Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Mikä vaihelaatikko?

Aloittaja NeoX-, elokuu 29, 2007, 16:22:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NeoX-

Moro, laakeriapua autoon N13 sedan GA14 -90.

Eli, homman nimenä on että jokin laakeri "laahaa" (lue. pitää laahaavaa ääntä) kun kytkin on ylhäällä.
Laakeri siis pitää laahaavaa ääntä kun kytkin on ylhäällä, mutta loppuu täysin kun kytkin painetaan pohjaan.
Laakerin äänestä ei kulma ole mitään haittaa mutta itseäni se rupeaa hieman ja häiritsemään sillä se on yllättävän
kova ääni. Talvella kovilla pakkasilla se tekee niin että on PAKKO käynnistää kytkin pohjassa ja lämmittää autoa
niin pitkään että voi nostaa kytkimen, jos kytkintä yrittää nostaa auto ikään kuin yrittää lähtee eteenpäin (vaikka vaihe vapaalla). Jos kytkimen nostaa nopeasti auto nykäisee eteenpäin ja sammuu. Tämä tosin voi nyt hieman vähentyä kun
vaihdoin vaihteistoöljyt. Eli tämä ei voi olla painelaakeri (paineasetelman) koska se olisi juuri toisinpäin.

Eli mikä laakeri tämä on?
Missä tämä sijaitsee? (Ilmeisesti vaihelaatikossa, tarkalleen missä siellä?
Onko se iso homma vaihtaa?
Onko se kallis?
Helpompi vaihtaa koko loota tms?

Kiitos!

take

Yleensä tuon äänen aiheuttaa pääakselin laakeri vaikka sitä luulisi kytkinakselin laakeriksi. Sitä kannattaa miettiä kannattaako vaihtaa yksi laakeri tänään ja toinen huomenna vai vaihtaisiko kaikki laakerit kerralla. Poskilaakerit ei yleensä mene miksikään joten ehkä ne voi jättää. Kyllä ite lähtisin siitä että kaikki 4 laakeria uutta.

Merkkiliikkeessä nämä laakerit on aika sikahintasia. Tarvikkeena vaikea löytää. Helpoimmin löytyy kun irrottaa ne laakerit ja numeroiden perusteella lähtee könyämään laakerikauppoja läpi. Kytkinakselin päähän tulevaa neulalaakeria ei vissiin löydy kuin merkkiliikkeestä.

Loota itse on aika helppo avata ja kasata mutta se laakerin vaihto on vähän hankalampi kun laakerit on ahdistussovitteella akselilla. Oma menetelmä on ollut että laakeri romuksi niin että rullat varisee lattialle ja sitten laikalla siivu pois laakerin kyljestä. Tarkkaa hommaa ettei nappaa siivua pois myös akselista. Uusi laakeri vaan uunissa kuumaksi ja tiputtaa paikalleen. Ne ulkokehät mitkä tulee lootan kuoreen niin on myös aika ilkeät kaivaa irti jos eivät tipu lattialle kuten on joskus loppuun ajettujen laakerien kanssa käynyt.  ::) Uudet ulkokehät vaan pakastimeen ja kuoret lämpimään ja menee kyllä paikalleen helposti.

Koko lootan vaihto on tietty helpoin homma mutta kuinka pitkäikäinen? Mulla on noita multivalven lootia kyllä ihan ehjiä mutta en takaa niitten kestosta mitään. Toimii sitten 10 tai miljoona kilsaa. Käytetty on aina käytetty. :-/

NeoX-

Joo kiitos. Kyselinkin tuossa ammattiasentajalta niin syyllisti lootaa :) Sieltäpä se tulee.
Laakeroimaan en rupea, mutta lootan vaihto kiinnostas. Jos vaan sais vähän ajetun kun muuten kaikki vasta
152tkm ajettuja. Onko tuossa miten väliä että onko sitä 75W onko se nyt 80 vai sit 80W90? Hintaero ainakin
täällä näky olevan 80W90 5e/litra ja tuo toinen 15e/litra. Mitään juuri siitä ei ole haittaa paitsi katotaan miten tuo
käyttäytyy kun tulee taas pakkaset, miten se jähmettyy. Kai se sit vaan pitää ostaa korvatulppia jos tuo hankaus
häiritsee :)

Tero-75

LainaaOnko tuossa miten väliä että onko sitä 75W onko se nyt 80 vai sit 80W90? Hintaero ainakin
täällä näky olevan 80W90 5e/litra ja tuo toinen 15e/litra. Mitään juuri siitä ei ole haittaa paitsi katotaan miten tuo
käyttäytyy kun tulee taas pakkaset, miten se jähmettyy. Kai se sit vaan pitää ostaa korvatulppia jos tuo hankaus
häiritsee :)
Osta kunnon öljyt vaan sinne laatikkoon, et niitä kuitenkaan joudu edes vuosittain vaihtamaan. Kiittelet sitten pakkasilla kun keppi liikkuu kunnolla heti alusta alkaen, eikä ne kunnon öljyt laatikolle muutenkaan ainakaan huonoa tee.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

take

Ite käytin joskus samaa kuin traktoreihin laitetaan eli 80W-90 ja kyllä sen sitten pakkasella huomaa. Yli 10 asteen pakkasella vaihdekeppi muistuttaa puurokauhaa ensimmäisen 10 km:n ajan. Tiedä sitten kiertääkö siellä öljykään sillon kunnolla. ::) Nyt olen siirtynyt 75W-90 syntisiin lootaöljyihin ja vielä 25 asteen pakkasella on kiva lähteä. 8-)

matti.l

#5
ja uskoisimpa että se laatikkokin kestää nöyremmillä öljyillä pidempään,kun zetorin perä öljyllä
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

NeoX-

Joo, itekki laitoin tuota (Ei ois näköjää pitäny :( ) 80W90 ja tulin tänään siihen tulokseen että menen ensiviikolla
ja ostan nuo 75W-90 synteettiset öljyt, makso mitä makso. Eiköhän aihe tällä selvinnyt.. kiitos :)

NeoX-

ELIKKÄS: Homma kusi ja tulin tulokseen että hommaan uuden laatikon! Eli mikä laatikko tähän käy (myös),
kuin tuo omansa eli GA14 multivalven loota. 1.6 taitaa myös mennä, ja toimia ihan normaalisti? Mitäs muuta
lootan vaihdossa kannattaa vaihtaa, kytkin on kuitenkin melko uusi. Tyyliin tarviiko tiivisteitä tms? Myös
vinkkejä laatikon vaihtoon saa antaa.

NeoX-

Noni, saisin tuossa 1.6 -91 sunnyn vaihelaatikon halvalla, joten kyselisin että käykö se omaani?
Siinäkin siis 12 venttiilinen kone, mutta onko vaihdelaatikko jo vaihtunut korimallin myötä? Se on siis
N14 mutta omani on N13. Käykö kiinni? Ja mites noi välitykset jne jaksaako tuo 1.4 kone tuota 1.6 laatikkoa jne?

Ekomies

LainaaNoni, saisin tuossa 1.6 -91 sunnyn vaihelaatikon halvalla, joten kyselisin että käykö se omaani?
Siinäkin siis 12 venttiilinen kone, mutta onko vaihdelaatikko jo vaihtunut korimallin myötä? Se on siis
N14 mutta omani on N13. Käykö kiinni? Ja mites noi välitykset jne jaksaako tuo 1.4 kone tuota 1.6 laatikkoa jne?
N14:ssa on 16-venttilinen kone, mutta käsittääkseni tuo kelpaa ihan sellaisenaan  :-/
Joku oikaiskoon jos olen väärässä  :-X
Nissan Maxima QX 3.0 2004

japez

Olikos muuten N14:ssa sähköinen nopeusmittari..? :-? N13:ssa ainakin vaijerilla.

Ekomies

LainaaOlikos muuten N14:ssa sähköinen nopeusmittari..? :-? N13:ssa ainakin vaijerilla.
Vaijeripelihän se.
Nissan Maxima QX 3.0 2004

NeoX-

Jooh hommasin -90 Multivalve sunnysta 1.6 koneen laatikon, eli koneesta GA16. Itsellä siis GA14 kone, joten mites nuo
välitykset etc muuttuu? Tuleeko rasituksia tai muuta? Mitäs pitää ottaa huomioon vaihtaessa tuota, vaihtohan on toki
bolt-on jne? Katsastuksessa ei varmaan tarvii sanoa mitään? Vinkit ja vaihtoon liittyvät asiat ovat tervetulleita :)