Suomen Nissan-kerho

Vierasalue => Datsun-Nissan-PMC => Aiheen aloitti: Konna - Marraskuu 26, 2017, 10:41:58

Otsikko: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Marraskuu 26, 2017, 10:41:58
N16 almera savuttaa reilusti. Mikä moottori siihen kävisi suht mukavasti? Siisti ja muuten hyvä auto vielä.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Shamsa - Marraskuu 26, 2017, 13:03:36
Toinen samanlainen joka ei savuta.
Toisenlaisen moottorin vaihtaminen sen 1.8:n tilalle ei ole ihan yhden päivän juttu.

Tai vanhan korjaus.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Marraskuu 26, 2017, 13:30:23
3 primeran moottoria oon hoonannut, rengastanut, venttiilit koneistettu, ym. Ihan hyvällä lopputuloksella. Tuumasin käviskö sinne mukavasti vaikka p11 primeran moottori?
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: mies51 - Marraskuu 26, 2017, 13:58:59
Paljonko ajettu tuo autosi QG18DE moottori on? Eli onko syynä kuluneisuus vai sattuuko tuo olemaan se kuuluisa öljysyöppö 1.8-kone? Meinaan, että kun olet ennenkin hoonannut ja vaihtanut männänrenkaat, niin onnistuuhan se tuohon koneeseesi.
Toisaalta löytyyhän varaosahaku.fistä alkaen 650 eurolla vähän ajettuja 1.5-koneita eli QG15DE (ei öljysyöppöjä) muuttuvalla venttiilinajoituksella eli vuosimallit 2003-2006 72 kW. Mielestäni se liikuttaa autoa ihan kelvollisesti.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Marraskuu 26, 2017, 15:15:27
Tuolla on ajettu 170 tkm. Ei varmaan oo vielä kulunut. Alle 200 tkm ajettuja ollu kaikki mitä oon purkanut ja kaikki on olleet hyviä. Mielestäni syy on männänrenkaissa. Sit kun männänrenkaat ja urat karstoittuu niin ne menee jumiin ja tilanne eli savutus pahenee. Kai tilaan osat tuohon ja vien kannen koneistukseen.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Marraskuu 26, 2017, 15:17:56
Joissainhan on kuulemma ollut nelossylinteri soikea laatikon irrotuksen jälkeen. Kytkinkopan pultit pitäis kai vetää 2:een eri momenttiin.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Nugetti - Marraskuu 26, 2017, 18:09:40
Joissainhan on kuulemma ollut nelossylinteri soikea laatikon irrotuksen jälkeen. Kytkinkopan pultit pitäis kai vetää 2:een eri momenttiin.
Jep, äkkiseltään en nyt löydä mitään virallista lähdettä tälle. Kuitenkin jollain aikavälillä kasatut QG18DE vedetty tehtaalla kytkinkoppa liian kireälle lohkoon ja nelospytty aavistuksen soikeaksi. Uudet männänrenkaathan ei tietenkään tätä paranna.

Jos nelosen tulppa öljyinen mutta muut ok niin sanoisin että helpompi ostaa vaan terve vaihtokone, ilmeisesti ei kauheasti ole varaa suurennella kun tuo 1.8 on jo valmiiksi porattu pienemmän koneen (jotkut sanoo 1.6, toiset 1.5) lohkosta.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 26, 2017, 21:26:33
Vaihtakaa ihmiset niitä öljyjä useammin kuin valmistaja suosittelee niin vältytte monelta harmilta. Erityisesti jos ajo on lyhyttä pätkäajoa ja varsinkin talvella vaihtovälejä tulisi huomattavasti lyhentää. Moottoriöljyt on niin edullisia ettei varmasti käy kukkarolle päinvastoin rahaa säästyy kun ei tarvitse korjata.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Marraskuu 27, 2017, 05:00:29
Ostin vasta tämän auton ja tietoisesti öljysyöppönä. Laittaa käyntiin niin kohta on savua kun taikurin teltassa. Tulpat on tasapuolisesti karstassa kaikki. Kyllä se öljynvaihto ajoissa kannattaa. Paljon on 2000 luvun autoissa öljynsyönti ongelmaa esim vag, nissan 1.8 joissain toyotissakin. Männänrenkaan laatua syytetään. Onhan niitäkin jotka ajaa pitkän huoltovälin  vaikka 30 tkm halvimmalla tarjoustalon öljyllä. Sit se on auton vika kun on huono moottori.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: datsunpower - Marraskuu 27, 2017, 05:49:38
Vaihtakaa ihmiset niitä öljyjä useammin kuin valmistaja suosittelee niin vältytte monelta harmilta. Erityisesti jos ajo on lyhyttä pätkäajoa ja varsinkin talvella vaihtovälejä tulisi huomattavasti lyhentää. Moottoriöljyt on niin edullisia ettei varmasti käy kukkarolle päinvastoin rahaa säästyy kun ei tarvitse korjata.
Turhaa jeesustelua.
Ei auta tiettyjen moottorien kanssa vaikka vaihtaisit joka viikko öljyt. Esim. ne QG18DE:t jotka valmistettiin poraamalla QG16DE:n lohkosta, sylinteriputkien seinämät ovat liian ohuet -> ei auta tihennetyt öljynvaihtovälit.
Eikä auta viikottainen öljynvaihto siihenkään jos männänrenkaissa on materiaalivikaa  ::)
Samassa moottorissa kun sattuu olemaan molemmat niin tiheääkin tiheämpi öljynvaihto on kuin laittaisi rahaa pankkiin.. vaimitenkäseoli.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 27, 2017, 07:53:29
Öljyvalinnalla voi auttaa joihinkin ongelmiin. Esim VW on siirtynyt käyttämään hieman eri spekseillä olevaa 0W-30 öljyä kuin edellinen 5W-30 ja yksi syy oli männänrengasuran pysyminen puhtaampana.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: paanape - Marraskuu 27, 2017, 08:13:15
Entäs se pvc venttiili? Öljyn kulutuksen syynä. Youtubesta löytyy video juuri 1,8:n koneesta. Onko tarkistettu?
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Marraskuu 27, 2017, 09:11:18
Kyllä on tarkistettu. Ei ole pvc vikaa. Kiitos vinkistä kuitenkin.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 27, 2017, 20:17:31
Vaihtakaa ihmiset niitä öljyjä useammin kuin valmistaja suosittelee niin vältytte monelta harmilta. Erityisesti jos ajo on lyhyttä pätkäajoa ja varsinkin talvella vaihtovälejä tulisi huomattavasti lyhentää. Moottoriöljyt on niin edullisia ettei varmasti käy kukkarolle päinvastoin rahaa säästyy kun ei tarvitse korjata.
Turhaa jeesustelua.
Ei auta tiettyjen moottorien kanssa vaikka vaihtaisit joka viikko öljyt. Esim. ne QG18DE:t jotka valmistettiin poraamalla QG16DE:n lohkosta, sylinteriputkien seinämät ovat liian ohuet -> ei auta tihennetyt öljynvaihtovälit.
Eikä auta viikottainen öljynvaihto siihenkään jos männänrenkaissa on materiaalivikaa  ::)
Samassa moottorissa kun sattuu olemaan molemmat niin tiheääkin tiheämpi öljynvaihto on kuin laittaisi rahaa pankkiin.. vaimitenkäseoli.

Typeryyttä suunnittelijoilta jos noin yksinkertaiseen asiaan "narahtaa" ... jo A-moottorien männänrenkaissa oli ongelmia lähinnä öljyrenkaissa .. GA ja SR moottorit taas toimivat hienosti syömättä öljyä 200 - 300 tkm riippuen tietysti myös huolloista
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Totenkopf - Marraskuu 27, 2017, 21:51:45
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 28, 2017, 08:32:36
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.

Omalla GTI Almeralla jossa siis SR20DE kone ajettu nyt 247 tkm eikä kuluta öljyä ei voi siis yleistää .. ;)
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Totenkopf - Marraskuu 28, 2017, 08:48:33
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.

Omalla GTI Almeralla jossa siis SR20DE kone ajettu nyt 247 tkm eikä kuluta öljyä ei voi siis yleistää .. ;)

Onneksi olkoon. Näitä nyt kuitenkin sattuu olemaan monessa muussakin maassa ja vielä huomattavasti suuremmissa määrin kuin täällä. Eipä niistä Qg moottoreistakaan kaikki ole öljypolttimia, eli yleistetäänkö tässä nyt niitäkin? Ja kun kerran aiheeseen päästiin, niin en itse ole saanut yhdestäkään primerasta vetoakselia poikki, vaikka tyyppiviaksi luetaankin.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: datsunpower - Marraskuu 28, 2017, 09:23:59
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.

Omalla GTI Almeralla jossa siis SR20DE kone ajettu nyt 247 tkm eikä kuluta öljyä ei voi siis yleistää .. ;)
Almera/kone onkin kasattu Japanissa. Tehty kunnon osilla, toisin kuin Englannissa kasatut Primeran koneet. Almeran SR:ssä mm. leveämpi/vahvempi jakoketju.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 28, 2017, 12:08:36
 ;D
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: mies51 - Marraskuu 28, 2017, 12:24:02
VAG koneiden öljynsyönti tutkittiin Tekniikan Maailma 19/2017 lehdessä; entisen 2mm tilalta 1,5mm öljyrenkaat pienillä pyöreillä öljyreijillä tukkeutuu karstasta. Vaihto; joko uudet männät 2mm öljyrenkailla tai vanhoihin mäntiin öljyreijät joissa pirkänomaiset reiät. Eikä ajeta samoilla öljyillä 30-50tkm.

TM 21/2017  oli uuden Opel Astra 1.4T 60000km käyttötesti ja vaihtoivat öljyt 30tkm sijaan öljyhälytyksen 25tkm välein. Pahalta näytti purettu kone, karstaa täynnä. Taitaa tulla uus ongelmakone.

Olen ajanut Almera N16 vm.2003 eli QG15DE koneella 279tkm. Takuuajan umpeuduttua olen itse vaihtanut Teboil Diamondia aina 15tkm välein, eikä vanha öljy ole ollut pahalta haisevaa moskaa, vain vähän nokeentunutta - normaalia.
Noihin hulluihin 30tkm öljynvaihtoväleihin siirryttäessä on unohdettu, että öljynsuodatin on loppu jo aikoja sitten. Kun suodatin tukkeutuu, ohivirtausventtiili päästää öljyn ohi (öljynhän on kierrettävä koko ajan) - ei enää suodata ollenkaan vaan moska jää koneeseen. Almera N16:ssa on vielä surkean pieni suodatin toisin kuin Sunny N14:ssa.

Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 28, 2017, 14:40:34
Kyllä suodattimia muutettiin kun vaihtovälit piteni. Esim Opelin perinteinen peltikuorinen oli vähän aikaa kahdella eri OE-numerolla vaihtovälin mukaan, nyt ei taida enää edes saada "lyhyen välin" mallia. Ja filsut mitkä on vain longlife-vaihdollisille on tietty suoraan noita.
Se on sitten eri juttu kun on satoja tuhansia mineraaliöljyllä ajettu kone johon vaihdetaan synteettinen matalaviskositeettinen öljy, varmasti on suodatin täynnä nopeaan.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 28, 2017, 15:22:27
Ei ole kauan siitä, kun öljynvaihtovälit oli 5000 km välein. Nykyisillä synteettisillä öljyillä ja kehittyneemmällä tekniikalla en silti ajaisi samoilla öljyillä 10 000 km enempää sillä öljyn likaantuminen auton tappaa vaikka lisäaineet säilyisivätkin ennallaan.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: chery - Marraskuu 28, 2017, 16:27:47
Oma entinen P11 oli ajettu todellisuudessa jotain 350tkm ja ei vienyt yhtään öljyä. SR20DE koneinen siis. Mutta niinkuin tuossa mainittiinkin niin eivät kaikki ole viallisia. Juu ja en itsekkään 10tkm enempää ajaisi samoilla öljyillä vaikka valmistaja sanoisi vaihtoväliksi mitä. Yleensä vaihtelen öljyt 6-8tkm välein. Öljyn vaihto kun on kuitenkin niin mitättömän pieni kuluerä auton kuluissa.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 28, 2017, 18:26:39
Ei ole kauan siitä, kun öljynvaihtovälit oli 5000 km välein. Nykyisillä synteettisillä öljyillä ja kehittyneemmällä tekniikalla en silti ajaisi samoilla öljyillä 10 000 km enempää sillä öljyn likaantuminen auton tappaa vaikka lisäaineet säilyisivätkin ennallaan.

Suhteellinen käsite tuo "kauaa" koska jo 90-luvun alussa välit oli vähintään 10 tkm ja puolivälissä alkoi 15 tkm yleistyä ;D
Ja samalla synteettiset öljytkin alkoivat syrjäyttää mineraalisia oikein toden teolla myös jälkimarkkinoilla.
Hyvä esimerkki löytyy Voorttista, joka päivitti jälkikäteen öv-välejä pidemmiksi aina samalla kun Ford-spesifinen öljy päivittyi modernimmaksi.

Enemmän kuin suora km-määrä ja tunteet pitäisi analysoida ajokäytöstä öv-välin suhteen. Lyhyt kaupunkiajo, jossa öljy ei ehdi lämmetä tarkoittaa lyhyempää vaihtoväliä. Kerran viikossa parin tunnin maantielenkki tekee taasen hyvää öljyn kestolle.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Alppuu - Marraskuu 28, 2017, 18:40:19
TM 21/2017  oli uuden Opel Astra 1.4T 60000km käyttötesti ja vaihtoivat öljyt 30tkm sijaan öljyhälytyksen 25tkm välein.
Pahalta näytti purettu kone, karstaa täynnä. Taitaa tulla uus ongelmakone.

Ooppeli forumilla on myös kerrottu tyyppiviaksi asti muodostuneesta jäähdytysnesteen katoamisongelmasta.

Lainaus
Noihin hulluihin 30tkm öljynvaihtoväleihin siirryttäessä on unohdettu, että öljynsuodatin on loppu jo aikoja sitten.
Kun suodatin tukkeutuu, ohivirtausventtiili päästää öljyn ohi (öljynhän on kierrettävä koko ajan) - ei enää suodata ollenkaan vaan moska jää koneeseen.

Almera N16:ssa on vielä surkean pieni suodatin toisin kuin Sunny N14:ssa.

Just katoin Halpa-Hallista M-Filteriä N15 Almeeraani (sama kuin N14 Sunnyssä?) ja samalla ajattelin verrata Almera N16 1.5 moottorin suodattimeen ja
taisin ääneen päästää "Mita hel...?!" Kun vertasin suodattimien kokoa keskenään.

Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: ILVES-Joe - Marraskuu 28, 2017, 21:14:17
Alppuu ja Cedricfan jatkaa keskenään sitten tästä eteenpäin yksityisviesteillä.

Alkaa menemään taas tämä teidä öljyjankkaus ohi varsinaisen aiheen.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 28, 2017, 21:56:28
No sitten kannattaa alkaa modata montaa muutakin, vai onko foorumin tarkoituksena jakaa ja sallia tieten tahtoen vain väärää informaatiota?
Onneksi täällä taitaa olla sentään muitakin modeja!

Suodattimen fyysistä kokoa tärkeämpää on sisältö.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Shamsa - Marraskuu 29, 2017, 04:54:40
Lyhyempi suodatin voi olla suodattavuudeltaan parempi kunhan on tarpeeksi voimakkaasti poimutettu suodatinmateriaali jotta saadaan enemmän pinta-alaa.
Mutta ei tehdä tästä oikeasti öljykeskustelu 2:sta ;D
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: spetee - Marraskuu 29, 2017, 08:08:08
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut lohkossa.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: datsunpower - Marraskuu 29, 2017, 08:18:37
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut lohkossa.
Eipä siihen muuta korjausta ole kuin pyöreämpi reikäinen lohko tilalle.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 29, 2017, 08:29:05
Ei ole kauan siitä, kun öljynvaihtovälit oli 5000 km välein. Nykyisillä synteettisillä öljyillä ja kehittyneemmällä tekniikalla en silti ajaisi samoilla öljyillä 10 000 km enempää sillä öljyn likaantuminen auton tappaa vaikka lisäaineet säilyisivätkin ennallaan.

Enemmän kuin suora km-määrä ja tunteet pitäisi analysoida ajokäytöstä öv-välin suhteen. Lyhyt kaupunkiajo, jossa öljy ei ehdi lämmetä tarkoittaa lyhyempää vaihtoväliä. Kerran viikossa parin tunnin maantielenkki tekee taasen hyvää öljyn kestolle.

Tuo on totta muutaman kilometrin kaupunkipyörityksessä varsinkaan talvisaikaan moottori ei ehdi lämmetä edes kunnolla käyntilämpötilaan, kun se taas sammutetaan. Tässä auttaa vähäsen moottorinlämmittimen käyttö, mutta harvalla se on esim. työpaikalla käytettävissä myös. Pitkää maantieajoa työmatkoillaan tekevä säästää autonsa moottoria sillä öljy tosiaan pysyy puhtaanpana ja pakoputkiston ikäkin pitenee, koska vedet pöntöstä ja putkista kuivuvat eivätkä jää hautomaan pönttöjä puhki. Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan :D
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Shamsa - Marraskuu 29, 2017, 21:06:23
Mulla tulee se 180-190km päivässä työmatka ajoa, tunti aina suuntaansa yhtä soittoa. Kytkin ainakin säästyy jos jotakin pitää keksiä ::)
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: 140ypower - Marraskuu 29, 2017, 21:47:21
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut Joo.

Sama kans kiinnostaa kun Seinäjoen moottorihiomo ainakin mainostaa saavansa ongelman korjattua täysin  ::)
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: datsunpower - Marraskuu 29, 2017, 22:50:02
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut Joo.

Sama kans kiinnostaa kun Seinäjoen moottorihiomo ainakin mainostaa saavansa ongelman korjattua täysin  ::)

Niin no tietysti jos putkittavat lohkon niin sillähän se onnistuu.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Alppuu - Marraskuu 30, 2017, 00:42:35
Riittää kun putkittaa sen soikean syliterin? vai oonko aivaan pihalla..
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: spetee - Marraskuu 30, 2017, 06:17:45
Jooku minullaki kävi tämä sylinterin putkitus mielessä heräsi vaan siinä ajatus  että pitääkö ne kaikki putkittaa ku kelkkahommissa ainakin pitäs kumpikin sylinteri olla samanlainen sillä putkitettu sylinteri lämpölaajenee erillailla kuin se missä ei ole putkea.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: mies51 - Marraskuu 30, 2017, 11:53:19
Konna: "Laittaa käyntiin niin kohta on savua kun taikurin teltassa. Tulpat on tasapuolisesti karstassa kaikki."
Jos on kaikki tulpat karstassa, niin ei kai silloin ole vikana nelossylinterin soikeus. Olisko vika:
- Männänrenkaat jumissa huonosta öljystä tai liian pitkistä vaihtoväleistä.
- Huonot mäntien öljyrenkaat.
- Venttiilinvarsien tiivisteet huonot.
- Joku muu päästää öljyt imusarjaan ja sieltä jakautuu joka sylinterin palotilaan.

Ota ensin imusarja auki ja katso, onko se öljykarstainen. Jos ei, niin on otettava koko moottori pois ja tutkittava. Tai sitten pois öljypohja, jakopää, sylinterinkansi, männät irti kampiakselilta ja ylös-ulos. Tämä alkaa olla jo sen kokoinen homma, että yhtä hyvin ostaa sen vähänajetun hyväkuntoisen vaihtokoneen.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Alppuu - Marraskuu 30, 2017, 16:01:04
Jos käynnistäessä pölläyttää, niin venavarren kumit?
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: Konna - Joulukuu 02, 2017, 03:18:34
Kiitos vinkeistä kaikille. Jos joulun kantissa purkais moottorin niin näkee miltä sen sisäkalut näyttää.
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: petua - Joulukuu 03, 2017, 07:53:00
Moi,
Ostin n.1.5v. sitten primera p12-05 hb:n tietämättä öljynsyönnistä, tuon taivaallista kun halvalla sain.
Autolla ajettu n.230 000km. Ja itellä tulee kilsoja  n.15 000. vuodessa niin joudun lisäämään 5000km. välein 0.5l. öljyä (Tikun väli 0.5l.)
Korjatkaa jos olen väärässä :) Olen keskusteluista päätellen saannut huippuyksilön negaa tulee 1.8 moottorille mikä kylläkin on aiheellista.
Muuta autossa vikaa ei ole poislukien pallonivelten katsurien ratsaama kohde :(
Otsikko: Vs: Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?
Kirjoitti: petua - Joulukuu 03, 2017, 08:07:44
Vielä.
En kerro mitä öljyä käytän, joillain voi vauhtipyörä heilahtaa :D