Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

E16S & E15ET moottoreiden osien erot? E16S jälkitu

Aloittaja Jupe, heinäkuu 01, 2007, 13:26:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jupe

Oiva tilaisuus olisi nyt muuttaa tuo vapari E16S Turboksi. Osat sopii kuitenkin kai päittäin, lohko on sama ainoastaan ahtimen öljytulo ja paluu lohkosta täytyy avata ja kierteitää ? näin ainakin muistin lukeneeni, missä on tarkalleen nämä paikat? Vesikierrolle olisi hyvä kanssa löytää paikat josta ne otetaan. Kuvat kyllä selventäisi tilannetta.

Saako öljykierron ahtimelle jotenkin muuten hoidettua, jos ei puhkaise lohkosta niitä valmiita paikkoja? Öljytulolle adapteri suodatinjalan alle ja paluu suoraan öljypohjaan tms..?  

Onko öljypumpuissa eroja paineentuotossa  ?

Puristuksien lasku onnistuu varmaankin pelkästään paksummalla kannentiivisteellä, Kuinkahan paksun tiivisteen E16 motti tarvisi, että saisi pudotettua niitä puristuksia alaspäin johonkin 8,9-10,9 bar?  

Olisiko E15ET imusarja hyvä vai kannattaisiko tehdä kokonaan uusi? Saa tarjotakkin jos löytyy ylimääräisiä. ;)  
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Flame

otsikkoon vastatakseni totean tähän väliin ainakin kannen eroavan kummasti toisistaan. Niin kestävyydeltä, kuin palotilan kooltakin. Tiivarin optimaalista paksuutta ei selvitetä muuta kuin kokeilemalla (okei voi sen laskeakin, mutta itte en ainakaan osaa täl hetkel kaavaa sille). Yleisesti helpompi keino on ottaa männistä ylimäärästä pois.

Eli oma neuvo tähän väliin puristuksien suhteen on ottaa tavaraa männistä (ehkä hieman hankala kuitenkin, kun mäntä on montulla valmiiks, eikä sileä) ja tämän jälkeen lähdetään selvittämään semmosta pahvia sinne, joka kestäis ja vielä oikeella paksuudella.

Tosimies löytää kyllä öljy- ja vesilähdöt (siel on kyllä lohkossa niitä tasasia kohtia, mihin pystyy laittamaan reiän ja kierteet ja jos vettä ei muuten saa kiertoon, niin t- haaroja johkin väleihin, niin jo toimii :) ). Öljypumput o samaa kauraa tietääkseni kaikki.


PS: Itte laittaisin suoraan ca18detin keulille ja sitte pohtisin mitä seuraavaks tehdään :) ei siinä e16t:ssä ois kuitenkaan tarpeeks ruutia :P
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Jupe

Lainaaotsikkoon vastatakseni totean tähän väliin ainakin kannen eroavan kummasti toisistaan. Niin kestävyydeltä, kuin palotilan kooltakin.
Niin, käsittääkseni E16 on valmistettu eri kansilla, joista yksi on 15M kansi, jota on käytetty E15ET koneessa. Tämä kansi löytyy myös tuosta omasta koneesta. Onko sitten tuosta 15M kannestakin eri versioita sitä en tiedä.
LainaaPS: Itte laittaisin suoraan ca18detin keulille ja sitte pohtisin mitä seuraavaks tehdään  :) ei siinä e16t:ssä ois kuitenkaan tarpeeks ruutia  :P
ca18detin kanssa tulee vaan vielä enemmän töitä ja koko alustan joutuu vaihtamaan yms...  Ja tietääkseni virallisesti suoraan tuota dettiä ei saa edes asentaa sunnyyn tehojensa puolesta, vaan sen täytyisi olla jälkiturbotettu ca18de ja josta on dynotettu max 154.8hv. Kyllä ne varmaan muutoskatsastuksessa moottorinumerot katsoo. Tiedä siitä sitten tarkistaako ne niitä numeroita mistään että, mikä kone siellä oikein on.

GTin alustalle tuo detti homma olisi paalljon helpompaa.
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Flame

tjoo.. riittänee vaihtaa turbo, jolloin kone on omavalmiste ja siitä otetut dynolaput pitäis kelvata konttorilla. Lohkolla ei sillon oo oikein väliä. Ja sitten noihin kansiin. Itellä kans 15m kansi ja sehän siitä turbosta löytyy. Ole onnellinen, että omistat ko. kannen. Eipä yleensä oo kansivikaa näissä ja kestää käytön turbonkin kanssa.

En tiiä miten tää käytäntö menee, mutta mun mielestä jos turbotat sen konees, niin joudut silti laittamaan järeemmän alustan sinne jos tehot nousee tarpeeks. Tässä on se hieno juttu, että sitä vakiomottia voi ruuvaa just niin paljo ku haluu mut kannen vaihtaminen tai turbon lisääminen rinnastetaan moottorinvaihdoks. Ennenku rupeet tekee mitään, niin konttorille kyselemään, ettei tuu kirottua jälkeenpäin :D

Mikäli ca18de:n jälkiahtaa, niin on järkevintä swappaa hilut suoraan detistä kiinni. Konttorillahan ne ei paljoo sitä sisältöä kattele yleensä.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Jupe

#4
Lainaatjoo.. riittänee vaihtaa turbo, jolloin kone on omavalmiste ja siitä otetut dynolaput pitäis kelvata konttorilla. Lohkolla ei sillon oo oikein väliä. Ja sitten noihin kansiin. Itellä kans 15m kansi ja sehän siitä turbosta löytyy. Ole onnellinen, että omistat ko. kannen. Eipä yleensä oo kansivikaa näissä ja kestää käytön turbonkin kanssa.
Jep, näihän se on.  ;)

LainaaEn tiiä miten tää käytäntö menee, mutta mun mielestä jos turbotat sen konees, niin joudut silti laittamaan järeemmän alustan sinne jos tehot nousee tarpeeks. Tässä on se hieno juttu, että sitä vakiomottia voi ruuvaa just niin paljo ku haluu mut kannen vaihtaminen tai turbon lisääminen rinnastetaan moottorinvaihdoks.
Noinha se justiinsa menee, olet aivan oikeassa. Ne 1.6/2.0D Almeran etujarruthan passaa bolt on tuohon sunnyn napoihin, ja iskarin yläpää käy myös. Takapäähän on vähän jo hankalampi etsiä tehokkaampia jarruja. Gti sunnyn takajarruja taitaa olla jo tänäpäivänä aika vaikea löytää hyviä.   Tehostaja sekä pääsylsä saataisi käydä hyvinkin almerasta, sen verran noita tuossa vertailin.
LainaaEnnenku rupeet tekee mitään, niin konttorille kyselemään, ettei tuu kirottua jälkeenpäin
Olen jo about kuukausi sitten käynyt kyselemässä, Auto kun on ennen 1.7-87 otettu käyttöön = halpa muutos , dynolappu ja normi  päästömittaus pitäisi riittää, jarrut tehokkaammiksi sitämukaan kuinka paljon tehoja tulee olemaan. Ei siellä nähty ainakaan mitään estettä tuolle muutokselle.

Lainaaoma neuvo tähän väliin puristuksien suhteen on ottaa tavaraa männistä (ehkä hieman hankala kuitenkin, kun mäntä on montulla valmiiks, eikä sileä) ja tämän jälkeen lähdetään selvittämään semmosta pahvia sinne, joka kestäis ja vielä oikeella paksuudella.
Tai vallan toiset männät /kiertokanget  iskunpituudessahan on kuudenmillin ero E15ET 82mm ja E16S 88mm Ero tulee kiertokangista, männät on samat. Ei muuten paksumpi pahvi taitaisi sopiakkaan kun jakopäänkoppan päätylevy kiinnittyy myös kanteen, ja jos pistää paksumman pahvin niiin, eipä mene enää päätylevykään paikoilleen puhumattakaan nokka-akselista joka myös tulee kyseisestä levystä läpi , vaikka stefa välissä onkin.  ::)  


-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Tero-75

Lainaa
Niin, käsittääkseni E16 on valmistettu eri kansilla, joista yksi on 15M kansi, jota on käytetty E15ET koneessa. Tämä kansi löytyy myös tuosta omasta koneesta. Onko sitten tuosta 15M kannestakin eri versioita sitä en tiedä.

Mun tietääkseni 15M-kannesta on omat versionsa E15/E15ET ja E16 moottoreihin. Eroahan noissa on mm. venttilikopan kannessa, sekä sen kiinnityksessä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Aku_81

Lainaa
Ne 1.6/2.0D Almeran etujarruthan passaa bolt on tuohon sunnyn napoihin, ja iskarin yläpää käy myös.


Jos tosiaan ruvetaan tehoja hakemaan niiin hankkii gti-allun jarrut eteen, ei nuo 2.0diisseli almeran jarrut kovin kummoset kuitenkaan oo.

Jupe

Lainaa

Mun tietääkseni 15M-kannesta on omat versionsa E15/E15ET ja E16 moottoreihin. Eroahan noissa on mm. venttilikopan kannessa, sekä sen kiinnityksessä.
Taitaa olla sitten nokka ja keinuvivutkin erilaiset?  :-/ Vai onko E15ET:ssä muuten vaan korkeampi venttiilikoppa?
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Jupe

Lainaatjoo.. riittänee vaihtaa turbo, jolloin kone on omavalmiste ja siitä otetut dynolaput pitäis kelvata konttorilla. Lohkolla ei sillon oo oikein väliä.
Tuon perusteella sinne konehuoneeseen voisi laittaa valmiin etuveto SR20DETin ja vaihtaa siihen turbo, jolloin se moottori on omavalmiste. ottaa siitä sitten dynolaput jne.. :D Gti-r :stä jarrut ja SR20DE:stä laatikko,vetarit. Voiko se mennä noin?
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Tero-75

Lainaa
Taitaa olla sitten nokka ja keinuvivutkin erilaiset?  :-/ Vai onko E15ET:ssä muuten vaan korkeampi venttiilikoppa?
E16 on muutaman asteen jyrkempi nokka kuin E15ET (eli 15M) kannessa, mutta sekä nokka että venttiilivivusto ovat fyysysesti samankokoiset molemmissa. Venttiilikopan kannen korkeus lienee vain joku ulkonäköjuttu (vai onko jollain parempaa tietoa miksi on korkeampi).
Itselläkin on E16-koneen päällä E15 15M-kansi normaalilla venttiilikopalla.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Flame

Lainaa
Tuon perusteella sinne konehuoneeseen voisi laittaa valmiin etuveto SR20DETin ja vaihtaa siihen turbo, jolloin se moottori on omavalmiste. ottaa siitä sitten dynolaput jne.. :D Gti-r :stä jarrut ja SR20DE:stä laatikko,vetarit. Voiko se mennä noin?

Mites se sitten menis? miten suzuki swiftiin sai sr20dettiläisen keulille laillisesti kun suurin masiina taitaa olla 1.3 vai 1.6 gti-mallissa? :D Ja jos ei muuten saa nii rahalla selviää aina :). Konttorilta sitten lisävahvistuksia tähän kun ei kuitenkaan satavarmaks laita :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Aku_81

Lainaa

Mites se sitten menis? miten suzuki swiftiin sai sr20dettiläisen keulille laillisesti kun suurin masiina taitaa olla 1.3 vai 1.6 gti-mallissa? :D Ja jos ei muuten saa nii rahalla selviää aina :). Konttorilta sitten lisävahvistuksia tähän kun ei kuitenkaan satavarmaks laita :)

Kyllä se suzukiin ängetty kone tais olla ca18det tai ca18et, joku varmaan tietää paremmin mutta sr20detti se ei ollu.

Flame

no fak.. olikse ca18det.. well my bad  :( oli siinä kuitenki melkosesti kiukkua :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

hege85

Lainaa
Tuon perusteella sinne konehuoneeseen voisi laittaa valmiin etuveto SR20DETin ja vaihtaa siihen turbo, jolloin se moottori on omavalmiste. ottaa siitä sitten dynolaput jne.. :D Gti-r :stä jarrut ja SR20DE:stä laatikko,vetarit. Voiko se mennä noin?

ei mee noin , aken mukaan vakiomoottoria pienempää teholukemaa ei voi hyväksyä katsastuksessa ,ellei sitten kikkaile