Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Isolohko k11 micraan

Aloittaja Junansulake, toukokuu 07, 2007, 20:25:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Junansulake

Olen jonkun aikaa haaveillu vähän tavallista kireemmästä micrasta. Tulin tulokseen, että K11 Micraan olis mahdollista laittaa 1.6 L GA16DE moottori (102hv). Onko kukaan laittanut Micraan tällästä moottoria? Perusteluina olis :

Tilavuus: autoa on saanut 1.5 L diesel moottorilla.--> Menee rajoihin.
Teho: tehokkain moottori ollut CGA3DE 85hv. 85hv+20%=102hv
Paino tuskin on ongelma.

Jostain pitäis saada tarkat teholukemat, että vois olla varma, kun menee noin hilkulle. Voiko olla asiat tosiaan näin vai olenko unohtanu jotain tärkeetä.

BA

#1
Eikös K11 Super-S:ää ole tuotu ainakin saksaan uutena? Ja englantiin. Mitkä on sen speksit, koneena lienee ainakin CG13DE, mutta tehoja enemmän, muistaisin lukeneeni 105hp? Ja sittenhän on nuo K11 Micra Kit Car:it, niitähän on suomessakin rallikäytössä, ja ainakin lontoonmaalla tieliikenteessäkin. Onko kellään noiden tehoista tietoa? ;) Käykö vertailumalleiksi?

EDIT:
LainaaNISSAN MICRA SUPER S

Engine: DOHC, 16valve, 1275cc 4 cylinder
Bore and stroke: 71.0 x 80.5
Compression: 9.5 / 1
Firing order: 1, 3, 4, 2
Power (kw): 55 @ 6000rpm
Torque (Nm): 103 @ 4000rpm
Drivetrain: Front wheel drive
Gears: 5 speed manual
Gear ratios:
1st 3,3333 : 1
2nd 1,9545 : 1
3rd 1,2857 : 1
4th 0,9268 : 1
5th 0,7556 : 1
Reverse 3,4167 : 1
Final drive ratio 3,8947 : 1
Mass: Super S - 855kg
Brakes: Front and rear ABS disc brakes
Turning circle: Power steering - 9.4m
Turns lock-lock: 2.9 (SS PS)
0 - 100 Km/h (sec): 10.7

wikipediasta:
LainaaDuring the K11 production life, there was a series of national rally championship trophies held all over Europe called the Micra Challenge. This was intended as a cheap introduction to rallying, as the cars all had identical 1.3 L race-prepared engines. The UK series ran between 1995 and 1999. This model is still used in club and national rallies. In France, the 1.3 L model was used as the basis for a circuit racing one-make cup for celebrity drivers, the Nissan Stars Cup. In Portugal, the Micra spawned a one-make trophy alongside the National Rally Championship for Beginners.

In the late 1990s, a K11 was adapted into a VQ30 mid-engined 4WD configuration to race in the Trophée Andros, the French ice racing series. Drivers who raced this car include Érik Comas, Philippe Gache, Stéphane Peterhansel and Emmanuel Collard.

Eli super S olis samoilla tehoilla? VQ30 vaan takapenkin tilalle ja erikoislupaa... ;)

Nuo KitCar:it on näköjään kaikki ralliautoja, tosin jonkinnäköisissä kilvissä nekin...

Junansulake

Oon ymmärtäny, että ainoastaan K10:tä olis toi Super S versio.

Onkoos toi GA16DE hirveesti kookkaampi kun 1.3:nen, saisko sitä ees mahtumaan?

BA

Ei ole taidettu suomeen tuoda Super S-nimellä...
Taitaa se "1.4:nen " olla mallisarjan tehokkain kone.
Onhan noita CGA3DE ja CG13DE-koneita turbotettu maailmalla vaikka kuinka, mutta onko suomessa yhtään?


http://www.micra.com.au/ tuolta löytää aika hyvin ohjeita, kunhan lontoo taittuu...

Junansulake

Turbon mielelläni laittasin, mutta voi mennä hankalaks päästöjen tms. pykälien kanssa.

BA

#5
LainaaTurboahtimen jälkiasennus

1)   Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.

2)   Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.

     Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.

3)   Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

     Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

     Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

     Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.

4)   Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

     Esimerkki

     Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

     Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

     Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.

5)   Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten  tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.

Eli jos saat nissanilta vaan jollain konstilla lausunnon, ja auto on vanhempi kuin -98, pitäisi onnistua ilman VTT:n mittauksia... Voi olla että vaativat nuo ABS:t kuitenkin mitkä joissakin microissa on ollut...

Tero-75

Käyttäjällä Tee-Koo on katsastettuna vanhempi Micra Turbo-Cherryn tekniikalla, sallitut tehot muistaakseni runsaat 130hv. Sai leimattua kun onnistui selvittämään että Nissanin maahantuojalla on joskus ollut jonkun kuukauden joku Super-malli suomessa kilvissä esittelykäytössä. Laitapa hänelle privaviestiä niin osaa varmasti parhaiten tämän forumin henkilöistä neuvoa sinua. Varaudu kuitenkin pitkiin vastausaikoihin, Tee-Koo:lla on meneillään pojasta mieheksi-koulutus ;) (eli on intissä)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

-Vonjake-

LainaaKäyttäjällä Tee-Koo on katsastettuna vanhempi Micra Turbo-Cherryn tekniikalla, sallitut tehot muistaakseni runsaat 130hv. Sai leimattua kun onnistui selvittämään että Nissanin maahantuojalla on joskus ollut jonkun kuukauden joku Super-malli suomessa kilvissä esittelykäytössä. Laitapa hänelle privaviestiä niin osaa varmasti parhaiten tämän forumin henkilöistä neuvoa sinua. Varaudu kuitenkin pitkiin vastausaikoihin, Tee-Koo:lla on meneillään pojasta mieheksi-koulutus ;) (eli on intissä)

Tai miehestä-poikamies koulutus ;) Jep Tee_Koo varmasti tietää noista kaiken tietämisen arvoisen.
Finn Datsuns
Paskat 4motion
CfMoto

Junansulake

LainaaKäyttäjällä Tee-Koo on katsastettuna vanhempi Micra Turbo-Cherryn tekniikalla, sallitut tehot muistaakseni runsaat 130hv. Sai leimattua kun onnistui selvittämään että Nissanin maahantuojalla on joskus ollut jonkun kuukauden joku Super-malli suomessa kilvissä esittelykäytössä. Laitapa hänelle privaviestiä niin osaa varmasti parhaiten tämän forumin henkilöistä neuvoa sinua. Varaudu kuitenkin pitkiin vastausaikoihin, Tee-Koo:lla on meneillään pojasta mieheksi-koulutus ;) (eli on intissä)

Tuo "vanhempi" on luultavasti K10 eli ykkös korinen. Sellasen turbotus mahdollisuus on kyllä hyvin tiedossa.

K11 kanssa taitaa suurimmaks ongelmaks muodostua ABS jarrut. Nimittäin jos vertailumoottorina käyttää 85hv CGA3DE moottoria. Hoksasin, että sitä on tainnu saada vaan ABS jarrullisena, ja jos näin on niin sellaset olis sitten 102hv tehorajan edellytyksenä. ABS-jarru järjestelmän laittaminen autoon ei oo kovin miellyttävä homma. Pitäis aihioks saada ABS jarrullinen ei E-hyväksynnällinen auto. Pelkäämpä ettei niitä ole. Eikös E-hyväksynnässä nimen omaan vaadita ne?  >:(

BA

#9
ABS:t on mun tietääkseni ollu K11-lisävarustelistalla alusta asti. ::) ABS-mallin tunnistaa helpoiten levyjarruista takanakin.

Romuttamolta vaan ABS-jarrullinen yksilö, ja jarrut siitä tai sitten toisesta automallista kokonaan. Takalevyjä/satuloita/paloja saa kyllä.

Junansulake

LainaaABS:t on mun tietääkseni ollu K11-lisävarustelistalla alusta asti. ::) ABS-mallin tunnistaa helpoiten levyjarruista takanakin.

Romuttamolta vaan ABS-jarrullinen yksilö, ja jarrut siitä tai sitten toisesta automallista kokonaan. Takalevyjä/satuloita/paloja saa kyllä.

Ahaa. Se helpottaiskin kovasti. En oo vielä autoakaan hankkinu, joten pitää ruveta metsästään ABSillista mallia. Järjestelmän siirtäminen autosta toiseen olis todennäkösesti aika urakka.

Tee_Koo

#11
LainaaOon ymmärtäny, että ainoastaan K10:tä olis toi Super S versio.

Onkoos toi GA16DE hirveesti kookkaampi kun 1.3:nen, saisko sitä ees mahtumaan?
Kyllä myös K11 Micrasta on Super S versio, mutta sitä ei ole tuotu Suomeen. GA16DE on ainakin Englannissa suosittu swappi ja ellen väärin muistele niin menisi jopa suoraan entiseen vaihdelaatikkoon kiinni vaihtamalla CG13DE:n vauhtipyörän, paineasetelman ja kytkimen. Sitä en muista meneekö vauhtipyörä suoraan kiinni, vai joutuuko pulttijakoa muuttamaan, mutta sekin onnistuu aivan kotikonstein kun muistaakseni molempien koneiden vauhtipyörät ovat 6 pulttisia, eli tarvittaessa vauhtipyörän reikiä jompaan kumpaan suuntaan poraa sopivammaksi.

Moottorin kiinnikkeistä taasen en osaa sanoa mitään, mutta itselläni ainakin hyväksyivät itse hitsatut kiinnikkeet...


LainaaKäyttäjällä Tee-Koo on katsastettuna vanhempi Micra Turbo-Cherryn tekniikalla, sallitut tehot muistaakseni runsaat 130hv. Sai leimattua kun onnistui selvittämään että Nissanin maahantuojalla on joskus ollut jonkun kuukauden joku Super-malli suomessa kilvissä esittelykäytössä. Laitapa hänelle privaviestiä niin osaa varmasti parhaiten tämän forumin henkilöistä neuvoa sinua. Varaudu kuitenkin pitkiin vastausaikoihin, Tee-Koo:lla on meneillään pojasta mieheksi-koulutus ;) (eli on intissä)
125hv papereiden mukaan tehoa minulla ::) 132hv oli se tehoraja... Vertasin japaninmalliin, eli Micra SuperTurboon, jossa on ollut 930 kuutioinen kaksoisahdettu kone ja tehoa 110hv vakiona. Muutaman kuukauden ajan Suomessa on ollut vuonna 1989 tuollainen auto esittelyautona Suomen kilvissä, joten tästä syystä vertailu onnistui vaikkei autoa ole koskaan tuotu virallisesti Eurooppaan. K11 Super S mallia löytyy Euroopasta vaikka kuinka, joten vertailun siihen pitäisi kyllä mielestäni onnistua :)

Hankit vain jostain todistukset K11 Super S mallin tehoista, jarruista ja jousituksesta, todistuksen jostain että mallia on tuotu Eurooppaan ja tehotodistukset tulevasta koneesta (GA16DE) ja siinäpä sen pitäisi olla. Käväise kuitenkin ensin paikallisella katsastusasemalla kysymässä noista päästö hässäköistä, koska itse en ole varma noista päästöjen kanssa puljailuista...


...ja tuosta intistä, ei ois enää kuin 235 aamua :P
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

BA

Pirkkalassa olis AVK:lla muutama vähänajettu CG13DE motti... ;) Ja yksi kokonainen keulakolaroitu micra CGE3DE-motilla.
ABS:ja en huomannut katsoa, mutta se kokonainen raato oli vm.2000...

Junansulake

#13
LainaaPirkkalassa olis AVK:lla muutama vähänajettu CG13DE motti... ;) Ja yksi kokonainen keulakolaroitu micra CGE3DE-motilla.
ABS:ja en huomannut katsoa, mutta se kokonainen raato oli vm.2000...

Yks 2006 micra näytti olevan netissä.

Tuota K11 Super S juttua oon nyt netissä selvitelly ja tullu tulokseen että se on lähinnä sportti varustepaketti. Sitä on saanu ainakin australiassa, briteissä ja saksassa, mutta varmasti myös muuallakin euroopassa. Teho on sama kun muissakin 1.3 malleissa. Eli tuolla ylhäällä olevassa postauksessa oleva 55kW (75hv) on sen teho. Eroina on nopeempi ohjaus, levyt takana ja ABS jarrut, sit vielä jotain visuaalisia juttuja.

Kattavat specsit löytyy tuolta --> http://www.micra.com.au/technical-articles/nissan-micra-specifications.php

Kaikki Euroopan ja Aussien micrat on valmistettu Englannin Sunderlandissa. Oletan että Japanissa on tehty tätä autoo vaan March nimellä.

Minkäänlaista alkuperästä ahdettua versioo 1993 - 2003 ikäsistä. Ei oo tullu vastaan, ja suuri tehosin näyttää edelleen vahvasti olevan 98 eteenpäin tehty 85 hv malli.

Noi -93 nuoremmat Super S:ät on muuten aika halpoja Saksassa. Alko se suunta kummasti kiinnostamaan.