on.

Suurin ero noilla tulpilla ei ole kuin R-tulppien kovempi hinta. >:( Siksi niitä kelpaa suositella mihin vaan. Merkkihuollossa laitetaan edelleen "ärrättömiä" tulppia E-koneisiin paremman toimivuuden takia. Nämä vanhimmat kärjettömät ei kuitenkaan ole niin ybertehokkaita kun huomioidaan vielä tavattoman pitkät sytytyskaapelit. Pelkkä sytytysjohtojen yhteisvastus on jo niin suuri että kun lisätään vielä pyörijän ja jakajan kannen ilmaväli vastuksiin niin se 5 kilo-ohmia lisävastusta tulpassa alkaa mennä jo sietokyvyn rajoille. Ero tulee esille parhaiten tietysti ääriolosuhteissa. Kostealla tai kovassa pakkasessa kone toimii jouheammin. Eikä jakajaan päätyvä kosteus aiheuta totaalista hyytymistä. JA tästä ei tartte tulla väittämään ettei ole kokemusta!!!!!! Kysymys on ihan yksinkertaisesta asiasta kun kosteus johtaa sähköä kyllä mutta huonosti. Ja sähkö on justiin samanlaista kuin minäkin: menee siitä mistä helpoiten pääsee. ;D Kaikki ylimääräinen lisävastus aiheuttaa helpommin läpilyöntejä ja kipinän eksymistä väärään paikkaan.

Vasta kun tuli nämä kärjettömät joissa puola on jakajan kyljessä niin puolan johdin tuli niin lyhyeksi että kokonaisvastus puolalta tulppaan lähes puolittui jolloin se 5 kilo-ohmin häiriönpoistaja on oikeasti tarpeen siellä tulpassa. Lisäksi puola on sitten ihan eri tyyppinenkin. Vanhoja paljon tehokkaampi ns. kuiva puola. Vanhemmissa on vielä öljyjäähdytteinen. Lisäksi kosteusongelmat on vähän pienempiä puolan paremman sijoituksen ansiosta. Tavallisin kosteusongelma E-koneissa on puolan korkeajännitenavasta puolan (-) napaan hyppäävä kipinä. Tätä pahentaa liian suuri kokonaisvastus virtapiirissä.

Tuo öljytikun sijoitus kuulostaa kyllä E13 koneelle. E15 ja E16 koneissa öljytikku tulee pakosarjan läheltä venttiilikopan tuntumaan. 6 lämpöarvon tulpat toimii ihan hyvin myös E13 ja E15 koneissa mutta 5 lämpöarvoa ei passaa laittaa E16 koneeseen. Tai jos laittaa niin sitten hyvin rauhallista ajoa. Itsellä suli 2kpl 5 lämpöarvon tulppia E16 koneessa normi moottoritieajossa. Ja eihän sulanut elektrodi voinut joutua muualle kuin pakoventtiilin väliin ja venttiilit suli myös. Paras olisi tarkastaa se koneen tyyppi siitä pakosarjan vierestä. Muuten suurimpaan osaan E-koneista käy samat varaosat. Kytkinkin määräytyy vauhtipyörän mukaan ja vauhtipyörätkin taas sopii keskenään.

Oletko imusarjan tiivistettä vaihtanut? Se on ainakin erilainen E13 moottorissa jos taas ei ole laitettu E15/E16 koneen sylinterikantta. Nekin taas sopii keskenään. ;D Tietty joku on sen öljytikun tai sen suojaputken voinut katkaista ja laittaa E13 moottorista vastaavat.

Jos jakohihnan olet vaihtanut E16 mukaan niin sitten se on E15 tai E16. E13 lohko on niin paljon matalampi ettei sen hihnaa saa venytettyä E15 tai E16 koneisiin paikalleen. Toisinpäin en kyllä ole kokeillut että riittäisikö E13 koneessa kiristysvara pitemmälle hihnalle. Epäilen kyllä.

Eli lyhyesti E13 ja E15 koneisiin BP5ES ja E16 koneeseen BP6ES

Sunny-muslimi

Huh tulipa informaatiota...
http://www.autozone.com/az/cds/en_us/0900823d/80/13/1a/e0/0900823d80131ae0/repairInfoPages.htm
Tuon linkin ylimmässä kuvassa näkyy öljyn mittatikun pituus sellaisena kuin se omassa kärryssä on. Harmi kun ei ole auton aikaisemmasta historiasta kovin paljoa tietoa...lahjahevosen suuhun ei kait katsota.

Tuossa linkissä kylläkin lukee että 1982-87 E15 and E16S Engines, eli voisiko alkupään E16-moottoreissa olla tuo mittatikku eripituinen kuin myöhemmän sarjan? Huomenna kaikki selviää kun pääsen kurkkaamaan konepellin alle.

Eroaako kärjellisen/kärjettömän virranjakaja ulkoasultaan miten?

take

Kärjellisessä jakajan kansi on kiinni klipsuilla.
Kärjettömässä taas ruuveilla.

AkiH

LainaaVirallisesti kai -83 lopusta alkaen on face-lift jossa tuli jo kärjetön. Käytännössä vielä -84 rekisteröidyt näkyy olevan kärjellisiä. Suosittua on vaihtaa kärjetön jakaja uudemmista kun se sopii bolt-on.
Jos minä osasin tihrustella FASTista oikein, niin muuallapäin maailmaa ensimmäiset faceliftatut tulivat 11/83 ja Euroopan mallit 2/84.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Sunny-muslimi

#9
Lainaa
Jos jakohihnan olet vaihtanut E16 mukaan niin sitten se on E15 tai E16. E13 lohko on niin paljon matalampi ettei sen hihnaa saa venytettyä E15 tai E16 koneisiin paikalleen. Toisinpäin en kyllä ole kokeillut että riittäisikö E13 koneessa kiristysvara pitemmälle hihnalle. Epäilen kyllä.

Toissakesänä vaihdoin jakohihnan, E16-moottoriselle sen tilasin. Katselin Motonetistä, 1.3- ja 1.6-litraisilla jakohihnat eri varaosakoodilla. Tuo puhuisi sen puolesta että motti olisi siis joko E16 tai E15.

Lainaa
Oletko imusarjan tiivistettä vaihtanut? Se on ainakin erilainen E13 moottorissa jos taas ei ole laitettu E15/E16 koneen sylinterikantta. Nekin taas sopii keskenään. ;D Tietty joku on sen öljytikun tai sen suojaputken voinut katkaista ja laittaa E13 moottorista vastaavat.

Ei ole tullut tuota vaihdettua...harmi kun edellisellä omistajalla ei ole tallessa mitään dokumentaatiota auton aikaisemmasta historiasta.

LainaaKärjellisessä jakajan kansi on kiinni klipsuilla.
Kärjettömässä taas ruuveilla.

Tässä on kahdella ruuvilla joten homma tuntuu olevan selvä. Kiitos vastanneille!

Katson vielä huomenna sen moottorimerkinnän, samoin kuin tuon lyhyemmän öljyn mittatikun kyljessä olevan numero-kirjainkoodin jos sen perusteella saisi jotakin selville.


Jylppy

Lainaa
Eli nyrkkisääntönä: jos kärjetön = R-tulpat ja jos kärjellinen = ilman äRrää.

Eli kannattaisko mun laittaa tuohon L18:een BP5ES:n sijasta BPR5ES:t, kun siellä on jälkiasennettu Ignitorin kärjetön sytkä?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

LainaaEli kannattaisko mun laittaa tuohon L18:een BP5ES:n sijasta BPR5ES:t, kun siellä on jälkiasennettu Ignitorin kärjetön sytkä?
Mulla on Ignitor ja resistorittomat koska puola on vanha vakiopuola. Tosin ne tulpat on Boschin Superneloset :D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Sunny-muslimi

Eli öljyn mittatikussa on merkintä "01M08", voisiko tuo valaista hieman asiaa Sunnyn moottorin tyypistä?
Täytyy lohkosta katsoa se merkintä vielä kun valaistusolosuhteet olisivat otolliset.