Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
NCF ry - Suomen Nissankerho
 
  KotiOhjeitaHakuKirjauduRekisteröidy  
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Vetonivelen suojakumin vaihto (Luettu 9283 kertaa)
Kellokas
Foorumin käyttäjä
Poissa


NCF:n foorumi - paras
foorumi!

Viestejä: 6
Vetonivelen suojakumin vaihto
14.05.2012 at 09:15:19
 
Kukas tietää miten 98 almeran ulompi suojakumi vaihdetaan. Miten vetonivel on kiinni vetoakselissa. Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
AkiH
Yleisvalvoja
NCF jäsen
特殊部隊
Valvoja
*****
Poissa



Viestejä: 4743
Nurmes (välillä Kuopiossakin)
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #1 - 14.05.2012 at 17:12:25
 
Jos pelkkä suojakumi on rikki, kannattaa ostaa semmoinen ylivedettävä versio, niin ei tarvitse irroittaa niveltä. Nykäisee vain asennuskartion kanssa paikoilleen, on myös kumiltaan kestävämpikin.
Sivun alkuun
 

Nissan Sunny 1.5 GL (2 x Sedan, vm.'85 & '86 + Coupé, vm.'85), Nissan Sunny 1.3L (vm.'87), Nissan Primera 2.0 GT (vm. '99), Nissan Micra 1.0 GL (vm.'88)
 
IP kirjattu
 
Alppu
Foorumin käyttäjä
Poissa


NCF:n foorumi - paras
foorumi

Viestejä: 2179
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #2 - 15.05.2012 at 00:37:49
 

Itsellä myös Almerassa vaihto ajankohtainen.. Saisiko tuon vaihto-ohjeen vielä rautalangasta väännettynä? Hymiö

Sivun alkuun
 

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.
 
IP kirjattu
 
Datsuuna
NCF jäsen
*****
Poissa


Autoja Hangosta

Viestejä: 1415
Salo
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #3 - 15.05.2012 at 09:48:17
 
Ulompaa vetoniveltä pitää kiinni sisäinen sokkarengas, joka saattaa olla hyvinkin tiukasti kiinni urassaan jos uraan on tullut pursetta. Vaatii hyvän liukuvasaran tms. jolla saadaan aikaan voimakas ulospäin vetävä isku. Käytännössä myös koko akseli pitää irroittaa jotta se saadaan tukevasti kiinnitettyä esim. ruuvipenkkiin. Kannattaa ostaa VAIN alkuperäiset kumit sillä useimmat tarvikekumit kestävät vain parivuotta. Helpomalla pääsee ylivedettävällä kumilla jolloin niveltä ei tarvitse purkaa. On myös mahdollista purkaa irroitetusta vetoakselista sisempi nivel ja "uittaa " kumi takakautta sisään. Alkuperäisvaraosana kumit maksavat n. 50 e kpl, mutta myös kestävät 10 vuotta.
Sivun alkuun
 

Mini Cooper S -03, Nissan Almera GTi -99, ex. Nissan Almera GTi -97, Nissan Almera 1.6 Si -97, ex. Nissan Almera 1.4 LX -96, ex. Nissan 100NX 1.6 -91, Datsun 100A 1.2 -75, ex. Datsun 100A 1.0 -74 ym.
 
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #4 - 15.05.2012 at 15:03:06
 
Osta se ylivedettävä. Kestää min 10 vuotta, maksaa kympin, eikä tarvi tapella niveltä auki. Ohjeetkin lähes aina paketissa.
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
Datsuuna
NCF jäsen
*****
Poissa


Autoja Hangosta

Viestejä: 1415
Salo
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #5 - 15.05.2012 at 18:54:53
 
Tuskinpa kestää, mutta vaivassa ja hinnassa kyllä säästää hetkellisesti. Kerran kun vaihtaa kunnon kumit ja jos nivelet ovat vielä hyvät tuskin enää tarvitsee vaihtaa kumpaakaan auto loppuu jo ennen  Hymiö
Sivun alkuun
 

Mini Cooper S -03, Nissan Almera GTi -99, ex. Nissan Almera GTi -97, Nissan Almera 1.6 Si -97, ex. Nissan Almera 1.4 LX -96, ex. Nissan 100NX 1.6 -91, Datsun 100A 1.2 -75, ex. Datsun 100A 1.0 -74 ym.
 
IP kirjattu
 
take
Ex-jäsen


Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #6 - 15.05.2012 at 20:17:45
 
Datsuuna kirjoitti 15.05.2012 at 18:54:53:
Tuskinpa kestää, mutta vaivassa ja hinnassa kyllä säästää hetkellisesti. Kerran kun vaihtaa kunnon kumit ja jos nivelet ovat vielä hyvät tuskin enää tarvitsee vaihtaa kumpaakaan auto loppuu jo ennen  Hymiö

Kyllä muuten kestää kauemmin kuin alkuperäiset. Kokemusta on niin monesta suojakumin vaihdosta ettei tavallinen harrastaja ole niin montaa nähnytkään. Alkuperäiset ja tarvikkeet on samaa kivikovaa p*skaa joka murtuu muutamassa vuodessa. Ainoastaan tuo ylivedettävä malli on pehmeää ja notkeaa kumia joka kestää venytystä ja hiertämistä.
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
Datsuuna
NCF jäsen
*****
Poissa


Autoja Hangosta

Viestejä: 1415
Salo
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #7 - 15.05.2012 at 21:42:23
 
Niinpä yhtämonta mielipidettä kuin miestä  Silmänisku tuppaa olemaan vaan niin, että jos hyvää ja halpaa haluaa pitää ostaa kaksi   Virnistys
Sivun alkuun
 

Mini Cooper S -03, Nissan Almera GTi -99, ex. Nissan Almera GTi -97, Nissan Almera 1.6 Si -97, ex. Nissan Almera 1.4 LX -96, ex. Nissan 100NX 1.6 -91, Datsun 100A 1.2 -75, ex. Datsun 100A 1.0 -74 ym.
 
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #8 - 15.05.2012 at 22:16:25
 
Ja jopa korjaamotkin käyttää nykyisin enemmän ylivedettäviä kuin "perinteisiä" Silmänisku
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
StanLaurel
Yleisvalvoja
NCF jäsen
特殊部隊
*****
Poissa



Viestejä: 3925
D'Arrankorven Paja
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #9 - 16.05.2012 at 00:25:26
 
cedricfan kirjoitti 15.05.2012 at 22:16:25:
Ja jopa korjaamotkin käyttää nykyisin enemmän ylivedettäviä kuin "perinteisiä" Silmänisku


Pitäiskö ton jotenkin osoittaa ylivedettävän olevan parempi kuin perinteisen? Korjaamot (?) käyttää noita "kortsareita" ajan säästön takia eikä sen takia että olisivat laadukkaampia, aikaa kuluu vähemmän ja lasku on asiakkaalle sama kuin perinteisillä = emenpi hilloa korjaamon omistajalle.
Sivun alkuun
 

Nissan Laurel SGL MLC130ATE -76, (Datsun 200L KHLC130T -75)
Datsun 200L KPLC130T -7?, (Nissan Almera JN1BAAN15 -98)
Nissan Primera SJNFCAP11U -97, Nissan Micra  HLK10FQ -90
 
IP kirjattu
 
take
Ex-jäsen


Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #10 - 16.05.2012 at 00:35:00
 
Datsuuna kirjoitti 15.05.2012 at 21:42:23:
Niinpä yhtämonta mielipidettä kuin miestä  Silmänisku tuppaa olemaan vaan niin, että jos hyvää ja halpaa haluaa pitää ostaa kaksi   Virnistys

Niin mikä on kenekin mielestä halpaa. Ei minusta ole kovin halpaa vaihdella 50E kumeja 5-7v välein, kun 10E saa kumin joka ihan oikeasti kestää 10v. No, laskutapansa kullakin. Pelästynyt
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #11 - 16.05.2012 at 07:09:01
 
StanLaurel kirjoitti 16.05.2012 at 00:25:26:
Korjaamot (?) käyttää noita "kortsareita" ajan säästön takia eikä sen takia että olisivat laadukkaampia, aikaa kuluu vähemmän...


Korjaamot viimeiseksi haluavat tuotteita, joista tulee reklamaatioita. Vaikka saisivat korvauksen, niin aikaa & vaivaa palaa. Lisäksi etenkin pienemmillä pajoilla on pitkälti vakiintunutta asiakaskuntaaa, joka myös halutaan säilyttää.
Ja eikös tuo ajan säästö tarkoita samaa kuin että myös harrastajan on helpompi asentaa  Virnistys
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
Datsuuna
NCF jäsen
*****
Poissa


Autoja Hangosta

Viestejä: 1415
Salo
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #12 - 16.05.2012 at 07:41:40
 
StanLaurel kirjoitti 16.05.2012 at 00:25:26:
Pitäiskö ton jotenkin osoittaa ylivedettävän olevan parempi kuin perinteisen? Korjaamot (?) käyttää noita "kortsareita" ajan säästön takia eikä sen takia että olisivat laadukkaampia, aikaa kuluu vähemmän ja lasku on asiakkaalle sama kuin perinteisillä = emenpi hilloa korjaamon omistajalle.


Juuri näin sitäpaitsi kuinka moni ajelee nykyisin edes 5:ttä vuotta samalla autolla ( poisluettuna museo/harrasteautot)  Silmänisku
Sivun alkuun
 

Mini Cooper S -03, Nissan Almera GTi -99, ex. Nissan Almera GTi -97, Nissan Almera 1.6 Si -97, ex. Nissan Almera 1.4 LX -96, ex. Nissan 100NX 1.6 -91, Datsun 100A 1.2 -75, ex. Datsun 100A 1.0 -74 ym.
 
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #13 - 16.05.2012 at 17:28:37
 
Omalla luottoasentajalla on sen verran vakaa asiakaskunta, ja vähän autoaan vaihtavia, että osaa jopa muistuttaa, koska on aika mennä katsastukseen. Ja ei ole vielä koskaan joutunut vaihtamaan uudelleen ylivedettävää Silmänisku
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
valpas
NCF jäsen
*****
Poissa


Hervannan Finniharrastajayhtei
sö, RKa

Viestejä: 6103
Tampere
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #14 - 17.05.2012 at 07:58:52
 
cedricfan kirjoitti 16.05.2012 at 17:28:37:
Omalla luottoasentajalla on sen verran vakaa asiakaskunta, ja vähän autoaan vaihtavia, että osaa jopa muistuttaa, koska on aika mennä katsastukseen. Ja ei ole vielä koskaan joutunut vaihtamaan uudelleen ylivedettävää Silmänisku

Eihän ole pakko käyttää "uudelleen ylivedettävää", jos ei taho, eihän.  Nolostunut 
Tuo vetonivelen suojakumin vaihto on niitä pienimpiä jutuja vanhan auton kanssa, että siihen ei kauaa saa aikaa kulumaan, käytti sitten itse minkälaista kumia tahansa.
Esim. satkussa se on melkein helpointa vaihtaa sisänivel irroittamalla. Joskus on joutunut palastelemaan ulommaisen nivelen, kun se sokka on jumittanut sen akselille (silloin, kun on pitänyt itse nivel vaihtaa). Kerran lähti mukana pala akseliakin. Joskus taas nivel on irronnu melkein itsestään akselista.
Tärkeintä  on, että pitää kumit ehjänä. Ehjänä pysymisessä auttaa, että kääntää etuvetosessa kylmänä rattia mahdollisimman vähän, ja seisottaa ratti suorassa. 
Sivun alkuun
 

Pöpilisti
Poistomyynnissä kaikenlaista täältä:
http://www.reijosgaragestore.com/
WWW  
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #15 - 17.05.2012 at 08:57:05
 
No eihän pakko ole tehdä mitään, mutta ennakkoluulo ylivedettäviä kohtaan on ihan turhaa. Jossain kohtaa vanhat käsitykset vaan istuu liian tiukassa, ja sitten nähdään moninkertainen vaiva kun pitää mennä perinteiseiiä kaavalla. Ja mitä kumiin tulee, niin esim semmoinen firma kuin Löbro-GKN-Spidan on siirtymässä perinteisestä kumista Termoplast-kumiin. Nykykumi kun ei ole enää samaa kuin ennen, vaikka näyttääkin tutulta paksulta, mustalta ja joustavalta.
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
StanLaurel
Yleisvalvoja
NCF jäsen
特殊部隊
*****
Poissa



Viestejä: 3925
D'Arrankorven Paja
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #16 - 17.05.2012 at 11:27:51
 
Noissa ylivedettävissä menee liikaa aikaa asennuksessa kun joutuu osiakin irroittamaan, kannattaa käyttää liimattavia suojakumeja, asennuksen voi suorittaa vaikka tien päällä ja pakkaus sisältää kaiken tarvittavan suojakäsineitä ja käsienpesuainetta myöten  Virnistys
Sivun alkuun
 

Nissan Laurel SGL MLC130ATE -76, (Datsun 200L KHLC130T -75)
Datsun 200L KPLC130T -7?, (Nissan Almera JN1BAAN15 -98)
Nissan Primera SJNFCAP11U -97, Nissan Micra  HLK10FQ -90
 
IP kirjattu
 
Datsuuna
NCF jäsen
*****
Poissa


Autoja Hangosta

Viestejä: 1415
Salo
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #17 - 17.05.2012 at 12:50:11
 
Ennen tehtiin vahvoja kumeja sillä omaan 100A:n jouduin vaihtamaan uloimmat suojakumit vasta 90-luvun puolivälissä, jolloin auto oli jo 20 vuotias. Sisimpiä kumeja ei ole tarvinnut vaihtaa vieläkään samaten hammastangon haitarikumit ovat vielä alkuperäiset ja täysin ehyet  Hymiö
Sivun alkuun
 

Mini Cooper S -03, Nissan Almera GTi -99, ex. Nissan Almera GTi -97, Nissan Almera 1.6 Si -97, ex. Nissan Almera 1.4 LX -96, ex. Nissan 100NX 1.6 -91, Datsun 100A 1.2 -75, ex. Datsun 100A 1.0 -74 ym.
 
IP kirjattu
 
matti43
NCF jäsen
*****
Poissa


NCF:n foorumi - paras
foorumi!

Viestejä: 735
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #18 - 17.05.2012 at 15:13:11
 
Alkaa taas asia mennä turhan "jaukkaamiseksi". En käsitä noita ylivedettäviä kumeja. Siis vitsiä, miksi pitäisi käyttää semmoisia.
Nivel pitää kuitenkin irroittaa, oli minkälainen  kumi hyvänsä. Se nivel pitää nimittäin purkaa osiksi ja pestä hiekka pois sieltä sisältä. En käsitä, miten te pesettä nivelen sisältä, jos vedättä vain uuden kumin päälle?? Sen nivelen irroittaminen ei ole mikään konsti. Puukolla vain entinen kumi pois ja vähän isommalla vasaralla isku nivelen reunaan, niin se lähtee ilman itkua irti. Se lukkorengas ei pidä niin lujasti, että ei irtoa kohtuudella. En ole vielä tavannut niveltä, joka ei olisi irronnut.
Mutta olen aloittelija näissä hommissa. Vasta noin 55 vuotta alalla. Älkää neuvoko virheellisiä korjausohjeita.
Matti ruotsista.
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
BA
Foorumin käyttäjä
Poissa



Viestejä: 7624
Teisko
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #19 - 17.05.2012 at 15:56:03
 
Itse olen ostanut kolme ylivedettävää suojakumia, ja vituixmän-prosentti on 100%.
Kahdessa tapauksessa suojakumi ei venynytkään tarpeeksi, asennuskartiosta ja rasvasta huolimatta. Kolmannella kertaa kumin pienin koko olikin liian suuri, eikä istunut niveleen lainkaan. Paskakshan sekin piti laittaa, ei tuu muuten takaspäin enää vetämällä yli... Pyöritä silmiä

Ja ensiapuahan se vaan on ellei niveltä pese samalla... Rasvaan jää hiekkaa, ja lopulta klonksuu.
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #20 - 17.05.2012 at 18:03:39
 
Datsuuna kirjoitti 17.05.2012 at 12:50:11:
Ennen tehtiin vahvoja kumeja sillä omaan 100A:n jouduin vaihtamaan uloimmat suojakumit vasta 90-luvun puolivälissä, jolloin auto oli jo 20 vuotias.


Kyllä, kuten jo viittasin, ei nykykumi ole samanlaista kuin ennen. Liekö siihenkin iskenyt jokin vihreyspakko Pelästynyt
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
cedricfan
NCF jäsen
*****
Poissa


Meillä vartioin minä

Viestejä: 11749
x1|Kaarina|Finland|suomi|
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #21 - 17.05.2012 at 18:05:12
 
matti43 kirjoitti 17.05.2012 at 15:13:11:
Nivel pitää kuitenkin irroittaa, oli minkälainen  kumi hyvänsä. Se nivel pitää nimittäin purkaa osiksi ja pestä hiekka pois sieltä sisältä. En käsitä, miten te pesettä nivelen sisältä, jos vedättä vain uuden kumin päälle??


Minä olen pruukannut pistää kumit vaihtoon jo kun niissä näkyy murtumisen merkkejä haitarirypyssä. Nuo kun kuluu tarkastuskohteisiin joka renkaanvaihdossa, ja ajoissa vaihtamalla säästää paljon, kun nivel pysyy puhtaana Silmänisku
Sivun alkuun
 

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850, 924-Possu, MB-190, 2xGhia
WWW  
IP kirjattu
 
valpas
NCF jäsen
*****
Poissa


Hervannan Finniharrastajayhtei
sö, RKa

Viestejä: 6103
Tampere
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #22 - 17.05.2012 at 18:58:43
 
Tosiaan luottokorjaajat vaihtaa vetonivelen suojakumin yleensä sen jälkeen, kun kumi on jo mennyt rikki, ja hiekkaa on nivelessä.
Pestävähän se on, ja laitettava uudet rasvat.
Paineilmaa pitää olla käytettävissä, jotta pystyy kaikista sopukoista liat poistamaan. Helposti jää kuulan kosketuskohtiin likaa.
Kyllä joskus on nivel ollut akselissa tosi kovaa kiinni sen sokan takana. Saattas olla, että jos akselin laittaa pystyyn, niin sokkarengas pysyisi paremmin keskellä, ja saattas lähteä helpommin irti. 
Itse olen ottanut vetoakselin yleensä irti, ja laittanut ruuvipenkkiin alumiini, tms. pehmikkeiden kanssa.
Sivun alkuun
 

Pöpilisti
Poistomyynnissä kaikenlaista täältä:
http://www.reijosgaragestore.com/
WWW  
IP kirjattu
 
take
Ex-jäsen


Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #23 - 17.05.2012 at 20:19:10
 
matti43 kirjoitti 17.05.2012 at 15:13:11:
Alkaa taas asia mennä turhan "jaukkaamiseksi". En käsitä noita ylivedettäviä kumeja. Siis vitsiä, miksi pitäisi käyttää semmoisia.
Nivel pitää kuitenkin irroittaa, oli minkälainen  kumi hyvänsä. Se nivel pitää nimittäin purkaa osiksi ja pestä hiekka pois sieltä sisältä. En käsitä, miten te pesettä nivelen sisältä, jos vedättä vain uuden kumin päälle?? Sen nivelen irroittaminen ei ole mikään konsti. Puukolla vain entinen kumi pois ja vähän isommalla vasaralla isku nivelen reunaan, niin se lähtee ilman itkua irti. Se lukkorengas ei pidä niin lujasti, että ei irtoa kohtuudella. En ole vielä tavannut niveltä, joka ei olisi irronnut.
Mutta olen aloittelija näissä hommissa. Vasta noin 55 vuotta alalla. Älkää neuvoko virheellisiä korjausohjeita.
Matti ruotsista.

Minä taas en ymmärrä miksi sen kumin vaihtoa pitää vetkutella niin kauan että se ehtii hajota. Kun kumi hajoaa, niveleen menee santaa ja suolavettä ja se on entinen nivel sen jälkeen. Ei mikään pesu eikä uusi rasva korjaa enää hiekan ja veden aiheuttamia vaurioita. Kumi pitää vaihtaa siinä vaiheessa kun se alkaa olla murteilla. Sitten kun kumi on jo rikki niin se on myöhäistä. Sitten pitää vaihtaa koko nivel. Pesu ja rasvaus on pelkkää tekohengitystä enää.
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
kurttu
Foorumin käyttäjä
Poissa


Primera 1.8 0

Viestejä: 118
Kumenlaakso
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #24 - 17.05.2012 at 20:48:03
 
Mulla on kerran hajonnu vetonivel opelista. Ku ostin astran, sillä oli ajettu 260tkm ja siinä oli risa suojakumi. Ties kuinka kauan ollu. Kumi vaihdettiin ja sitten nivel hajosi 95tkm myöhemmin.
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
valpas
NCF jäsen
*****
Poissa


Hervannan Finniharrastajayhtei
sö, RKa

Viestejä: 6103
Tampere
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #25 - 17.05.2012 at 20:50:26
 
Lainaus:
Minä taas en ymmärrä miksi sen kumin vaihtoa pitää vetkutella niin kauan että se ehtii hajota. Kun kumi hajoaa, niveleen menee santaa ja suolavettä ja se on entinen nivel sen jälkeen. Ei mikään pesu eikä uusi rasva korjaa enää hiekan ja veden aiheuttamia vaurioita. Kumi pitää vaihtaa siinä vaiheessa kun se alkaa olla murteilla. Sitten kun kumi on jo rikki niin se on myöhäistä. Sitten pitää vaihtaa koko nivel. Pesu ja rasvaus on pelkkää tekohengitystä enää.

Tuossa on kyllä asiaa joka sana.
Escortissa tosin meni niven vähän ennen 300tkm:ä, vaikka suojakumi oli pysyny ehjänä.
Sivun alkuun
 

Pöpilisti
Poistomyynnissä kaikenlaista täältä:
http://www.reijosgaragestore.com/
WWW  
IP kirjattu
 
Datsuuna
NCF jäsen
*****
Poissa


Autoja Hangosta

Viestejä: 1415
Salo
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #26 - 17.05.2012 at 22:19:05
 
Lainaus:
Minä taas en ymmärrä miksi sen kumin vaihtoa pitää vetkutella niin kauan että se ehtii hajota. Kun kumi hajoaa, niveleen menee santaa ja suolavettä ja se on entinen nivel sen jälkeen. Ei mikään pesu eikä uusi rasva korjaa enää hiekan ja veden aiheuttamia vaurioita. Kumi pitää vaihtaa siinä vaiheessa kun se alkaa olla murteilla. Sitten kun kumi on jo rikki niin se on myöhäistä. Sitten pitää vaihtaa koko nivel. Pesu ja rasvaus on pelkkää tekohengitystä enää.

Niinkin voi käydä, että hyväkuntoinen suojakumi yllättäen pettää tai tiellä on jokin esine tms. joka rikkoo sen. Mulle on käyny noinkin onneksi huomasin sen ajoissa. Pitkän moottoritieajon jälkeen sattumalta huomasin vaseliinin roiskuneen lokarin ympäri kumi oli päällisin puolin täysin ok ennen rikkoutumista.
Sivun alkuun
 

Mini Cooper S -03, Nissan Almera GTi -99, ex. Nissan Almera GTi -97, Nissan Almera 1.6 Si -97, ex. Nissan Almera 1.4 LX -96, ex. Nissan 100NX 1.6 -91, Datsun 100A 1.2 -75, ex. Datsun 100A 1.0 -74 ym.
 
IP kirjattu
 
take
Ex-jäsen


Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #27 - 17.05.2012 at 23:12:46
 
Datsuuna kirjoitti 17.05.2012 at 22:19:05:
Niinkin voi käydä, että hyväkuntoinen suojakumi yllättäen pettää tai tiellä on jokin esine tms. joka rikkoo sen. Mulle on käyny noinkin onneksi huomasin sen ajoissa. Pitkän moottoritieajon jälkeen sattumalta huomasin vaseliinin roiskuneen lokarin ympäri kumi oli päällisin puolin täysin ok ennen rikkoutumista.

Tottakai kaikenlaista voi sattua. On mullakin hajonnut ihan uusi vetonivel vähän reilun vuoden jälkeen. Herätti ihmetystä ihan maahantuojaa myöten. Että kyllä kaikki on mahdollista. Vaan kyllä se kaikkein tavallisin syy kumin pettämiseen on aikojen saatossa tapahtuva haurastuminen. Ehkäisyvälineissä kun pruukaa olla viimeinen käyttöpäivä. Siitä huolimatta nekin joskus pettää. Virnistys
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
nissan-man
Foorumin käyttäjä
Poissa


NCF:n foorumi - paras
foorumi!

Viestejä: 759
Oulu
Sukupuoli: male
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #28 - 17.05.2012 at 23:34:32
 
Tarvike, ei ylivedettävät suojakumit kesti bb,ssä tasan yhen talven ja hajos kummaltakin puolen..
Sivun alkuun
 

P10 GA16DS
 
IP kirjattu
 
Simm
Foorumin käyttäjä
Poissa


NCF:n foorumi - paras
foorumi!

Viestejä: 67
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Vastaus #29 - 21.05.2012 at 03:51:58
 
Datsuuna kirjoitti 16.05.2012 at 07:41:40:
Juuri näin sitäpaitsi kuinka moni ajelee nykyisin edes 5:ttä vuotta samalla autolla ( poisluettuna museo/harrasteautot)  Silmänisku


22-23 vuotta samalla lahnalla ajelua tuli mittariin. Ok. Faijan kanssa käytiin ostamassa hänelle se tuliteränä, mutta ajelin minäkin silloin tällöin. Mulle jäi  mokoma 7-vuotiskäyttövuodestaan, kun isä kuoli pitkäaikaiseen sairauteen. J. Ajelen vieläkin..  Pyöritä silmiä  Poikkeusihminen? Sinetöidyt huulet

Ei mikään ihmeauto, ihan käyttis..
Sivun alkuun
 
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta