Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

N14 sunnyn tuuletin pyörii lähes kokoajan

Aloittaja mikko302, heinäkuu 13, 2007, 13:13:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikko302

Siis kun moottori on lämminnyt huomasin että normaali ajossa tuuletin pyörii koko ajan. Onko normaalia näillä helteillä? Eikö ajoviima jaksa jäähdyttää sitä että se ei tarttis ropellia? Koitin ajaa jonkun 10 km pätkän maantietä mutta ei jäähtynyt edelleen ropelli pyöri. Sitten tein tempauksen että annoin seisoa 10 min niin pääsi parisataa metriä ja taas alko pyöriin. Nyt jätin pihaan seisoon ja jäähtyyn täytyy sitten tutkia uudelleen miten se käyttäytyy kun kone on jäähtynyt. En huomannut lähtiessäni että kuinka pian käynnistyksestä se alko pyöriin.

mikko302

#1
Asiaa tutkailtuani tulin siihen tulokseen että kyllä se vain lämpesi kaupunki ajossa niin paljon että ei jäähtynyt muutakun pidemmällä sammutuksella. Nyt taas tuntuu välillä menevän flekti päälle ja välillä on pois...

max

syyläri on melko varmasti täynnä "elukoita"ym sontaa ei jäähdy edes ajossa,ite olen ainakin pessyt painepesurilla,ja kun on putsannut huomaa kyllä ajossa lämmöistä ja kylmä konekin alkaa toimimaan paremmin...,onko lämmöt suunnilleen "normaalissa"?

mikko302

#3
Joo lämmöt on puolenvälin alapuolella parin mittarinneulan verran, sen verta että huomaa mittarin olevan puolivälin alapuolella. Käytännössä kuitenkin ne on kuin nakutettu siinä oli sitten ilma mikä tahansa. Ihmettelin vaan sitä ropellin puuttumista peliin.

Kuinka pitkällä maantieajolla näillä helteillä sen pitäs jäähtyä että ropelli lakkaa pyörimästä? Pistin uudet tulpat tänään ja laitoin lämpöarvolta ne vakiot, oisko pitäny heittää lämpöarvolta pienempinumeroisin kesäks ja talveks isoin numero, voiko se vaikuttaa tohon?

alfadatsun

LainaaJoo lämmöt on puolenvälin alapuolella parin mittarin verran, sen verta että huomaa mittarin olevan puolivälin alapuolella selvästi. Käytännössä kuitenkin ne on kuin nakutettu siinä oli sitten ilma mikä tahansa. Ihmettelin vaan sitä ropellin puuttumista peliin.

Kuinka pitkällä maantieajolla näillä helteillä sen pitäs jäähtyä että ropelli lakkaa pyörimästä? Pistin uudet tulpat tänään ja laitoin lämpöarvolta ne vakiot, oisko pitäny heittää lämpöarvolta pienempinumeroisin kesäks ja talveks isoin numero, voiko se vaikuttaa tohon?
Tuossa juuri vaihdoin syylärin M3 Bemariin,propelli on viskotuulettimella ja lavat rikki,,
Uusi puhdas syyläri propelli kokonaan pois eikä kone yrittänytkään kuumentua
Olisikohan sinunkin syyläri tukossa ;)

ILVES-Joe

Tuulettimen kehittämä ilmavirta on niin pieni että noin 20-30 kmh vauhdissa ilmaa menee syylärin läpi enemmän kuin tuulettimella milloinkaan.

Joskus työmaalla mittailin kilpurin flektin tehoa (sellaisella ilmastoinnin mittauksessa käytettävällä mittarilla) ja totesin että flektiä ei kannata pyörittää enää siinä vaiheessa kun kakkoselle vaihdetaan.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

BA

#6
Minkähänlämpöinen termostaatti koneessa mahtaa olla? Muistaakseni N14:stakin on saatavilla ne perinteiset "kesä" 82C, "talvi" 92C ja "ympärivuotinen" 88C.

Ysikakkosella pyörittää varmasti jatkuvasti flektiä...

AnttiJL

Itselläni oli N13:a (GA14) kokonaan vääränlainen (E13) termari en muista
lämpoarvoa. Moottori kävi aina ylikuumana, paitsi moottoritiellä...
Vaihdoin oikeanlaiseen -> vika hävisi...

Itse epäilisin kuitenkin rikkoutunutta flektin anturia, vaikka en omastani (N13) ole
sitä etsimisistä huolimatta löytänyt. Alfamerin kirjan mukaan sellainen on (ainakin
E13-moottorissa) Kupari-syylarin vasemmalla puolella, tyhjennystulpan yläpuolella ja
alu-syylarista ei kuvan mukaan moista löydy lainkaan...

Mutta jostainhan tuon "logiikan" on tunnistettava milloin flekti käynnistetään, jotta ei
kaupunkiajossa käy ylikuumana... Lieneekö lämpomittarin anturi jotenkin jaettu myös
flektin käynnistys-logiikan tarpeisiin??? Noh, toivottavasti tästä sait edes vinkkejä, ei
kai N14 ja N13 niin erilaisia voi olla?

mikko302

#8
Tutkailin syyläriä, olihan se sellanen harmahtavan näköinen ja alareunassa itikoita, liekö sitten siinä syy, tai talvitermostaatissa.

Mutta miten tuota syyläriä saa puhdistaa, eikai nyt sentään painepesurilla?

Millä periaatteella tuo N14 sen tuulettimen käynnistää? kun lämpömittaria seuraa niin missäkohdin on normaalia että se pyörähtää käyntiin? puolivälissä yli vai alle?

Ja missä se tuulettimen anturi on?

En ole termostaattia vaihtanut että en tiedä onko kesä vai talvi malli, mutta kun lämpötiloja seuraa lämpömittarista niin ne on puolivälin alapuolella aina rahtun verran oli kesä talvi satoi tai paistoi, eihän se vielä liian korkea ole?? Eli lämpö on tuossa ja silloin tällöin silti tuuletin lähtee päälle. Tosin mietin sitäkin että eihän sitä ajossa osaa sanoa että onko se päällä vai ei, jos se termostaatti on kovin herkkäkin sille flektiille niin se saattaa käynnistyä ennen kun autoa saa parkkiin ja kuulosteltua että käykö se. Vai onko se nii herkkä?

Eli ajattelin vaan että huolestunko siitä että flekti pyörii usein, vai unohdanko asian sen vuoksi että lämmöt on ok mittarista, jos se puoliväli ja hieman alle on normaali??

Tuossa taas muutamia lisäselvennyksiä

mikko302

#9
Jatkoa ongelmaan, tutkinnan jälkeen selvisi että ajoviimakaan ei lopeta ropellin pyörimistä?

Mistä pitäisi lähteä liikkeelle? En tiedä onko vika nyt viallisessa ropellin kytkeytymisessä, enkä tiedä millä logiikalla tuo tuuletin käynnistyy?


En tiedä sitäkään käykö moottori liian kuumana että onko ropellin pyöriminen mahdollisesti oikeaa, mittari puolivälissä, koitin nestettä syylärin korkista siinä putken päässä kädellä sammutuksen jälkeen, oli lämpöistä mutta ei nyt polttavaa. Voiko mahdollisesti nesteitten huonous, termostaatin toimimattomuus tai vesipumppu tai tuulettimen sensorin toimimattomuus vaikuttaa siihen mitä lämpömittari näyttää?

Koitin niitä vesiletkuja kädellä onko lämpöiset, ja ne tuntu olevan molemmat syylärin letkut melko kuumilta, onko normaalia?

Kiitoksia etukäteen, jos joku tietäväinen voisi antaa hieman lisävinkkejä noviisille :D

alfadatsun

#10
Jos on ongelmia jäähdytyksessä,nestettä riittävästi eikä järjestelmä vuoda on aika tutkinnan.
Ensiksi kannatta tarkistaa termostaatin arvo sekä sen toiminta.
Sitten jäähdytinjärjestelmän puhdistus siihen tarkoitetuilla aineilla.
Uudet nesteet ja kunnollinen ilmaus.
Jäähdyttimen pesu sillä painepesurilla varovaisesti,vastavirtaan ,eli koneesta ulospäin
Nuo nyt aluksi,jatkoa jos ei nämä auta 8-)

Lerssinen

Joskus kuullut jopa sellaista että tarvikevesipumput olis ollu täyttä schaissea eikä vesi kierrä, siivet jotain millistä peltiä  :P
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

mikko302

#12
LainaaJos on ongelmia jäähdytyksessä,nestettä riittävästi eikä järjestelmä vuoda on aika tutkinnan.
Ensiksi kannatta tarkistaa termostaatin arvo sekä sen toiminta.
Sitten jäähdytinjärjestelmän puhdistus siihen tarkoitetuilla aineilla.
Uudet nesteet ja kunnollinen ilmaus.
Jäähdyttimen pesu sillä painepesurilla varovaisesti,vastavirtaan ,eli koneesta ulospäin
Nuo nyt aluksi,jatkoa jos ei nämä auta 8-)

Niin, onko ongelma jäähdytyksessä jos mittari näyttää puoliväliä, ropelli pyörii ja nesteen lämpö käsituntumalla on lämmin ja vesiletkut lämpimiä. Voiko mittarin näyttämään uskoa? Tällä ajan takaa sitä että näyttääkö se mittarini häränpyllyä ja silti kone on olevinaan kuuma. ja millainen periaate silllä flektin kytkeytymisellä on mikä sitä ohjaa, joku vater temperature switch sanoo englannin kielinen service manual, mutta missä se on sitä en tiedä.

Ts mulla on joko vika sen ropellin kytkeytymisessä, moottorin jäähdytyksessä, tai sitten lämpömittarin näyttämässä arvossa tai sitten tuulettajan releessä kuka tietää...

Tämä kyselytoiminta siksi että mikäli nyt tuossa jotain isompaa vikaa on vien sen tonne paikalliselle korjaajale, ois vaan hyvä tietää jotain sille sanoa että missä vika mahdollisesti on.

AnttiJL

Lainaa

Niin, onko ongelma jäähdytyksessä jos mittari näyttää puoliväliä, ropelli pyörii ja nesteen lämpö käsituntumalla on lämmin ja vesiletkut lämpimiä. Voiko mittarin näyttämään uskoa?

Kyllä tuo hieman alle puolivälin tuntuu oikealta.
Mittarin näyttämään uskominen sitten vaatiikin vaikkapa syylarin lämpötilan tutkimista. Itse ostin ikkunatiivistykseen (siis kotiin ei autoon) Bilteman IR-lämpö-
mittarin, jolla voi mitata lämpötiloja koskettamatta kohteeseen.
Omani oli ennen termarin vaihtoa 92-98*C mutta tuolloin kävikin tyhjäkäyntiä...
Oikealla termarilla en ole mitannut...
Lämmöt tulisi olla varmaankin yli 88*C.

Lainaa

Tällä ajan takaa sitä että näyttääkö se mittarini häränpyllyä ja silti kone on olevinaan kuuma. ja millainen periaate silllä flektin kytkeytymisellä on mikä sitä ohjaa, joku vater temperature switch sanoo englannin kielinen service manual, mutta missä se on sitä en tiedä.

Mainittiinko onko tuo kytkin kupari-syylarissa?
Onko itselläsi kupari vai alumiini?
En itsekään ole kytkintä löytänyt (alu-syylarista), mutta epäilen että käytössä
onkin jokin ajastin, tai sitten mittarin anturi antaa lämpötilan myös kytkimelle, joka
flektin käynnistää.

Lainaa
Ts mulla on joko vika sen ropellin kytkeytymisessä, moottorin jäähdytyksessä, tai sitten lämpömittarin näyttämässä arvossa tai sitten tuulettajan releessä kuka tietää...

Tämä kyselytoiminta siksi että mikäli nyt tuossa jotain isompaa vikaa on vien sen tonne paikalliselle korjaajale, ois vaan hyvä tietää jotain sille sanoa että missä vika mahdollisesti on.

Mistä olet siis päätellyt että on mitään vikaa missään???
Jos tuuletin sammuu edes hetkeksikään, toimii kaikki ok.
Avaa konepelti, pidä autoa tyhjäkäynnillä.
Pyöriikö tuuletin heti JA jatkuvasti? ->Jossain on vikaa!
Pyöriikö tuuletin jonkin ajan päästä? Sammuuko ja käynnistyykö itsekseen? -> Kaikki OK

Voi hyvinkin olla, että ei ole mitään vikaa... Itse pelästyin kun flektini ei pyörinyt koko
ajan, silloin kun olin saanut juuri autoni. Mutta se että se ei pyöri yhtäjaksoisesti on
normaalia!

mikko302

Lainaa

Mistä olet siis päätellyt että on mitään vikaa missään???
Jos tuuletin sammuu edes hetkeksikään, toimii kaikki ok.
Avaa konepelti, pidä autoa tyhjäkäynnillä.
Pyöriikö tuuletin heti JA jatkuvasti? ->Jossain on vikaa!
Pyöriikö tuuletin jonkin ajan päästä? Sammuuko ja käynnistyykö itsekseen? -> Kaikki OK

Voi hyvinkin olla, että ei ole mitään vikaa... Itse pelästyin kun flektini ei pyörinyt koko
ajan, silloin kun olin saanut juuri autoni. Mutta se että se ei pyöri yhtäjaksoisesti on
normaalia!

Päättelin että jossakin on vikaa siitä, että noin 10 km ajon jälkeen lämpömittari oli noussut puoliväliinsä ja ajoin ehkä noin 5 minuuttia taajama-ajoa, jonka seurauksena flekti käynnistyi eli voisi olettaa että tähän asti kaikki toimii kuten pitää. Tämän jälkeen suoritin reilusti yli 10 km matkan 100 ja 80 km nopeutta maantiellä kokeillakseni sammuttaako ajoviima flektin, kuitenkaan ajo ei lopettanut flektin pyörimistä.

Kylmän koneen käynnistyksessä flekti ei pyöri.
Kun konetta on käytetty lämpinä jonkun aikaa flekti alkaa pyöriin kun mittari on puolivälissä
pyörimistä jatkuu ja jatkuu vaikka ajais maantiellä jne. vasta kun auton sammuttaa ja antaa hetken olla ja käynnistää uudelleen niin flekti ei pyöri.
eli flektin käynnistys toimii mutta ei flektin sammutus

vika mahdollisesti siinä flektin anturissa, kun eipä se kone kovin lämmin voi olla kerran ei keitä  ;D

motonet ei anna ees 93 ja uudempiin tuota anturia
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT    NISSAN SUNNY N14/Y10/B13 91--96
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
1,4/1,6 91--92 jos 87-82°/14cm johto. . . . . . . . . . . . 13-3687    16.50 ???
1,4/1,6 91--92 jos 95-85°/7cm johto. . . . . . . . . . . .  13-3755    17.00 ???

AnttiJL

Lainaa
Kylmän koneen käynnistyksessä flekti ei pyöri.
Kun konetta on käytetty lämpinä jonkun aikaa flekti alkaa pyöriin kun mittari on puolivälissä
pyörimistä jatkuu ja jatkuu vaikka ajais maantiellä jne. vasta kun auton sammuttaa ja antaa hetken olla ja käynnistää uudelleen niin flekti ei pyöri.
eli flektin käynnistys toimii mutta ei flektin sammutus

vika mahdollisesti siinä flektin anturissa, kun eipä se kone kovin lämmin voi olla kerran ei keitä  ;D

Nonni, se selvensi vian luonnetta kerralla...
Epäilisin että anturi (mikäli sellainen on jossain) on kunnossa, tunnistaahan se
oikean käynnistymislämpötilan.

Väittäisin että tuo sensori ei sitä tuuletinta varsinaisesti käynnistä, eikä sammuta.
Sammuttamisen ja käynnistämisen hoitanee rele ja jonkinlainen ajastin joka jaksottaa
tuulettimen pyörimistä, kunhan on saavutettu oikea lämpötila. Eli anturi kertoo ajasimelle koska aloittaa tuulettimen pyörinnän pätkintä. Ajastin sen sammuttaa, riippumatta moottorin lämpötilasta, kunhan oikea lämpötila on saavutettu aluksi.

Rikkinäinen on siis rele, ei lainkaan välttämättä anturi.
Tuulettimen sähkömoottorin läpi menee sen verran suuri virta että ei mikään anturi voisi tuota yksin kestää. Rele on yksinkertaisesti niin eltaantunut että se jää kiinni johtavaan tilaan. Siis tuulettimelle menevä sähkö pitää releen kytkettynä tuulettimelle eikä
releen kelalta puuttuva virta enää irroita nastoja releestä.

Kannattaa tosin tarkistaa että onko tuo rele ehjä, uusi tuskin maksaa 5€ enempää.
Ajastinpiiri tjms. saattaa toki sisältää rikkinäisen osan, mutta on vuosimallin huomioon ottaen todella yksinkertainen, eikä varmaankaan sisällä 5 osaa enempää...
Niin, releet on vasemmassa laidassa mustan muovikotelon sisällä( ainakin N13/GA14 koneella).
Kotelossakin lukee "Motor Fan Relay" tai jotain vastaavaa...



mikko302

#16
Kiitoksia vinkeistä, aloin itse epäilemään myös relettä. Otin vanhasta varaosa autosta releen jolla koitin sitä. Sama homma silläkin. Tästä suivaantuneena aloin ihmettelemään täysin. Heitin sisätuulettimen täysin kuumalle ikkunan auki ja ajoon. Sillä sain sammumaan sen tuulettimen. Koitin samaa pysähdyksissä ei sammu. Eli täysin mystistä. Epäilen sitä anturia yhä edelleen.

Eli tilanne on se että anturi näyttää mitä sattuu sille releelle joka ohjaa tuuletinta. Rele on muuten 15 ampeerinen. eli rele saa ohjauksen sieltä anturilta. Mutta virheellisen näyttämän vuoksi rele katkaisee sähöt tuulettimelle vasta kun on hullu jäähdytys tehty autolle jonka aikaansaa se lämmittimen käyttö. Onko järkee tuossa teoriassa?

Eli nyt kysyn, missä se lämpötilaanturi sille tuulettajalle on. vai pitäiskö vielä koittaa uudellakin releellä. se oli rele oli vanhasta n13 sunnystä, mutta samat arvot ja sama kytkentä oli päällä joten eikös sen pitäis toimia. oli pillin rele.

edit: 16.7.2007
Joo o, moottorielektroniikan ohjausyksikkö ohjaa tuulettimen relettä, eli se siitä sitten :)

AnttiJL

Ihan kiinnostuksesta, koska en ole omaa tuulettimen sensoria
löytänyt, niin mistä päättelet että moottorinohjausyksikkö ohjaisi
tuuletinta?
Jos olet asiasta 100% varma, niin onhan siellä oltava jokin osa joka tuon
lämpötilan mittaa, muutenhan tuo sisätilan lämppärin käyttö ei olis toiminnu...
Saisitko kuvaa siitä yksiköstä, siis sellaista jossa näkyy komponentit?

Kyllä kai koko ohjausyksikönkin saisi uusittua, mutta epäilen jotain komponentti-
vikaa...

mikko302

#18
LainaaIhan kiinnostuksesta, koska en ole omaa tuulettimen sensoria
löytänyt, niin mistä päättelet että moottorinohjausyksikkö ohjaisi
tuuletinta?
Jos olet asiasta 100% varma, niin onhan siellä oltava jokin osa joka tuon
lämpötilan mittaa, muutenhan tuo sisätilan lämppärin käyttö ei olis toiminnu...
Saisitko kuvaa siitä yksiköstä, siis sellaista jossa näkyy komponentit?

Kyllä kai koko ohjausyksikönkin saisi uusittua, mutta epäilen jotain komponentti-
vikaa...

Alfamerin korjausopas sanoi että ainoastaan kaasarimalleissa on anturi flektille. Asiaan tuo lisäksi vahvistuksen se ettei motonetissä oo kun 91-92 malleihin se anturi eli sähkökaasareihin.

En lähde moottorin ohjausta vaihtamaan, maksaa jonkun tonnin. Yksikkö sijaitsee keskikonsolissa, näkee sijainnin kun kurkkaa jalkatilasta keskelle joku muovi siin eessä. Se on samalla koko ruiskun aivot. Ennemmin sen vois korjata ja vaihtaa ja juottaa mahd vialliset osat siihen löytyis osaamistakin kun on puhtaasti elektroniikkaa :D . En usko siihenkään. Seuraan tilannetta, toiv. tämä on näitä vikoja jotka korjaantuvat itsestään. Vika saattaa johtua jostain sähköjohdosta tai anturista tms. myös. Moottorilla on oma lämpötila-anturi kuulemma joka imusarjan puolelta mittaa lämpöjä. Eli mielestäni hyvin mielenkiintoinen rakenne. Moottorin ohjausyksikkö lähettää (9) nastasta ohjauksen sille rad fan releelle joka ohjaa sulakkeen kautta tulevaa päävirtaa tuulettimelle. En tosin ole selvittänyt että tuleeko piiriltä maa vai käyttis, koska en oo ihan eksaktia kytkistä autooni löytänyt.

Siitä yksiköstä siis en kuvaa oo ottanut kun en sitä näe itse piirilevyä ja sitäkautta komponentteja, se helppo homma jo oliskin. Paikallistaa vaan vika joko katsomalla tai mittaamalla oikeeseen kikkulaan. Siellä voi olla tärinän vaikutuksesta ihan kylmäjuotoskin vain.

Edit: Muistelisin että tällä foorumilla oli juttua tuosta ohjausyksiköstä joskus. Enää ei näe vanhoja viestejä kun se korjaamo osio on siirretty jäsneet osiolle. Voisiko mahdollisesti joku jäsenistä avittaa asiassa :D