Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Sunnyn (B12) polttoainemuutos 98 -> 95

Aloittaja lattu, huhtikuu 19, 2007, 12:23:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lattu

Terve!

Miten on voiko Sunnyn (-86/-87 Coupe, kone kaiketi E16S) polttoaineen vaihtaa 98:sta 95:een pelkällä sytytysennakon muutoksella? Vai voiko silläkään?

take

99% noista E-koneista menee ysivitosella ilman mitään. Mulla on ollu 1 yksilö joka vaati sytkän myöhäistämistä 1-2 astetta. Kokeilemalla selviää. Ysivitosta tankkiin ja jos nakuttaa niin aste-pari sytkää myöhäisemmälle.

lattu


lattu

#3
Epäilen että vaihto voi olla rahamielessä tyhmää. Asian ydin lienee siinä mille oktaanille kone on suunniteltu. Optimi on alun perin ollut 97, joten 98 on luultavasti parempi kuin 95. Mutta kuinka paljon parempi? Hintaero on vain pari prosenttia, joten 95 voi tulla jopa kaalliimmaksi kun hyötysuhde putoaa.

Toisaalta kone on vanha ja kulunut. Pitäisi kai mitata puristukset. Kuinka paljon (%) puristus pitäisi olla heikompi verrattuna alkuperäiseen että optimioktaani olisikin 95 eikä 97? Onko siihen joku nyrkkisääntö?

Ja miten säädetään sytkä ja seos kuluneeseen koneeseen johon valmistajan ohjeet ei enää välttämättä päde? Vai onko erot niin pieniä että huolto-oppaan lukuja kannattaa uskoa?

take

Sitten kun se ei enää toimi tehtaan ilmoittamilla säätöarvoilla niin se on niin loppu ettei muuta kun toinen kone kehiin. 3l/1000km öljynkulutus rupesi jo huolestuttamaan ja koneesta oli jo veto pois ja vielä se toimi tehtaan säädöillä 453tkm ajettuna. Jos vielä huonompaa konetta meinaa ajaa niin eipä niillä oktaaneilla ole mitään väliä, vaikka hakisi venäläistä kuravettä. ;D Muistankohan oikein että tuo oli sytytysennakko 3 astetta +2 astetta. Eli toleranssia sen verran että tavallisimmat oktaanit kattaa. Miksi siinä olisi muuten niin iso toleranssi?

Öööh, millä tavoin rahamielessä tyhmää? Eipä tuo tunnu koneen kestoon vaikuttavan eikä kulutukseenkaan. Jos 98:lla saisi kulutusta pudotettua niin vaihtaisin heti mutta kun ainoaksi eroksi on jäänyt kalliimpi hinta niin eipä houkuttele.

Virikannella olen saanu yhden männän hajotettua. Sillon oli tosin 98:a tankissa. Kävi vaan liian laihalla.

Mutta kukin ajattelee tavallaan. Jos koet että siitä kalliimmasta bensasta saa rahoille vastinetta niin mikäpä siinä. :)

Ape86

onkos näissä 1.5 koneissa kovemmat puristukset kuin 1.6?

take

E15 puristukset 9,8:1 ja E16 on ruttua 9,6:1. Eli E15 on ihan hivenen korkeapuristeisempi. ;D

Tosin ainut mylly joka ei toiminu 95:lla ihan moitteetta oli E15. Tosin niitä E15-koneita mulla on ollut varmaan tusina ja vain tämä yksilö vähän nikotteli. :-? No, vanhat on kaikki yksilöitä. Ei voi sanoa että jos yksi ei toiminut kunnolla niin kaikki muutkaan ei pelaa. Kun kaikki muut on taas toiminu.

Sainkos nyt tarpeeksi epäselvästi sanottua mitä tarkoitin?

Christoffer

#7
Itse kun kun olen paasannut siitä että pitää tankata 98 bensaa tuohon E15 koneeseen jossa oktaanivaatimus 97 okt. Perustuen lähinnä mutuun, eli kerran tankkasin 95 oktaanista tankkiin jossa oli vielä ainakin varttitankki shellin v-poweria tuloksena huonompi käynti joten arvelin johtuneen oktaaneista varsinkin kun katosi taas 98 tankkauksen jälkeen. Luultavammin siellä taisi olla vettä tai sitten koneella huono hetki  :D

Nyt päätin piruuttani(lue piheyttäni) kokeilla taas 95E:tä nyt oli tankki melkein tyhjä eli vaan hiukan 98 oktaanista pohjalla. Vajaa pari sataa kilsaa takana enkä mitään eroa tällä kertaa huomannut.

Koneena siis E15 kone kärjellisellä sytkällä ja vuotavilla venttiilleillä  ;D

E15 konetta on useammalla puristussuhteella, ekat n10 70hp oli 9:0 ja jotenkin muistaisin että uudemmissa 85-86(?) olisi taas laskettu puristusta 9:5 tasolle tosin tämä ihan hatarana muistikuvana ja mistälie kirjallisuudesta :P
1999 Saab, 1960 Chevrolet, 1995 Opel

AkiH

Minullakin oli välillä Sunnyn tankissa 95 oktaanista, nykyisin olen taas ajellut 98:lla. Kaupungissa en huomannut eroa, mutta maantiellä oli mielestäni havaittavissa pientä hengettömyyttä. Voi toisaalta olla päässäni se tehoero, kalliimpihan on aina parempaa. ;D
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jylppy

Eikä se 98:n käyttö välttämättä kalliimmaksi tule.. Mä käytin 95:sta aikaisemmin Primerassa, ja silloin oli (n. 10 000 km:n aikana) keskikulutus 8,3l/100km. Sitten siirryin 98:iin ja samalla säädettiin Zuikkiksella bensa- ja sytkäkartat kohdilleen. Tällä hetkellä (n. 7000 km:n aikana) on keskikulutus 8,1l/100 km.

Laskeskelin tuossa Polttoaine.netistä kurkkaamani pääkaupunkiseudun tämän hetken keskihintojen mukaan:

95E, keskihinta = 1,319 €/l
98E, keskihinta = 1,350 €/l

95 - 8,3l/100km -> 8,3*1,319 = 10,9477 €/100 km
98 - 8,1l/100km -> 8,1*1,350 = 10,9350 €/100 km

Eli itseasiassa halvempaa on ajella 98:lla.. ;)
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Ape86

#10
LainaaEikä se 98:n käyttö välttämättä kalliimmaksi tule.. Mä käytin 95:sta aikaisemmin Primerassa, ja silloin oli (n. 10 000 km:n aikana) keskikulutus 8,3l/100km. Sitten siirryin 98:iin ja samalla säädettiin Zuikkiksella bensa- ja sytkäkartat kohdilleen. Tällä hetkellä (n. 7000 km:n aikana) on keskikulutus 8,1l/100 km.

Laskeskelin tuossa Polttoaine.netistä kurkkaamani pääkaupunkiseudun tämän hetken keskihintojen mukaan:

95E, keskihinta = 1,319 [ch8364]/l
98E, keskihinta = 1,350 [ch8364]/l

95 - 8,3l/100km -> 8,3*1,319 = 10,9477 [ch8364]/100 km
98 - 8,1l/100km -> 8,1*1,350 = 10,9350 [ch8364]/100 km

Eli itseasiassa halvempaa on ajella 98:lla.. ;)

hm.. sun autohan on nimenomaan säädetty 98:sille ja zuikkihan saa tunnetustu kulutusta pienemmäks  ::)

E13 9,0:1
E15 9,0:1
E16 9,4:1
E16s 9,6:1 kuka osais sanoa onko mulla S kone? JA MITÄ EROA SIINÄ ON? auton vm87

take

S tarkoittaa kaasutinta. Melko varmasti on S. Tietääkseni E16 moottoreita on myös i eli 1-pistetruutalla. Mutta onko suomeen tuotu?

Mistä nuo puristussuhteet tempasit?

Ape86

LainaaS tarkoittaa kaasutinta. Melko varmasti on S. Tietääkseni E16 moottoreita on myös i eli 1-pistetruutalla. Mutta onko suomeen tuotu?

Mistä nuo puristussuhteet tempasit?

mikäs tuo ilman S:ää sit on? wikipediasta bongasin. lötyypi myös muuta infoa  ;) tiedä sitten mikä pitää paikkansa ja mikä ei  ::)

take

Ilman mitään se on vissiin pelkkä moottori ilman polttoaineensyöttölaitteistoa. ;D
S=kaasutin
i=1-pisteruisku
E=monipisteruisku

Ässää ei yleensä mainita kun puhutaan noista koneista kun kaikki tietää jos se ei ole i tai E niin se on kaasari.

Onhan noi aika oikein noi puristussuhteet. Kuitenkin E15 "europe model" on 9,8:1 puristuksilla. Tasan 9,0:1 puristuksilla "except europe".
Tuo E16 en ole mistään löytänyt tommosta 9,4:1 lukemaa. :o Mielenkiintoista. Olisko sekin vastaava että eurooppaan on tuotu taas korkeammalla puristussuhteella kuten E15:kin. Viisaampia vastaamaan?

StanLaurel

Nää on Nissanin sinikantisesta säätöarvokansiosta:
9.0:1 puristuksilla on N10 (E10/E13/E15), N12 (E10/E13), B11 (E13) ja B12/N13 (E13S).
9.6:1 B12/N13 (E16S)
9.8:1 B11 (E15)* ja N12(E15)* (*vm. 85 puristussuhde 9.5)
       
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

lattu

Alfamer ehdottaa että seos on kohdallaan kun tyhjäkäyntikierrokset on korkeimmillaan ja käynti on tasaista. Päteekö ohje myös kun polttoaine on 95?

take

No se on korvakulolta säädettäessä pätevin ohje. Ei korvaa pakokaasumittaria. Mutta mites se polttoaineen nakutuskestävyys vaikuttaa tyhjäkäyntiseoksiin? :o Ei taida saada jakajaa käännettyä niin aikaselle että tyhjäkäynnillä nakuttaisi.

Ape86

saiskohan e16 koneesta laskettua ruttua tuolla vanyhanmallin e15 kannella???

take2

Tavallisin mitä niitä "vanhan mallin" kansia on niin on M15 joka on kyllä pienempipalotilaisena versiona E15 moottoreissa. Laita E13 kansi niin varmasti on ruttu alhaalla. Siinä on iso palotila. Sen kanssa vaan tarvii myös E13 imusarjan ja kaasarin. Pakosarjasta en oo varma. Tosin ne E13 kannen imukanavat on niin pienet että kyllä ahistaa. :-/ Tekee koneesta niin nuhasen ettei sillä ainakaan kulutus pienene. ;D

Ape86

LainaaTavallisin mitä niitä "vanhan mallin" kansia on niin on M15 joka on kyllä pienempipalotilaisena versiona E15 moottoreissa. Laita E13 kansi niin varmasti on ruttu alhaalla. Siinä on iso palotila. Sen kanssa vaan tarvii myös E13 imusarjan ja kaasarin. Pakosarjasta en oo varma. Tosin ne E13 kannen imukanavat on niin pienet että kyllä ahistaa. :-/ Tekee koneesta niin nuhasen ettei sillä ainakaan kulutus pienene. ;D

joo no.. turbolla väkisin painetta kanteen  ;D ei hyvä... ja kaasariksi tulee turbomalli