Mitähän meni ja mistä rikki?
Ensin laturi hajosi, latasi n. 16-17 voltin jännitteellä akun navoista mitattuna. Edellisellä kerralla kun sama vika tuli, oli diodivika. Tästä jo 10 vuotta ja laturi vaihtui silloin toiseen.
Laturi vaihdettiin (merkkiliikkeessä, koska pajani on maalla ja en pysty kaupungissa tekemään remonttia) tehdaskorjattuun (jonka olin ostanut jo vuosi sitten, mutta ei vielä oltu käytetty, sattumalta jäänyt takaluukkuun vuoden ajaksi) ja sen jälkeen ilmeni valojen kanssa ongelmaa. Kun laittaa ajovalot päälle, syttyy parkit, mutta ei muuta. Kun kääntää kaukovalot päälle, syttyy lähivalot ja kaukovalojen merkkivalo, mutta mun mielestä kaukovalojen merkkivalo on tavalllista himmeämpi, eli virta saattaa kiertää jostakin/jostakin maa irti.
Laturin vaihtaneessa korjaamossa sanottiin, että vain akunkenkä ja laturin johdot on otettu irti. Muuhun ei ole koskettu. Tiedä sitten....
Onkos akun vieressä, lokasuojaan ruuvatun suojan takana jokin ajovalorele? Vaihtorele, joka ei nyt vedä? Olisiko sen käämi palanut ylijännitteen takia?
Autossa on myös huomiovalot, mutta en muista ulkoa saako huomiovalot sammuttava rele voimansa ajovalojen päävirtajohdosta, vai ohjausjännitteestä. Niitten kanssa kuitenkin ilmeni piirre, että kun lähivalot ovat "päällä" (eli siis vain parkit palavat), huomiovalot sammuvat. Tämä viittaisi siihen, että huomiovalot sammuttava rele saa virtansa lähivalojen ohjausjännitteestä. Huomiovalojen mielestä siis lähivalot ovat päällä, vaikka ovatkin sammuksissa.
Mutta kun kääntää kaukovalot päälle (eli lähivalot syttyvät), huomiovalot myös syttyvät, eli sillä hetkellä huomiovalot sammuttava rele ei saa voimaa mistään.
Onko tuon akun vieressä olevan suojan takana jokin vaihtorele, joka kärähti, vai maajohto saa huonon kontaktin, kun vieressä olevaa akkua räpellettiin?
Maadoitusviathan tekevät kaikenlaista mielenkiintoista, joten se on yksi vaihtoehto, mutta outoa, että se ilmeni välittömästi laturin vaihdon jälkeen.
Siitä, kun valot varmuudella toimivat oikein, ajoin korjaamolle 3 km matkan ja heti korjaamon pihasta lähtiessäni huomasin valojen toimivan väärin.
En ihan varmuudella muista, mutta mun mielestäni lähivalot toimivat oikein vielä ajaessani korjaamon pihaan (muistelen valojen heijastuneen korjaamon seinästä). Olin nimittäin todennut, että kun laittaa ajovalot päälle, akulle tuleva jännite tippuu n. 14,5 voltin tienoille ja siksi pidin ajovaloja päällä. Korjaamolle lähtiessä ainakin mulla oli ajovalot päällä, mutta jostain syystä ilmeni käyntihäiriöitä (ylijännitteen takia puola takoi tulpille isompaa jännitettä/löi tulpanjohdoista maihin?) ja muistan välillä kääntäneeni ajovalot sammuksiin, mutta en muista käänsinkö ne vielä päälle ennen korjaamon pihaan saapumista.
Ja kulkupeli on 84-mallinen B11-korinen Sunny, ei vielä Facelift.