Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

K10 MA12 -90 vaihdelaatikkovikaa

Aloittaja L00P, syyskuu 27, 2007, 18:01:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

L00P

1, 3 ja 5 ei toimi kunnolla. tuntuu ettei kyseiset vaihteet mene kunnolla päälle, jolloin ne pomppivat pois päältä jatkuvasti.

3 toimii parhaiten, mutta 1 ja 5 ei meinaa enää pysyä päällä millään.

Vika on siis ajan myötä vain pahentunut johtuneeko sitten rattaiden kulumasta vai mistä...

Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään. 2, 4 ja pakki toimii vallan mainiosti.

matti.l

kannattaa vähän tutkia enne kun alkaa hutkia,eli kannattaa katsoa että vaihde vivut on kunnossa ja muut kumi kannake härpäkkeet,
jollei ulkoista vikaa löydy,niin sitten vasta laatikkoa auki tai sitten jostain uusi ehjä laatikko
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

L00P

Aika kauan edellisestä postauksesta, mutta vihdoin pääsin työn pariin...

Mootorin takana oleva tukikumi oli kuin olikin hajalla joten ajattelin ensin että sen vaihtamisellahan tässä selvittäisiin, mutta toisin kävi  ;D (jotenkin yllättävääkö?)

Ongelma ei siis poistunut tällä kaikki muut kumit ovat ehjiä...

Tuen vaihdon jälkeen vaihteet kumminkin pysyivät päällä, jos hieman käytti voimaa ja survaisi ne sisään. Edelleenkin 2, 4 ja R toimii moitteetta.
Tästä yksi kysymys: Miten valitsinvivun pituussäätö olisi voinut muuttua, kun jotenkin vieläkin tuntuu että vivusto ei työnnä vaihteita kunnolla päälle?

No ei tämä jää tähän ajattelin että otan heppauksen auki siitä pituussäädöstä ja kokeilen, mutta ensin laitan uudet öljyt lootaan, jos se vaikka jotain auttaisi ;D No valutin öljyt pois ja hieman heikossa hapessa ja jostain syystä mahdollisesti hieman vähissäkin olivat(ei pintapuolisia vuotoja missään).

Sitten aloin laittamaan uutta tupaan ja voihan perse sentään kun on tiukassa tuo nopeusmittarin "anturi"  ::)  Ja niinhän siinä kävi ettei se siitä lähtenyt suosiolla millään ja loppupeleissä ulosvetäjäpatentilla sain ensin siitä kierteet menemään ja tämän jälkeen hieman voimaa käyttämällä sain halkeamaan koko paskan  :-?
Toinen kymysys: Onko motonetin nopeusmittarin vaijeri/anturi paketissa tosiaan tuo anturikin, vai joutuuko kävelemään merkkiliikkeeseen?

Edellisestä suivaantuneena tempaisin sitten koko laatikon irti ja tuolla se nyt makaa autotallin lattialla  :D

Kokeilin huvikseni valitsemesta käännellä ruuvarilla ja olin huomaavinani ainakin yhden vian. Vapaalla pienelle päin kääntäessä ei ole mitään vastusta. Eli vaihteisto ei palauta keskiasentoon samalla tavalla, kuin 5/R:n suunnalta.
Kolmas kymysys: Pitääkö tuon palauttaa vapaalla samalla tavoin molemmilta puolilta aina keskiasentoon eli 3./4. kohdalle?

Tuota valitsinta käännellessäni kaikki vaihteet lopsahtivat kumminkin helposti paikoilleen, joten en tiedä onko siellä sen suurempaa vikaa. Tosin suurta momenttiahan en saa aikaiseksi, eli jos vaihteisto sattuu jostain syystä työntämään nuo ylemmät vaihteet pois paikaltaan kovassa rasituksessa. Tämä ei kumminkaan tunnu kovin uskottavalta, koska 5. ja 1. valinta tapahtuu kokonaan eri tangoilla, eli mikään muu ei varsinaisesti näitä yhdistä, kuin se että ovat akselin ääripäät ja tämähän viittaisi siihen, että jostain syystä vivusto ei työnna vaihteita kunnolla tupaan. Vai?

Vimonen: Onko jotain mitä nyt kannattaisi tehdä, kun tuo loota tuolla lattialla makaa? Niin ja mistä kannattaa metsästää noita lootan osia, jos siellä nyt satuu olemaan jotain isompaa?

Cedricisti

Eipä sillä tikun vatkaamisella yleensä pysty kovin laatikon kuntoa diagnosoimaan. Laatikko auki ja laakerivälyksiä ja hampaiden kuntoa jne. tutkimaan ja uutta palikkaa vaihtamaan.

Tosin se että maksaako se vaivaa, on toinen juttu. Vaihtolaatikko voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.

L00P

LainaaEipä sillä tikun vatkaamisella yleensä pysty kovin laatikon kuntoa diagnosoimaan. Laatikko auki ja laakerivälyksiä ja hampaiden kuntoa jne. tutkimaan ja uutta palikkaa vaihtamaan.

Tosin se että maksaako se vaivaa, on toinen juttu. Vaihtolaatikko voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.

No onhan tässä sentään jo jotain muutakin tehty kun tikkua vatkattu..., jos vaikka lukisit uudelleen ja huolella koko viestin. Kritisoin nyt hieman aiheesta Cedricisti:n viestiä: Ensimmäiseenkään kysymykseen ei vastattu vaikka ne oli korostettu. Tiettävästi tarkoitin jotta näihin asioihin haluaisin vastauksia.

Tämän foorumin kuuluisi ja pitäsi olla Nissan harrastajien foorumi, joten olettaisin että uusia foorumilaisia rohkaistaisiin ja opastettaisiin tekemään, jotta saataisiin lisää asiantuntevia käyttäjiä tännekin palstalle. Etenkin tässä tapauksessa, koska minusta minusta tuntuu, että ratkaisu ei ole aivan niin yksiselitteinen kuin vastaus antaa ymmärtää.

Ymmärrän toki että helpompaa olisi käydä hakemassa n.200€:lla(+/-100%) purkulaatikko jostain purkamosta, mutta kuka sanoo ettei se ole pikkuhiljaa aivan samassa pisteessä ja onko vika lopulta edes siellä lootassa?

Mitä jos koetettaisiin uudelleen löytyyhän noita laakerikauppja ja pakolliset rattaan voi sitten vaikkapa käydä hakemassa sieltä romikselta, jos ei kukkaro kestä merkkiliikkeen hintoja.

Kehtaisikohan joku asiantunteva ihminen vastata?

Hanhi

Jos laakeria joutuu uusimaan niin ei muuta kuin vanha irti ja lähimpään laakeriputiikkiin. Varmasti saa halvemmalla kuin alkuperäisen. Itse juuri uusin Sunnyyn kesällä laakeria vaihteistoon.

take

LainaaAika kauan edellisestä postauksesta, mutta vihdoin pääsin työn pariin...

Mootorin takana oleva tukikumi oli kuin olikin hajalla joten ajattelin ensin että sen vaihtamisellahan tässä selvittäisiin, mutta toisin kävi  ;D (jotenkin yllättävääkö?)

Ongelma ei siis poistunut tällä kaikki muut kumit ovat ehjiä...

Tuen vaihdon jälkeen vaihteet kumminkin pysyivät päällä, jos hieman käytti voimaa ja survaisi ne sisään. Edelleenkin 2, 4 ja R toimii moitteetta.
Tästä yksi kysymys: Miten valitsinvivun pituussäätö olisi voinut muuttua, kun jotenkin vieläkin tuntuu että vivusto ei työnnä vaihteita kunnolla päälle?

No ei tämä jää tähän ajattelin että otan heppauksen auki siitä pituussäädöstä ja kokeilen, mutta ensin laitan uudet öljyt lootaan, jos se vaikka jotain auttaisi ;D No valutin öljyt pois ja hieman heikossa hapessa ja jostain syystä mahdollisesti hieman vähissäkin olivat(ei pintapuolisia vuotoja missään).

Sitten aloin laittamaan uutta tupaan ja voihan perse sentään kun on tiukassa tuo nopeusmittarin "anturi"  ::)  Ja niinhän siinä kävi ettei se siitä lähtenyt suosiolla millään ja loppupeleissä ulosvetäjäpatentilla sain ensin siitä kierteet menemään ja tämän jälkeen hieman voimaa käyttämällä sain halkeamaan koko paskan  :-?
Toinen kymysys: Onko motonetin nopeusmittarin vaijeri/anturi paketissa tosiaan tuo anturikin, vai joutuuko kävelemään merkkiliikkeeseen?

Edellisestä suivaantuneena tempaisin sitten koko laatikon irti ja tuolla se nyt makaa autotallin lattialla  :D

Kokeilin huvikseni valitsemesta käännellä ruuvarilla ja olin huomaavinani ainakin yhden vian. Vapaalla pienelle päin kääntäessä ei ole mitään vastusta. Eli vaihteisto ei palauta keskiasentoon samalla tavalla, kuin 5/R:n suunnalta.
Kolmas kymysys: Pitääkö tuon palauttaa vapaalla samalla tavoin molemmilta puolilta aina keskiasentoon eli 3./4. kohdalle?

Tuota valitsinta käännellessäni kaikki vaihteet lopsahtivat kumminkin helposti paikoilleen, joten en tiedä onko siellä sen suurempaa vikaa. Tosin suurta momenttiahan en saa aikaiseksi, eli jos vaihteisto sattuu jostain syystä työntämään nuo ylemmät vaihteet pois paikaltaan kovassa rasituksessa. Tämä ei kumminkaan tunnu kovin uskottavalta, koska 5. ja 1. valinta tapahtuu kokonaan eri tangoilla, eli mikään muu ei varsinaisesti näitä yhdistä, kuin se että ovat akselin ääripäät ja tämähän viittaisi siihen, että jostain syystä vivusto ei työnna vaihteita kunnolla tupaan. Vai?

Vimonen: Onko jotain mitä nyt kannattaisi tehdä, kun tuo loota tuolla lattialla makaa? Niin ja mistä kannattaa metsästää noita lootan osia, jos siellä nyt satuu olemaan jotain isompaa?

Kysymys numero yksi: Ei se pituussäätö välttämättä muutu jos ei joku ole räpeltänyt. Kuitenkin vivustossa on jotain puslia pakko olla. Oletko tutkinut? Juuri 1,3,5 jotka on ylhäällä niin viittaisi kuluneisiin pusliin. Alapuolelle yleensä on pitempi liikevara kepissä niin 2,4,R menee kunnolla. Tämä siis osittainen veikkaus oireiden perusteella autoa näkemättä.

Numero 2:
En ole ainakaan muihin autoihin saanut vaijerin mukana anturia joten käytetty osa esim. hajonneesta lootasta tai sitten merkkiliikkeeseen.

Numero 3:
Micran lootaan en ole päässyt tutustumaan mutta ainakin sunny, almera, primera ja maxima on sellasia että 5 ja R kohdalta on paljon jäykempi jousi palauttamaan siihen 3 ja 4 kohtaan. 1 ja 2 kohdalta aikas löysä. Sunnyssä on sitä varten lisäjousi vaihdekepin alapäässä.

Viimeinen:
Laakerien löytäminen on joskus työn takana. Parhaiten löytää kun ottaa laakerit pois ja numeron perusteella lähtee hakemaan. Itse en välttämättä paljoa tekisi jos kerran ei kahise, rutise tai muuten ääntele. Äänetöntä laakerivikaa ei ole vielä tullut vastaan. Ainut mikä ehkä kannattaa on avata kuori ja tarkastaa siirtäjien kunto. Kaverin N16 almerasta hävisi 4. vaihde niin että ensin ei aina mennyt heti päälle, sitten alkoi olemaan työlästä saada päälle ja lopulta vain tuurilla saattoi mennä 4 päälle. Syy: 3-4 siirtäjä kulunut nimenomaan 4 vaihteen puolelta. :o Oli muuten hyvä kilohinta alumiinille. ;D

PS. Kumpa saisi useammin vastailla näin hyvin valmisteltuihin kysymyksiin. ;)

eetu

Itse olen sitä mieltä että, juuri Micran laatikkoa ei kannata alkaa hirveemmin remppaamaan..  Nimittäin jos laskee noi laakerien hinnat ja jumalaton työ niin ei lyö leiville. ja etenkin jos vielä noi pykälät alkaa temppuilla niin yleensä hajalla on jo muutakin.  Itse ostaisin toisen laatikon Esim. niin että kävisi kokeilemassa jotakin sellaista autoa, mitä myydään varaosiksi ja joka vielä liikkuisi omin voimin, Eli voisi testata tuon laatikon paikanpäällä, silloin voi olla aika varma että saa hyvän lootan.... kun on päässyt sen itse toteamaan että pykälät pysyy päällä jne.....  Näissä laatikoissa on lähes aina tyyppivikana tuo pakkivalojen anturin hajoaminen, joka ei ole ihan helppo korjata.  Eli kannattaa kokeilla tuo pakkivalojen syttymis jutska, jos sen vaan pääsee kokeilemaan.... Nopein homma on tuo että hommaa toisen laatikon ja auto on taas ajossa ;)    
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

L00P

Jep kiitoksia kaikille. Mukavaa, kun saa asiallista keskustelua aikaiseksi.

Tuon vaihdelaatikon joudun kumminkin avaamaan, jotta saan sen halenneen anturin osan pois sieltä reijästä. Samalla voisi sitten kai vähän silmämääräisesti tutkiskella kulumisia ja koettaa laakereita hieman pyöritellä jotta kuuluko rohinoita.

Lähdempäs katsomaan vielä kerran tuon vivuston läpi, jotta saadaan varmuus ettei siellä nyt enää ole mitään sanottavaa.

Kiitoksia ja jos tulee jotain mieleen niin rohkeasti vain postia tulemaan kaikki apu on tervetullutta  :)

BA

#9
Ja jos vivuston puslista löytyy väljää, ja koneen kannatinkumi oli rikki ja jo vaihdettu, niin 1+1=vian todennäköinen alkuperäinen aiheuttajakin on jo korjattu. ;)

Rikkinäinen tukikumi on käynyt varmasti jonkun osan päälle, mutta minkä?