Suomen Nissan-kerho

Vierasalue => Datsun-Nissan-PMC => Aiheen aloitti: Offcherry1 - Marraskuu 09, 2017, 16:28:10

Otsikko: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 09, 2017, 16:28:10
Minulla on pihakoneessa varmaan 70-luvulta peräisin oleva Datsunin moottori. Samannäköisiä on 100A:ssa ja sitä vähän isommissa, liekö 1,4 kuutioiseen asti. Nyt ensin kyse on virranjakajan kannesta ja pyörijästä. Minun moottorissani jaottimen kannen sisämitta on 70 mm ja semmoista en ole autovaraosaliikkeistä löytänyt. Motonetistä sain sisä-d 65 millin kannen ja se ei tietysti sovi. Pyörijästä sen verran, että sen vaihdoin kun olin verrannut vanhaan ja oli saman mittainen ja toimii nyt niinkuin vanha tähänkin asti mutta varmasti on vähän liian lyhyt kun ostin sen samalla kun d65 mm kannen ja lienee tähän pienempään sopiva. No kipinä kumminkin hyppää isommankin kannen kontakteihin ja siksi toiminee tuo hivenen lyhyt pyörijä vaikka lienee kipinän hyppy vahingollinen pitemmän päälle kun syö varmaan kontaktipintoja.

Kysymykseni on mistä saisin tuommoisen sisämitaltaan d 70 millisen jakajan kannen ja siihen oikean pyörijän. Motonetistä on yks tilauksessa mutta sen mitoista ei myyjä ollut tietoinen kun niitä ei tietokannassa ole. Monet muut varaosakaupat eivät myy mitään ja joillakin on noita sisäd-65 millisiä. Mahtaako olla mahollista vaihtaa koko virrajaotin ja miten erilaisia ne sitten tuohon aikaan olivat. Moottori kyllä nyt toimii mutta haluaisin tulevia lumitöitä varten saada sen täyteen kuntoon :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: eetu - Marraskuu 09, 2017, 19:11:42
Moottorin kyljestä pitäisi löytyä moottorin tyyppi merkintä  Esim: J12, J13, J15 tai A10, A12, A14, A15 yleensä merkintä lähellä sarjanumeroa. J-moottoreissa myös lohkossa merkintä Esim: 1200-1300 jne..   Kun tiedetään moottori tyyppi niin on helpompi etsiä osia ;)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: zedric - Marraskuu 09, 2017, 19:47:57
Jakajaa on sekä hitachi ja mitsubishi merkkisenä, lukee kyllä jakajan kyljessä,eli putsaat niin näet merkin, kannet on erilaiset.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 09, 2017, 20:15:37
Pitää ettiä noita tyyppimerkintöjä. Moottori/vaihteistosysteemi tuossa on kumminkin semmonen, johon voi kytkinlevyn vaihtaa irrottamalla kytkinakselin, olikohan autossa kiinniollessakin ja pienen luukun kautta saa kytkinasetelman pultit auki ja sitten voi levyn vaihtaa.

Moottorin asentamisesta tuohon pihatraktoriin on jo ainakin parikytä vuotta, puristukset on aika tasaset kun ne mittasin mutta ykkössylinterin tulppa tahtoo nokeentua ja käy helposti kolmella että johtuuko tuosta virranjakajasta vai ehkä öljyrenkaista, hiukan sinistä savua tulee käydessä.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: chery - Marraskuu 09, 2017, 23:21:26
A-sarjan kone siis kyseessä. Eli sama jota on käytetty mm. 100A:ssa ja N10 Cherryssä ja monessa muussa.

(http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay155806.jpg)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 10, 2017, 03:46:46
Juuri tuonlaisesta, kuvassa näkyvästä koneesta on kyse ;D. Virranjakajan kansi on kiinni kahdella jousiklipsulla, jotka napsautetaan kahdelta sivulta kiinni kannessa oleviin pykäliin. Saatavilla on siis sisähalkaisijaltaan 65 mm kantta mutta tarvitsisin 70 millisen ja siihen sopivan mittaisen pyörijän. Nähtävästi pyörijän kontaktipinnan pitäis mennä hyvin läheltä kannen vastakappaleen pintaa jotta tuohon ylimenokohtaan ei muodostuis häviötä kipinälle.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 10, 2017, 08:04:11
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/348/632255/autot/nissan/100a-1971-1978-e10#Sytytys-ja-hehkutus-Virranjakajan-kannet

Katsopas tuosta.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Shamsa - Marraskuu 10, 2017, 11:26:51
Rollossa näemmä yksi noita 71mm kansia ;D
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: spetee - Marraskuu 10, 2017, 12:34:44
Omaan amppeeriin ite pari vuotta sitten Rovaniemen motonetin varastosta kannen ostin  :D se oli tuo 10-4493 numerolla oleva.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Jylppy - Marraskuu 10, 2017, 14:37:35
Mahtaakohan nuo A-koneiden eri jakajat sopia ristiin heittämällä? -Jos vaihtaisi sinne semmoisen jakajan, johon löytyy helpommin kansia/pyörijöitä?
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 10, 2017, 19:20:09
Juu, mullakin on tuo 10-4493 Motonetin kansi ja se on 5 mm liian pieni
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Alppuu - Marraskuu 10, 2017, 20:48:52
Tuo motonetin jakaja on vuoteen -78 asti, eli sen jälkeen jotain lienee muutettu.
Cherryssä oli A-moottoria -81 asti ja Sunnyssä pidempään?
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 10, 2017, 20:49:22
Tuossa koneen virranjakajan kannessa on kuva, jossa on ensinnakin ulompi ympyrä, jossa on 90 asteen jaolla nystyrät ulospäin. Sisällä on toinen, pienempi ympyrä. Ja keskellä on piste. Pienemmän ympyrän äärimmäisiä pisteitä sivuaa kaksi viivaa, jotka rajoittuvat ison ympyrän kehään. Sit vielä yks lyhyt kohtisuora viiva toisen sisäviivan ja  ulkoympyrän välillä.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 10, 2017, 23:10:20
Itse itselleni vastaten ::):

Hitachin logo on tuossa alkuperäisessä kannessa eli Hitachin osia pitää metsästää.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: datsunpower - Marraskuu 11, 2017, 00:18:25
Motonetin kansissa kaikissa erilaiset kiinnityshahlot. Kumma jos ei niiden perusteella satu oikeaa kantta.
Mitään viivoja ja pisteitä on turha vertailla. Ne ovat valmistaja/valmistuslinja kohtaisia valumerkkejä. esim. Hitachiin käypäistä kantta ja pyörijää on varmasti valmistanut sen 10 eri alihankkijaa/kopioijaa omalla tyylillään.


Juu, mullakin on tuo 10-4493 Motonetin kansi ja se on 5 mm liian pieni
Entäs nämä sitten:
10-4552 - "Tuontimoottorit" (Kannessa kohdistuskielleke/sisä-ø 71mm)

10-4551 - "Tuontimoottorit" (Kannessa kohdistuskolo/sisä-ø 75mm)

Jos 65mm on 5mm liian pieni niin melkein voisin lyödä vetoa, että tuo 71mm olisi sopiva.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 11, 2017, 09:24:41
Just.
Jos nyt ottaisi vaan silmän & mitan käteen ja katsoisi millainen se kansi on mitoiltaan & kiinnitykseltään.
Kukaan muu ei sitä voi sanoa, koska Suomeen aikoinaan Japanista roudatuissa käytetyissä ns vaihtomoottoreissa oli mitä sattuu osia, ja sitäkään ei kukaan tiennyt edes maahantulovaiheessa, että mistä vehkeestä ne oli otettu pois.
Tuota A-moottoriahan tehtiin vielä tuonkin jälkeen, ja esim trukeissa on käytetty niitä. Eli versioita löytyy.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Datsuuna - Marraskuu 11, 2017, 10:41:54
Laitappa kuvia siitä härvelistä ja sen moottorista ... yksikin kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa  :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 12, 2017, 21:14:31
Tämä ongelma ratkesi :)

Kuten joku tuossa yllä totesi niin piti vaan ottaa silmä käteen ja ongelma ei ollutkaan niin iso kuin luulin. Tuo Motonetistä ostamani kansi sopikin paikalleen eli rakenne oli vaan hiukan suppeampi kuin alkuperäisessä. Myös pyörijäongelma on siis ratkaistu eli hatunnosto Datsunille, Motonetistä arvaamalla hakusanaksi antamani Datsun 100A -74 osat kävi myös virranjakajan kanteen. Siinä oli vaan semmonen hahlo, koverrus sisäkehällä, joka sopi vain toisinpäin paikalleen. Asia selvisi kun mittailin vanhaa ja uutta kantta ihan huolella ja sit kävin kokeilemassa uudelleen.

Kiitän kaikkia auttaneita ja toivon etten ole aiheuttanut parantumatonta mielipahaa kellekkään, vanhan Datsunin kunnioitus silmissäni kohoaa entisestään ja kaikki vinkit ja oivallukset mitä olen saanut ovat auttaneet asiassa eteenpäin. Kun päivä taas nousee ja auringonvalo työntää yön pimeyden tieltään lähden asentamaan kannen ja pyörijän paikoilleen ja kentien asentelen lumentyöntölevyn kulkineeni keulaan, maa sai tänään talvea enteilevän ohuen räntäkerroksen ja mahdollinen lisälumi kaipaa jo motorisoitua lumikolaa kulkuteiden kunnossapitämiseen
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 12, 2017, 21:22:31
Vielä tuosta moottorista, se on kyllä alunperin Suomeen Datsunin keulalla tullut. Itse vaan en muista onko  FinnDatsunista, 100A:sta vaiko Cherrystä. Ajan syömän lohkon kyljessä jo kumminkin lukee Nissanin nimi. Jos yhtään oikeen muistan niin nuo kaikki yllämainitut koneet sopi saman etuvetosen vaihteiston selkään
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 12, 2017, 21:39:18
Ja härvelistä vielä, siinä on kunnioitettava määrä japanilaisten autojen osia plus Plymouth Valiantin nyt jo toimimattomaksi käynyt ohjaustehostimen pumppu sekä vanhaa 90-lukusta rakennerautaa pulttaamalla sekä mighitsailulla kokoonkyhättynä. Datsunin vaihteisto on tasauspyörästöltään lukittu kuitenkin niin, että tasauspyörästön voi tarvittaessa palauttaa ennalleen. Toisesta vetoakselista voima seuraavaan vaihteistoon ja niinpoispäin nelivetotekniikan pyörittämiseen. Patrollia ei kumminkaan ollut silloin pihan äärillä käytettävissä joten toisesta vahvasta ja luotettavasta japanilaisesta on tekniikka otettu.

Laite on ollut meillä hyöty- ja huvikäytössä viime vuostuhannelta alkaen, kattelen nyt tässä eteenpäin miten tuo kone alkaa käymään. Laturin ehkä joudun uusimaan akkua korventavan 17 voltin latausjännitteen vuoksi, myös osin muut sähkövehkeet. Puolasta en tiedä toimiiko 12 voltin jännitteellä.  120 Cherrystä aikoinaan sähköt otin ennen korin paalausta talteen ja siitä ovat. Korista en muuten olis luopunut mutta jokin pyöristä kaatui omia aikojaa tiukassa sikaanissa alle ja tervettä rautaa ei ollut lähimailla mistä olisin tuen hakenut :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Alppuu - Marraskuu 13, 2017, 20:39:55
Tuli mieleen oma Cherry, josta oli ilmeisesti myös pyörä kaatunut omia aikojaan alle ja joku oli sitten tinaillut se paikalleen.

Laita kuva.

Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: AnttiA - Marraskuu 14, 2017, 12:53:23
Tuo 17V latausjännite viittaisi, että laturi on ehjä, mutta jännitteensäätäjä jumissa tai ohitettu kokonaan.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 16, 2017, 07:34:33
Kiitos vinkistä AnttiA. Osaan nyt kohdistaa kapean tietoväyläni oikeaan suuntaan. Senverran utelen, että tässä ei alunperin taida olla laturissa omaa jännitteensäätösysteemiä vaan ulkopuolinen, joka siis nyt jotenkin poissa toiminnasta. Mulla on hyllyssä Luukaksen laturi, jossa on säätö sisällään, näin mulle myyntipuheessa aikoinaan kerrottiin. Voiskohan semmosen miten kytkee tähän Datsunin järjestelmään. Tiedän kyllä Luukaksen parhaat osaamisalueet ja voip käydä niinkin sen kans että kun menee sutta pakoon niin tulee karhu vastaan :)

Kuviakin voisin yrittää laittaa mutta pitää nuoremmalta väeltä saada konsultaatiota, kuvat kun toistaiseks ovat visusti puhelimen ja tämän pöytätietokoneen kätköissä
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 16, 2017, 10:04:19
Riippuu siitä, mikä laturi siellä nyt on.
Viimeisissä A-moottoreissa oli säädin laturissa, ja niitä on vaihdettu vanhempiinkin moottoreihin, koska hyvä upgreidaus.
Lucaksen perinteinen ACR on helppo swappi sähköisesti, koska se ei kaipaa kuin herätevirran merkkivalolta ja B+ akkuun.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: AnttiA - Marraskuu 20, 2017, 16:03:26
Vanhassa 100A:n laturissa on erillinen jännitteen säädin, joita löytyy vielä uusia esim. Hella merkkistä, hintaluokka pari kymppiä.
Jou semmonen siihen on helpoin ja halvin laittaa, niin laturi käy semmoisenaan. alkuperäisessä laturissa on sellainen pieni T-mallinen pistokeliitin kahdella johdolla, kun ei ole latauksen merkkivaloa.
Laita vaikka Yv, jos tarvit säätimen.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 20, 2017, 18:10:57
Se on kyllä T-mallinen pistoke vaikka olisi sisäsäädinkin.
Ja miksi mennä erillisellä säätimellä, jonka kanssa on ylimääräistä johdotustakin, kun sisäsäätimellinen on helpompi, ja tod näk tehokkaampikin?
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: AnttiA - Marraskuu 21, 2017, 10:31:42
Joo olet varmaan oikeassa tehokkuuden ja paremmuuden suhteen, esitin vaan halpaa vaihtoehtoa, kun kyseessä lumiaurakäyttö.
Siinä hommassahan halvinta olisi ajella vaikka ilman laturia ja pistää akku ajon jälkeen tavalliseen halpaan ylläpitolaturiin :) :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Shamsa - Marraskuu 21, 2017, 13:40:02
Kuluttaisikin hiukan vähemmän ilman laturin kuormaa. Toki siitä pitää vähentää sähkön kustannukset kun latailee sitä akkua.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 21, 2017, 18:38:15
Ja sitten kun se säädinkin osoittautuu vialliseksi, niin mikä on yhteissumma vs säätimellinen laturi...
Ja jos nuukailla haluaa niin korjaa vanhan ::)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: AnttiA - Marraskuu 22, 2017, 10:28:41
Paljonkos tuohon sopiva Lucas ACR laturi maksaa ja mistä kannattaa ostaa?
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 22, 2017, 10:32:23
https://www.ikh.fi/fi/laturi-ford-18-acr-uusi-st0005

Jos vaan on IKH lähellä niin tuskin saa muualta paljoa halvemmalla & helpommalla.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: BA - Marraskuu 22, 2017, 11:19:49
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386062/Yleislaturi-12V-45A-vasenkatinen

Saa sitä halvemmallakin.  :-X


Kumpikaan noista tosin ei oo merkiltään Lucas, vaan jotain kiinalaisia uustuotantolatureita saman mallisena. Lucas on 140-160€ luokkaa
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 28, 2017, 15:31:57
Jahas, taas on tullut tietoa roppakaupalla.

Koska olen paitsi nuuka niin myös laiska joten vältän kaikkee turhaa työtä. Saatan olla outo lintu mutta älkää siitä välittäkö ;D

Laturiasiasta siis:  Jos tuota säädintä uutena sais niin se olis mulle helpoin toteuttaa. On nimittäin yhellä ruuvilla ja kuusnapasella johtoliittimellä kii koneessa joten vaihto olis helppo. Nykyinen säädin on Furuhashi Auto Electric Parts co.ltd firman tekemä tyypiltään HBA 12-2. Siinä on pystyssä kaks kelaa jotka katkoo jännitettä ja virtaa vai miten se nyt sitten meneekin. Hyvin ohuilla piuhoilla on toteutettu. Toisen samanmisen löysin varastoistani mutta se ol vielä hullumpi ku nykyisin autossa kiinni oleva. Akun korkkien alta suorastaan kuplii ja pulppuaa kun sen laitoin. Nykyisin kiinni oleva ehkä toimii jotenkin, koska kohtuuvella kierrätettäessä jannite nousee 13,7 volttiin ja vasta huudatettaessa viiteentoista. Tais vähän korjaantua sillä kun ruuvasin säätimen kunnolla kiini runkoon, maadottaneeko nyt paremmin ehkä.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 28, 2017, 15:37:16
Voin koittaa korjuuttaa tuon vanhan säätimen, siis sen joka kuplituttaa huolella akkua. Siinä on toinen kela jotenkii kiehuttanut jotain mähmää keskialuveeltaan, lakkaa tai jotain. Siinä ei kelojen päällä lie ollut alunperin mitään suojakerrosta kun ohut kuparilanka näkyy pinnassa. No en tiiä kannattaako korjuuttaa jos uutta sais parilla kympillä
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 28, 2017, 15:49:21
Käytön kannalta parasta on että tuo vehje yleensä käynnistyis hyvin. Mutta toki polttoaineen kulutuskin sais olla kohillaan. Aloitin syksyllä käyntihäiriöiden pahennuttua remontin korjuun sillä, että vaihoin sähköisen pensapumpun. Se ei auttanut joten etin varastoista kaasarin, jonka vaihoin ja vähän parani. No sit ostin Biltemasta puristuspainemittarin ja stroposkoopin sekä Motonetistä tulpat, pyörijän ja virranjakajan kannen, jotka vaihoin ja säädin sytkän sekä venttiilinvälykset. Nyt siis kone käy hyvin mutta pensaa kuluu ku Rampleris eli pitänee vaihtaa takasi omaan pensapumppuun jos se toimis. Tässä sähköses pumpus on paine 0,2-0,4 baaria joten se saattaa turkata pensaa vähä runsaammin ku alkuperänen, en tiiä

Moottori kumminkin käy nyt paremmin ku vuosiin joten hieno homma kokonaisuutena. Myös ykkössylinterin tulpan nokeentuminen ja käynnistä putoominen on jäänyt pois joten ei voi kun olla ilonen. Kyllä Datsun kestää, vuosia sillä ajelin säädöt ihan pielessä mutta toimii kumminkin, vahva peli :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: datsunpower - Marraskuu 28, 2017, 16:05:37
Käytön kannalta parasta on että tuo vehje yleensä käynnistyis hyvin. Mutta toki polttoaineen kulutuskin sais olla kohillaan. Aloitin syksyllä käyntihäiriöiden pahennuttua remontin korjuun sillä, että vaihoin sähköisen pensapumpun. Se ei auttanut joten etin varastoista kaasarin, jonka vaihoin ja vähän parani. No sit ostin Biltemasta puristuspainemittarin ja stroposkoopin sekä Motonetistä tulpat, pyörijän ja virranjakajan kannen, jotka vaihoin ja säädin sytkän sekä venttiilinvälykset. Nyt siis kone käy hyvin mutta pensaa kuluu ku Rampleris eli pitänee vaihtaa takasi omaan pensapumppuun jos se toimis. Tässä sähköses pumpus on paine 0,2-0,4 baaria joten se saattaa turkata pensaa vähä runsaammin ku alkuperänen, en tiiä

Moottori kumminkin käy nyt paremmin ku vuosiin joten hieno homma kokonaisuutena. Myös ykkössylinterin tulpan nokeentuminen ja käynnistä putoominen on jäänyt pois joten ei voi kun olla ilonen. Kyllä Datsun kestää, vuosia sillä ajelin säädöt ihan pielessä mutta toimii kumminkin, vahva peli :)

PA-pumppu ei lisää kulutusta.. Paitsi jos kohokammio pääsee tulvimaan jos koho ei saa suljettua polttoaineen tuloa sopivalla korkeudella, mutta silloinkaan vika ei ole polttoainepumpun vaan kohon tai neulan.
Ja jos polttoaineenpinnantaso ylipätään temppuilisi niin sen kyllä huomaisi moottorin toiminnassa.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 28, 2017, 18:17:06
Siinä on toinen kela jotenkii kiehuttanut jotain mähmää keskialuveeltaan, lakkaa tai jotain. Siinä ei kelojen päällä lie ollut alunperin mitään suojakerrosta kun ohut kuparilanka näkyy pinnassa. No en tiiä kannattaako korjuuttaa jos uutta sais parilla kympillä

No se kuparilanka on eristelakattu koko matkaltaan, eli lienee kiehauttanut lakat, ja samalla saattaapi eriste olla goodbye. Eli on siellä ollut ja kuuluu olla suojakerros, se vaan ei ole perinteistä kumia/muovia, koska kela ei toimi silloin yhtä hyvin. Eikä sitä oikein millään korjaakaan, ainakaan järkevällä hintaa.

Yleensä nuo mekaaniset säätimet alkaa temppuilla kun kärjet hapettuu, jää jumiin ja palaa. Periaatteessa ikuisia, kunhan käytettäisiin säännöllisesti.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 28, 2017, 21:19:37
Okei. Hyvä tietää nuo ylläolevat jutut, kaasarin neula tosiaan toiminee koska ei silminnähen näyttäs tulvivan. Menee niin, että kylmänä kun käynnistää niin pienen hetken käy tosi kauniisti tyhjäkäyntiäkin, siis ilman ryyppyä. Kun on käynyt muutaman minuutin alkaa vähän röpöttää, tuosta arvailin, että sais liikaa. Vetää kyllä hyvin ja lähtee kiertämään sillee normaalisti noin vanhan koneen tapaan vähän kakistellen. Mutta toimii tosiaan paremmin kuin vuosiin.

Latauksen säätöreleestä; Mulla on toinenkin, jolla jännite ei heti nouse akunkiehutuslukemiin, siinä näyttäs olevan samat värikoodit johtimissa mitä toisessakin varareleessä. Tämä on Hitachin rele ja siinä on ihan säätöruuvit kummankin kelan kärkien jousten voiman säätöön. Myös johtimet on paljon paksummat ku siinä mistä kela lie kärvähtänyt. Mutta tälläkin jännite nousee korkeelle, tuntus kumminkin, että vähän säätää. Tämän kannes lukee temp. compensated. TL1Z-57G, 12 V   603  ja sit japaniks jotain ???
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 28, 2017, 21:53:17
Onko kärjet kunnossa, ei hapettumaa eikä piikkiä? Älä viilaa niitä, vaan kevyt putsaus tenulla!
Sitten vaan säätämään, volttimittarin kanssa. Se mitä ne kärjet vaikuttaa selviää kyllä ruuvatessakin.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 28, 2017, 23:39:45
Säätimessä tosiaan kaks kelaa, joissa kummassakin tuo säätöruuvi kärkien jouselle. Toinen tietysti on jännitteelle mutta kumpi. Ja mitä se toinen säätää. Toki vois kokeilla mutta kysympä kumminkin etukäteen, olen säätänyt yhtä sun toista ja aina ei ole mennyt putkeen ;)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Marraskuu 29, 2017, 06:53:24
Toinen kärki pitäisi sulkeutua koneen käynnistyessä ja avautua kun sammuttaa.
Takavirtareleen ohut käämi vetää kärjet kiinni kun laturin nousee akkujännitettä suuremmaksi ja kun laturi pysähtyy takavirta kulkee paksun käämin kautta eri suuntaan kuin vetokäämi, jolloin releenkärkien pitäisi aueta. Se estää akun purkautumisen laturin kautta, kun moottori ei käy.

Toinen kärki hieman avautuu kun kierroksia nostaa.
Säätörele säätää latausjännitettä,  kiristämällä vastajousta jännite nousee ja löysäämällä laskee.

https://www.youtube.com/watch?v=uKSG5Ueu61c
https://www.youtube.com/watch?v=zXLGsa6jRcY

Kummassakin on lisää linkkejä muihin videopätkiin.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 29, 2017, 14:56:09
Kiitos paljon, noissa on tutkittavaa kun haluaisin jotenkin oppia tajuamaan tuommosen vanhan säätimen toimintaa :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Marraskuu 29, 2017, 14:58:51
Nyt huomasin, että tuossa alemmassa videossa on samanlainen säädin kuin omistamassani vanhassa sinisessä Fordson traktorissa. Se kans on ollut aina mysteeri, katotaan tajuanko siitkin jotain, hyvä homma
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 01, 2017, 15:12:07
Tuotenumerolla 11-3039 löytyy Motonetistä rele. Ostin semmosen, vähän on värikoodit eri johtimis mutta muuten näyttää samalta kuin nyt kiinni oleva joka siis rajottaa jonkin verran jännitteen nousua. Tässä uudes ei ole säätöjä ja toinen ruuvi on värjätty sinisel maalilla mutta kurkistin silti kun ei ole kuin noin 25 euron hintanen :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 01, 2017, 15:16:01
Tilasin myös cedricfanin alemmen videon mukaisen pakeliittisen voltage regulaattorin, joka siis vanhaan Majoriin. Siinä tasavirtalaturi. Onko täällä tietoa, pitääkö tasavirtalaturi jotenkin polarisoida kun jossain videoissa sitäkin ilmenee. No tää nyt on offtopikkia mutta jos sais viitteen tai jotain niihinkii vai liekö Datsuneis koskaan ollut semmosta tekniikkaa. Englantilaisten juttuja taitaa nuo ennemmin olla
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Joulukuu 01, 2017, 17:50:46
Fifti siksti tarviiko polarisoida. Kannattaa yrittää suoraan, ja vasta jos ei lähde pelittämään niin sitten polarisointi.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 03, 2017, 19:24:37
Okei. Pitää palata tuohon polarisointiin tarkemmin myöhemmin, tarkoittaako se kumminkin sitä, että jos ei ole polarisoitu tarvittaessa niin tasavirtalaturi ei tuota sähköö ollenkaan
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 03, 2017, 19:40:31
Sitten taas Datsunin moottoriin. Alko käymään huonosti, nokes joka tulpan mustaks ja sit sammu kokonaan. Jotenkin arvailin kipinän puuttuvan ja kokeilin puolan johdolla, vein lähelle moottorin runkoa ja starttasin. Ei kipinää.

Ostin uuden puolan kun niitäkin on saatavis ja nyt kysyisin kaapeloinnista. Yritin jo ite tutkia Haynesin vanhoista englanninkielisistä pergamenteista ja kysyisinkin nyt vahvistusta seuraavalle mietteelleni.

Ostamassani puolassa on kylessä etuvastus. Etuvastuksen toisen pään liitin on kytketty valmiiksi puolan päässä olevaan abikoliittimeen. Meneeköhän oikein, jos tuon ihan akulta kytkimen ja sulakkeen kautta 12 Voltin jännitteen tuon etuvastuksen vapaaseen liittimeen ikäänku syöttämään sähköä puolalle etuvastuksen kautta.

Ja sitten kytken puolan päässä olevan toisen (vapaan) abikoliittimen kaapelilla virrajakajaan eli kärjiltä tulevaan virranjakajan liittimeen ikäänku katkomaan puolan kautta kulkevaa virtaa kärkien tahtiin.
Näin siksi kun en ole ihan varma alkuperäisen johtosarjan kaapeleista.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Joulukuu 04, 2017, 14:26:20
Joo, tuossahan se kytkentä on, melkein.
Eli etuvastuspuolan juju jää silti puuttumaan.
Jotta puola saisi täyden jännitteen startissa, kun starttaus saa jännitteen laskemaan, pitäisi startin aikana saada virta suoraan puolalle, siihen etuvastuksen ja puolan väliseen liittimeen. Siis startin herätepiuha -> puolan plussa.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 04, 2017, 15:25:13
Okei. Avaatko vielä miksi tuo etuvastus on, miksei täyttä etuvastuksetonta virtaa anneta koko ajan puolan plussaan.

Sähkötietoni ovat hyvin olemattomat ja siksi kysynkin alentaako etuvastus puolalle menevää jännitettä normikäynnin aikana ja suojelee jotenkin puolaa vai mistä tuossa etuvastusjutussa lie kyse. Onko etuvastus käytössä tavan käynnin aikana vai käynnistyksen hetkellä.

Motonetistä ostamassani puolassa on tosiaan etuvastuksen päästä suora kytkenta puolan plussaan, mahtaako tuo siis toimia mitenkään vai haittaako vain startin onnistumista.

Vastaat ehkä jo tuossa aiemmin näihin kysymyksiin mutta täällä päässä vähän kangertaa ??? :)
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Joulukuu 04, 2017, 15:45:53
Etuvastuspuola ei ole 12V puola, vaan noin 8-9V puola, joten "normikäyntijännite" on laskettava alemmas etuvastuksella.
Juju on parantaa käyntiinlähtöä, jolloin puolalle annetaan "täysi" jännite etuvastuksen ohi, ja vaikka starttimoottori tiputtaakin jännitettä, saadaan vahva kipinä.
Etuvastuspuola oli hyvin yleinen kärjellisissä ja osin alkupän kärjettömissäkin, joten olet ostanut tavallaan oikean Datsunin puolan, mutta sinulle tavallinen puola olisi ollut tuossa käytössäsi helpompi.

(http://mgaguru.com/mgtech/ignition/pics/ballast.gif)
"See note below" siis startin solenoidin ohuelle piuhalle.
http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig215.htm
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Datsuuna - Joulukuu 04, 2017, 22:39:33
Joissain autoissa kuten Datsun 100A:n eräissä vuosimalleissa käytettiin etuvastuksen sijasta puolan + napaan tulevan sähkön tuomiseen vastusjohtoa, joka siis näyttää tavalliselta johtimelta mutta onkin oikeasti resistiivinen johto. Jossain 100A:n vuosimalleissa taas käytettiin etuvastuksella varustettua puolaa. Malleissa joissa tuo resistiivinen johto on käytössä tulee puolan + napaan kaksi erillistä johdinta eli tuo resistiivinen johdin joka on käytössä normaalisti ja tavallinen johdin joka on käytössä käynnistyshetkellä.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 05, 2017, 03:18:49
Kiitos tiedoista, ehkä vähitellen alkaa tämä jotenkin kirkastua mullekkin :)

En tiiä kärähtääkö mutta kytkin uuden puolan plus-napaan alkuperäsen johtosarjan johdon, jossa kaks piuhaa yhdessä. Jos yhtään oon tajunnu niin toinen niistä on se 12 Voltin piuha starttauksen yhteydessä tarvittavalle korkeemmalle jännitteelle ja toinen tulis etuvastuksen vaimennetusta päästä jota nyt ei oo siis kytketty sinne etuvastukseen  koska puolalla on kytkentä tehty valmiiksi jo tehtaalla.

Auto läks just taas käymään tyhjäkäyntiä, en nyt kaasutellu enempää, huomenissa sitten ;D
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Offcherry1 - Joulukuu 05, 2017, 03:34:26
Näköjään tuossa Mgagurun tekstissä vähän pohditaan onko tuollainen esivastusjärjestely tarpeellinen. Ehkä on perusteltu puolan keston kannalta, palaahan niitä puolia nykyautoissakin, semmoisissa joissa puola on suoraan tulpanhatussa.

Eli käyttökohteesta varmaan riippuu, jos ei kuumana ajeta niin kestänee ilman hyvinkin.

No eipä siitä sen enempää, tuommoisen releen saattaa pystyä rakentamaankin jos tuo alkuperäinen oma systeemi lakkaa toimimasta. Lienee vaan semmonen, että on vetäneenä starttisolenoidin saades virtaa ja silloin laskee täyden jännitteen mennä. Muuten on rele auki eikä laske
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: nabco - Joulukuu 05, 2017, 12:09:02
Olikose niin että tämän etuvastuksen tarkoitus oli "säästää" katkojankärkiä ajossa? ja tosiaan vastus ohitetaan silloin starttaus vaiheessa. Virtalukoltahan nämä "ohjaukset" tulee. Eipä taida olla suurta merkitystä kumminko kytkee tässä tapauksessa
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: cedricfan - Joulukuu 06, 2017, 09:17:06
Eipä tuo niinkään kärkiä säästä, koska jos jännite laskee niin virta nousee ::)
Mutta startissa saadaan voimakkaampi kipinä, se oli iso asia.
Otsikko: Vs: 70-luvun Datsunin moottori
Kirjoitti: Datsuuna - Joulukuu 06, 2017, 13:06:53
Kannattaa huomioida myös sellainen asia, että jos autossa on tuo resistiivinen johdin virtalukolta puolalle ei silloin tietenkään pidä käyttää enää etuvastusta puolan kanssa, koska kipinä heikkenee liikaa. Jos on epäselvyyttä siitä onko resistiivinen johdin vai ei niin pitää mitata johtimen vastusarvo virtalukolta puolalle. Tavallisen kuparijohtimen kyseessä ollen vastusarvo on alle 1 ohmia, mutta resistiivisen johtimen ollessa kyseessä vastusarvo voi olla monta ohmia.