Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 100A Käyttöautoksi?

Aloittaja Ah_datsun, elokuu 30, 2007, 14:21:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ah_datsun

Eli kannattaako ostaa datsun 100A ympärivuotiseen käyttöön? Osat näyttäisi olevan halpoja + vakuutukset. Kokemusta on yhdestä 100A:sta, joka palveli peltoautona ja aika on kullannut muistot ;D Minkälainen on ajaa pitkiä matkoja ja minkälainen kulutus matka-ajossa? Kaikki kokemukse ovat tervetulleita!

mikan

Osat halpoja? No enpä tiedä kun alkaa olemaan moni osa jo vaikeasti saatavissa, siis ainakin uutena.

Välitykset on sopivat lähinnä kaupunkiajoon, joten ei sillä kyllä mielellään aja pitkää matkaa. Ainakaan jos on yhtään tottunut nykyautoihin. Penkki on melko surkea, varsinkin alaselän osalta. Ergonomiassa on muutoinkin toivomisen varaa. Ilmanvaihto ei ole kovin hyvä, sivuikkunat tahtoo huurtua. Jos lämmityslaitteesta on putsattu roskat pois ja puhallin pyörii kunnolla, niin ihan lämmin auto se on kyllä. Vesitila ja moottorikin on niin pieni, että pari tuntia lohkolämppäri kiinni niin lämmöt on jo +50.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ひゃ く あ hyakuA sataA

LainaaEli kannattaako ostaa datsun 100A ympärivuotiseen käyttöön? Osat näyttäisi olevan halpoja + vakuutukset. Kokemusta on yhdestä 100A:sta, joka palveli peltoautona ja aika on kullannut muistot ;D Minkälainen on ajaa pitkiä matkoja ja minkälainen kulutus matka-ajossa? Kaikki kokemukse ovat tervetulleita!

No eipä tulisi itsellä mieleenikään. Eiköhän sitä käyttöautoksi ole olemassa miljoonasatayksi muuta vaihtoehtoa.

Osia ei tosiaankaan ole liikaa liikenteessä ja jos niitä rupeaa ympärivuotisessa käytössä kulumaan, niin ei riitä harvemmin/kesäisin ajelivillekaan enää.

Ajatuksena -80 luvun/.90 luvun alkupuolen juttu.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

-Vonjake-

#3
Riippuu asenteesta, kyllähän tuo Finnillä ja 100A:lla mukavasti pitkiäkin matkoja ajoi. Penkit kyllä itellä meni heti vaihtoon, kun selkä ongelmia muutenkin. Osat on kyllä tullut koko ajan harvinaisemmaksi, vieläkun oli mulla junansulake, niin kyllä osia sai mistä vain mitä tarvitsi ja halvalla, nyt jo hankalampaa.  :P Pakko sanoo se, että kyllä pamahtaa ihmeen kovasta pakkasestakin tulille.

Halvallahan se menee, ei varmasti kulutus päätä huimaa. 1.2L koneella kun tankkas 10egellä, niin kummasti kävi Kaupunnissa (edestajas 100km) ja ajo illan rinkiäkin vielä  :)

Tosin itsekkin olen tullut siihen tulokseen, että harrasteautot erikseen. Melutaso ym. kaikki on kehittynyt aika roimasti vaikka tuohon 90-luvun alkuun.
Finn Datsuns
Paskat 4motion
CfMoto

Ah_datsun

Niin vähän arvelinkin ettei kannata.. Ei siitä pitkä aika ole kun oli amppeeri peltoautona n.7v. Ja oli osia lähellä, n. 15km matkan päässä 3 purettua, joten ei osista matkan jatkuminen ollut kiinni. Kestävä 100A on täytyy myöntää, kesti 4v. ilman huoltoja, pakolliset korjaukset tuli tehtyä. Kestävät pellit---> Oli vaihdettu katto joskus aikaisemmin ja veli ajoi sen uudelleen katolleen, kun oli saksalaisia turisteja auto täynnä.. Irti ruostunut takatukivarsi helpotti katolleen ajamisen. Taitaa pitää ostaa harraste Amppeeri, oli niin mainio auto.

mikan

#5
Oikea päätös! Osta ihmeessä amppeeri, mutta harrastekäyttöön. Kiva sitä on vahailla ja ajella kauniilla kesäsäällä kokoontumisiin.
t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

BA

Melkein neljä vuotta ja lähes 120tkm amppeerilla päivittäin ajelleena (2003-2007) täytyy kyllä sanoa että ei sillä ainakaan tienpäälle jää, oli keli mikä hyvänsä. Kaapelit ja hinausköysi oli mukana vain siksi että sai muita auttaa.
Ajo oli maantie70%-kaupunki30%, kulutus ympärivuotisesti alle kuuden litran.
Peltiä sai laittaa joka leimaan johonkin päin autoa, mutta sitähän saa joka kylästä. Kun olisi kerran tehnyt kunnolla olisi tuoltakin säästynyt. Kansipahvi meni kerran, omaa tyhmyyttäni, kun vesiletku hajos ja jatkoin jeesusteippipatentilla matkaa.

Mitä mukavuuteen tulee, niin alle satasen kun ajelee on vielä siedettävät oltavat. Sataakahtakymppiä voi ajella kunhan kuulo on suojattu ja muistaa pitää ratista kiinni ja katseen tiessä eikä ole kova tuuli.

Tuo edellinen 100A jatkaa matkaansa nyt toisella kerholaisella, mittarissa taitaa olla jo 370tkm?

Tänä kesänä rykäsin tolla farkulla joka oli seissyt neljä vuotta ilman kilpiä, heti katsastuksen jälkeen muutaman tuhat kilometriä, eikä mitään ongelmia ollut. Paitsi kuskilla jota piinasi helteet. ;D


Mukavampiakin vaihtoehtoja löytyy varmasti, mutta  jos ei kiireinen ihminen ole ja on aikaa jäädä joka kerta huoltoasemalla rupattelemaan setien kanssa jotka tulevat vetistelemään kuinka "mulla oli just tollanen sillon vuonna seiskytviis.." niin siitä vaan. Ihmisten tuijotukseenkin kannattaa tottua, ja siihen että sen V70-volvon on pakko päästä ohi vaikka kolmenkympin alueella, oli nopeutesi mikä tahansa.
Ja ajotyyli kannattaa muuttaa huomattavan paljon rauhallisemmaksi, ne jarrut ja kolariturvallisuuskin on 70-luvulta. ;)

Tonde79

LainaaTuo edellinen 100A jatkaa matkaansa nyt toisella kerholaisella, mittarissa taitaa olla jo 370tkm?
itseasiassa ihan kohta 373tkm ;)
Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

mikan

#8
Nyt kun muistelen niin ei siitä ole kovin montaa vuotta kun ajoin 100a:lla kesät talvet. Taakse joutui laittamaan vyöt että sain joka päivä kuljetettu kolme muksua päiväkotiin ja takaisin. Työajot asiakkaisiin hoitui myös tyylikkäästi 100a:lla, mitä nyt kerran loppui bensa kesken, mutta onneksi oli kannu takakontissa mukana.
Jälkeenpäin ajatellen olis saanut ne suolakelit jättää ajamatta. Nyt nimittäin on hitsattavaa ihan liikaa. Kyseessä kun oli kuitenkin lähes mr-kelpoinen alle 150 tkm ajettu yksilö. Enää ei oo mr-kilpiin mitään asiaa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Kristian

#9
Ympärivuotista ajoa Amppeerilla kohta 15 vuotta. Välissä tosin muutamia välikuukausia/vuosia kun on pitänyt vähän rempata tai muuten viritellä sitä. Muitakin kakkosautoja on kokeiltu, mutta aina on takaisin Amppeeriin siirrytty. Talvella lämmintä on aina riittänyt. Sivuikkunatkin on pysyneet melkein auki, kun omassa Amppeerissa niille on vedetty ilmaputket.

Orkkiksena 100A on omiaan kaupunkiajeluun. Ympärivuotista ajoa voi tosin haitata tuo sivuikkunoiden huurtuminen ja jäätyminen. Amppeerista saa kyllä tehtyä ihan hyvän maantieauton, jos jaksaa askarrella. Pitkäperäisellä Cherryn lootalla saa kierrokset modernille tasolle. Samalla kulutus ja melu putoavat myös. Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on renkaat. Alle esim. 13" 175 tai 185 nakit. Takajouset on tunnetusti aika löysät. Jäykistekumit auttaa niissä kummasti. Noilla helpoilla muutoksilla alkaa suuntavakauttakin löytymään. Voi motarilla sitten ihan huoletta ajaa 120 lasissa. A12 moottori antaisi vielä vähän lisäpuhtia menoon. Penkkien ja jarrujen osalta on aikojen saatossa kehitystä tapahtunut, mutta jos on virtaa värkätä, niin ne eivät ole ongelma. Toisaalta hommasta voi hävitä idea jos puolet auton osista vaihtuu, mutta nuo ihan vinkkinä niille jotka ovat kiinnostuneita ajamaan Amppeerilla kelistä riippumatta, tiellä kuin tiellä.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

Junansulake

Omat kokemukset Amppeerista ympärivuotisena käyttöautona on suorastaan yltiö positiiviset. Viime syksynä laitoin auton seisontaan odotteleen ehostusta ja pelkkää kesä ajoa. Ennen sitä se palveli 3,5 vuotta ympärivuoden.
Talviautona Amppeeri on aivan loistava. Ongelmana oli tosin toi edellä mainittu lasien auki pysyminen. Talvella ei tullu takavetostakaan ikävä, kun Amppeeri taipu ihan uskomatoman hienosti vasemmanjalan jarrulla. Talvikelillä se oli suorastaan nopee ajettava. Pikkusen virkisteltynä sillä ei kaupungissa jääny heti jalkoihinkaan. Motarin suhaaminen ei nelivaihteisella oikeen napannu.

Enää en käytä Amppeeria ympärivuoden, kun en tykkää pilata sitä suolatiellä ja kolarin mahdollisuuskin on aika suuri. Moottoritieajon määrä rupee oleen kans sitä luokkaa ettei enää oo fiksua pitää käyttiksenä.

macpie

Itsellä on ollut muutama sata-aa. Toisessa oli 1200 kone asennettu ja se oli aika pirteä. Tonninen satku oli tosi bensapihi, ja ajelin sillä myös muutamat lapinreissutkin. Rinkka mahtui takapenkille hyvin poikittain  ;D

Mittasin kulutusta aikoinaan lapinreissulla ja kahdeksankympin nopeudella sain bensankulutuksen alle 5 -litran  :-? muistaakseni 4,76 oli tarkka.

Kone on satkussa kova, ei ainakaan itsellä rikkoontunut kertaakaan, vaikka välillä öljynpuutetta  valittelikin. Ruoste lienee nykyjään aikamoinen ongelma vanhoissa satkuissa. Se oli jo sitä kahdeksankytluvun lopullakin  ;)

cedricfan

Ensinnäkään minun mielestäni ei saisi raiskata enää yhtään vanhusta suolateillä. Eikä ainakaan autoa johon ei enää saa uusia loksuja, helmoja, kaaria jne. Vaikka E10 ei vielä mikään harvinainen olekaan niin silti!

Toiseksi E10 ei ole mikään talviauto. Vaikka siinä onkin lukkiutumattomat jarrut... Eli etenkin jarrut ovat jotain ihan muuta kuin käyttöauton jarrut. Kakkosena syys- ja talvikäytössä mättää lämmitys sekä tuuletus. Läpivirtausta ei ole = huurtuu, ja lämmityslaitteen teho on lähinnä surkuhupaisa.

Se aika jolloin E10 on kelpo käyttöauto sijoittui 80-luvulle. Alkupuolella niitä osteltiin talviautoiksi kesäjenkin rinnalle, kun hinta oli sopiva. Nykyisin samalla rahalla saa paljon käyttökelpoisempaa tavaraa esim Sunnyistä.

Ja itselläni on siis ollut useampikin E10, ensimmäiset jotain 25 vuotta sitten ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ひゃ く あ hyakuA sataA

Asiaa Juhani!  [smiley=thumbsup.gif] Täysin samaa mieltä. Eiköhän meille kaikille ole talviautoksi parempia vaihtoehtoja ja turvallisempiakin. Säästetään niitä vähiä vanhoja dasseja kesä ajeluun, niin niistä on iloa kauan aikaa myös tulevillekin dasse harrastajille. Koskee kaikkia dasseja, miksei muitakin merkkejä, kunhan ikä alkaa olla tuolta -85 vuoden alapuolelta.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

Kristian

LainaaLäpivirtausta ei ole = huurtuu, ja lämmityslaitteen teho on lähinnä surkuhupaisa.


Ainakin omat kokemukset ovat aika positiivisia lämmön riittävyyden suhteen. Huuru onkin sitten toinen juttu.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)