Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Cherry Turbon ahdot/bensan riittäminen

Aloittaja ristor1, syyskuu 10, 2007, 09:26:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ristor1

Hommasin uuden vakioahtimen Cherry Turbooni vm. 85 vanhan hiipuessa pikkuhiljaa pois. Nyt pitäisi ihan hieman nostaa ahtoja, sen verran vaan, että silti kestää ja joutumatta hirmuiseen varustelukierteeseen ;) Autohan kerkesi olla seisomassa pajalla ennen vaihtotyötä n. 1,5 vuotta. Nyt, uudella ahtimella ihan vakio ahdoillakaan ei tahdo bensa riittää (sain tämän tiedokseni korjaajalta, jolla auto on). Sanokaas viisaammat, mitä kannattaisi kokeilla?

t.eskola

LainaaHommasin uuden vakioahtimen Cherry Turbooni vm. 85 vanhan hiipuessa pikkuhiljaa pois. Nyt pitäisi ihan hieman nostaa ahtoja, sen verran vaan, että silti kestää ja joutumatta hirmuiseen varustelukierteeseen ;) Autohan kerkesi olla seisomassa pajalla ennen vaihtotyötä n. 1,5 vuotta. Nyt, uudella ahtimella ihan vakio ahdoillakaan ei tahdo bensa riittää (sain tämän tiedokseni korjaajalta, jolla auto on). Sanokaas viisaammat, mitä kannattaisi kokeilla?

Luulis jos auto on vakio että soppa riittäisi. Auttaisko bensapumpun vaihto? Saattaahan siitä olla tehot hiipuneet. Minkälainen pumppu tuossa on? Ite ostin S14 vakipumpun täältä: (hinta oli 20€)

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=36283.0
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Jukkiz

Getun cherryssä on kilon ahdot pikkesen isommalla ahtimella ja väli jäähdyttimellä ja hyvin kestää, mutta kertokoon itse lisää kun niistä jotain vissiin tietääkin. ite olen vaparimies henkeen ja vereen.
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2

ristor1

Yksi oleellinen juttu jäi mainitsematta, tähän uuteen ja muuten alkuperäisen kanssa samanlaiseen ahtimeen, vaihdettiin hieman isompi pyörintäsiipi (tai mikä-sen-oikean-nimi-nyt-onkaan).  

Christoffer

Millä tuo bensan riittämättömyys on todettu? Tippuuko bensan paineet linjassa vai meneekö seos laihalle?
Varsinaisesti mun tietämys on ihan lapsen kengissä mutta mitä itse on joutunut mietiskelemään noita niin oletettavasti sinne ei ihan hirveän paljon isompaa kompressoripuolen siipeä ole tungettu(vai onko) eli tuskin bensan riittämättömyys siitä johdu onhan noita ihan vakioistakin varmaan ahtoja nostettu toimivasti.
1999 Saab, 1960 Chevrolet, 1995 Opel

Ape86

bensapumppu vaihtoon.. ja alipaineletkujen tarkastus

ristor1

Muisti palailee pätkittäin :) se vielä unohtu mainita, että ahtimeen joutuivat tekemään uuden hukkaportin ohjauskellon, kun mukana tullutta ei saanut mahtumaan paikalleen, eli se ei ollut alunperinkään Cherry Turbon oma. Voiko hukkaportin ohjauskello olla syynä tässä mitenkään?

t.eskola

No mitä ahtopainemittari näyttää? Jos on ahdot ennallaan niin kello pelittää juuri niinkun pitääkin. Jos se siellä on vaikka 1,5bar kello T2 0,5bar (?) kellon tilalla niin sitten voi olla asiat vähän hullusti  ::)
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

datsunpower

LainaaGetun cherryssä on kilon ahdot pikkesen isommalla ahtimella ja väli jäähdyttimellä ja hyvin kestää, mutta kertokoon itse lisää kun niistä jotain vissiin tietääkin. ite olen vaparimies henkeen ja vereen.

Ha-Haa  :D  suomeksi tämä tarkoittaa että ei ole koskaan vielä kokeillut Turbo autoa  :)



Itse asiaan... kyllä itsekin bensapumpun vaihtaisin ensimmäiseksi. Kulutusosiahan ne on niin ei ole ihmekkään jos alkaa 300tkm (tai vaikka 150tkm) jälkeen paineet tippumaan ja seokset laihenemaan  ::)

Ja tosiaan... millä se sopan riiittämättömyys on todettu?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

ristor1

Uusin tieto auton laittajalta: "Ahdot nyt 0,5bar, bensan paineet 3,0bar, letkut tarkistettu ja paineistettu. Bensan paineen säädin toimii oikein. Toimii hyvin, kun ilmamääränmittarista kääntää lisää bensaa, mutta tällöin menee joutokäynti tolkuttoman rikkaalle. "

Ja meikä on ymmällään, mitä seuraavaksi  :-?

Hanhi

Onko bensanpaineensäädin mallia joka nostaa paineita ahtojen noustessa?

Jukkiz

kyllä 3bar pitäis riittää cherryssä kiloon asti... olisko vika sittenkin jossain muualla kuin bensanpaineissa
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2

ristor1

#12
Onko Turbo Cherryssä vakiona progressiivinen bensanpaineensäädin, vai onkohan tähän vaihdettu se? Voiko olla mahdollista että seoksensäätöruuvi vaikuttaa myös tyhjäkäynnin "rikkauteen", eikö sen pitäisi olla eri säätö?

Tietääkö joku muuten, mitä mallia Turbo Cherryn ruisku on?

Ape86

LainaaOnko bensanpaineensäädin mallia joka nostaa paineita ahtojen noustessa?

bensapumppu voi puutua vedätyksessä vaikka tyhjäkäynnillä näyttääkin korkeita lukemia.. ja tottakai seos on rikas tyhj'äkäynnillä jos paineet on tyhjäkäynnillä 3bar  ::)

Hanhi

Niin ittellä kävi mielessä sellainen jos paineensäädin nostaa paineita ahtojen kanssa niin tiputtaisi bensanpainetta tyhjäkäynnillä ja nostaisi seosta rikkaammaksi. Näin ei olisi enää tyhjäkäynnillä liian rankka seos ja ahtojen noustua nousisi sitten kovemmat bensanpaineet. Vai toimiiko idea vain minun pienessä päässäni  :D

Ape86

LainaaNiin ittellä kävi mielessä sellainen jos paineensäädin nostaa paineita ahtojen kanssa niin tiputtaisi bensanpainetta tyhjäkäynnillä ja nostaisi seosta rikkaammaksi. Näin ei olisi enää tyhjäkäynnillä liian rankka seos ja ahtojen noustua nousisi sitten kovemmat bensanpaineet. Vai toimiiko idea vain minun pienessä päässäni  :D


häh???!!  :o

ristor1

Uusin tieto: "Niin tuo 3 bar on nimellispaine ja joutokäynnillä se on 2,3bar ja ahdon noustessa se nousee ahdon mukana samassa tahdissa. Joutokäynti kärjet toimi kyllä täyskaasu kytkintä ei ole."

Löysimpä harvinaisena pitämäni nimenomaan Turbo Cherryn korjausoppaan ja kiikutan sen hetimiten korjaajalle :) Saa toki ehdottaa vielä mitä tsekata...


Christoffer

Eli polttoainepaine siis riittää joten siis bensapumppu luultavasti siis toimii jos kerran paineet ei tipu ahtopainella/kuorman kasvaessa sekä polttoainepaineensäädinkin taitaa toimia jos kerran pa-paine nousee ahdoilla.
Nyt jäikin siis edelleen kysymykseksi miten tuon bensan riittämättömyys on todettu(lambda?) ja miten se ilmenee(nykiikö,nakuttaako vai mitä?)
1999 Saab, 1960 Chevrolet, 1995 Opel