Suomen Nissan-kerho

Vierasalue => Datsun-Nissan-PMC => Aiheen aloitti: lauris - Tammikuu 06, 2018, 09:32:05

Otsikko: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 06, 2018, 09:32:05
Terve taas kaikille. Kysymys ois jarruista. Tilasin netistä uudet jarrulevyt autoon mutta ne olikin liian isot. No sorvasin sitten 200mm kuten alkuperäiset mutta eihän ne sovi siltikään kun ei jarrusatula yletä kiinni. Oisko kellään myytävänä uusia satkun levyjä? Vai oiko järkevämpi vaihtaa cherryn tolppiin? Oisko minkälainen homma ja pystyykö siihen maalikko? Ja oiko kellään myytävänä semmoisia tolppia jarruineen päivineen? Ja sitten viellä oiskohan cherryn tolpissa paksuutta se 50mm minkä rallyrace vaatii coilovereita varten? Kiitos kaikille etukäteen vinkeista. Vajaan kuukauden päästä ois lähdettävä Viroon kilpatuleen ja kaikki apu tarpeen :-X
Juu ja 100a 75.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 07, 2018, 12:19:55
http://s1339.photobucket.com/user/Lauri_Siir/media/20180102_215248_zpsmbcqueqc.jpg.html?sort=3&o=0
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: AnttiA - Tammikuu 07, 2018, 14:20:29
Nuo 100A:n 200mm levyt alkaa olla aika hakusassa, samoin 1 7/8" jarrusylinterin männät.
Seuraavien mallien isompia levyjä koko etujoustintukineen on kai aika moni vaihtanut.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 07, 2018, 14:23:01
Kiitos vastauksesta. Osaisitko yhtään sanoa minkälaisia tolppia pitäisi etsiä ja mitkä osat käy keskenään ja mitkä ei varmasti sovi?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Tammikuu 08, 2018, 10:54:09
F10:n eli kansanomaisemmin AFII:n tolpat jarruineen sopii hyvin. Tosin eipä niihinkään varmaan ole liiemmin uusia jarruosia tarjolla. Cherryn tolpat on vähän 100A:n tolppia paksummat, mutta säädettäviä kynäjousia varten pitää silti sorvata soviterenkaat. Hyvä puoli noissa uudemmissa tolpissa on se, että sinne sopii paremmin monen muun auton iskarit.

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 08, 2018, 16:56:08
Iso kiitos infosta.
Oiskohan kellään tommosia myytävänä?
On niissä varmaan jo hieman paremmin pysähdysvoimaa.
Lieköhän mitenkä harvinaista tavaraa tommoset tolpat käytettynä?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 14, 2018, 15:07:28
Ei niitä af-n tolppia taida enää olemassa olla. Pari ideaa ja pari kysymystä.
Onko niistä n10 tolpista vaikea virittää sopivat? niitä varmaan helpommin löytyis.
Tais sitten Mikan lähettämän cad-in mukaan väliprikka ja siihen sitten isommat levyt ja satulat.
Mille levyille, tolpille ja satuloile se väliprikka käy?
Pystyiskö siinä sitten alkuperäisiä tolppia käyttämään?
Löysin netista tarinan missä oli hitsattu BMW E46 coiloverit kiinni dassen omiin tolppiin. siinäpä häviäisi iskarien puutostauti.
Kuulostaisiko tämmöinen viritys miltään? ja oiski täällä ketään ketä tämmösen työn tekeminen kiinnostaisi?


Harmi kun tähän kertyi nii paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita, nyt ne kaikki hävisivät...

https://zuikk.is/datsun/part3 tossa niistä bemarin coilovereista


Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: cedricfan - Tammikuu 14, 2018, 16:48:52
Löysin netista tarinan missä oli hitsattu BMW E46 coiloverit kiinni dassen omiin tolppiin. siinäpä häviäisi iskarien puutostauti.
Kuulostaisiko tämmöinen viritys miltään? ja oiski täällä ketään ketä tämmösen työn tekeminen kiinnostaisi?

Niin no, innokkuutta vähentä varmasti se, että tuollaista ei katuautoon saisi tehdä, ja jos jotain sattuu, on tekijä osasyyllinen :-[
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 14, 2018, 16:55:38
Hmmm.. Maisostetaan niitä kyllä katulaillisina.Mutta itse bemarille tieteenkin.
Ota kiinni sitten. Iskareita 100A-lle ei taida tällä planeetalla enää olla?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: cedricfan - Tammikuu 14, 2018, 17:49:10
16986-8777-2013_Maarays_auton_rakenteen_muuttamisesta

Googletapa tuo dokumentti. Onhan se periaatteessa mahdollista, mutta Trafille kelvollisesti taitaa nousta tie pystyyn etenkin jos työn teettää jossain. Tai viimeistään se säästämisen ajatus katoaa, kun kustannukset paisuu.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: chery - Tammikuu 14, 2018, 17:56:34
Kyllä ne iskaritkin löytyy vielä. Vanha auto kun on kyseessä niin ei niitä osia heti löydä. Oletko ebayt ym muut katsonut?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 14, 2018, 21:35:13
Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun ajoneuvon alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

Eiks tässä sanota että saa?
Noh, see ei oo tärkeä. jospa ne alkuperäiset iskarit löytyy. Onko nykyisen enää olemassa iskarien entisöintiä?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: Tero-75 - Tammikuu 15, 2018, 10:35:57
Nimimerkillä "ankoldi" kirjoittavalla on B310 jossa on edessä omavalmistecoilit, ja jo useampana vuonna hän on auton niiden kanssa katsastanut. Siihen en osaa ottaa kantaa onko kyseessä pykälien mukaiset valmisteet, vai ainoastaan yksittäisten katsastajien tulkinta asiasta.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 16, 2018, 08:49:09
Hei!

Löysin alusta-kohdasta keskustelun missä luki että n12 tolpat kävis 100-ampperiin. Yläreiät pitää vaan suurentaa ja alapallonivel laittaa N12 mallinen. osia näyttäisi olevan ihan motonetin hyllyssä..
Osaako kukaan kommentoida?
Etenkin kun kuitenkin tulee ne coiloverit ja niihin yläpäähään bmw  e46 levyt.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Tammikuu 17, 2018, 16:34:20
Mulla ei ole ollut N12 -mallia, mutta eikö siinä ole alapään kiinnitys tuollainen:

(http://n12turbo.com/forsale/coil_overs.jpg)

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: spetee - Tammikuu 20, 2018, 08:52:05
Hmmm.. Maisostetaan niitä kyllä katulaillisina.Mutta itse bemarille tieteenkin.
Ota kiinni sitten. Iskareita 100A-lle ei taida tällä planeetalla enää olla?

Kyb iskarin numero 662005 on saturaisen etuiskarin patruuna. hyvällä tuurilla niitä vielä löytyy, omaan löysin japanista  :D
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: jussi.t - Tammikuu 20, 2018, 17:50:12
napoineen kun laittaa niin käyp pikku muokkauksilla 1,3l n12/b11 tolpat itellä on.kuviakin löytys mut tiedosto on liian iso nii ei voi liittää
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 21, 2018, 07:40:31
Voisitko laittaa vaikka sähköpostiin niitä kuvia? Laurisiir@hotmail.com
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: toukopouko - Tammikuu 22, 2018, 09:22:59
Voitteko laittaa kuvan myös tänne :) Kiinnostaisi tietää, millaisia muutoksia tarvittiin
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: jussi.t - Tammikuu 22, 2018, 18:11:16
elikkä iskarin yläpään reijät mitkä korissa on 8mm alunperin niin isonnetaan 10mm.rt-päätä käännetään 180astetta kun mutteri on ylöspäin alunperin.iskarista ylempää kiinnitys reikää soikeaksi niin saa camper kulman kohdalleen. jarruletkun ja putken joutuu vaihtamaan. ja kannatta suunnata ohjauskulmat sitten ;D
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Tammikuu 23, 2018, 00:21:33
Kuulostaa helpolta. 100A:n vetari sopii siis suoraan tuohon napaan?

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 23, 2018, 09:29:41
Hmmm..

Nyt meinaa mennä uusiksi koko suunnitelma...
Liekö nämä tolpat mitenkä harvinaisia?
Tai en tiedä, nyt noi etulaipat leikattu ja jarrutehostinkin löytyi.
Ois niihin N12 tolppiin kyllä kaikkia osia ihan hyllystä...
Kävisikö tohon N12-virtykseen f10 ohjaustehostin?
Jarrulevyt ainakin vissiin samankokoisia.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Tammikuu 23, 2018, 10:29:01
Ulkomuistista sanoisin, että N12 on 240 mm levyt ja N10 239 mm. Voi olla, että muistan väärin.
Eipä sitten oikein isompikaan tehostin mahdu kuin tuo F10:n. Jos moottorina on A14/A15, niin
voi joutua tehostimenkin laittamaan aavistuksen vinoon ettei pääsylinteri osu moottorin sivutukeen.

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 23, 2018, 15:31:47
Muuttuuko hammastangon ja alatukivarren kulmat kuinka paljon tämmöisessä virityksessä suhteessa toisiinsa?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 23, 2018, 20:21:21
Onko niissä N12 datsuneissa kahta vetoakselin paksuutta?
Isolohkoisen N12 tolppiin käy jotakin paksumpaa kun mitä sataamperilla tarjottavana.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: BA - Tammikuu 24, 2018, 10:57:30
Esim. Motonetin luettelostahan sen jo näkee.  ;)

1,0 ja 1,3 on ns. pikkuakseli, 1,5, diesel ja turbo isompi.
Poorien määrä sama molemmissa, 24 ulkona, 22 sisällä.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Tammikuu 24, 2018, 16:58:47
kiitos.
elikäs n12/b11 e10-13 navat kovasti haussa.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 05, 2018, 14:29:21
Nonii, tolpat löytyi.
Kiitos myyjälle ja anteeks kun näin kiireellä meni (itkevä lapsi autossa).
Saaga jatkuu, ilmoittelen miten asia etenee.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 07, 2018, 22:26:57
Asia etenee. Ebaysta tilattu bemarin camber-levyt ja vw caddyn mk1 coikoverit. Pitäisi olla bolt on. Ootellessa tuli dasse katsasteua. Sattuuko kukaan tietämään mistä niille N12 tolpille jarrujen hiekkasuojapeltejä voisi löytyä?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: ankoldi - Helmikuu 07, 2018, 23:09:09
Muutoskatsastukselle nykysäädösten mukaan voi olla hieman puuhaa "omatekoisessa" alustasarjassa. Alla alleviivattuja lappuja ei varmasti tullut alustasarjan mukana että olisi nimenomaan tähän ajoneuvoon hyväksytyt. Kannattaa lukea trafin ohjeistus, muuttu tosiaan kesällä 2016. Myös pyöränkulmista täytyy olla selvitys.

"Akselistoon vaihdettavien osien tai osakokonaisuuksien
soveltuvuudesta ajoneuvomalliin tulee muutoskatsastuksessa esittää
selvitys (esim. ajoneuvon tai osavalmistajan edustajan antama
lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antama dokumentti
soveltuvuudesta). Selvityksestä tulee ilmetä, että nimenomaan
valmistaja on suunnitellut ja valmistanut osan tai osakokonaisuuden
kyseiseen ajoneuvomalliin (teho, vetotapa, akselimassat) sopivaksi.


Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti
valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan
ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta.
Alustasarjojen valmistajan todistuksista tulee ilmetä akselimassat
joille sarjat on suunniteltu ja niiden tulee olla riittävät muutoksen
kohteena olevan ajoneuvon sallituille akselimassoille.

Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset ) tapauksessa
merkitään sallittu korkeusmitta johon asennettuna ajoneuvo
esitetään katsastukseen. Mitan tulee perustua alustasarjan
valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja
kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeutta arvioitaessa
voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus
maasta, maavaravaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeusvaatimus
rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittamaa arvoa. Alustasarjan
valmistajan antamasta todistuksesta tulee ilmetä miten alustasarjan
tulee olla säädettynä, ettei korkeuden muutoksen maksimiraja-arvoa
(51mm) ylitetä. Vaihtoehtoisesti kokonaismuutoksen määrä voidaan
tarkastaa katsastuksessa, mikäli muutoksen määrä voidaan todentaa
esimerkiksi ajoneuvon korkeusmitan muutoksesta. Mekaanisella
jarrupaineensäätimellä varustetun ajoneuvon muutoskatsastuksen
yhteydessä katsastajan tulee varmistua kuorman tuntevan venttiilin
oikeasta säädöstä koeajolla ja jarrudynamometritestillä.

Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
selvitys pyöränkulmista. "

https://www.trafi.fi/filebank/a/1464955077/3ee2bebc461ef7693ac4d5455c14156f/21676-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: Tero-75 - Helmikuu 08, 2018, 07:06:58
Hiekkasuojapeltejä ei ole koskaan tullut vastaan tarvikkeena, eli merkkiliikkeestä tai varaosanumeron kanssa kysely amayama.com
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 08, 2018, 07:07:31
Bolt on/bolt off ja tuttu katsastusmies...  On asia kyllä tehty hankalaksi, siinä olet oikeassa.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 08, 2018, 08:43:40
Mistähän sitä lehtis etsimään tätä varaosanumeroa?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: Jylppy - Helmikuu 08, 2018, 09:00:56
Mistähän sitä lehtis etsimään tätä varaosanumeroa?

Tuolta:

http://nissan4u.com/parts/cherry/el_n12/1984_5/type_18/brake/front_brake/illustration_1/ (http://nissan4u.com/parts/cherry/el_n12/1984_5/type_18/brake/front_brake/illustration_1/)
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Helmikuu 08, 2018, 11:26:09
Moikka!

Trafin ohjeistukset ja sitten puolestaan määräys ovat lain perusteella eri asemassa. Trafin määräys perustuu laissa annettuun valtaan, mutta tulkintaohjeistus on tietääkseni vain ohjeistus. En tosin ole juristu, joten pitäisi asia varmistaa joltain lainoppineelta, että määräys on tulkintajärjestyksessä määräävämmässä asemassa kuin ohjeistukset. Mutta määräyksessä on asiasta sanottu näin:

3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.


Tuon perusteella myös jonkin toisen auton osia voi käyttää, kunhan nuo yllä mainitut ehdot täyttyvät. Eli jos nyt vaikka 100A:han laittaa cherryn osat, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Cherryn teho ja massa on isompi.

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Helmikuu 08, 2018, 11:53:39
Niin ja kannattaa muistaa myös tämä:

Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).

Joten kannattaa katsoa myös 779/1998 ja siellä oleva teksti.

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 08, 2018, 14:06:35
thanks, ymmärränkö oikein että pelti on sama oikealle ja vasemmalle?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: StanLaurel - Helmikuu 08, 2018, 18:23:54
thanks, ymmärränkö oikein että pelti on sama oikealle ja vasemmalle?

Sama pelti käy molemmille puolille.
41151-03A01/05A01   PLATE - BAFFLE : B11 Sunny & N12 Cherry  - kaikki bensakoneiset.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 17, 2018, 14:04:41
Asia edistyy pikkuhiljaa.
Laitan tähän pikkuhiljaa kuvamateriaalia edistyksestä.
 https://100amadness.blogspot.fi/
Jos joku kykenee voi liittää niitä kuvia suoraan tännekin, minä kokeilin ja epäonnistuin:)

Koko muunnoksen hinta sisältäen myös uude jarrulevyt, pallonivelet ja satuloiden korjaussarjat on alle 300.-
Viellä puutuu vaan pyörälaakerit ja ne onnettomat pellit. Ei saannut niitä amiyamastakaan. Eka ihankun löytyi muta seuraavana päivänä laitoivat rahat takaisiin.
En viiti ennen prässätä kun pellit löytyy joten homma seisoo...
 Ideas, anyone?




Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: eepo - Helmikuu 17, 2018, 20:59:00
Jarrukilvet saa tehtyä vaikka alumiinilevystä. Tekee pahvista mallin ja leikkaa peltisaksilla sopivan palan, vasaralla naputtelee kilven ulkoreunaan vähän muotoa. Näin tein joskus kun ei ollut kilpiä saatavilla.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 17, 2018, 21:16:05
Oikeassa oot.
Kätsy ois tietty joku vähän valmiimpi ratkaisu...
Katotaan jos ei kukaa mitään parempaa esitä niin alan taputushommiin:)
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: Tero-75 - Helmikuu 17, 2018, 23:46:31
Oikeassa oot.
Kätsy ois tietty joku vähän valmiimpi ratkaisu...
Katotaan jos ei kukaa mitään parempaa esitä niin alan taputushommiin:)
Johan tuo amayama.com kerottiin, sieltä näyttää peltejä saavan hurjaan 12,19€/kpl + kulut, ei tuohon hintaan juuri kannata itse vaivaa nähdä.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 18, 2018, 14:18:51
Niin. Siitä tilasinkin ja laittoivat rahat takaisin kun ei osaa itseasiassa ole.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Helmikuu 19, 2018, 15:45:15
Miksi tolpan yläpäässä on bilteman laakeri?

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 19, 2018, 17:40:52
Laakerin tatkoitus on helpottaa unibalin elämää. Alkuperäisissä tolpissa on semmoinen muoviläppä kamber-levyn ja jousikannen välillä. Vähän sen tilalla. Laakeri ottaa alapuolelta sisämpään renkaaseen ja ylhältä ulompaan. Eikä jää koko tolpan/renkaan kääntyminen unibalin niskaan... jos nyt oikein ymmärrän. Tä on hieman oma viritys (aika laiska semmoinen).
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: Tero-75 - Helmikuu 19, 2018, 20:06:47
Mikä pulttijako noissa camber-levyissä on?
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 19, 2018, 20:51:58
Tasan sama kun 100a-ssa, käy suoraan samoihin reikiin. En osa tarkemmin sanoa. Voin mitata jos haluat. Keskireikää joutuu dassessa hieman koputtamaan litteämmäksi jotta yletty säätöruuveihiin.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: StanLaurel - Helmikuu 20, 2018, 00:20:54
Aika pitkältä näyttää toi etutolppasysteemi, voi tulla reipas maavara kun ei näyttänyt olevan korkeussäädettävää mallia.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 20, 2018, 07:05:01
Saa nähä. On se 10cm lyhyempi kun n12 tolpat. Aika näyttää:)
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Helmikuu 20, 2018, 08:34:58
Eiks ylälautasen pulttijako ole 180 astetta pielessä 100A:han verrattuna? Vai katsoinko camber-säädön suunnan oikein?

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 20, 2018, 09:40:35
Eiköhän se riipu kummalta puolelta katsoo ja kummalle puolelle säätöä tarvii?
Nyt on keskellä ja säätävaraa molempiin suuntiin. Paljon mahdollisa että ymmärrän myös väärin.
Joku taisi kyllä mainita että enemmän säätöä saa kun poraa uudet reiät 180 astetta nyt kun muistelen, oikeassa oot vissiin.
En vaan tiedä viellä minkä verran säätöä tarvii.
Oottelen jos joku viisas keksisi mitä niille hiekkapelleille tekis:)
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Helmikuu 20, 2018, 14:00:27
Joo, yleensä noissa yläpäissä on suurempi säätö sisäänpäin, eli renkaat saa kallistumaan enemmän sisäänpäin. Se varmaan vaati noissa sen 180 asteen kääntämisen.

Mä oon muutoskatsastanut ja vuosikatsastanut 100A:n ilman jarrukilpiä. Eikä mulla kuplassakaan ole 17 vuoteen ollut jarrukilpiä yhdessäkään katsastuksessa. Joo tiedän, että ne pitäis olla, vaikka mun mielestä niistä ei ole mitään hyötyä. Äkkiä sinne jonkun levyn askartelee, jos on pakko.

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Helmikuu 20, 2018, 21:13:10
Hmm... taidanpa kasata ilman sitten. Pitää prässi värkätä ja laakerit vaihtoon.
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: mikan - Helmikuu 21, 2018, 09:50:58
Niin ettei jäänyt epäselväksi, niin katsastajan käsikirjan mukaan jarrukilvet on pakolliset. Ilman niitä voi sun 100a:n muutoskatsastus keskeytyä.

t. Mika
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Maaliskuu 08, 2018, 21:20:27
Nyt laakerit vaihdettu ja kaikki osat perillä. Huomenna sitten toduuden hetket. Laitan  kuvia kun alkaa olla kasassa.  Saa tosiaan nähdä mitenkä korkea tulee...
Otsikko: Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
Kirjoitti: lauris - Maaliskuu 10, 2018, 00:28:56
Tolpat paikoillaan ja hommahan toimii.  Sanoisin jopa että ihan moitteettomasti!
Latailin tänne muutaman kuvankin: https://100amadness.blogspot.fi/
Kiitos kaikille avusta ja hyvistä neuvoista!!!