Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Vaihteistoöljyn täyttötulpassa liimaa,kuinka auki?

Aloittaja AnttiJL, syyskuu 08, 2007, 22:47:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Joo-o on sitten joku fiksu laittanut jotain sika-kitin
kaltaista valkoista venyvää liimaa täyttötulpan jengoihin...
Yritin tänään saada tulppaa auki apinan raivolla.
Ensiksi ilman jatko-vartta, sitten jatkovarren kanssa.
Tuon jälkeen miedolla lämmöllä kuumailma-puhaltimella.
Sitten ajoin moottoritie-ajoa noin 20min ja yritin moottorin
ollessa kuumana irroittaa tulppaa mutta eipä onnistunut...
Niin auto on Nissan Sunny -90 GA14, siis jakoketjuinen...

Aukeaahan tuo tulppa vastapäivään?
Olisikos siis vinkkejä tuon aukaisemiseen?
Pitäiskö viedä jollekkin korjaamolle (ei jaksais, kun itte osaa)?

t.eskola

Oisko siitä jenkat väännetty pasaks? Tulipahan vaan mieleen kun uusimmassa mobilistissa oli juttua moottoripyörän öljypropun korjaamisesta. Siitä oli väännetty kierteet rikki ja vedetty kiinni tiivisteliimalla. Jollain muulla voi olla jälleen kerran syvällisempää kommentoitavaa...

Ootko koittanut putken kanssa? Lyhytkin putki antaa roimasti lisää momenttia.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

take

Näissä on aina tehtaan jäljiltä harmaata massaa lisätiivisteenä ropussa eikä ole tiukassa. Todennäköisesti joku ylikiristänyt. Kartioroppu menee niin tiukkaan ettei välttämättä irtoa lämmittämälläkään. 3 konstia tuohon on.
1. Lämmittää lootan kuorta ropun ympäriltä ja äkkiä kylmää siihen itse roppuun ja nopeesti vääntöä. Hitsipilli on aika hyvä siihen lämmitykseen. Pitää vaan varoa ettei alumiini lirahda lattialle.
2. Hitsata pultti siihen roppuun ja kokeilla sillä vääntää auki.
3. Tarkastaa nopeusmittarin anturin kautta.

Desperate child

Vittumainen tuo roppu, ittellä oli joskus vuos sitte auki ja en muistaakseni ees kiristäny kovaa, mutta ei sitä enää saa millään auki, vähän väljähtäny se reikäki, että 3/8 räikkä meinaa lipsahtaa jos oikein alkaa riehumaa... Oon jo paskonu sen ropun aika hyvin, joskus vois vielä koittaa jos sen sais kylmäspray ja kuumailma puhallin yhdistelmällä auki, nyt ollaan laitetu mittarivaijerin läven kautta öljyt...
Ja eikös tuolle ropulle anneta kiristysmomentiksi kuitenkin joku 30-45nm, itse en kyllä sitä niin lujaa vetäis kiinni... Vai muistanko nyt väärin..?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

AnttiJL

Oikea kiristysmomentti on 30Nm.

Menen huomenna kysymään josko sais ammattiauttaja tuon auki.
Saattaisi aueta osaavalta nopeastikin.

Oletteko itse vaihtaneet vaihteistoöljyt kuinka usein?

Olen itse todennut 3/8" neliökannan olevan "hölskyvän" väljä.
Kokeilin 10mm kuusiokantaa ja se oli todella napakka, ei vain ole
tuossa Bilteman sarjassa (19,90€) 10mm neliökantaa...

Mistähän saisin tuon 10mm neliökannan?

ILVES-Joe

Tulppa on ylensä todella tiukassa vaikka ei olisikaan ylikiristetty kovinkaan paljoa. Kierre on suora ja tiivistää siitä laipasta, asiaa voisi auttaa jos laittaa kupariprikan tiivisteeksi sillä se ei leikkaa niin lujaan kiinni kuin alumiini alumiinia vasten.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

pasi77

tahtoo niistä kierteistä tarttua nuo alumiini tulpatkiinni noissa laatikoissa . itse oon laittanuut parikierrosta teflonteippiäväliin niin lähteeyleensä kohtuudella irti.

take

LainaaTulppa on ylensä todella tiukassa vaikka ei olisikaan ylikiristetty kovinkaan paljoa. Kierre on suora ja tiivistää siitä laipasta, asiaa voisi auttaa jos laittaa kupariprikan tiivisteeksi sillä se ei leikkaa niin lujaan kiinni kuin alumiini alumiinia vasten.
Mistä ihmeen laipasta? Ei ropussa ole mitään laippaa. Eikä paikkaa mihin laittaa kuparitiivisteen. Moottorin öljyroppu on eri asia. ;)

ILVES-Joe

Lainaa
Mistä ihmeen laipasta? Ei ropussa ole mitään laippaa. Eikä paikkaa mihin laittaa kuparitiivisteen. Moottorin öljyroppu on eri asia. ;)
Höh... sekoitinkohan sitten sen Civicin vaihteiston roppuun...?? :-? sellaisten laipallisten kireällä olevien roppujen kanssa olen taistellut tallilla useamman kerran ja on siellä joutunut muutaman N14 kanssakin vääntämään... taisi mennä autot sekaisin... :P

Jos se sitten on kartiokierre niin melkein käsin kiristys riittää.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Sunny-muslimi

#9
Itse aikanaan avasin jumissa olleen vaihteistoöljyn tarkastus/täyttötulpan räikällä ja Sunnyn tunkilla; räikän kanta uppoaa näppärästi siihen tulppaan kuin nakutettu ja laitoin tunkin nostamaan räikän päätä haluttuun vääntämissuuntaan...ja eikun ruuvaamaan tunkilla ylös. Alkoi auton keula nousta ja räikän varsi vääntyä ennenkuin alkoi tulppa aukeamaan  ;D

Ai niin, kyseessä oli E16 -Sunny, onko eroa vaihteistossa?

EDIT: oho, aikaisemmin olikin jo mainittu tuo 3/8" kanta. Taitaa olla nukkumaanmenoaika.

Hanhi

#10
Itse askartelin mikromillilleen oikean kokoisen avaimen proppuun hylsyn jatkovarresta. Lentävällä poikki ja smirrellä vaan askartelemaan neliötä ja pikkuhiljaa se syntyi. Kyllä aukeaa nykyään niin vaivattomasti vaihteiston proppu :) Normi 3/8 kanta murtui aina lukituskuulatappijutskan takia ja on aivan pierun verran liian pieni muutenkin.

AnttiJL

Joo, ajattelin että taidan askarrella itselleni sellaisen
tuosta 11mm neliökannasta, joka oli Bilteman sarjassa.
Kyllä korpeaa tuon 10mm:sen puuttuminen!

Onkos joku käyttänyt CRC:n Gasket Removeria?
Ajattelin että jos tuota suihkisi viikonloppuna
tuohon liimankaltaiseen aineeseen...
Imeytyyköhän tuo vaan tarpeeksi pitkälle, jotta
irtoaisi kierteistäkin?

seppo

moi !!!
e-koneen vaihteisto oljyn voi kaataa mittarinvaijerin (rattaan) reiästä !  ;)
miten on ga-moottorin vaihteiston kanssa ??  :-/  
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

AnttiJL

Kuinkas hankalassa paikassa k.o vaijeri sijaitsee?
Pitääkö jotain ottaa huomioon, esim. asento tjms.?
Onko jotain säätämistä tuolle vaijerille, tai siis alkaako irroittamisen
jälkeen näyttämään väärin?

seppo

#14
moro !!
e-koneessa vaihtoöljy pois ja mitt.vaijeri ( pyörittäjä mukana ) 10mm avaimella pois ja siitä öljt sisään muistaakseni 2,7 l.
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

AnttiJL

Joo-o pitänee ostaa vaan jotain letkua jota pujottaa tuohon
että tulis täyttämisestä jotain, kohtuullisessa ajassa.
Sattuuko joku tietämään sopivaa halkaisijaa, joka tuosta
reiästä mahtuisi?

Kiitos Seppo, taitaa mulla olla tuo ainoa vaihtoehto. :)

DieselHomer

kannattaa hakea lvi liikkeestä uusi tulppa siihen, sellainen josta saa ulkopuolelta kiinni..siis se neliökanta.  on ihan normi putkikierre

meinaan jos tarvii usein tarkistella niin helpompaa.

sunnyissä tuo täyttötulppa muuttui pienemmäksi jossain ennytmuista missä vuosmallissa.. syy tais olla että mahtuu enempi öljyä.

vanhemmissa aukesi puoltuumaisella vääntimellä.





F-20harraste,F-20/F-20 ....720,810,C31

AnttiJL

Nonni, nyt sitte ei aukea tuo tyhjennystulppakaan, tässä ei tosin näy liimaa.
Mutta eipä kuitenkaan aukea.
On kokeiltu lyhyehköllä räikällä ja tunkilla.
Huomenna kokeilen noin 1m pitkällä jatkovarrella ja omalla painolla!
Saa taas kertoa vinkkejä, jos jotain keksii...

AnttiJL

Nyt lähti auki ja tuli öljyt vaihdettua.
Uudet sisään nopeusmittarin vaijerin kautta, vanhat ulos
tyhjennys rei'än kautta ja samalla sekaan RVS-mönjää.
Ehkä laatikko kestää pidempään...
Tiedä sitä sitten....