Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

maalausprojektin tynkää ihmisille.

Aloittaja Flame, heinäkuu 02, 2007, 01:04:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Flame

Noniin eli tässä kun on tullu jynssättyä tota cherrymieheltä ostettua n13 hb takakontinluukkua jo tovi ja haalittua maaleja yms. roipetta ja tehtyä sitä sun tätä pohjatyötä yhteen jos toiseenkin osaan, niin ajattelin tännekin laittaa pientä kertomusta näistä maalaushommista ihan kunnon tyylillä. Käyn lävitse projektia kuvien avulla ja oletettavasti kuvista pitäis saada melko hyvä kuva kaikista vastaantulevista tilanteista.

Ja kaikkihan alkoi tuona päivänä, kun hain cherrymieheltä kyseisen luukun viime kuun miitistä 10e:lla. Luukku oli ostokunnossa "ruosteeton". Cherrymieheltä vois löytyä jopa kuva luukusta ostokunnossa, koska multa ei semmosta löydy.

Purkamisen,pesemisen ja tilannekartoitusten jälkeen luukkua ruvettiin hiomaan kuosiin 400 vesiohiomapaperin avulla. Ja tässä tilanteesta pari kuvaa:

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0291Medium.jpg?t=1183325021
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0290Medium.jpg?t=1183325138

Käytän vesihiontapaperia, koska luukussa oli kohtalainen maali päällä, eikä kaikkea tarvinnut poistaa, vaan pelkästään tehdä pinnasta matta maalin tarttumista varten. Kuten toisesta kuvasta näette (ainakin ne joilla on kohtalainen näyttö), luukkua on aikaisemminkin maalattu. Värimassavalumia löytyi useita kappaleita.

Luettelempa tässä sitten yleisimmät ruostepesät kyseisissä n13 hb:n luukuissa parin luukun kokemuksella. Eli rekisterikilvenvalojen kupujen kiinnitykseen käytettävistä rei'istä alimmat tuntuvat olevan ruosteelle herkkiä (kyseinen reikä on tuossa yllä olevissa kuvissa jälkimmäisessä alhaalla vasemmalla. Tässä luukussa oli vain toisella puolella ruostunut, omassa molemmin puolin). Lisäksi huonosti pestyissä yksilöissä on saattanut muhia pieni pommi luukun sisäpuolella korikittien alla, kuten tässä yksilössä. Huonostihan näköjään dokumentoin, sillä en löytäny kuvaa kyseisestä kohdasta kuin korjattuna. Ja kuvaa tästä

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0303Medium.jpg?t=1183325550

Tarkimmat huomaavatkin, että korikittiä on laiteltu melko pitkälle matkalle. Mikäli korikitin alle on jotain päässyt muhimaan, on parempi ottaa suoraan vähän pidemmältä matkalta kitti pois ja varmistaa, ettei alle ole jäänyt enää pesiä. Tuosta kohdasta poistin kaksi melko roisia ruostepesää apuinani rälläkän kuppiharja sekä mastonin rost-stop. Päällä löytyy spies&heckerin punainen pohjamaali sekä korikittiä.

Sitten näihin tämän luukun probleemakohtiin. Purettuani kaikki roinat pois ja ruosteet poistettuani aloitin kittaushommat dinitrolin hienolla lasikuitukitillä. Seuraavassa parit kuvaset selkeimmistä kohdista.

vasemman puolen tolppa
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0286Medium.jpg?t=1183326044

oikealta project tuuliohjaimen tekemät vauriot kitattuna
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0285Medium.jpg?t=1183325951

vasemmalta project tuuliohjaimen tekemät vauriot kitattuna
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0284Medium.jpg?t=1183325978

ja vielä yleiskuva koko kannesta "yläpuolelta"
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0283Medium.jpg?t=1183326007

Rekisterikilven seutua hieman
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0293Medium.jpg?t=1183326181


Luukussahan oli tosiaan pari klommoa ja monttua ja niille näytettiin kittiä. Rekisterikilven kiinnikereikien ympärystät olivat melko laajalti ruostuneet, maalin ollessa melko hienon näköinen päällä edelleen. Eli olkaa näiden kanssa tarkkoja. Pienetkin kuprukohdat voi paljastaa altaan melko "hienoja" vaurioita. Tuuliohjaimen kiinnityksestä aiheutuneet vauriot piti myös korjata rälläkän kuppiharjan avulla. Kyseisistä kohdista ei valitettavasti ole kuvat kuin korjattuna. Jälleen metodina oli sama kuin aikaisemminkin, eli irtoruoste pois kuppiharjalla, rost-stoppia alle, spies& heckerin punainen ruiskupohjamaali päälle ja viimeiseksi poistettujen kittausten korjaus. Niin ja korikittiä muuten löytyy sekä tuubi, että purkkitavarana. Tein virheen ottaessani purkkitavara. Todella hankalaa levittää saumoihin.

Sitten se tämän projektin toisiks haastavin juttu, eli lukkopesän reiän täyttäminen. Oishan siihen voinu vaan laittaa sen saman mustan lapun päälle mikä mulla on nykysessäkin. Lukkopesää kun ei ole ikinä mun omistuksessa ollut ja luukku aukee sisältä kahvasta kuitenkin, niin umpeenhan se kohta piti laittaa.

Aluksi pohdin keinoja täyttää reikä ilman hitsilankaa, mutta olihan sinne pakko se peltiläpyskä täräyttää hitsillä kiinni. Eipähän tarvitse pelätä, että korkkailee hirveen äkkiä tosta. Heftasin sopivankokoisen peltiläpyskän montun pohjalle hiottuani tarpeeksi tartuntapintaa hitsausta varten. Tämän jälkeen pohjustin käikäleen rost-stopilla (ihan varmuuden vuoks) ja latasin kitit päälle. Pari kertaa siinä joutui hiomaan kohtaa, jotta saavutettiin täysin käteen tuntumaton lopputulos. Tämähän onnistui käyttämällä pitkää puukalikkaa, jolla saatiin pinta mahdollisimman tarkasta tasoon.

Luukun sisäpuolella tapahtui samalla seuraavaa: Täytin taakse jääneen pienen ilmavälin korikitin avulla täyteen, jottei kosteus pääse muhimaan sisäpuolelta peltiläpyskän alle. Samalla huomasin tukipellin olevan irti, joten sinnekin vähän korikittiä väliin ja on taas jämäkämpi. Alla taas kuvaa.

hitsattu ja pohjustettu peltiläpyskä
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0289Medium.jpg?t=1183327006

kittiä laiteltu taas kerran vähän joka paikkaan
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0307Medium.jpg?t=1183327054

korikitit sisäpuolella
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0305Medium.jpg?t=1183327107
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

Ja kun tuo postauksen kokokin paisui noin suureksi, niin pitää jatkaa seuraavalle laatikolle. Tällä hetkellä luukku on laiteltu maalauskuntoon, eli lasi on suojattu. Tämä tapahtui ostamalla suojapaperia omalta duunipaikalta hintaan 4,95€/30m ja kiinnitys tietenkin maalarinteipillä. Lisäksi olen puhdistellut vielä luukun kiinnityskohtien alla olleet ruosteet pois ja rost-stoppia sinnekin sutaisin.

Maalit on jo hyllyssä, vain ohenne ja kunnon säät puuttuu. Hintaa maaleilla oli seuraavasti: värimassa sävyyn, dupont: 40e/l; hiontaväri harmaa 2k, car system 40e/l; kirkaslakka, deeber? 2k x€/l (lakka oli jo itellä valmiina ja hintaa ei voi muistaa) sekä pohjamaali, spies&hecker 35€/l. Maaleista vielä sen verran, että maalaus suoritetaan kaavalla: pohjamaalaus, hiontaväri, värimassa, lakkaus. Tarpeen vaatiessa voi olla, että joutuu hiomaan välissä ja hiontavärin kohdalla hiotaankin. Ja vielä niitä kuvasia tämänhetkisestä tilanteesta.

ulkopuolelta
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0348Medium.jpg?t=1183327738

ja sisäpuolelta
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0349Medium.jpg?t=1183327772

Vielä tilannetta lisää valottaakseni, voin kertoa tämän olevan ensimmäinen ruiskumaalausprojekti, johon olen ryhtynyt. Maalausta harjoitellaan tolla pohja- ja hiontavärillä. Sen jälkeen pitäis värimassa ja lakka saada asettumaan silmää hivelevästi pintaan :O  Tässä samalla ehostan oman sunnyn maskia, josta voisin kirjottaa tänne myös. Kyseinen maski pitäisi kans pohjustaa ja maalata ruiskuvärillä. Spray ei kestä maskissa lämpövaihteluiden takia ollenkaan. Tämmöistä tällä kertaa. Tästähän vois painua nukkumaan välissä.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Ekomies

Kai muistat suojata tuon lasin sisäpuoleltakin  :P
Nissan Maxima QX 3.0 2004

Flame

Arvasin, että joku sanoo :D . Kuvien oton jälkeen suojailin sisältäkin ton lasin.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

Noniin. homma sai jatkoa tänään, kun sääkin suosi, eli sisäpuolelle pamautin pohjavärit ja päälle harmaat hiontavärit. Pohjamaalissa oli liian vähän ohennetta ja voi v***u se oli hankalaa maalaa. Nooh tein hyvät sekotukset tota hiontaväriä ja se oli jo nautinto maalaa :) ja niitä kuvasia taas tähän väliin.

Punasena:
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0350Medium.jpg?t=1183372786
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0351Medium.jpg?t=1183372803
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0352Medium.jpg?t=1183372821

ja parin tunnin päästä hiontavärit päällä harmaana:
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0353Medium.jpg?t=1183372849
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0354Medium.jpg?t=1183372870
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0355Medium.jpg?t=1183372889
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/IMG_0356Medium.jpg?t=1183372913

Seuraava vaihe on tehdä sama setti ulkopinnalle. Pinnasta luulis tulevan taas himpun verran parempi ton sisäpuolen harjoittelun jälkeen. Ulkopuolen hiontavärin jälkeen sisäpuolelle vedetään värimassa ja alkuperäisestä poiketen myös lakka. Tämän jälkeen vasta ulkopinta, että vältytään ulkopinnoissa näkyviltä roiskeilta tai muilta maalivirheiltä.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

Noniin juuri tulin tuolta pihalta taas väkertämästä. Tällä kertaa uhrina oli luukun ulkopinta ja jännäshän sitä pikkasen miten ne pohjat onnistu. No lopputulos muuten hyvä, mutta pääs valahtamaan liikaa maalia luukun yläosaan ja valumaa tuli, joten tänään ei pääse vetämään enää hiontaväriä välttämättä. Ja sitten taas läjä kuvia tuloksesta:

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0364Medium.jpg?t=1183468616
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0363Medium.jpg?t=1183468748
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0362Medium.jpg?t=1183468776
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0361Medium.jpg?t=1183468810
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0360Medium.jpg?t=1183468830
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0359Medium.jpg?t=1183468850

Tossa yhdessä kuvassa näkyy ylälaidan valumat pienenä aaltoiluna. Kuten hyvin näkyy kuvista, pohjat olivat riittävän hyvin tehdyt. Esimerkiksi lukonreiästä ei näy jälkeäkään ja vasemman tolpan kittaus onnistui täydellisesti, joten tuloksesta ei edes erota, että koko kohtaa olisi kitattu. Juuri näin sen pitäisi aina ollakin :) So far, so good!
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

Taas yksi vaihe takana. Tällä kertaa oli vuorossa siis hiontaväri ulkopintaan. Eilisen valumat piti hioa ensin pois ja tämän vasta jälkeen pääsi jatkamaan. Maalia levittyi taas tasaisesti pitkin kontinluukkua. Reilusti tuli tietenkin maalattua, että voi sitten hiomalla laittaa pinnan tasaiseksi. Tasaiseksi hiominen on tietenkin tärkeätä kohtuullisen lopullisen maalipinnan saamiseksi.

Kuvat:

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0371Medium.jpg?t=1183557674
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0370Medium.jpg?t=1183557708
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0369Medium.jpg?t=1183557725
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0368Medium.jpg?t=1183557744
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0367Medium.jpg?t=1183557766
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0365Medium.jpg?t=1183557788

ötökkäkin halus lentää märälle maalille ja siihen se sit jäi :o

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0366Medium.jpg?t=1183557840

Jahka osat kuivuu kunnolla, niin alkaa sisäpinnan hionta- ja maalausurakka. Ulkopinta hiotaan vasta tämän jälkeen, jotta saadaan samalla vaivalla maalipölyt irti ilman ylimääräisiä hiontakertoja.

Kommenttejakin saa laittaa. Tätä tehdään ihan sen vuoksi, että joku muukin uskaltais ryhtyä maalailemaan ruiskulla. Alottelijakin saa ihan kohtalaista jälkeä vaikkei paljon maalausta olekaan takana :D
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Datsun_Team

Minkä merkkisellä ja hintaisella ruiskulla olet suihkinut? Tämä aihe kyllä hieman innosti moista maalaustapaa testaamaan :)

Flame

Mulla ei oo ruiskusta kovinkaan tarkkoja tietoja, sillä isäukko sen on joskus ostanut. Eli hinta,merkki yms tiedot uupuu. Muuta en tiiä kun että italialainen ruisku on. Hintaluokassa alle sata euroa taatusti, sillä säätöä ei oo muulle kun maalin määrälle. Suuttimena toimii 1.5mm, joka soveltuu mainiosti vähän isompien pintojen maalailuun ja on oikeastaan minimi näissä automaalailuissa. Kävin tuossa Hyvinkäällä kysymässä maaliruiskuja ja heillä lähtivät hinnat 130e-> ja kyllä olivatkin hienoja verrattuna tuohon ruiskuun. Eli tässä samallahan hommaa tehdään pikkubudjetilla eikä millään ammattilaitteilla edes :D

Ja itse projektin etenemisestä vielä sen verran, että olen nyt hionut sisäpuolen hiontavärit kuntoon ja seuraavan kerran kun on säitä, niin maalataan värimassaa ja lakataan. Haasteellisin vaihe koko hommassa siis vielä edessä ja varsinkin ulkopinnan saaminen kohtalaiseksi hieman mietityttää. Metalliväri on hankala maalata, sillä jos värimassan maalaaminen epäonnistuu, tulee pinnasta pilveilevä.

Olen tässä samalla yrittänyt lukea erilaisia tekniikoita hyvän pinnan saamiseksi. Yleisin vinkki maalata tuntuu olevan kaavalla: kevyt harso, antaa kuivahtaa hieman, kunnolla maalia, antaa kuivahtaa taas ja tämän jälkeen taas kevyt harso. Värimassan jälkeen pitäisi vetää lakka kertalaakista kunnolla ja se ei ole todellakaan helppoa kuuleman mukaan. Ei saa ahnehtia maalin kanssa ja hommahan siis vaatii melko hyvät hermot vaikkei vanhoilla maalareilla enää paljon hermoja nupissa olekaan tinnerihöyryjen vuoksi  ;)

PS. vielä kun itsekin sais nuo valumat pois näistä maalauksista ni hyvin menis. Spraypullolla meni aikanaan jo ilman valumia :P
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

Nyt oli sen verran säitä, että sain tehdyksi sisäpuolen maalauksen valmiiksi. Alustavana työnä oli tehtynä pohjat, eli hiontavärin hioin jo viime viikolla valmiiksi maalausta varten. Homma alkoi värimassan suihkimisella. Värimassaa meni yllättävän paljon, jotta silmällä ei enää havainnut "pilveilyä". Pilveily aiheutuu liian ohkaisesta ja epätasaisesta maalikerroksesta. Tämän jälkeen vedettiin 2k lakka päälle, ensin yksi kerros ja sen jälkeen toinen 20minuutin kuluttua, jolloin saatiin epätasaisuus tasoittumaan kunnolla. Ja sitten niitä kuvia kansalle:

Ensimmäisen lakkakerroksen jälkeen:

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0373Medium.jpg?t=1184343486
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0374Medium.jpg?t=1184343524
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0375Medium.jpg?t=1184343548
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0376Medium.jpg?t=1184343586

Ja sitten toisen lakkakerroksen jälkeen:

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0385Medium.jpg?t=1184343616
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0386Medium.jpg?t=1184343669
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0387Medium.jpg?t=1184343687
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0388Medium.jpg?t=1184343707
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0389Medium.jpg?t=1184343723
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0390Medium.jpg?t=1184343735

ja lopuksi ulkona maalaamisen haittapuoli :P

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0392Medium.jpg?t=1184343750
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

Maalaukset tällä erää ohitse. Tuloksena värit luukun ulkopinnassa. Ai että miten onnistui vai? No tulihan siihen vähän valumaa, mutta tuleepahan fiksattua niitäkin sitten myöhemmässä vaiheessa. Jos vaikka siitäkin tekis jonku jutun? :D

Tarinahan jatkui niin, että ensin otin ja hioin ulkopinnan hiontavärin maalattavaan kuntoon. Vaihdoin vielä suojateipit uusiin, jotta sain kaikki ylimääräset paskat pois väleistä. Puhtaista teipeistä ei sitten kuvia olekaan :)

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0445Medium.jpg?t=1184752419

ja välissä maalasin maskiinkin hiontavärin joka odottaa vieläkin tuolla pihalla hiomista.

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0448Medium.jpg?t=1184752477

Illasta töistä tultuani päätin suojata luukun sisäosan, ettei sitä tarvitse tehdä tänään (vie meinaan ihan hyvin aikaa ja teippiä)

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0452Medium.jpg?t=1184752542
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0453Medium.jpg?t=1184752569

Ja sitten kevyen tinneripyyhkimisen jälkeen suihkin väriä pintaan (kuvissa jo lakka päällä)

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0454Medium.jpg?t=1184752676
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0455Medium.jpg?t=1184752712

Tämän jälkeen vielä vedin yhden kerroksen lakkaa ja roudasin luukun suojaan suuremmilta koivunsiemenaalloilta. Muistakaa hyvät ihmiset olla maalaamatta ulkona tuulisena päivänä, jos ilmassa on vähääkään noita kasvien siemeniä. Välissä tuli revittyä lakkapinnasta 3 kärpästä ja noin 10kpl koivunsiemeniä.

Otin suojapaperit ja -teipit pois parin tunnin päästä maalauksesta, jolloin tuorekin lakka kesti jo teipin nykäsemisen kun semmonen vahingossa uuteen pintaan mäjähti. Onneksi pintaan tulleet valumat tuli lakkapintaan, joten voidaan vielä fiksata melko pienellä vaivalla myöhemmässä vaiheessa.

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0456Medium.jpg?t=1184753018
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0457Medium.jpg?t=1184753036
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0459Medium.jpg?t=1184753050
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0463Medium.jpg?t=1184753066
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0461Medium.jpg?t=1184753078

Jos tästä nyt tähän "lopuksi" pitäisi jotain sanoa, niin jos teillä ei ole aikaa eikä tiloja, niin viekää osa ammattilaiselle. Turha sitä on itte rupee kikkailemaan jos ei oikeasti osaa ja on tiloja. Kun rupeaa ynnäilemään tässä itse aikaa ja vaivaa yhteen, niin ei maalarin arvio 200e enää kyllä riitä. Tosin tiedän, että jos olisin sille maalarille vienyt, niin kukkinut olisi jo hetken päästä sisäpuolelta korikittisauman alta :)

Muistatte varmaan kuitenkin mitä vikoja luukussa oli ja mitä siihen tehtiin. Viimeisissä kuvissa näkyy miten esimerkiksi vasemman puolen tolpan korjaaminen onnistui tai miten lukonreiän peittäminen onnistui täydellisesti.

Parin päivän päästä luukusta korjataan vielä lämmitysrivat, koska ne ovat aivan tohjona. Lisäksi asennan tummennuskalvon lasiin ja puhallan kotelosuojat luukkuun samaan settiin ennen kiinnittämistä. Vielä tulee ainakin kuvia perästä ennen ja jälkeen "korjauksen".

Niin ja kommentteja kiitos! Oliko hyvä/huono kertomus?, onko näistä mitään hyötyä kellekään? Mitä mieltä lopputuloksesta yms. Kaikki kommentointi tervetullutta!





Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

#11
Nyt on luukku paikoillaan. Sävy on loistava ja tietyistä kulmista maalausta ei ollenkaan edes huomaa, mutta onhan siinä hieman eroa. uus pinta on aina uus pinta.

Eilen korjasin lähes kaikki lämmitysrivat takalasista ja tummennuksen jälkeen koko tehty työ meni hukkaan, koska korjausmaalit lähti litomaan tummennusvaiheessa tuntemattomasta syystä :(. Tuntien työ meni hukkaan, mutta päätin, että otan joko tosta vanhasta luukusta lasin toimivine lämppäreineen. Toinen vaihtoehto on ottaa kalvot pois, näyttää tinnerirättiä ja tummentaa uudestaan ja sitten on siisti tummennus, mutta lämppäri ei toimi. Katsotaan nyt mikä näistä on järkevin ratkaisu.

Ja niitä kuvia sitten.

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0470Medium.jpg?t=1185024732
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0472Medium.jpg?t=1185024773

Ja tässä ainoa kuvakulma josta erottaa maalauksen.

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0473Medium.jpg?t=1185024800

offtopiccina vielä pari kuvaa vuosien varrelta :D (onhan tää ollu omistuksessa jo vuodesta -04 lähtien sentään)

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0955Medium.jpg?t=1185024970
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0957Medium.jpg?t=1185024987
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0427Medium.jpg?t=1185025154

Nyt kun tuo perä on muuten niin kliini ni rupes harmittaan ku kilpi on noin elämää nähneen näköinen. Tarttis ehkä ostaa uudet. Seuraavaks vuorossa onkin sitten noiden muiden kuvissa näkyvien ruostepilkkujen piilottaminen. Niin ja pitäishän se maskikin varmaan jossain välissä maalaa tonne keulille takas. Varmaan ens viikosta sitten ku on pari vapaapäivääkin :) tästä on hyvä jatkaa.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

ja vielä kerran uppistakeikkaa tällekin. Tuli nimittäin jatkettua projektia vielä lasinvaihdon verran, sillä luukussa ollut lasihan oli aivan p**ka lämmityksen osalta. Lisäksi tuli tuo kilpikin vaihdettua vielä uuteen.

eli tosta http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0502Medium.jpg?t=1186498293
otettiin irti lasi joka on irrallaan ja valmiina asennettavaksi tässä

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0494Medium.jpg?t=1186498363

Seuraavaksi näytettiin vanhalle lasille lekaa ja tulos oli tämä
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0496Medium.jpg?t=1186498402
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0497Medium.jpg?t=1186498449
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0499Medium.jpg?t=1186498474

Tarkimmat huomaavat luukun alkuperäisen värin olevan valkoinen, eli tuossa on nyt sitten jo historian kolmas väri pinnassa. Kuvissa olen jo nyhertänyt liimapinnat matalaksi liimausta varten.

Seuraavaksi homma eteni sikapurkin ohjeiden mukaisesti ensin lyömällä pintoihin aktivaattoria ja sen jälkeen liimaa. Kuten huomaatte noissa parissa viimesessä kuvassa näkyvät myös ohjureiden reiät, jotka otin mielelläni käyttöön. Liimasin ensin vanhat ohjuritapit liimattavaan lasiin epoxilla ja vasta tämän jälkeen asensin lasin. Meni kerralla paikoilleen ylälistaa lukuunottamatta. Listat olisi pitänyt muutenkin uusia, sillä ne jäävät auttamatta liian lyhyiksi yhden irroituksen jälkeen. Lopputulos olikin sitten tällainen tunnin nikkaroinnin jälkeen kun sain listat kiinni.

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0501Medium.jpg?t=1186498730

Kustannukset 20e plus oma aika eli ei paha hinta toimivasta takalasinlämppäristä. Niin ja tuossa kun on tuo kilpikin, niin sen hinta 8.5e/kpl ja kiinnitys peltikattoruuveilla halvalla.

Lopuksi vielä hieman karumpia kuvia entisestä luukusta. Paljon kauniimpi se oli lasin kanssa :D

http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0507Medium.jpg?t=1186498840
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0505Medium.jpg?t=1186498854
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0509Medium.jpg?t=1186498871
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0504Medium.jpg?t=1186498890
http://i16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/sunnyn%20takakontinluukku/IMG_0503Medium.jpg?t=1186498905

Ja ei muuta kuin hyviä kesän jatkoja kaikille :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Mako


Mies

Hyvä stoori,onneks se luukku taisi sentään edes vähän parempi olla kun vanha :)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Flame

oli siinä loppupeleissä vähemmän tekemistä, vaikkakin kaikenlaista sieltä paljastu "ruosteettomasta" luukusta :D
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88