Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Pallonivelen=tukivarren vaihto N13 GA14:aan?

Aloittaja AnttiJL, heinäkuu 24, 2007, 17:52:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Heippa taas!
Tuli oikean puoleiseen (kuskista katsottuna) etupäähän sellainen vika että töysyissä
"klonksuu". Ääni kuuluu välillä pienissäkin töyssyissä välillä isommissa.

Naapurin mielestä vika on pallonivelessä.
Mitä mieltä te olette? Missä voisi vika olla?

N13 mallissahan ei voi pelkkää palloniveltä vaihtaa (Alfamerin mukaan),
vaan vaihtoon menee koko alatukivarsi. Kannattaisiko vaihtaa samalla
molemmat?
Kuvien perusteella tuosta vaihdosta voi tulla varsinainen soppa. Kannattaisiko
viedä korjaamolle?
Paljonko luulette että molempien vaihto maksaa töineen?
Entä varaosina, itse tehden?

matti.l

tarkista ensin niin sanottu koiran luu eli kallistuksen vakaajan kiinnitys tukivarteen.
niitä menee välillä poikki ,ajamista se ei haittaa eikä ole vaarallinen.
esim motonetis maksaa alle kympin
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

NeoX-

Vika vois myös olla rikkinäisessä iskunvaimentimessa :P

Sunny-muslimi

#3
LainaaHeippa taas!
N13 mallissahan ei voi pelkkää palloniveltä vaihtaa (Alfamerin mukaan),
vaan vaihtoon menee koko alatukivarsi. Kannattaisiko vaihtaa samalla
molemmat?
Kuvien perusteella tuosta vaihdosta voi tulla varsinainen soppa. Kannattaisiko
viedä korjaamolle?
Paljonko luulette että molempien vaihto maksaa töineen?
Entä varaosina, itse tehden?

Itse tuli vaihdatettua N13-Sunnyyn (E16-koneella kylläkin, mutta en usko että eri moottorilla on merkitystä tuohon) kuljettajanpuolen alapallonivel pari vuotta sitten.

Olin aluksi hankkimassa koko tukivartta, mutta tuli käytyä merkkiliikkeessä(Väänäsen Auto Kuopiossa) vielä varmistamassa asiaa niin siellä kertoivat että on mahdollista vaihtaa vanhaan tukivarteen uusi tarvikepallonivel. Muistaakseni pallonivel maksoi about 13€ ja työ(merkkiliikkeessä!) 40-50€.
Asiasta oli muistaakseni keskusteluketju, mutta en löytänyt sitä enää.

EDIT:mutta itsellä pallonivel alkoi oireilla aluksi hitaalla vauhdilla ajettaessa "veto päällä", esim risteyksessä käännyttäessä, suoraan ajettaessa ei kuulunut meteliä.
Uskoisin että vika voi olla muualla kuin pallonivelessä.

cedricfan

Kannattaa huomata että prässättyä niveltä ei voi vaihtaa kamalan montaa kertaa, ilman että reikä venyy ja nivel alkaa "heilua".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV