Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

MA12 ahdettuna -87 Micraan?

Aloittaja jsr, heinäkuu 25, 2005, 22:15:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jsr

Eli tarkoitus olisi tehdä otsikon mukainen tekniikanvaihto Micraan säännösten mukaan. Onko vanhemman ja uudemman k10:n jarruissa ja jousituksessa eroja vai saako 1,2:n koneen heittää suoraan 87-malliseen ilman alustan muutoksia?Ajatuksena olisi koneessa käyttää Mitsun TD025 -ahdinta ja laskea puristukset kahdella kansipahvilla kasin nurkille. Ahdot siten, että teho jää laillisesti 72 hepan alle. Sopiva kaasutin vai kaasari yleensäkään? Onko kenelläkään kokemusta kaasuttimen asennuksesta turbon imupuolelle? Entä cooleri ja dumppi tässä tapauksessa? Kohtuullisella opiskelijan budjetilla pitäis edetä.  Vähän tietoa, monta kysymystä..   Kokemuksia, ideoita ja vankkaa tietoa otetaan vastaan! ;)

andyks

#1
LainaaEli tarkoitus olisi tehdä otsikon mukainen tekniikanvaihto Micraan säännösten mukaan. Onko vanhemman ja uudemman k10:n jarruissa ja jousituksessa eroja vai saako 1,2:n koneen heittää suoraan 87-malliseen ilman alustan muutoksia?
Ei ole eroja.. saa laittaa..

Lainaa
Ajatuksena olisi koneessa käyttää Mitsun TD025 -ahdinta ja laskea puristukset kahdella kansipahvilla kasin nurkille. Ahdot siten, että teho jää laillisesti 72 hepan alle. Sopiva kaasutin vai kaasari yleensäkään?
Eipä taida ihan kasin nurkille kahdella pahvillakaan laskea.. mutta eiköhän ne riittävästi laske... Jotkut väittää että tuo vakiokaasari kestää paineet.. mutta tarvitsee sitten toki korkeapainebensapumpun ja ahtojen mukaan säätyvän bensapaineensäätimen...

Lainaa
Onko kenelläkään kokemusta kaasuttimen asennuksesta turbon imupuolelle? Entä cooleri ja dumppi tässä tapauksessa? Kohtuullisella opiskelijan budjetilla pitäis edetä.  Vähän tietoa, monta kysymystä..   Kokemuksia, ideoita ja vankkaa tietoa otetaan vastaan! ;)
Eipä ole kokemusta mutta tuntuu että tuo bensapaineen nosto ja kaasarin käyttö painepuolella olisi toimivampi ratkaisu.. mutta jokatapauksessa molemmilla ratkaisulla toimivuus on vähän niin ja näin ja bensankulutus todennäköisesti aika huima :P

Itsellä on vastaava projekti juuri menossa/alkamassa... -87 micraan on jo heitetty 1.2 kone kahdella kannentiivarilla paikoilleen. Turboksi on jo hankittu KKK K14 (saa nähdä miten toimii). Bensapuoli olisi tarkoitus hoitaa ruiskulla.. suuttimiksi on hommattu saabin vakiot 180cc suuttimet (riittänee sinne 140hepan tietämille.. tuskin saa MA12 koneesta enempää irti).. ja ruiskua (ja sytkää) tulee ohjaamaan megasquirt.. toki menee pakosarja ja imusarja kokonaan uusiksi mutta itse koen tuon ainoaksi ratkaisuksi joka oikeasti edes voi toimia tyydyttävästi.... ::)

Mutta jos meinaat sitä kaasaria jotenkin käyttää.. niin älä osta sitten kattimallia... koska niissä on se kaasari aivan erilainen toiminnaltaan ja ei oikein sovellu turbokäyttöön millään (eikä kyllä oikein normaalikäyttöönkään :P)

Niin ja eipä tuota oikein opiskelijan budjetilla... ruiskun osiinkin menee ainakin 400-450euroa... plus sitten turbo plus kaikki ahtoputket ja kuuleriinkin äkkiä parisataa uppoaa... ja tietysti hitsivehkeet sun muut pakosarjaa varten... kannattaa miettiä ennenkuin projektiin ryhtyy... itse en miettinyt... mutta pakko se on nyt loppuun saattaa ;D

ja lisää muokkausta...

eli mitään alustaa tai jarruja yms ei tarvi muuttaa jos saa nuo tehot pysymään alle 72hepan.. mutta eteen menee heittämällä uudemman K11 micran olka-akselit ja navat.. (romiksilla maksaa siinä 80-100e/kpl) ja niihin menee heittämällä diesel sunnyn satulat ja jäähdytetyt 240mm levyt (100e ehkä...?).... ja taakse täytyy vaihtaa vakio cherryn jarrusylinterit...
noilla jarrumuutoksilla parantaa omaakin turvallisuuttaan aikalailla ja saa verrattua micra superturbo malliin jolloin tehoraja nousee tuonne 130hepan tietämille.. ja sillä saa kyllä sitten jo rauhassa ottaa kaiken irti.. ::)

mikan

Onko sun Micra rekisteröity ennen vain jälkeen 7/87? Jos jälkeen niin vaatii päästöjen takia katalysaattorin kun ahdat sen (tai ainakin se on se helpoin tapa).
Imupuolen kaasari on huomattavasti helpompi säätää ja sinne voi laittaa "minkä vaan". Painepuolella taas säätö on konstikkaampaa ja vaatii paineistamiseen soveltuvan kaasarin. Itse olen käyttänyt painepuolella Weberiä ja Dellortoa, mutta kyllä suositukseni on laittaa ruisku.
Jos tavoittelee laillista 72 hepan tehoa, niin turha on edes konetta avata ja laskea puristuksia.

Imupuolen kaasarin kanssa ei oikein voi käyttää cooleria ja dumppia. Mutta noin pienillä tehoilla ja ahtopaineilla ei niille ole kyllä tarvettakaan.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

jsr

Auton rekist. pvm. on 9.7.87 eli ilmeisesti vaatii katin turbotuksen jälkeen? Miten mahtaisi toimia vapari 1,5:n Cherryn kaasari suuremmilla suuttimilla imupuolella tai paineistettuna painepuolella? Kokoluokka voisi olla aika sopiva.. Ja tämä mainittu 72 heppaa saattaa tietysti hiukan pompsahdella katsastuksen jälkeen :D Alunperin on ollu tarkoitus lähteä ainaki liikkeelle kaasarin kanssa, mutta onhan ne jo hiukan historiaa virityksessä. Ei Megasquirtikään mahdoton ajatus ole ja pysyis jotenkin ehkä vielä budjetin sisällä. Millasiin hintoihin se tarkalleen tulis ja mitä muita hankintoja se vaatii? Ei oo mitään tietoa kyseisestä ruiskusta muuta kuin että se on halpa, melko toimiva ja pirun suosittu. Miten sytkän ohjaus sen kanssa???

TatXa

Taas mielenkiintoisia projekteja.

Jos itse alkaisin micraa virittämään kiinnittäisin tosissaan huomiota alustaan ja jarruihin. Turvakaari ei myöskään olisi pahitteeksi. Ei kuitenkaan ole tarkoitettu kovaan ajoon tuo malli.

andyks

#5
LainaaAuton rekist. pvm. on 9.7.87 eli ilmeisesti vaatii katin turbotuksen jälkeen? Miten mahtaisi toimia vapari 1,5:n Cherryn kaasari suuremmilla suuttimilla imupuolella tai paineistettuna painepuolella? Kokoluokka voisi olla aika sopiva.. Ja tämä mainittu 72 heppaa saattaa tietysti hiukan pompsahdella katsastuksen jälkeen :D Alunperin on ollu tarkoitus lähteä ainaki liikkeelle kaasarin kanssa, mutta onhan ne jo hiukan historiaa virityksessä. Ei Megasquirtikään mahdoton ajatus ole ja pysyis jotenkin ehkä vielä budjetin sisällä. Millasiin hintoihin se tarkalleen tulis ja mitä muita hankintoja se vaatii? Ei oo mitään tietoa kyseisestä ruiskusta muuta kuin että se on halpa, melko toimiva ja pirun suosittu. Miten sytkän ohjaus sen kanssa???


Englannissa ovat käyttäneet tuota micran vakiokaasaria (en tiedä onko isommat suuttimet.. periaatteessa kai ei vaadi koska bensanpaineet kasvaa.. en osaa sanoa) turbon kanssa painepuolella.. ja riittänee kun pienillä paineilla ajaa... en paljoa sen suurempia paineita edes kaasarilla ajattelisi..

Mutta jos ruiskua ajattelet niin tässä vähän kustannuksia omasta projektista.. tosin en tiedä saako helposti samaan hintaan osia mistään..

Megasquirt.. partcolta saa valmista rakennussarjaa, mutta sen piirilevy on todella huono.. parempi jos tekee tai saa jonkun kaverin tekemään Turtanan suunnitteleman levyn (löytyy www.finsquirt.net foorumilta) Partcon sarjan hinta noin 140euroa.. ja turtanan levylle päästäneen suunnilleen samaan hintaan jos jättää turhia ominaisuuksia pois..

Kaasuläppäkotelo Turbo Cherryn E15ET vakio ~42mm..+läpänasentoanturi 40euroa

Suuttimet Boschin 180cc (Saabista ainakin löytyy) 45euroa..

Ilmanlämpöanturi 10-20euroa.. esim. motonetin numero 37-3318 toiminee kohtalaisesti turbokäytössä...11euroa..
Boschilta saa joitain nopeampia antureita, mutta hinnat ovat siellä 30euron hujakoilla.. vaihtaa sitten jos tuo motonetin anturi ei riitä..

Vedenlämpöanturi... joko vakio ja tekee sille uudet lämpötilakartat megasquirttiä varten... (eli mittaa eri lämpötiloissa resistanssin... tai sitten saattaa jopa löytyä netistä suoraan anturille datalehti jossa valmis kartta..)
Tosin vakiota käytettäessä en ole vielä miettinyt kuinka ratkaisen tuon normaalin lämpömittarin toiminnan samalla anturilla.. voi olla että t-haaralla joutuu laittamaan toisen anturin ja käyttämään megasquirtille omaa anturia.. tässä tapauksessa kannattanee valita joku finsquirtin foorumilla mainituista antureista sillä niihin löytyy suoraan kartat megasquirttiä varten.. hintaa noilla nyt ei paljoa ole.. 10e tai alle..

Lambda... ei ole pakollinen megasquirtin toiminnan kannalta mutta turbotusta ajatellen kannattaa laittaa ettei pääse laihalle.. itse ajattelin käyttää motonetista löytyvää kattimicran lambdaa (32e).. jos se ei kunnolla toimi niin sitten täytynee katsoa jotain parempaa tilalle.. (bilteman lambdoja en suosittele.. kaverilla hajonnut 4 kahdessa vuodessa :))

Bensapumppu... todennäköisesti ostan käytettynä 1.9 GTI pösön ulkoisen ruiskupumpun jos vaan saan myyjän kiinni... 40eurolla..

Bensapaineensäädin... Moposportilta FSE:n säädettävä bensapaineensäädin.. 67euroa...

Näistä yhteenlaskettuna... 385euroa...

Ja sitten tulee tietysti vielä kaikennäköstä "pikkutavaraa" joihin menee pirusti rahaa... plus imusarjan työstöt suuttimia varten ja läppäkotelon sovittaminen imusarjaan... bensaletkut... letkukiristimiä ja kaikenmaailman letkukaroja yms... plus työkaluja todennäköisesti joutuu jotain ostelemaan... :P sanotaan että kyllä vähintään siellä 500euron hujakoilla liikutaan...

ja siis nuo vain että saa sen ruiskun pelaamaan...
sitten turboa varten tietysti itse turbo.. itse sain kkk k14 ahtimen 40eurolla :P välystä vähän mutta saa kelvata ainakin aluksi... dumppiin saa varata semmosen 60-100euroa.. ja välijäähyistä ei sitten oikein tiedä mutta jossain 50-200euron välillä pyörii hintahaarukka.. tuurilla saa hyvän halvalla...
ja turboa varten toki täytyy myös tehdä sovite alkuperäiseen pakosarjaan.. tai kokonaan uusi pakosarja.. itse teen kokonaan uuden sillä tuo vakio on aika naurettava virtaukseltaan :)

Ja sytkän ohjauksesta... tarvitsee partcon levyyn muutaman pienen muutoksen.. turtanan levystä muutokset löytyy jo valmiina... tarvitsee triggeröinnin vaikkapa ihan kärjiltä tai sitten tuosta uudemmasta (ei kattimallin) kärjettömästä induktiivisesta sytkästä... mutta noita varten täytyy sitten jättää virranjakajan alipainesäätö pois käytöstä ja lukita keskipakosäätö jollain paikoilleen... helpoin olisi käyttää triggeröintiin kattimicran jakajaa jossa ei ole keskipako eikä alipainesäätöä.. pelkkä optinen triggerilevy...(ainoa vika on hinta... 70-100euroa romiksilla)
Kipinää varten tarvitaan jonkinlainen sytkänvahvistin (taitaa jossain 30euron kieppeillä olla hinnat... tee-se-itse malleja saa halvemmalla) sillä megasquirt ei jaksa antaa virtaa riittävästi puolalle.. kipinän voi sitten jakaa ihan perinteisesti virranjakajalla.
Toinen vaihtoehto on jakaa kipinä fordin EDIS systeemillä mutta se tulee aikalailla hintavammaksi eikä siinä kai juurikaan mitään etua saavuta...

andyks

#6
LainaaTaas mielenkiintoisia projekteja.

Jos itse alkaisin micraa virittämään kiinnittäisin tosissaan huomiota alustaan ja jarruihin. Turvakaari ei myöskään olisi pahitteeksi. Ei kuitenkaan ole tarkoitettu kovaan ajoon tuo malli.


Näin on... tuolla vakioalustalla ei todellakaan juhlita :) Itsellä nuo cobran 40mm madaltavat ja parantavat ajoa kummasti.. samaten 185/55/R14 kummit..
Ja jarruiksi tosiaan olisi tarkoitus laittaa nuo diesel sunnyn jäähdytetyt 240milliset...
Turvakaaresta paha mennä vielä sanomaan... TeeKoolla pitäisi olla piirustukset niitä varten... jos sitä vaikka joskus jaksaisi sellaiset hitsailla... vaikka en kyllä itse tuota oikeastaan viritäkkään "kovaan ajoon" vaan ihan vaan sen takia että se jaksaisi vähän paremmin kulkea tuolla maantiellä yms.. eikä aina tarvisi kiihdyttää lätkä lattiassa ja uskaltaisi joskus lähteä jotain rekkaa/linja-autoa ohittamaankin :P

Mut kaipa sitä nyt ainakin kerran vois jossain Radalle.com tms tapahtumassa käydä kokeilemassa varttimailia ja vähän rataakin kiertää.. ::)

jsr

Andy, mistä sivuilta löysit tietoa Englannin poikien Microista?                                         Mun auto ilmeisesti tarvitsee katin niin mikä mahtais olla sopivan hengittävä ja edukas, onko kellään kokemusta? Entäpä kytkin MA12ssa, jos tehot nousee 30-40% (tarkoitus olis kork. nostaa 0,5 bariin)? Lähteekö luistamaan ja saako lisäpitoa kuinka helposti? Niin, ja sitten vielä turbon laipoista.. Pakopuolen laipat varmaan kannattaa työstää melko paksusta levystä, 10-12mm?? Laser-/vesileikkuu lienee ainoa järkevä vaihtoehto..?                               Kaikenlaisia näkemyksiä,kokemuksia ja ideoita otetaan projektin tiimoilta vastaan! :)

mikan

LainaaMun auto ilmeisesti tarvitsee katin niin mikä mahtais olla sopivan hengittävä ja edukas, onko kellään kokemusta?  Pakopuolen laipat varmaan kannattaa työstää melko paksusta levystä, 10-12mm?? Laser-/vesileikkuu lienee ainoa järkevä vaihtoehto..?                              

Romuttamolta vaikka joku Saabin katti joka on noin 60 mm liitännöillä. Virtaavuudella ei ole paljon väliä, koska tarkoitus on täyttää vain lain kirjain. Eli päästöt saa ilman kattiakin kohdalleen ja katin sisuskalut voi sitten vaikka korvata suoralla putkella niin ei ole virtausongelmia.

Laipat kannattaa tosiaa tehdä suht vahvasta matskusta, niin pysyy paremmin suorana kun niitä hitsailee. Vesileikkauksesta mulla on hyviä kokemuksia.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

andyks

#9
LainaaAndy, mistä sivuilta löysit tietoa Englannin poikien Microista?                                         Mun auto ilmeisesti tarvitsee katin niin mikä mahtais olla sopivan hengittävä ja edukas, onko kellään kokemusta? Entäpä kytkin MA12ssa, jos tehot nousee 30-40% (tarkoitus olis kork. nostaa 0,5 bariin)? Lähteekö luistamaan ja saako lisäpitoa kuinka helposti? Niin, ja sitten vielä turbon laipoista.. Pakopuolen laipat varmaan kannattaa työstää melko paksusta levystä, 10-12mm?? Laser-/vesileikkuu lienee ainoa järkevä vaihtoehto..?                               Kaikenlaisia näkemyksiä,kokemuksia ja ideoita otetaan projektin tiimoilta vastaan! :)


Tarvitsee katin.. mutta käytännössä sanoisin että jos megasquirtin laittaa niin sitten ainakin saa päästöt pysymään kurissa eli riittää pelkät katin kuoret.. luulis saavan viallisia katteja jostain romikselta halvalla.. mutta motonetista saa niitä jotain perus katteja 99e... kisakatteja taitaa sitten saada johonkin 250e ylöspäin mutta aika turha mun mielestä semmosta laittaa kun mahikset on saada päästöt kuntoon ilmankin kattia..

Ja kyllä lähtee kytkin luistamaan... parannusta ei ainakaan helposti kai saa.. itse ajattelin yrittää sovittaa isompaa kytkintä jostain muusta koneesta.. pitäisi vaan saada tuo kone auki että saisi vähän mittoja.. tiedä vaikka saisi E15 kytkimen sopimaan "heittämällä" (ei eli ei tarttis kun tehdä uudet reiät paineasetelmalle vauhtipyörään..)

Laippojen paksuudesta en osaa sanoa.. itseäkin kiinnostaisi.. 10-12mm tietysti on ihan ok mutta riittäisikö esim 8mm..? itse ajattelin ainakin yrittää työstää nuo laipat itse poraamalla ja pistosahalla... ::) saa nähdä miten onnistuu..

Ja englannin poikien microista on juttua osoitteessa www.micra.org.uk

mutta sieltä on kyllä aika turha kysyä neuvoa.. eivät meinaan kerro juuri mitään muille kuin jäsenille...

Vagisti

#10
Terse Jaku. Kyllä laipat kannattaa tehdä melkein siitä paksusta levystä. Ei vetele niin paljoa hitsatessa ja vähentää laipan plaanauksen tarvetta. (Silti saattaa joutua plaanaamaan/hiomaan, mutta kyllä siihen keinot keksitään ;))

Meitin faija vois kenties jeesata sen vesileikkuun kanssa ja mä voin piirtää laipoista vaikka dwg-kuvat, kun tiedetään, mitä tarvitaan ja paljonko.

Mulla pitäis tosiaan olla yksi 1.5 Cherpan kaasari hyllyllä, sillä voidaan myös kokeilla. Mahtaako Cherryn ja micran kaasarin laipat erota hirveästi toisistaan?-o

Miten cherryn kytkin mahtaa sopia micraan?

Eiköhän me sulle vielä ihan toimiva budjettipeli tehä, vaikka noviiseja ollaankin :D Pääasia, että peukalot on oikeilla paikoillaan..

Niin ja jostain hydrauliikka/letkuliikkeeestä kannattaa hakea jotain ihan perus öljynkestävää kumiletkua. Kestää näin pienet paineet kyllä hyvin.

ILVES-Joe

Velipojan B11 Sunnyssä oli Cherryn turbokone ja parhaiten se toimi yhdellä yksikurkkuisella Weber 32 pdsit-kaasarilla painepuolelle asennettuna, tehoja oli varmaankin yli 130 hepoa eli käyttöautoon ihan tarpeeksi.
Alkuperäistä kaksikurkkuista kokeiltiin mutta ei toiminut hyvin, kuten myös Dellorto DHLA:n kanssa oli ongelmia.

Mainitsemillesi teholukemille tuollainen yksikurkkuinen riittää mainiosti ja on kokonaisuutena varmaankin tsiljoona kertaa helpompi kuin jokin megasquirt ja noin tuhat kertaa helpompi kuin Weberin tai Dellorton tupla.

Noita Weber 32 kannattaa etsiä renuista, opeleista, hmmmm no romikselle vaan etsimään.

Ei yksikurkkuinen ole niin "hienoa" kuin ruisku mutta kannattaa miettiä aiotko ajaa autolla vaiko vain näytellä sitä konetta toisille? mieti mikä painaa eniten, käyttövarmuus, helppo ja yksinkertainen rakenne vai jokin muu asia, punnitse asiat ensin.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

Tuota 1-kurkkuista käytti myös stockman-auto kun aikoinaan ahtoi Sierroja. Mulla oli joskus tuollainen Stockan turbosetti taunusta varten.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

120ZZZ

Rellu 5 turbon 1-kurkkusta solexia on käytetty myös hyvin tuloksin,samaa kaasaria löytyy ehkä 11 turbosta.
Opel Kadetin 1-reikä solexia on käytetty myös painepuolella hyvin tuloksin.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

mikan

#14
Myös luistintyyppisiä (muuttuvakurkkuinen) on käytetty, eli Strömberg ja SU.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

jsr

Terppa vagisti! Hieno juttu jos teidän ukko pystyis leikkaamaan laipat:D Täytyypi pohtia vaikka sunnuntaina niitä laippojen kuvia. Voiskohan verkosta löytyä valmiit kaavat? Onko se muuten kakskurkkunen se serpan kaasari? Kyllä mä melkeen oon päätyny siihen et laittaa kaasarin vaan perinteisesti painepuolelle.. Ykskurkkunen vois olla passeli tähän projektiin yksinkertasuutensa vuoksi, tarkotus ei oo tehdä mitään HIFI-vehjettä vaan toimiva käyttöpeli jossa olis hiukan extrajerkkua. Ulkonäkökin on tarkotus pitää urheilullisen orkkiksena ;) Minkä mallin ja moottorikoon Kadeteissa on ollu tää ykskurkku-Solexi? Missä vaiheessa täytyy alkaa paineistamaan? Miten suuttimien koon kanssa kun laitetaan vapari-kaasari painepuolelle? Turbo-Rellujen 32DIS-Solexi olis varmaan aika bueno, mutta harvinaisempaa herkkua.. Ei kenelläkään ole vapaana sopivan kokoista, hyväkuntosta yksreikä-Webrua, Solexia tai muuta vastaavaa???      

andyks

#16
LainaaTäytyypi pohtia vaikka sunnuntaina niitä laippojen kuvia. Voiskohan verkosta löytyä valmiit kaavat?    

Tuskin on valmiita kaavoja netissä..  :-/ Mitäs laippoja meinaat tehdä? pakosarjan? turbolle? mille turbolle? mullekkin kyllä kelpais pakosarjalle ja KKK K14 ahtimelle laipat.. :) jos samanlaisia teet niin siinähän ne menis samalla.. ja olen valmis maksamaan niistä kyllä..

ILVES-Joe

-70-80 lukujen vaihteen  autoista löytyy noita yksi kurkkuisia kaasareita, alle 1500 cc motin kokona olisi varmaankin se joista alkaa etsimään.
Sopiva yksikurkkuinen kaasari saattaa löytyä ihan mistä autosta vaan, mm Warressa oleva yksikurkkuinen on myös helppo paineistaa...
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Vagisti

#18
Ajatuksena on ollut jo pidemmän aikaa, että ostaisin ison 1x2m levyn ja tekisin sen täyteen erilaisia laippoja.. Saahan semmoisia aina joillekin myytyä :)

en vain tiedä, milloin on aikaa moinen rojekti tehdä.

Aika moneen ahtimeen löytyy kyllä DWG-kuvat netistä, kun viitsii vain etsiä.
Useimmat laipat on kylläkin yksinkertaisia piirtää.

Ajattelin tuossa tänään ihan samaa, että tehdään perinteinen  painepuolen systeemi. Ahtopaineet ovat kuitenkin niin alhaiset, että saattais toimia paremmin.
Myöskin asennushommat taitaa sujua paremmin niin.

Luulisin, että romuttamoilla on hyllyt täynnä vanhojen kadettien/ym romujen kaasareita ja vaikka muutakin ihan käyttökelpoista tavaraa.

Saattaapa joku vanha sähköinen bensapumppukin löytyä jostain romikselta..

Vagisti

#19
Rojekti alkaa pikkuhiljaa käynnistymään ja romppareita on koluttu aika suotuisin tuloksin.

Tällaiset osat pois.... Taitaa olla herkut jopa myytävänä ;)


Ja tällaiset tilalle...


Sleeper-lookkia pikkupuskureilla ja ilman ah, niin kauniita orkkishelmoja yms.. :)



Kaasariksi löytyi rompparilta Lorton FRDC 34.
Toivotaan, että sen saapi paineistettua suunnitellulle n. 0.5bar ahdoille.

Myös Solex DISA 32:sia ja Weber PDSI 32:sia oli rompparin hyllyillä, vaikka siat söisi. Tekeekö semmosilla mitään?

Yksi Solex DIS 32 + huoltosarja olis tuossa myytävänä, mutta kokeillaan nyt ensin tätä.

120ZZZ

Vagistille=
Toi kaasari näyttäis aika buenolta ja uudehkolta,eli helppo saada päästöarvot kohalles.Neulaventtiili täytyy suurentaa kun urbottaa,luultavast freetekniksiksiltä apua löytyy.Koho täytyy olla muovia,ei messinkiä.Kaasarin kannen ja rungon välinen tiiviste kumista,korkkinen ei kestä.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

Samiruoho

Vagisti juttelit että olis tiedossa Solexin 32 Dis kaasutin jollet tartte niin mä olen jo ettinyt jonkun aikaa ja asustelen myös naantalissa joten jos kertoisit miten voisin kysella kaasarista?  ;D

-TICI-

ot- moro mitä muuten maksoit tosta coolerista??? mulla kun on vaan samanlainen...
E10 2kpl ja B310

040-731-69-85

jsr

#23
Solexin DIS 32n oli ainakin pari kuukautta sitten myynnissä Kaarinan Free-Technicsissä 150 Euron hintaan. Kunto oli aika huono, hintaan kuulu joku korjaussatsi. Päätimme Vagistin kanssa laittaa Megasquirtin kaasarin tilalle eli aiemmissa kuvissa oleva uudehko 34 Dellorto on myös myynnissä, hinta 40E. Voi tiedustella numerosta 0400-509389/Jaakko

Cooleri löyty rompparilta neljälläkympillä. Vaati muutaman paikkauksen epoksilla, mut on koeponnistettu nyt 1,2 barilla ja pitää mainiosti...

jake666

v8 lehdes oli juttua ja on tainnu olla gti lehdes myös painekotelon rakentamisesta vakio kaasarin ympärille jos turboa suunnittelee. eli kaasari olis tiiviin kotelon sisällä ja koteloon tulee paineputki turbolta/coolerilta. kotelon rakentamisen idea selviää täysin lehdestä mutta yksinkertaisesti sanottuna kotelossa on sama paine kaasarin sisällä kuin kaasarin ulkopuolella.

jsr

Pitkän vaitiolon jälkeen hieman päivitystä prokkikseen: loppuvuodesta-05 ostettiin toinen Micra(1.2-89), arkiauton(1.0-87) rinnalle harrasteautoksi.Alunperin oli tarkoitus vain vaihtaa 1.2 ahdettu kone vanhaan autoon mahd. nopealla aikataululla,jottei ajo katkeaisi.Nälän kasvaessa ja projektin paisuessa päätettiin tehdä turbotus kokonaan toiseen Micraan..
  Alkuperäinen kaasarisuunnitelma hyllytettiin siis jo syksyllä ja tilalle hyökkäsi Megasquirt.Imusarja tehdään itse,suuttimet ja paineensäädin turbo-Unosta,läppärunko Volkkarista(Polo?),bensapumppu vielä hankkimatta(Bilteman uudessa luettelossa näytti olevan Boschilaisia pumppuja 50 Euroon??).Myös sytkää ohjailee Squirtti, puola ja boksi ovat kotoisin Passatista.Kierroksenrajoitin,vaihtovalot ja lähtörajoitin ;D ovat ainakin tulossa.
  Mopo(ja budjetti) karkasivat lopullisesti käpälästä kuukausi sitten kun ahdin vaihtui KKK K03seen ja Mitsu TD025 siirtyi myydään-palstalle. Ahdin on Audin(/VWn) 1,8T koneesta kotoisin ja riittää siinä yli 200 hevoseen.Tämänhetkinen tehotavoite Micrassa on 120 paikkeilla. Moottori on nyt osina ja se tullaan hoonaamaan(jos on tarvetta),rengastamaan ja tasapainottamaan,jonka jälkeen ajellaan vaparina,vakiokaasarilla sisään ja sitten tulee ylipaineen vuoro.. Puristukset lasketaan ennen sitä luultavasti kuparisella kannentiivarilla n.7,5 korville.
  Auton ulkoasu tullaan säilyttämään korostetun sleepperinä peltivanteita myöten.Madallussarja ja renkaiden vaihto sporttisempiin saattaa tulla kuitenkin pakostakin eteen aika nopeasti.. ;)
  Vakioalakerralla ja -männillä olisi siis tarkoitus edetä.Onko kokemuksia MA12n kestävyydestä ja heikoista lenkeistä?Mitä pitäisi parannella ja mihin kiinnittää huomiota jos lähdetään hakemaan 120 luotettavaa hevosta tästä kiukaasta?Entä kuparinen kannentiiviste,millaisia kokemuksia niistä yleisesti on?Männän ja kannen välinen paljerako ilmeisesti menettää merkityksensä paksulla kannentiivisteellä,mutta ei varmaan kovin suurta merkitystä tässä tapauksessa kun ei ole kyse kisakoneesta ja budjettikin vähän painaa..
  Suurin ongelma juuri nyt on kuitenkin kytkin.MA12n kytkimen parantelua käsiteltiin joskus syksyllä omassa topicissa,mutta silloin ei oikein hyviä ratkaisuja ollut saatavilla.Valmista sintterikytkintä ei ilmeisesti ole markkinoilla.Onko muiden kytkimien sopimisesta/sovittelusta jotain uutta tietoa tarjolla?? :o
 

Vagisti

#26
Tässä vielä kuvina osa Jsr:n tiivistelmästä plus jotain uutta.

160mm kytkimen löytäminen tällaiseen oli työn ja tuskan takana, joten se päätettiin tehdä itse..

Saiskohan tommosista romuista mitään aikaiseksi?-)
Alkuperäinen Nissanin kytkinlevyn napa vähän modifioituna ja riisuttuna + muutama sintteripala + sirkkelinterä + kasa niittejä.



Pari suunnitelmaa:




Tässä vaiheessa mennään nyt..



---

Alakertaa jo vähän niputettuna:



Lisäksi saimme haltuumme vähän harvinaisempaa herkkua, nimittäin alkuperäisen Superturbo-Micran imusarjan kaasuläppineen ja suuttimineen.




Hekuman huippuna totesimme, että imusarja sopii vieläpä suoraan ja täydellisesti 1200cc koneen kanteen, vaikka alkuperäinen Superturbo oli 930cc.

Kuvassa 1200cc micran imusarjan tiivisteiden sovittelua Superturbon imusarjalle.



Ja jo aikaisemmin tulikin jo ilmi, että Mitsun TD025 vaihtui KKK:n K03 -ahtimeen.
Kokoero on melko selvä, mutta niin on tehoreservikin. Mitsun pelättiin loppuvan kesken jo sadan pinnassa, joten KKK:ssa riittää potentiaalia sinne parin sadan paremmalle puolelle ;D


---

Myös laippoja on vähän piirrelty CADilla.
Nuo tarttis viedä vesileikattavaksi tässä joku päivä..

(klikkaa kuvaa isommaksi)
Pakosarja MA12


KKK K03 pako sisään


KKK K03 pako ulos


Vielä uusi vesipumppu, jakopään hilut, kytkin nippuun ja koneen voi istuttaa takaisin Micran keulille.
Orkkis putki sekä kaasari paikoilleen ja jokunen sata kilometriä sisäänajoa ja sitten aloitetaan sovittelemaan ylipaineromuja kiinni :)

tare59

Noin se homma etenee!  ;) Paljonko piti pulittaa noista sintterin paloista?  :-?  Ajattelin vain, jos joutuu ht:stä jossakin vaiheessa vaihtamaan.  8-)

Joko kannen Cu-tiiviste on valmiina vai leikkautatko sen sitten paineistuksen edellä?  :-?

cedricfan

Mitä jos edes pikkusen pienempiä kuvia tai sitten linkeiksi!!!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Miikka

#29
LainaaMitä jos edes pikkusen pienempiä kuvia tai sitten linkeiksi!!!

Noihan on ihan sääntöjen määräämässä koossa!!!

Lainaa- Vältä liian suurien kuvien liittämistä viestiin. Kukaan ei halua saada ruudulleen valtavaa kuvaa, josta näkyy kerralla 1/10. Rajaa ja muokkaa kuva sopivan kokoiseksi (max 640x480 pikseliä).
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]