Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Sunny n13 -87 tyhjäkäynti ongelmia + muuta

Aloittaja KW, toukokuu 26, 2007, 20:23:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KW

Tuli vahingossa  ;D  auton vaihdossa otettua 310tkm. ajettu hyvä korinen -87 Sunny 1.6 ja olisi muutamia ongelmia mihin tarvitsisin apua:

- Kone "hyrskyttää" ja heiluu tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä. Nyt on vaihdettu bensansuodatin, imuletkut, virranjakajan kansi, pyörrin, tulpat ja ilmansuodatin. Kaasuttimen tiivisteet näyttävät vähän vuotavan, joten johtuisikohan se siitä, vai onko joku tyyppivika mikä tekee tätä. Kone on muuten erittäin voimissaan vielä hyvillä päästöarvoillakin. Ehdotuksia?

- Tässähän oli jakoketju, eikö vain?
- Lähteekö tämmöinen talvella käyntiin ilman lohkolämmitintä?


take

Pitäis olla hihnalla jakopää. -89 malleihin tuli 12-venttiilinen "multivalve" joka on ketjulla. Tietty voitu kone vaihtaa joten kannattaa varmistaa mikä kone on.

"Hyrskytys" voipi johtua varsinkin kylmänä väärästä ryypyn säädöstä. Kierrokset pitäis olla n. 2000 rpm ryyppy täysin päällä. Lisäksi sen keventimen pitäisi avata ryyppyläppää heti startista sopivasti. Sen säädön saa testattua kääntämällä käsin läppää kiinni koneen ollessa LÄMMIN. Ei saisi tukehtua tyhjäkäynnillä kun läpän kääntää siihen kevennintä vasten. Eli ei täysin kiinni vaan siinä tuntee pykälän.

Tietty sytytyksen säätö pitäis tarkastaa myös.

En tiedä kuinka pohjoisessa asut mutta -38 on kylmintä mistä on käynnistetty ilman lohkoa. Kun ei täällä etelässä noinkaan kylmää ole kovin usein niin piti kokeilla ihan kiusallaankin. ;D Joku saapas ja menopeli jättivät viereisiin ruutuihin. ::) Tulikin aika ahdasta sunnyssä. Akku tietty pitää olla jo noissa pakkasissa kunnossa. Millään päiväntasaajalle tarkoitetulla akulla ei täällä paljoa käynnistellä.

Mies

hihnakone,kannattaa ottaa selville millon viimeksi hihna vaihdettu ja vaikka kurkata sinne hihnakoteloon.

Lähtee käyntiin ilman lohkista talvella jos vaan huollot tehty..ikinä ei ole tarvinu talvisin jäädä jalkamieheks nisukalla ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Mies

kappas take oli nopeempi...sieltä tuli sit vähän enempikin faktaa ;D
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

KW

Pahin vika selvisi... maadoitusjohto oli melkein poikki, eli halpa remontti tuli. Vielä pitäisi säätää venttiilivälykset ja kaasari, niin eiköhän se siitä sitten parane.

NeoX-

Saanen kysyä tässä samassa topicissa:

Eli tänään olin lähdössä pois huoltoasemalta (en tankannut tai muuta autolle tehnyt) ja käynnistin auton, kierrokset nouset -> laski -> sammu. Auto taas käyntiin (todella hyvin käynnistyy) kierrokset nousee -> laskee ja suoraan sammuu. Sit taas käyntiin ja ja kierrokset ylhäällä että pysyy käynnissä -> pääsee takas kotiin. Kotipihassa pyörii taas
hyvin tyhjäkäyntiä jne. Tehnyt jo toisen kerran näin tänä keväänä. Ekalla kerralla luulin että johtu siitä kun ajoin todella
jyrkkään parkkihalliin (ylöspäin siis), että bensat valui letkuista takas tankkiin, eli ajoin ylös -> kävin kaupungissa tulin takas starttasin ja sammu jne. Mutta nyt ei voi olla siitä kyse. Mutta epäilisin että tuo bensapumppu alkais olee finaalis?
Muita mahdollisuuksia?

Flame

neoxille voisin laittaa neuvoksi vaikka vaihtamaan toi satunnainen vika eli bensapumppu. Kerran teki itelläkin totaalilakot, mutta seuraavana aamuna normaalisti avaimesta käyntiin. Meni äkkiä vaihtoon pumppu ja sen jälkeen ei oo vastaavaa tehnykkään :)

Omat kokemukset sunnyn talvikäytöstä: Starttaa millon vaan jos akku on kunnossa. Mulla on joku random akku ja viime talvena ei toiminu edes ryyppy ja hyvinhän tuo räjähti aina käyntiin vaikkei aina lohkossa ollu. Todella paljon kiltimmin se kyllä lohkon kanssa tykkäs toimia ja oli se matkustaminen mukavampaa lämpösessä autossa :D

Ja lopuks vielä tosta heilumisesta ja hyrskytyksestä kylmänä. Se on normaalia näissä vanhoissa :) ryypyn aiheuttamia lieveilmiöitä tosiaan ja mahdollisesti kaasuttimen kuluneisuudesta aiheutuvaa. Itellä heiluu toi moottori tuolla kans aikalailla, mutta tasaantuu sitte aikanaan.

Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

KW

Edellinen omistaja oli säätänyt venttiilivälykset liian pieneksi ja uudelleen säätämisen jälkeen "hyrskytys" katosi, päästöarvoista tuli todella hyvät ja kiihtyvyys on nykyään suorastaan huimaa ;D

NeoX-

Kysäsempäs tässä samassa vielä tänkin:

Eli autona on 1.4l LX -90 Nissan Sunny N13 sedan. Hommasin uuden pumpun enkä sen koomin pumppua paljon
tutkaillu jne. Luulin siis että se tulee tankin päälle (sisään). Avasin perän ja ihmettelin että kummallisen näkönen kyllä
tämä. Sit tuli asennusauttaja ja otti pumpun paketista ja sano että ei tämä tankin sisään tule vaan konehuoneeseen.
Ja sinne se sit asennettii kun sieltä sellanen löyty :D Siis mites tää nyt näin meni? Missäs malleissa se tulee tankin
sisään ja missä konehuoneeseen? Onko noi huonompia noi konehuoneesee tulevat vai parempia vai?
Se tuli jotenki kanteen tai vastaavaa, eli saa "voiman" sieltä? Voikosse muka sit "lerpahtaa" ajansaatossa jos se tehon sieltä saa? Näky olevan kiinni vielä alkuperänen pumppu.. eli teinkö turhaa työtä? :)

t.eskola

#9
Täältä sopii lukea kuinka pumput toimii, jos enklannin tavaaminen onnistuu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_pump

Se pumppu joka tulee kanteen on mekaaninen, ja se joka tankkiin sähköinen. Mekaaninen ottaa voimansa moottorista akselin kautta joka välittää voiman pumpulle varren (rocker arm) välityksellä. Näin ikään:



Tuolla pumpun sisässä on kalvo joka menee ylös alas ja siitä syntyy varsinainen pumppaus. Se kalvo voi lerpahtaa ajan myötä tai ennemminkin kovettua jolloin pumpun toiminta lakkaa tai heikkenee.

Sähköinen pumppu on tehokkaampi. Itse en sunnyistä tiedä kun en koskaan ole -79 uudempaa autoa omistanut, mutta kuvittelisin että se tankissa oleva pumppu on ruiskulle ja mekaaninen pumppu kaasarille.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

datsunpower

#10
LainaaKysäsempäs tässä samassa vielä tänkin:

Eli autona on 1.4l LX -90 Nissan Sunny N13 sedan. Hommasin uuden pumpun enkä sen koomin pumppua paljon
tutkaillu jne. Luulin siis että se tulee tankin päälle (sisään). Avasin perän ja ihmettelin että kummallisen näkönen kyllä
tämä. Sit tuli asennusauttaja ja otti pumpun paketista ja sano että ei tämä tankin sisään tule vaan konehuoneeseen.
Ja sinne se sit asennettii kun sieltä sellanen löyty :D Siis mites tää nyt näin meni? Missäs malleissa se tulee tankin
sisään ja missä konehuoneeseen? Onko noi huonompia noi konehuoneesee tulevat vai parempia vai?
Se tuli jotenki kanteen tai vastaavaa, eli saa "voiman" sieltä? Voikosse muka sit "lerpahtaa" ajansaatossa jos se tehon sieltä saa? Näky olevan kiinni vielä alkuperänen pumppu.. eli teinkö turhaa työtä? :)

Ei kai ne periaatteessa ole sen huonompia kumpikaan vaihtoehto. Mekaanisissa vaan on enemmän kuluvia osia, mutta ei ne sähköisetkään todellakaan ikuisia ole.
Niistä mekaanisista pumpuista venyy ja repeilee ne kalvot pidemmän päälle. Silloin luonnollisesti pumppausteho laskee ja pahimmillaan jos sattuu se kalvo halkeamaan niin saattaa vuotaa pensat öljyn sekaan.




[size=8]EDIT: Jaha... toiset on nopeampia kuin toiset[/size]  :)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Flame

E-koneissa pumppu on taasen lohkossa kiinni. Noissa vanhemmissa perusautoissa käytetään melkolailla kaikissa mekaanista pumppua hinnan vuoks. Oma mielipiteeni on, että yleensä mekaaniset ovat varmempia kuin sähköiset. Tän pohjaan nyt vaan siihen, että omasta koslasta vaihdoin alkuperäsen pumpun vasta 280tkm kohdalla ja hirveen moni 200sx:n sähkönen bensapumppu ei kestä tonne asti mitenkään. Tapauskohtaista tämäkin kyllä :)

Tuotto on suurin ongelma kuitenkin tehokkaammissa yksilöissä, joten niissä käytetään yleensä sähköistä pumppua, joka pystyy pumppaamaan tarvittavan määrän polttoainetta. Onnistuuhan se mekaanisellakin, mutta on järkevämpää toteuttaa sähköisellä kokoseikkojen vuoksi (mitä enemmän polttoainetta, sitä isommat putket ja kalvot= fyysinen koko suurempi).

Sähköset pumput yleisty ruiskun myötä 90-luvun alussa enempi, mutta esimerkiksi broidilla oli aikanaan -83 accord ja varustettu sähkösellä b-pumpulla. Eli sähköisiä pumppuja oli ns. kalleemmissa malleissa jo aikasemminkin.

Jos on jotain korjailtavaa ni korjailkaa. Mä en oo kirjoja näistä kuitenkaan lukenut :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88