Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny ongelmia

Aloittaja Wildchild-, heinäkuu 15, 2007, 18:57:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wildchild-

Terve. Tuli ostettua taas nissan, tälläkertaa konerikkoinen 1.6 multivalve. Vaihdettiin tossa viikonlopun aikana moottori 180tkm ajetusta multivalvesta. Kaasari tuli entisestä (on niin hyvissä säädöissä yms), kytkin ja sytkänosat uusittu. Myös kaikki alipaineletkut tuli uusittua. Ongelmana on röpötys. Auto röpöttää aika pahasti, ja pöhkii pakokaasua "pätkivästi" putkesta.

Myös lämmöt nousussa. Onkos tuossa konstia saada ilmattua jäähyjärjestelmä? Vai pitääkö perinteisesti vaan puristella ja lisäillä niin kauan ennen kun palaa hermot :D ?

Sytkä tosiaan säädettiin lampun avulla. Se on ok, kierroksia ottaa kivasti ja kakkosella 120 :) mistä röpötys voisi johtua?
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

jäähy ilmasi itse itsensä. Ainoa vaan että ei käy kun kahdella :D

ihme että kuitenkin noin hyvin toimii. Pitää kattoa missä vika mahtaa olla. Kansiremppako mahdollisesti edessä?
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

Nyt kakkospytty on ainut joka ei skulaa. Vaihdoin Venttiilinnostimet virranjakajaa yms. Kipinä tulee johdon päähän, mutta käynti ei muutu yhtään jos ottaa johdot pois. Tulppakin kipinöi. ???  :o :o :o :o

Epäilin että on jotai paskaa venttiilin välissä esim mutta vaikka laittoi kaasariin vettä ja anto palaa, ei mitään vaikutusta. Pää hajoo tohon....
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

take

Oletko imuvuotoa hakenut? Multivalveissa tahtoo joskus se imusarjan ja kaasarin välinen tiiviste hävitä johonkin. Välillä jopa palasia on puuttunut. :-? Tietty imusarjan tiivistekin voi vuotaa. Se ehkä eniten voisi vaikuttaa vain yhteen pyttyyn.

Mitä järkeä muuten on repiä 2. vaihteella 120? Jos on alkuperäiset multivalven välitykset niin kone kiekuu niin pitkälti ylikierroksilla etten ihmettelisi vaikka venttiili olisi osunut mäntään. 2. vaihteella n. 80 nopeudessa kierrokset on jo 6000 niin tällä kaavalla 120 vauhdissa 2. vaihteella olisi jo 9000 rpm kellossa. Jos se oikeesti edes jaksaa noi kiertää niin todella ihme jos ei venttiilit ota osumaa. :o

Sunny-muslimi

Laitetaanpa kysymys tänne kun ei viitsi uutta ketjua aloittaa.

Eli kyseessä Sunny  SLX´87 E16. Jokunen päivä sitten aloin kuulla uutta sivuääntä moottorin käydessä.  Ääni jatkuu niin pitkään kuin moottori on päällä ja loppuu ikäänkuin seinään kun moottori lopettaa pyörimisen. Ääni kuulostaa metalliselta tai sähköiseltä "sirinältä" (sorry nämä vertaukset mutta en keksi parempiakaan).

Ajattelin olisiko laturi menossa vaihtoon. Irroitin laturinhihnan, sama sivuääni kuului silti. Ainakin tuli suoritettua erotusdiagnostinen toimenpide laturin ja vesipumpun suhteen. Pohdin kuuluisiko ääni sitten jakohihnan rullista yms(jakohihna ja rullat vaihdettu 1 vuosi/10 000km sitten). En ehtinyt repiä jakohihnan suojakoppaa irti vaan kurkistin ensin virranjakajan kannen ja ilmanpuhdistimen.
Yllätys oli kun ilman ilmanputsaria kyseinen siritys oli moninkerroin voimakkaampi. Katsoin olisiko kaasarissa tai alipaineletkuissa päällisin puolin vikaa, en löytänyt.
Itse moottorin toiminnassa en ole huomannut eroa. Venttiilit säädetty viime pääsiäisenä ja samalla kiristelty keinuvivusto yms.

Voisiko imuäänet aiheuttaa kyseistä ääntä ja jos aiheuttaa niin mistä mahdollisesti johtuisi? Onko mahdollista että vuotavat alipaineletkut yms ilmiöt aiheuttavat voimistunutta sirisevää imuääntä? Entä bensa- tai öljypumppu?

Taas uusi pähkinä purtavaksi, en viitsi alkaa kaasaria availemaan ennenkuin on guruilta kyselty mielipidettä :)

Wildchild-

#5
Sirinä kyllä viittaisi jakopäänketjun löystymiseen, mutta kummatkin sunnyni on pitänyt ihan pientä "sirinää" kiihdyttäessä. Jakopäänketjun kiristihän toimii tässä öljynpaineella, joten jos kanava on tukossa niin voi olla että ketju ei kiristy tarpeeksi. Mutta se että ääni kuuluu imupuolelta, en voi käsittää :)

Ja lisää omaan ongelmaani: Bensa haisee aika pahasti kun avaa ikkunan ajossa. Mikään ei vuoda, tankkikin on uusittu viime vuonna. Ei käsitä....
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

take

E16 on hihnalla. Eli ketju ei voi metelöidä. Tietynlaista sirinää on kerran aiheuttanut rikkinäinen alipainekalvo. Silloin kyse oli ryypyn keventimestä. Kalvo rikki ja se aiheutti sirinää. Alipaineletkut ei aina näy kunnolla päällepäin jos on murteilla ennen kuin menee poikki. :-/ Häipyykö sirinä kun polkaisee kaasua reippaasti?

Sunny-muslimi

#7
LainaaE16 on hihnalla. Eli ketju ei voi metelöidä. Tietynlaista sirinää on kerran aiheuttanut rikkinäinen alipainekalvo. Silloin kyse oli ryypyn keventimestä. Kalvo rikki ja se aiheutti sirinää. Alipaineletkut ei aina näy kunnolla päällepäin jos on murteilla ennen kuin menee poikki. :-/ Häipyykö sirinä kun polkaisee kaasua reippaasti?

Tuntuisi sirinä jatkuvan vaikka antaa kaasua. Mielestäni ääni kuuluu suoraan kaasuttimen sisältä nyt kun tarkemmin kuulostelin. Automaattiryyppy toimii moitteetta.

Täytyy varmaan hakea Etolasta letkua ja viikonloppuna uusia alipaineletkut kun joka tapauksessa alkavat olla iäkkäitä. Jos samalla vilkaisisi hieman kaasutinta ja ryyppyä.

Ajoittain nuo Sunnyn ongelmat tuntuvat olevan henkimaailman asioita kun ääni hävisi hetkeksi.

EDIT: osaako kukaan sanoa mikä on Sunnyn alipaineletkujen sisähalkaisija?

EDIT2: perhana, kun lyö auton kylmänä käyntiin niin ääntä ei kuulu (tai ei ainakaan kun  äsken kokeilin), kuuluisikohan tuo mainittu sivuääni tosiaankin ryyppy-kaasutin -akselilta?  Täytyy muutama päivä kuulostella tarkkaan milloin ääni kuuluu, vai kuuluuko enää ollenkaan...

Wildchild-

#8
LainaaE16 on hihnalla. Eli ketju ei voi metelöidä. Tietynlaista sirinää on kerran aiheuttanut rikkinäinen alipainekalvo. Silloin kyse oli ryypyn keventimestä. Kalvo rikki ja se aiheutti sirinää. Alipaineletkut ei aina näy kunnolla päällepäin jos on murteilla ennen kuin menee poikki. :-/ Häipyykö sirinä kun polkaisee kaasua reippaasti?
heh, juu katsoin vasta näin jälkeinpäin että tuossa lukikin koneen malli :)

Imuvuotoa epäilin itsekkin... Itse tiiviste heivattiin kaasarinvaihdossa pois ja loctite tasotiiviste liimalla laitettiin. pitää vielä kattoa tuo...
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Mies

Lainaa

Tuntuisi sirinä jatkuvan vaikka antaa kaasua. Mielestäni ääni kuuluu suoraan kaasuttimen sisältä nyt kun tarkemmin kuulostelin. Automaattiryyppy toimii moitteetta.

Täytyy varmaan hakea Etolasta letkua ja viikonloppuna uusia alipaineletkut kun joka tapauksessa alkavat olla iäkkäitä. Jos samalla vilkaisisi hieman kaasutinta ja ryyppyä.

Ajoittain nuo Sunnyn ongelmat tuntuvat olevan henkimaailman asioita kun ääni hävisi hetkeksi.

EDIT: osaako kukaan sanoa mikä on Sunnyn alipaineletkujen sisähalkaisija?

EDIT2: perhana, kun lyö auton kylmänä käyntiin niin ääntä ei kuulu (tai ei ainakaan kun  äsken kokeilin), kuuluisikohan tuo mainittu sivuääni tosiaankin ryyppy-kaasutin -akselilta?  Täytyy muutama päivä kuulostella tarkkaan milloin ääni kuuluu, vai kuuluuko enää ollenkaan...


Tutkippas ja kirraile vesipumpun hihnapyörän pultit,neljä kappaletta olikohan nyt kymppimillisiä.

Itelläni oli räpeltävä ääni aina välillä ilmoilla ja sen lähde paljastui kun ajellessa alkoi ääni pahenemaan ja olihan se hihnapyörä jo melkein irti
;D
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Jupe

Lainaa

Tuntuisi sirinä jatkuvan vaikka antaa kaasua. Mielestäni ääni kuuluu suoraan kaasuttimen sisältä nyt kun tarkemmin kuulostelin. Automaattiryyppy toimii moitteetta.

Täytyy varmaan hakea Etolasta letkua ja viikonloppuna uusia alipaineletkut kun joka tapauksessa alkavat olla iäkkäitä. Jos samalla vilkaisisi hieman kaasutinta ja ryyppyä.

Ajoittain nuo Sunnyn ongelmat tuntuvat olevan henkimaailman asioita kun ääni hävisi hetkeksi.

EDIT: osaako kukaan sanoa mikä on Sunnyn alipaineletkujen sisähalkaisija?

EDIT2: perhana, kun lyö auton kylmänä käyntiin niin ääntä ei kuulu (tai ei ainakaan kun  äsken kokeilin), kuuluisikohan tuo mainittu sivuääni tosiaankin ryyppy-kaasutin -akselilta?  Täytyy muutama päivä kuulostella tarkkaan milloin ääni kuuluu, vai kuuluuko enää ollenkaan...
Eipä kannata olla huolissaan siitä äänestä, pieni sirinä-ääni kuuluu tullakkin lämpimänä, se on ihan normaalia. Olisiko vaan niin että, se ääni on  kuulunut koko ajan mutta et ole vain aiemmin kiinnittänyt siihen huomiota?
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Jupe

Lainaa
heh, juu katsoin vasta näin jälkeinpäin että tuossa lukikin koneen malli :)

Imuvuotoa epäilin itsekkin... Itse tiiviste heivattiin kaasarinvaihdossa pois ja loctite tasotiiviste liimalla laitettiin. pitää vielä kattoa tuo...
Toi tiivistesilikoni on kyllä ihan hyvää kamaa, mutta jos et poistanut kunnolla niitä vanhoja tiiivisteen jämiä pinnoista, voi ollakkin mahdollista että, on jäänyt vuotokohta johonkin.

E16 koneen kaasarin laitoin  tiivistesilikonilla, ja hyvin on toiminut.

LainaaEpäilin että on jotai paskaa venttiilin välissä esim mutta vaikka laittoi kaasariin vettä ja anto palaa, ei mitään vaikutusta. Pää hajoo tohon....
Ei se vesi enää auta jos venttiili vuotaa. :D Kansi pois ja koneistamoon, teetät siihen ihan normi kansityön, ja samallahan kannattaa vaihtaa ne venttiilivarrenkumit uusiin.


-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Wildchild-

Lainaa
Toi tiivistesilikoni on kyllä ihan hyvää kamaa, mutta jos et poistanut kunnolla niitä vanhoja tiiivisteen jämiä pinnoista, voi ollakkin mahdollista että, on jäänyt vuotokohta johonkin.

E16 koneen kaasarin laitoin  tiivistesilikonilla, ja hyvin on toiminut.

Ei se vesi enää auta jos venttiili vuotaa. :D Kansi pois ja koneistamoon, teetät siihen ihan normi kansityön, ja samallahan kannattaa vaihtaa ne venttiilivarrenkumit uusiin.


Ei se venttiilivuoto ole ainekaan, koska siihen kakkospyttyyn antaa puristuksia 14 ja muihin 12  :o
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Sunny-muslimi

#13
 
"Tutkippas ja kirraile vesipumpun hihnapyörän pultit,neljä kappaletta olikohan nyt kymppimillisiä.

Itelläni oli räpeltävä ääni aina välillä ilmoilla ja sen lähde paljastui kun ajellessa alkoi ääni pahenemaan ja olihan se hihnapyörä jo melkein irti"

Vesipumppu ja laturi ei ainakaan ole äänen aiheuttaja. Kun otin laturinhihnan pois ja käynnistin moottorin, ääni kuului silti.


Lainaa
Eipä kannata olla huolissaan siitä äänestä, pieni sirinä-ääni kuuluu tullakkin lämpimänä, se on ihan normaalia. Olisiko vaan niin että, se ääni on  kuulunut koko ajan mutta et ole vain aiemmin kiinnittänyt siihen huomiota?

Täysin mahdollista, kun Sunny ollut itsellä ajossa jo pidempään niin olen saattanut alkaa "kuulemaan ääniä" ;)
Mutta täytyy seurata miten ääni kuuluu jatkossa. Kiitoksia!

Wildchild-

#14
Sunny-Muslimin ongelmaan vielä sen verran että hiljeneekö ääni kun painaa kytkimen pohjaan? itselläni oli ainekin painelaakeri menossa, huomasi hyvin äänestä. ja kun auto joutuu vääntämään niin ääni vaan kovenee.

Itse alotin nyt täydellisen kansirempan tekemisen... ei löytynyt ratkaisua niin remppaan koko kannen sitten. ei oo paha. 70€ höyläys, venttiiliohjurikumien vaihto, venttiiilienhiominen ja koeponnistus. Ja yläpään tiiviste sarja 57€  :)
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Jupe

#15
LainaaSunny-Muslimin ongelmaan vielä sen verran että hiljeneekö ääni kun painaa kytkimen pohjaan? itselläni oli ainekin painelaakeri menossa, huomasi hyvin äänestä. ja kun auto joutuu vääntämään niin ääni vaan kovenee.

Itse alotin nyt täydellisen kansirempan tekemisen... ei löytynyt ratkaisua niin remppaan koko kannen sitten. ei oo paha. 70€ höyläys, venttiiliohjurikumien vaihto, venttiiilienhiominen ja koeponnistus. Ja yläpään tiiviste sarja 57€  :)


Sillä lailla, mulla on samat hommat menossa e-moottorin kanssa, kansi on käynyt jo koneistamolla ja seuraavaksi vuorossa on tiivistepintojen puhdistus vanhoista tiivisteen jämistä, kyllä osaavatkin olla tiukassa.
Ostin koko moottorin tiivistesarjan, hintaa tällä 80€.
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Mies

LainaaSunny-Muslimin ongelmaan vielä sen verran että hiljeneekö ääni kun painaa kytkimen pohjaan? itselläni oli ainekin painelaakeri menossa, huomasi hyvin äänestä. ja kun auto joutuu vääntämään niin ääni vaan kovenee.

Itse alotin nyt täydellisen kansirempan tekemisen... ei löytynyt ratkaisua niin remppaan koko kannen sitten. ei oo paha. 70€ höyläys, venttiiliohjurikumien vaihto, venttiiilienhiominen ja koeponnistus. Ja yläpään tiiviste sarja 57€  :)


Jos painelaakeri on menossa niin yleensä ääni silloin pahenee kun painaa kytkimen pohjaan.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Jupe

Lainaa


Jos painelaakeri on menossa niin yleensä ääni silloin pahenee kun painaa kytkimen pohjaan.
Olin kirjoittamassa juuri samaa edelliseen postaukseen, mutta ajattelin jos kerran painelaakerin vaihdolla ääni loppui niin, pyyhin kirjoitukseni pois. :)
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Sunny-muslimi

Ei ääni muutu miksikään vaikka kytkintä polkisi. Kyllä vahvasti tuntuu että ääni kuuluu imupuolelta, en vain ole vielä ehtinyt selvitellä enempää. Jos viikonloppuna ehtisi katsella ongelmaa.

Wildchild-

#19
Lainaa


Sillä lailla, mulla on samat hommat menossa e-moottorin kanssa, kansi on käynyt jo koneistamolla ja seuraavaksi vuorossa on tiivistepintojen puhdistus vanhoista tiivisteen jämistä, kyllä osaavatkin olla tiukassa.
Ostin koko moottorin tiivistesarjan, hintaa tällä 80€.
Mä tein sen ensin. Casket Removerilla saa aika hyvin nuo pois. Reilusti kun ruiskutti ja antoi vaikuttaa, niin suorastaan pinta alkoi sulamaan pois. imusarjassa vaan on vieläkin jämiä, pitänee kunnolla ottaa pois. Kansi ja muita pikkuhilppeitä tuli samalla maalattua vasaralakalla, nyt odottaa Lahden Kansityön paluuta kesälomilta :)
Ja muutenkin meni taas motonettiin muutama satanen, jarruhilut uusiksi, samassa jakopää yms pikkuhilut. voipi olla että tässä on sitten auto niin kauaksi aikaa kun kori vaan kestää :)



EDIT: Muuten on aika "jännää" tekniikkaa tuossa. Männässä on se syvennös, tuo taitaa olla osana palotilaa?  Näistä japanilaisista ei ole hirveesti tietoa pohjalla.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Sunny-muslimi

#20
Nyt ehti tutkia tuota oman Sunnyn ääntä. Selvästi kuuluu imupuolelta; Imuilman esilämmityksen läppä oli jatkuvasti auki vaikka kone lämpeni normaalilämpöiseksi. Katsoin termostaatin. Termostaatti oli juuttunut auki-asentoon, selvisipä miksi talvisin saa tunkea jäähdyttimen eteen reilusti pahvia jotta autossa tarkenee ilman pilkkihaalareita. Koneen käydessä yritin painaa imuilman esilämmityksen läppää alas(olin purkanut ilmaputken 2 ensimmäistä palaa pois, jolloin näin suoraan kyseiseen läppään), jolloin sihinä-ääni muuttui.

Eikö tuo imuilman esilämmitys ole termostaattiohjattu? Eli kun termostaatin vaihtaa toimivaan niin läppä voisi alkaa toimia? Ja tämä sihinä-äänikin voisi kadota?

Tarkemmin tutkittuna sihinää ei kuulu koneen ollessa kylmä, mutta lämmetessä alkaa kuulua. Ideoita?

Seuraavaksi hankintalistalla uusi termostaatti ja metritavarana alipaineletkua, eiköhän sihinä jossain vaiheessa häviä. Tärkeintä oli kuitenkin varmistua että ääni ei kuulu esim. jakohihnan rullista yms.

take

On se termostaattiohjattu mutta se termostaatti taitaa olla aika arvokas. Se kun ei ole se sama termostaatti joka säätää moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa. Tämä termostaatti on ilmanputsarin kotelossa jotta se voi säätää imuilman lämpötilaa. Kokeilepa onko se alipainekello ehjä. Painat sormin sen läpän käyttötangon sisään ja sormella tukit sen putken mihin alipaineletku tulee kiinni. Tukkimisen jälkeen kun päästät käyttötangon vapaaksi niin se ei saa palautua täysin alas ennen kuin ottaa sormen pois putken päästä. Jos läppä palautuu heti, alipainekello on rikki.

Sunny-muslimi

#22
Ahaa, kiitos! Täytyy testata tuo samalla kun vaihtaa jäähdytinnesteen termostaatin, joka kuitenkin sattumalöydöksenä on jumissa. Jos alipainekello(tai muu osa) on rikki niin täytynee käydä purkaamolta kannibalisoimassa tuo koko ilmanputsarin kotelo samalla.


Wildchild-

 >:( >:( >:( >:(

Kansiremppa tehtii, vika ei poistunut. Missähän vika mahtaa olla?
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

#24
On kyllä ihmeellinen auto.

Huomattiin tuossa kun saatiin slx mittaristo modattua tuohon, niin ei ole jostain syystä öljynpainetta. Kai se pitää taas jakopää aukasta.
Mutta tuohan ei selitä silti sitä kolmella käyntiä
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Wildchild-

Ohhoh. Oli hukkunut jakopäänkopasta jousen päästä se "tappi" joka tulee öljynpumppuun. Eli öljy ei ollut kiertänyt kun pumpunläpi ja takaisin pohjalle. toivottavasti tämä sitten oli se syy. Koska funtsin tuossa kun ylös ei pääse kiertämään öljy, niin eihän nostimet toimi kun ei ole painetta eikä öljyä.  kohta laittamaan koppaa takaisin.  :)
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12