Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Bluebirdiä ostamassa?

Aloittaja ounou, huhtikuu 06, 2007, 01:46:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ounou

Hyvää huomenta,

Olen uusi jäsen, en ole omistanut Nissan-merkkisiä autoja, eikä nytkään ole. Mutta tarkoitus olisi hankkia kakkosautoksi tai harrasteautoksi Bluebird, mieluummin 1988-91 vuosilta. Mitä nyt netistä olen myynti-ilmoituksia katsellut, niin aika kuluneita ja kaikki järjestään yli sen maagisen 200 tkm:n rajan.

Pari kokemusta Luupäästä minulla oli viitisen vuotta sitten lainatessani sitä ja auto tuntui mukavalta ja suht tyylikkäältä. Ja mielestäni helppo oli parkkeerata kantikasta autoa.

Bluebirdiä kehutaan kestäväksi tekniikaltaan, mutta herkäksi ruostumaan. Englannissa autoa on käytetty taksina. Tarkoitukseni ei olisi ajella kovinkaan paljoa Luupäällä ainakaan ensi alkuun vaan keskittyä opiskelemaan auton tekniikan ja huoltaa / remontoida sellainen mahdollisimman hienoon kuntoon. Vielä tässä vaiheessa on intoa. Auto olisi siis suurimman osan vuodesta seisonnassa. Onhan tässä tietty jonkinlaista 80-luvun nostalgian etsimistä.

Mitä neuvoja antaisitte ostoa, ylläpitoa, säilyttämistä ym. varten? Ja kertokaa ylipäänsä kokemuksia autosta, hyviä ja huonoja puolia. Olisiko nimenomaisesti BB:iin sopivia erityisvinkkejä ruostumisen vastaiseen sodankäyntiin?

Tonde79

mulla vois olla sulle auto myidä ;)
Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

Laffi

Ilmeisesti tarkoitat sedan-mallista T12-Bluebirdiä? Joka siis itse asiassa ei ole Bluebird ollenkaan, vaan on Stanza/Auster-sarjan jatkumo ja myytiin Euroopassa Bluebirdin nimellä korvaten aikaisemman U11-sarjan Bluebirdin. Farmarit tuolta mainitsemaltasi vuosimallihaarukalta ovat U11-Bluebirdejä. (Nissanin mallien nimeämispolitiikka on usein sekava, esim. Stanzaa myytiin Euroopassa Bluebirdinä ja Bluebirdiä Amerikassa Stanzana...)

Neuvo ostoa varten on yksinkertainen: etsi niin kauan, kunnes löydät sen ruosteettoman, tai mahdollisimman vähäruosteisen. Millään muulla ei oikeastaan ole niin paljoa väliä, kun ne kaikki mahdolliset muut viat voi korjata helposti, tai ainakin helpommin kuin sen korin.

Moottorista löytyy kaasari- ja ruiskuversioita, kaasari voi olla helpompi tee-se-itsemiehelle, mutta ruisku on kuitenkin varmatoiminen ja moottorin toiminnan kannalta (kulku, kulutus jne.) parempi ja jos haluat sen top-of-the range-mallin, niin silloin se voisi olla 2.0i SLX, jolloin ei tarvitse katsella muita Bluebirdejä ja haaveilla, että olisipa minunkin autossani ruiskukone ja sähkölasit  :P

Kaverilla oli tuollainen ja tuli sillä itsekin ajeltua, huonoja puolia on vähän, tietysti toi ruostuminen ja sitten ehkä auton muuhun ylelliseen olemukseen soveltumaton hieman karkea moottorin ääni pienillä nopeuksilla kiihdytettäessä, mutta tämä nyt on jo keksimällä keksittyä..

ozzy

LainaaIlmeisesti tarkoitat sedan-mallista T12-Bluebirdiä? Joka siis itse asiassa ei ole Bluebird ollenkaan, vaan on Stanza/Auster-sarjan jatkumo ja myytiin Euroopassa Bluebirdin nimellä korvaten aikaisemman U11-sarjan Bluebirdin.

8-) No, jos mainitsemasi Bluebird ei olenkaan Bluebird, niin mikä se sitten on?  Rekisteri otteessa kyllä lukee Nissan Bluebird  t12. ;)

eloz

T12-mallin vioista tulee lähinnä mieleen takaiskareiden kiinnitystuet yläpäässä, ruostuu ruostuu...
Takajarrujen putket takana olevista mtkista, ruostuu poikki.
Pensapumppu meni multa n. 300 tuhannen jälkeen.
Etujarrut vaatii säännöllistä huoltoa .
Pensatankin täyttöputki saattaa alkaa vuotamaan jossain vaiheessa.

Sitten on tietysti ne korin ruosteet.

Erittäin mukava malli ja hyvä ajaa kun vain pitää kunnossa.
     

Laffi

Lainaa

8-) No, jos mainitsemasi Bluebird ei olenkaan Bluebird, niin mikä se sitten on?  Rekisteri otteessa kyllä lukee Nissan Bluebird  t12. ;)

Niin, siis sen mallinimi Euroopassa oli Bluebird, mutta se ei kuulunut "Bluebird"-mallisarjaan, jolla tässä tarkoitan 210, 310, 410, 510, 610, 810, 910, U11, U12, U13 ja U14-malleja.

T12 oli T11:n seuraaja, joka T11 oli A10-Violet/Stanza/Austerin korvaaja, ja sitä myytiin Euroopassakin nimellä Stanza.

U11-Bluebird jäi pois Euroopan vientimallistosta ja tilalle tuli T12 (T72), jota myytiin Bluebird-nimellä (ilmeisesti siksi, koska sillä nimellä oli hyvä kaiku näillä markkina-alueilla Stanza-nimen ollessa verrattaen tuntematon). Näin ei käynyt monilla muilla markkina-alueilla, vaan U11:n myyntiä jatkettiin, kunnes U12-Bluebird korvasi sen vuoden 1987 lopulla.

Farmarit olivat edelleen U11:ia Euroopassakin.

U12 ja siitä eteenpäin eivät ikinä tulleet eurooppaan, vaan täällä alettiin myydä Primeraa.

cedricfan

#6
Ja jos suoraan sanotaan niin eipä Stanzan mainekaan ollut mikään mairitteleva. Tosin T72 jatkoi samaa linjaa, ollen todellinen sitruuna jopa isänmaallisten brittienkin mielestä :-[
T72 siis oli Sunderlandissa Englannissa valmistettu T12-muunnos, ja malli jolla tehdas sisäänajettiin tekemään P10-Primeraa. Tarkoittaa myös sitä että kun P10 tuli niin siinä ei pitänyt olla uuden tehtaan laatuongelmia :-/

Kannattaa myös huomata että 210/310 ovat 50- ja 60-lukujen vaihteen Bluebirdejä, eikä Sunnyja. Niitten koodi on B210 ja B310 ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ozzy

 :)Eikös nk. vm.1990 ollut niinsanottu viimeinen valmistusvuosi BB:lle ja sen tilalle tuli juuri mainitsemasi Nissan Primera. 8-)

alfadatsun

OT asiaan,kannattaisikohan vastaajien lukea kysymys eikä poikkeilla nippelitietouteen ::)

pikkutyttö

Lainaamulla vois olla sulle auto myidä ;)

:) Suosittelen tätä henkilöä, jos ostamassa olet. Se mitä olen kauppaa Tonden kanssa tehnyt, niin aina on kutinsa pitänyt, siis sanansa mittainen mies 8-)
Ja Bluebirdeissä tosiaan tuppaa toi kone kestämään lähes puoli miljoonaa, tietysti pitää myös huolehtia autosta. Ei mikään auto kauaa kestä, jos sitä ei kunnossa pidä ja huolla. Ruosteongelman korjaat sillä, kun käyt massaamassa auton ruostesuojaamolla, se pysäyttää korin ruostumisen n.85%:sti  ;D
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

Tonde79

Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

Laffi

#11
Lainaa:)Eikös nk. vm.1990 ollut niinsanottu viimeinen valmistusvuosi BB:lle ja sen tilalle tuli juuri mainitsemasi Nissan Primera. 8-)

Niin varmaan Tekniikan Maailman ja Tuulilasin juttujen mukaan, mutta unohdetaan ne nyt tässä.

Bluebirdin valmistus päättyi vuonna 2001. Nissan Primera tuli Bluebirdin tilalle EUROOPAN mallistossa 1990. Ja siis Stanza korvasi Bluebirdin Euroopan mallistossa jo 1986 (pl. farmarit) ja myytiin Bluebirdin NIMELLÄ. Eli siis tämä T12.

Muualla maailmassa siis Bluebirdiä oli myynnissä koko ajan sen jälkeenkin, kun v. 1986 meillä sen korvasi ensin T12-Stanza/Auster ja 1990 P10-Primera.

ounou

Kiitoksia kommenteista. Vähän taisi keskustelu mennä BB:n määrittelyksi. Olen pari kertaa nähnyt 1990-luvun puoliskon BB:n, muistuttaa jotenkin Maximaa.

Olisiko kellään tarkkoja omakohtaisia niksejä / vinkkejä ruosteen vastaisessa sodassa? Tarkoitus olisi tehdä homma itse pieteetillä, eikä jonkun ruosteenestofirman teettämänä.

Entä onko eri mallien välillä kommentoitavaa, millaisia erityyppisiä ongelmia tulee sedanin, hb:n ja stw:n kohdalla? Hb:t ja stw:t ovat aika harvinaisia.

alfadatsun

Yleensä jos halutaan taistella ruostetta vastaan on muutama asia jotka tulee tehdä, yksinkertaisia työtä vaativia asioita automallista riippumattomia,,
1 jos ja kun pellit ovat ehjiä kunnon pesu ja kuivatus.
2 kaikki irtoileva massa pois
3 ruostuneet kohdat puhtaaksi ja jokin ruosteenestomaali pintaan.
4ohut ruostesuojaöljy koteloihin sekä yleensäkin pohjaan.
5 paksu massa alustaan ja pieteetillä.
6 paljon liuottimia suojaajan puhdistukseen ::)

pikkutyttö

 :) Ja netistä saa kanssa yksityiskohtaiset ohjeet, miten tehdä  ruostesuojaus itse. Mä löysin sen Googlesta, hakusanalla ruostesuojaus. 8-) AD on tuossa yksinkertaistanut sen, turhat hölinät pois. Mut netistä saa sitten sellaista tietoa mitä tarvitsee, jos ei ole aiemmin tehnyt em. Eipä sinänsä, itse en osaa paljon autolle tehdä, kyllä ne on nää pojjaat ja jotkut tyttösetkin, jotka on alan ammattilaisia. [smiley=evil.gif]
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

ounou

Ounou kiittää kaikkia kommenteista ja henkisestä tuesta. BB:tä vaan etsimään. Mieluiten 2-litrainen peruskaasari ja SLX!

pikkutyttö

Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

Tonde79

LainaaMieluiten 2-litrainen peruskaasari ja SLX!
ensimmäisen sivun linkistä löytyy semmonen ;)
Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

ounou

No moi taas!

Mitenkäs suhtaudutte ideaan lähteä Doitslandiin ostamaan BB:tä? Näyttää olevan juuri pelkästään SLX-versioita ja hinnat paljon pas... Ovatko täysiä pommeja vai teenkö kulttuuriteon tuomalla näinä aikoina antiikkiseksi kapistukseksi katsottavan "mekaanisen" auton Suomen suolaisille ja selluloosan hajuisille pakkasleveyksille?

Varoittavia ja kannustavia neuvoja Saksassa shoppailuun toivoisin. Tietty tästä aiheesta keskustellaan laajalti netissä, mutta onko täällä ketään Nissanistiä (ei Nissa-nistiä), joka on hankkinut autot Keski-Euroopasta? Sori, en ole tsekannut kaikkia foorumin sektoreita, josko siellä jossain on. Ilmeisesti kuitenkin varmasti varaosia joutuu tulevaisuudessa entistä enemmän ostamaan tuosta suunnasta.

ひゃ く あ hyakuA sataA

http://www.ncf.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1174082152
Tuolta kohtaa foorumilta löytyy tuoretta juttua mun saksan reissusta.
Luehan läpi, toki se on vielä kesken, kun en ole kerinnyt näpyttelemään ja odottelen reissukaverilta kuvia lisää.
Itse olin tosi tyytyväinen saksan reissuun ja autoja siellä piisaa. Itse toin vuoden 1989 Nissan 200 Sx:n. Jos haluat lisä tietoja, niin annan mielelläni lisää tietoa aiheesta.
Lue kuitenkin tuo reissu juttu ensin, jos sieltä löytyy jotain tietoa, ja löytyykin.
Jos haluat lisä infoa multa, niin laita yv viestinä tai voit kysyä tässä tätä aihetta jatkaenkin.
Kyllähän bluebirdin tuonti ehkä kannattanee, eivät ole siellä minkään hintaisia ja melkolailla ruostevapaita. Veroa ei noin vanhoista paljoa mene.

Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!