Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 140 Y virittäminen

Aloittaja jucca, syyskuu 09, 2007, 02:21:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jucca

Eli tarkoitus olisi saada nuhaisen oloista Datsunia hieman pirteämmäksi ja halvalla.
Mistä kannattaisi aloittaa?
Mistä löytyisi parempi kaasari + imusarja? Mikä olisi sopiva?
Saako näihin putkistolla yhtään voimaa..?


Cedricisti

Lainaapirteämmäksi ja halvalla.


Tuhoon tuomittu yritys.

Kristian

Mikä on halvalla, 50e, 300e? Kaasarin vaihdolla ei saa tehoa lisää vakiomoottoriin. Puristusten nostolla saa. Samoin vaihtamalla A15 moottorin alakerran sisuskalut A14 koneeseen. Tätä muutosta ei tarvi edes katsastaa, kun moottorin kasvu pysyy 10% sisällä. Putkiston vaihdolla saa pörinää, ei niinkään tehoa. Toki jos vaihdat peltisatsin ja vähän avaramman putkiston, saatta tehoa tulla joku hp. Nämä vain ei ole enää ihan halpoja muutoksia.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

jucca

#3
Tarkoitan lähinnä Mahdollisimman halvalla, eli ei mitään kisakonetta olla rakentamassa vaan ihan pikku piristystä mahdollisimman edullisella tavalla. Kaasarin vaihto automaattiryypylliseen ja vähän nykyaikaisempaan ei olisi mielestäni ihan turhaa.. Kyllä tähän mennessä vanhoja autoja on saanut pirteämmäksi kaasarin vaihdolla, putkistolla, ilmansuodattimella, kannen muotoilulla jne.. Kai se Datsuni sitten on semmoinen ettei siihen voima lisäänny millään tavalla

:-?

d_masa

Kyllä sen datsuninkin saa pirteämmäksi. Usein vanhassa kaasarissa on ilmavuotoja yms. ja uuden ja paremman kaasarin vaihto tietysti lisää tehoja koska se on hyvässä trimmissä. Hyväkuntoisen vakiokaasarin asentaminen olisi tuonut saman tehon lisäyksen.

Halvimmalla pääsee kun ensin huoltaa vakiokoneen perinpohjaisesti ja jos vielä haluaa lisää, niin kansi koneistamolle ja siivu pois. Samalla kannattaa venttiilit ja istukat koneistaa + vaihtaa venttiilinvarren tiivisteet. Vakiokannessa lisäksi on millin parin pykälä imukanavan ja iskukan välillä joka kannattaa poistaa.

Huoltoon tarvittavat osat motonetistä 100e ?
Kannen koneistus 200-300e
120Y B210 sedan

jucca

Juu alan tekemään koneelle perushuoltoa tässä ensi viikon aikana.
Mistähän noita kaasareita ja imusarjoja kannattaisi etsiä ja mikä olisi paras vaihtoehto?
Tuo kannen koneistus ei tosiaan minulle maksa penniäkään, koska sen voin tehdä itse kunhan pääsen pajalle.. Mitenhän paljon tuosta kannesta kannattaa ottaa?

-Vonjake-

#6
LainaaJuu alan tekemään koneelle perushuoltoa tässä ensi viikon aikana.
Mistähän noita kaasareita ja imusarjoja kannattaisi etsiä ja mikä olisi paras vaihtoehto?
Tuo kannen koneistus ei tosiaan minulle maksa penniäkään, koska sen voin tehdä itse kunhan pääsen pajalle.. Mitenhän paljon tuosta kannesta kannattaa ottaa?

Riippuu paljonko siitä on jo mahdollisesti otettu. Pari milliä taitaa olla rajoilla, miten pyörii nakuttelematta ysivitosella. 3milliä jo aika maksimi. Tälläinen näkemys mulla on. Itsellä lähti muistaakseni 1.2mm joskus ja pientä avartelua, yms, piristyyhän se, mutta ei sillä vielä kuuhun mennä. Aina jää nälkää.

Kaasariksi aluksi, vois olla ihan hyvä E15 koneen kaasutin, joka löytyy 80-luvun etuveto Cherryistä(kanttivalo) ja Sunnyistä. Kierteet poraamalla käy suht suoraan. Sytytys osien vaihtaminen tai mahdollisesti kärjettömään siirtyminenkin auttaa näissä vanhoissa aika paljon. Näihin soviteltu vähän vaikka mistä. Myös tuosta samaisesta E15 koneesta.

Vihje: Liittymällä jäseneksi, avautuu paljon lisää topicceja mm. A-koneen virittämisestä yli 50 sivua +
Finn Datsuns
Paskat 4motion
CfMoto

jucca

Tuolta motonetistä saa näköjään kaasuttimen korjaussarjaa, olisiko hyvä ostos?

Niin tuosta kannesta ei varmaan ole otettu koskaan mitään, en usko että koko konetta on koskaan avattukaan..

Kristian

#8
LainaaTarkoitan lähinnä Mahdollisimman halvalla, eli ei mitään kisakonetta olla rakentamassa vaan ihan pikku piristystä mahdollisimman edullisella tavalla. Kaasarin vaihto automaattiryypylliseen ja vähän nykyaikaisempaan ei olisi mielestäni ihan turhaa.. Kyllä tähän mennessä vanhoja autoja on saanut pirteämmäksi kaasarin vaihdolla, putkistolla, ilmansuodattimella, kannen muotoilulla jne.. Kai se Datsuni sitten on semmoinen ettei siihen voima lisäänny millään tavalla

:-?

Kyllä se voima kasvaa, mutta esim. A14 kaasari riittää n.80hp tehoon (mitattu penkissä). Eli sitä ei ensimmäisenä kannata vaihtaa jos nokka-akselia ei vaihda. Eräästä A12 motista joka oli porattu 1270 kuutioiseksi sain 73hp (mitattu penkissä) pelkästään sovittamalla pieniventtiiliseen A12 kanteen A14 imusarjan/kaasarin ja nostamalla puristuksen 11.6:1. Bensana 98. Pakosarja oli myös A14 motista, mutta pakoputkisto oli 100A:n oma mehupilli.

Höyläyksen määrä kannattaa laskea, eli ei summassa pois X milliä.

Niin ja se ilmanputsari ei vaikuta tehoon käytännössä yhtään lähes vakiokoneessa. Sekin on testattu penkissä, eli putsari paikoillaan ja ilman. Tehoero oli vain 0,6kW.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

ILVES-Joe

Ensimmäisenä tulee mieleen käyttötarkoitus, kadulle (onko siellä käyttöauto vai hupikulkine), pellolle, jääradalle yms??
Käytettävissä oleva rahamäärä/miten paljon aikoo käyttää?

Mikäli kyseessä on kadulle tuleva auto jolla ajellaan melko paljon ja budjetti alle 500e niin puristussuhteen nosto lukemaan 10.5-11.0.
Kanavien siistiminen, hieman pois kriittisistä paikoista, lievä viritysnokka, noin 290 astetta, toimiva vakiokaasari, alkuperäinen A15 pakosarja ja pakoputki noin 52mm putkesta (eli vain hieman isompaa kuin alkuperäinen) kahdella äänenvaimentimella joista toinen läpivirtaava (eli näkee läpi) toinen sellainen isompi josta ei näe läpi (äänet pysyy edes kohtuullisina).
Kaasarin voi vaihtaa isompaan, esim. jonkin kaksilitraisen BB:n kaasariin, virityskaasuttimiin (tupla webwr/dellorto) ei ole pienessä virittämisessä tarvetta, alkuperäiset muuttuvakurkkuiset Hitachit olisivat hyvät (niitä myydään silloin tällöin)

Virinokkia ja muitakin osia löytyy ainakin Mopo-Sportilta, monet koneistamot myös hioo niitä.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Kristian

Lainaalievä viritysnokka, noin 290 astetta, toimiva vakiokaasari, alkuperäinen A15 pakosarja

Itse en kyllä suosittele noin kireää nokkaa katurassiin ainakaan vakiokaasarilla. 290 on kadulle kireä nokka. Alakierrostoiminta on kylmässä koneessa huonoa. Alaväännöt ovat myös aika kehnot. 280 asteinen esim. 110 asteen nokkakulmalla on paljon parempi kompromissi tehon ja toimivuuden kannalta. Myös kulutus maantiellä on 0.5-1litraa pienempi kuin 290 nokan kanssa. Kaupunkiajossa eroa on vielä enemmän.  Kummankin nokan kanssa peltisarja on ehdoton valinta. Se parantaa tehoa ja moottorin toimintaa koko kierrosalueella. Muutama vuosi on tullut nyt rapattua A14 mottia ja tuommoisia kokemuksia on tullut, ja lisää on tulossa.:)
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

ILVES-Joe

Joo, voipi olla noin, tein ennen niistä kisakoneita ja ensimmäisessä oli joku 290 (tai yli) ja se tuntui silloin melko tussulta myöhempiin nokkiin verrattuna, ehkä vaatimuksenikaan katumoottorilta ei olleet kovin suuret kun farkku 100A:ssa oli A15 ja 308 asteisella nokalla ja ihan mukavasti sillä ajelin ympäri vuoden... ;D
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Kristian

Joo 308 nokka kiertää varmaan 1000rpm ja ylikin korkeammalle kuin 290. Tehoakin on sitten tarjolla mukavasti enemmän, jos hengitys on muuten kohdallaan. Autotallin hyllyllä odottaa edelleen GT13C, jos sattuu tulemaan tunne, että pitää Amppeeri saada naukumaan korkealta ja kovaa. ;)
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)